Hoe constateren blessure collaterale banden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoo

Hoe constateren blessure collaterale banden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 09:03

Hoi,

8 jaar geleden bleek mijn paard na heel veel onderzoeken en uiteindelijk een MRI een verrekte collaterale band te hebben. Nadat 9 maanden weiderust niet hielp heeft ze een jaar op stal gestaan. Daarna heb ik jaren zonder problemen kunnen rijden. Zware duinpaden vermeed ik en springen beperkt. Ze stond ook gewoon weer in de wei.

Nu heeft ze al bijna 8 weken dezelfde soort klachten, in plaats van verbetering gaat het de laatste week slechter. Van Emmeloord begreep ik dat een MRI nog steeds de enige mogelijkheid is om het 100% zeker te weten (zit bij haar in de hoef, aan het been niets te zien). En dat in haar geval rust nodig is als het idd dezelfde diagnose is.

Nu zie ik via google dat er veel meer ervaringen bij zijn gekomen over deze blessure. Daarbij lees ik soms dat men een scan maakt ipv een MRI. Misschien interpreteer ik dat verkeerd, of gaat het misschien om andere banden? Maw hoe is bij jullie een blessure aan de collaterale banden vast gesteld? Niet vermoedelijk, maar feitelijk (das nog wel een verschil). Maar dat is het prijskaartje tussen een MRI en een scan ook vandaar mijn vraag.

Bedankt alvast!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:17

In Bodegraven hebben ze bij mijn paard deze blessure inderdaad ontdekt met een gewone peesscan. Het is moeilijk om te scannen maar het kan dus wel.

Gulpje

Re: Hoe constateren blessure collaterale banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:24

Volgens mij is Bodegraven dé kliniek voor deze soort blessure inderdaad.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Hoe constateren blessure collaterale banden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:24

Afhankelijk van de locatie en type paard kun je dit idd ook met een goed echo apparaat vaststellen. Dit kan niet met alle apparaten. Op Bodegraven is Sander de Blaauw hierin zeer ervaren.
Zelf wilde ik mijn merrie geen MRI aandoen, dus heb ook voor echografie gekozen. Alleen is zij sober type en daar is het laagste deel echoën wat lastiger. Maar voor mij gaf het voldoende informatie.