jong paard blijft vermageren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

jong paard blijft vermageren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 08:52

situatieschets:

3-jarige hengst.
(onbeleerd,staat 24/7 in het gras,krijgt niets bij,is een tinker,koudbloed dus,de overige paarden waar hij bij staat,zijn ook tinkers,die kan je letterlijk rollen,hij was vorige jaar,onder hetzelfde regime ook goed in het vlees.)

heeft er altijd al jong uitgezien.

deze winter stond hij aan de magere kant,niet overdreven,maar tja,hij is laatbloeier,in de winter hebben nu wel meer paarden een dipje,dus ik had er eigenlijk geen echte aandacht aan,was voor de rest allert,eet goed,mest ok,vrolijk,....

ik dacht van 'hij komt wel mooi terug op gewicht eens hij terug in de weide mag'

ondertussen dus een aantal maanden op de weide en het enige wat hij blijft doen is vermageren.

hij eet goed,ziet er allert en vrolijk uit,maar qua karakter toch ietsje kalmer dan anders(zat behoorlijk wat pit in,kan nu ook wel door de leeftijd zijn dat hij wat rustiger is,maar naar mijn menig is hij toch ietje kalmer dan hij zou moeten zijn).

bloed afgenomen en mestonderzoek.

wormen zijn het alvast zeker niet.
en uit het bloed komt eigenlijk amper iets.
hier en daar een licht afwijkende waarde,maar niets die duidelijk heeft over de reden van het afvallen.

nu zijn we nog aan het wachten op specifiekere uitslagen,maar het zit me niet lekker.
zo'n jonge paard hoort niet om onverklaarbare reden zo mager te worden putje zomer....
(en als hij het zou doen,zou er een duidelijke reden voor moeten zijn(bv lever,nieren,wormen,eender wat,maar die reden is nu nog even zoek)

staat hier al sinds veulen af,altijd in dezelfde kudde,heel stabiel,geen stress-factoren in zijn leven,....

vandaar dus dit topic.

heeft iemand van jullie enig idee welke richting we op kunnen gaan om de oorzaak te vinden?
of iemand iets gelijkaardigs meegemaakt?

*edit*,deze namiddag ga ik nog langs de dierenarts,vraag ik nog de bloeduitslagen door te mailen,kan ik ze delen,dat geeft dan nog een beter beeld
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 24-06-16 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:54

Tandarts erbij geweest? Verder zou ik, ondanks dat mestonderzoek niets uitwijst, toch een breedspectrum wormkuur geven...
Laatst bijgewerkt door Hilary op 24-06-16 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Re: jong paard blijft vermageren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 08:55

tanden zijn nagezien,zijn ok.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:57

Hilary schreef:
Tandarts erbij geweest? Verder zou ik, ondanks dat mestonderzoek niets uitwijst, toch een breedspectrum wormkuur geven...

Dat is het allereerste wat ik dacht. Weet niet hoe lang het geleden is, maar dat is het eerste wat ik zou doen. Wormen zijn vervelende beesten en helaas zegt een mest onderzoek niet alles. Ruinen (hormonen eruit, die vreten ook energie)
en bij gaan voeren. Dik makers, kijken of het effect heeft !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:00

Bloedwormen/lintwormen?
Deze zijn nl niet altijd te zien bij een mestonderzoek.
De eerste is te vinden via een bloedonderzoek, de 2de met een speekseltest.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:05

Is hij toevallig veel de hoogte in gegaan de afgelopen maanden?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:07

Hier exact hetzelfde verhaal met mijn 3-jarige Friese hengst...Hij staat nu vanaf midden mei 24/7 aan de Zeedijk in Friesland en komt nu gelukkig wel wat bij...maar bleef schraal tov zijn kuddevriendjes.
Bij hem lag het niet aan zijn hormonen,hij is vanaf geboorte een superbraaf en rustig manneke.
Hij bleek toch een behoorlijke wormbesmetting te hebben...ondanks ontwormen...Heeft ernstige droes gehad...en at ook niet altijd volop mee...omdat het zo'n doetje was en zich maar aan de kant liet zetten.
Mijn paard heeft ook een goed gebit...tandarts naar gekeken en de dierenarts ook.
Hij heeft echt tijd nodig...het is een groot paard en echt beroerd geweest..Ook luis gehad...
Succes met je manneke..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:09

Er was dus wel een licht afwijkende waarde in het bloed.
Mag ik weten welke dit zijn?

Heb je afgelopen winter wel iets van vitamines bij gegeven en was hij voor de winter ook al mager?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 09:15

dikmakers en wormkuur komen er sowieso,maar feit is wel dat er toch een reden moet zijn waarom hij plots zo mager komt.

ik geloof ook wel dat er wormen in het spel zullen zijn(doordat zijn weerstand erop achteruit gaat,dan spelen de wormen altijd op),maar ik wil nu vooral de oorzaak vinden,niet verder hameren op symptomen(die worden aangepakt,maar de oorzaak van zijn vermageren,ligt volgens mij niet bij wormen,want dan zou hij echt vol moeten zitten en zou of mest of bloed echt wel iets van wormen moeten vinden,dat doen ze niet)

en tinker die niet werkt, hoort niet broodmager te komen omdat hij geen extra voer krijgt,als hij in een volle weide staat.

@brainless,in bloed is niets te zien,dus bloedworm zou het sowieso niet kunnen zijn

@butengeweun,niet dat ik weet

@ellepel,ik ga deze namiddag langs bij de dierenarts,vraag dan het verslag.
tijdens de winter was hij mager(lees,je voelde zijn ribbetjes licht,maar zag ze niet),maar nog niet zo mager als nu.(nu zie je zijn ribben door zijn zomervacht en naar mijn idee blijft hij ook gewoon vermageren)
tijdens de winter krijgen ze altijd hooi,bieten,kuilmaïs bij momenten en zout-mineraalblok.

@eyleysmiley,hij is klein(zijn vader is iets boven de 1.30m),hij is nu ook 1.30m ongeveer,iets groter,maar dus niet zo groot dat je zegt van 'daar gaat al zijn energie heen',ook hiet dat hij op van de hormonen is en hele dagen nerveus loopt te zijn,verre van.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:19

Zou die wormen voor de zekerheid nog maar eens laten testen of sowieso voor de zekerheid een pramox er in, kan wel eens helemaal mis zijn, en dna apart zetten en kjiken wat er de komende dagen uit komt. Staat hij op een wei waar de mest niet weggehaald wordt en waar altijd paarden op staan ? Heeft je tandarts een mondsper gebruikt? Heeft hij op het zand/kale wei gestaan zodat hij veel zand binnen kan hebben. Zag je tinker er wel goed uit toen je deze kocht? je noemt veel op wat ze krijgen in de winter maar in welke hoeveelheid is dat? Laten ze hooi liggen of is alles altijd op? Als dit allemaal o.k is denk ik toch bij gaan voeren met brok voor paarden in de groei.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:48

Laat hem is testen op veulenworm infectie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:52

Jonge paarden moeten voldoende voer krijgen om te groeien. Het feit dat jouw jonge paard in de winter mager heeft gestaan heeft hem op achterstand gezet. Daarbij kan hij allerlei tekorten hebben gekregen omdat hij weinig tot geen krachtvoer krijgt. Ook bij volwassen paarden is het bij alleen weidegang opletten op de juiste vitaminen en mineralenbalans om te voorkomen dat ze een tekort opbouwen.
Als een jong paard eenmaal op achterstand staat komen ze moeilijk bij. Ben ook wel benieuwd naar de afwijkingen in de bloedtest. Heeft het te maken met een tekort aan vitaminen/mineralen kun je die ook door de veearts laten spuiten. Dat gaat het snelste. En bijvoeren. Een jong paard in de groei mag niet mager zijn.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:53

Bloedwormen zijn krengen. Moeilijk te verwijderen en daar worden ze van binnen zo ziek van. Ondanks verwoedden pogingen hebben wij er een tinker van 2 jaar van moeten laten inslapen. Broodmager en uiteindelijk niet meer te helpen. En echt alles uit de kast gehaald tot aan bloed transfusies toe.
Neem het zekere voor het onzekere en ontworm breed en serieus.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:58

Maar wormen zou je in het bloedbeeld moeten kunnen zien. De eo's zullen dan verhoogd zijn, dus dat vind ik raar.

Toch zou ik ook nog eens goed ontwormen en zeker met beleid vitaminen en mineralen bij gaan voeren, hoewel je als hij daarin tekort komt je dat ook in het bloedbeeld zou moeten zien.

Hoe is de mest?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:58

Mijn paard had laatst bloedwormen (winter) vond haar steeds magerder worden maar legde eerst de link met veel werken. Na mest onderzoek toch bloedwormen. Direct een zwarte kuur gegegeven een paar weken later, weet niet meer hoeveel er tussen zat, weer een wormenkuur. Paard is er vanaf gekomen.

Dus bloedwormen kan je wel in het mest zien en is heel vervelend!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:00

wortelsussie schreef:
Mijn paard had laatst bloedwormen (winter) vond haar steeds magerder worden maar legde eerst de link met veel werken. Na mest onderzoek toch bloedwormen. Direct een zwarte kuur gegegeven een paar weken later, weet niet meer hoeveel er tussen zat, weer een wormenkuur. Paard is er vanaf gekomen.

Dus bloedwormen kan je wel in het mest zien en is heel vervelend!

Niet als ze ingekapseld zijn.
Bij mijn jaarling waren ze niet te zien in de mest, maar had een flinke besmetting te pakken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:00

ooit had ik dit ook met een 4 jarige pas toen we verhuisde van stal leefde hij volkomen op en had ik een heel ander dier!
Hoe is zijn positie in de kudde, heeft hij ongemerkt veel stress?
zorg voor extra vitamines en mineralen dmv biks, korrels, likstenen of poeder/suplementen.

ik heb destijds wat afgedokterd, daarna was en is het een zeer gezond en sterk paard geworden.
succes hoor!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 17:18

bij de DA langsgeweest deze namiddag.

ingaan op voer-vragen doe ik niet,dat een jong paard meer nodig heeft dan gras en mineraalblok e.d. doen hier niets ter zake,ik acht mezelf wijs en ervaren genoeg om mijn paarden correct en juist te voeden.

uit het bloed kwam vooral dat hij om de een of andere reden zijn eiwitten verliest.
dit komt meestal door wormen natuurlijk,maar noch in bloed,nog in mest was er iets van worm te vinden.
tuurlijk is meststaal niet sluitend,maar als een paard zo mager zou komen van de wormen,moet hij er al behoorlijk onder zitten,en zou er wel iets te zien moeten zijn.
(sowieso krijgt hij vandaan nog een wormkuur,meegebracht van de DA)

nu,hij gaat nu getest worden op een bepaald soort bacterie(komt niet vaak voor),die de darmwerking aantast en constante ontstekingen geeft,waardoor ze dus amper voedingsstoffen opnemen,ook al eten ze goed.(beetje te vergelijken met Crone bij mensen).
De symptomen komen overeen en ik hoop dat het dat is,dan is het de juiste AB en moet het terug in orde komen.
ten laatste na het weekend gingen ze daar uitsluitsel over hebben.

ik veronderstel dat het dat is,heb al een algemene AB mee(die zou werken als het die bacterie is,maar waar hij,met eventueel oog op wormen,sowieso geen kwaad van zal hebben),die ik hem vanaf deze avond door zijn extra krachtvoer zal geven.

Op hoop van zegen dus dat dat de oorzaak zal zijn en het dan ook opgelost raakt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:27

Sommige jonge hengsten hebben nou eenmaal een periode waarin ze veel voer nodig hebben.
Ik vind het eigenlijk vreemd om dat niet eerst gewoon eens te proberen of goed eiwitrijk voer helpt ipv uitgebreid te gaan zoeken naar een probleem.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-06-16 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:28

tengeltje11 schreef:
dikmakers en wormkuur komen er sowieso,maar feit is wel dat er toch een reden moet zijn waarom hij plots zo mager komt.

ik geloof ook wel dat er wormen in het spel zullen zijn(doordat zijn weerstand erop achteruit gaat,dan spelen de wormen altijd op),maar ik wil nu vooral de oorzaak vinden,niet verder hameren op symptomen(die worden aangepakt,maar de oorzaak van zijn vermageren,ligt volgens mij niet bij wormen,want dan zou hij echt vol moeten zitten en zou of mest of bloed echt wel iets van wormen moeten vinden,dat doen ze niet)

en tinker die niet werkt, hoort niet broodmager te komen omdat hij geen extra voer krijgt,als hij in een volle weide staat.

@brainless,in bloed is niets te zien,dus bloedworm zou het sowieso niet kunnen zijn

@butengeweun,niet dat ik weet

@ellepel,ik ga deze namiddag langs bij de dierenarts,vraag dan het verslag.
tijdens de winter was hij mager(lees,je voelde zijn ribbetjes licht,maar zag ze niet),maar nog niet zo mager als nu.(nu zie je zijn ribben door zijn zomervacht en naar mijn idee blijft hij ook gewoon vermageren)
tijdens de winter krijgen ze altijd hooi,bieten,kuilmaïs bij momenten en zout-mineraalblok.

@eyleysmiley,hij is klein(zijn vader is iets boven de 1.30m),hij is nu ook 1.30m ongeveer,iets groter,maar dus niet zo groot dat je zegt van 'daar gaat al zijn energie heen',ook hiet dat hij op van de hormonen is en hele dagen nerveus loopt te zijn,verre van.

Als bloedwormen ingekapseld zijn zie je ze niet in het bloed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:30

Toen mijn jonge ruin mager stond bleek hij trouwens flink selenium en extra vet (olie) nodig te hebben, daarvan knapte hij snel op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:50

M. Crohn is een auto-immuunziekte, geen bacterie... Als het idd die bacterie blijkt te zijn, lijkt probiotica mij een goede aanvulling. Kunnen ze die bacterie niet aantonen in mest of bloed?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:03

Mijn hengst was als 3 jarige ook te dun, deze winter erg veel last van het gebit gehad (flink wat doppen staan nog), 3 keer gebit behandeld, hoop extra ruwvoer, fokkerijmuesli,... tegen het voorjaar had ik hem ruim in conditie en nu blijft hij als 4 jarige goed. Ik blijf wel goed ontwormen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:06

Connor heeft dit altijd gehad zolang ik hem ken. Sinds hij naast heel veel gras en rijk ruwvoer ook op extra eiwit en vet staat is hij op gewicht eindelijk. Hij is positief getest op pssm zoals je weet maar bij hem is dit de truc. Is wel een kunst om te voorkomen dat jonge tinker moddervet wordt maar voor nu lukt dat vrij aardig. Connor mag gewoon extra gras eten en krijgt er nu met gras ruim een kilo equifyt zupa bij met extra lucerne brok,

Eitwit gehalte in zijn bloed was ook steeds wat verlaagd. Maar hopelijk is het bij jou alleen "maar" een darm ontsteking

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:45

tengeltje11 schreef:
ingaan op voer-vragen doe ik niet,dat een jong paard meer nodig heeft dan gras en mineraalblok e.d. doen hier niets ter zake,ik acht mezelf wijs en ervaren genoeg om mijn paarden correct en juist te voeden.

Mijn hemel, hoe eigenwijs kun je zijn.. Arm paard...
Eiwitten (aminozuren) zijn nodig voor de groei van spiercellen en weefselcellen. Eiwittekort wordt dus ook veroorzaakt door de groei i.c.m een gebrek goed voer. In alleen gras en een mineralenbok zit voor een veulen, enter, twenter onvoldoende.
Misschien even een poosje op merrie/veulenbrok zetten om hem een beetje te laten bijkomen (bijvoorbeeld Pavo Podo Lac of Pavo Podo Grow.