Ervaring met sesamoidose?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lijn

Ervaring met sesamoidose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 16:38

Een vraagje,

Wie heeft er ervaring met sesamoidose??
Hoe is je paard behandeld en hoe?
Hoe gaat het nu?
Eventueel goede dierenarts of website?

Bij mijn drie jarige is dit van de week geconstateerd en zou er graag wat meer over lezen.

Hoop dat hier (helaas) wat ervaringsdeskundige zijn want ik heb er nog nooit mee te maken gehad.

_E_

Re: Ervaring met sesamoidose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:35

Ja helaas.. het begon vorig jaar oktober met vage klachten. Niet echt kreupel maar ook net niet rad. Na periodes van rust uiteindelijk eind januari kreupelheidsonderzoek gehad. Klachten zaten toen linksvoor. Uitslag: overbelasting collateraal bandjes in de kogel. Inspuiten, metacam en rust. 6 wkn later controle, alles goed, mocht weer opbouwen. Direct al geen fijn gevoel erbij en na een paar weken opnieuw naar de kliniek, de kreupelheid zat nu ook duidelijk rechts achter. Toen ook dit been geröntgend, sesamoidose, al flinke botwoekering en in het sesambeentje al duidelijk een gat.
Inmiddels was hij ook al kreupel als hij gewoon in het land liep, dus in mei is hij volledig afgekeurd en heb ik afscheid van hem genomen.

Paard was 8jr.. De overbelasting linksvoor is dus zeer waarschijnlijk ook ontstaan door het ontlasten van het achterbeen.

Helaas dus geen positief verhaal van mijn kant, hopelijk valt het bij jou mee! Heeft je paard al klachten of is het per toeval ontdekt?

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:47

Van mijn kant ook geen positief verhaal. Ik kocht vorig jaar een nieuw paard, was helemaal goedgekeurd inclusief rontgenfoto's. Na een aantal weken ben ik met hem aan het werk gegaan (eerst laten castreren en herstellen) en het paard liep niet rad na een paar weken training. Ik had een naar onderbuikgevoel en heb hem dus gelijk op de kliniek gezet en daar kreeg ik te horen dat de sesambeentjes "ruw" waren. Ik kon het zelf ook op de rongenfoto's zien.
Bij mijn paard was het verhaal: De sesambeentjes zijn niet glad waardoor de pees die eroverheen loopt gaat ontsteken zodra je met het paard gaat trainen. De pees zelf kan wel herstellen na bijv. shockwave therapie en inspuiten en heel lang stappen, maar dan is het probleem met die sesambeentjes nog niet opgelost. Dus zodra je dan weer gaat opbouwen zal de pees weer gaan ontsteken.
Mijn paard (7 jaar) heb ik aan iemand gegeven om als gezelschaps paard te dienen, dus hij staat lekker op een landje/paddock niks te doen en 's nachts op stal.

Ik hoop voor jou dat de prognose iets beter is, maar ik zou wel even informeren of het zin heeft om te behandelen of dat je dan in zo'n cirkel terecht komt.

Ik ben hiervoor bij de Raaphorst geweest en ik vond dat ik daar zeer goed geholpen werd en had ook echt het idee dat ze zeer kundig waren en alle opties aandroegen.

lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 21:50

jeetje wat erg... Mijn paard heeft een osphos spuit gehad wat het herstel moet bevorderen en dus langdurig rust geadviseerd met wel weidegang.
Hij heeft eigenlijk maar twee slechte dagen gehad en toen gelijk foto's genomen. We dachten eigenlijk dat het bij een wondje vandaan kwam. Nu twee weken verder merk ik niks tot weinig aan hem. Hij geeft nog wel wat vaker de voorkeur aan galop als aan draf in het land maar verder goed in zijn doen gelukkig.
Ik wil over enkele maanden weer een foto schieten om te kijken hoe hij er voor staat. Hij is nog erg jong dus voorlopig nog het land op.
Hopelijk heeft mijn paardje meer geluk.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:51

Ja, hier helaas ook. Ik heb mijn paard (18 jaar) in juni in laten slapen.

Na jaren van vage klachten en behandelingen die net genoeg aansloegen, is ze afgelopen januari op de foto gezet. Sesamoïdose gradatie 3 en 4 (ergste gradatie) in de voorbenen, waarbij rechtsvoor haar slechtste been was. Sinds die tijd is ze ook helemaal stil gezet, daarvoor maakten we hele korte wandelingen aan de hand.

We hadden de mogelijkheid tot speciaal hoefbeslag -> balk en break-over, maar dat leek ons en de dierenarts onverstandig omdat ze al heel erg vaak struikelde. Door het break-over zou dat nog sneller gebeuren. Ook omdat we eigenlijk al wisten dat het een verloren zaak was hebben we besloten er geen ijzer meer onder te slaan. Haar hoeven groeiden altijd al vreselijk hard, dus we hebben wel heel minimaal iets aan de stand kunnen veranderen wat verlichting moest geven. Ook hebben we haar op bute gezet, wat erg goed werkte. Ze liep weer goed als vanouds en kreeg weer praatjes op de wei.

Helaas merkten we langzamerhand dat ze door de bute heen weer slechter begon te lopen. We hebben besloten de dosis niet meer te verhogen, dat zou alleen maar uitstel zijn. We hebben haar een week later in laten slapen.

Het speelde waarschijnlijk al jaren. In periodes liep ze slecht, de ene keer in de winter, de andere keer in de zomer. Soms stokkreupel en dan weer net niet helemaal rad. Maar er waren ook genoeg periodes/jaren dat ik er helemaal niks van merkte. Pas de laatste twee jaar was er echt merkbaar iets niet goed, het slechte lopen keerde vaker terug dan daarvoor. Het gaat achteraf gezien misschien al wel terug naar 2009, maar daar kan ik helaas niets met zekerheid over zeggen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en hopelijk komen jullie er met een ijzer over andere oplossing goed vanaf.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:58

Ik heb ook ervaring en mijn paard doet het weer prima.... Misschien kan dat je wat hoop geven.
Mijn paard had ineens een gal en ik had daar geen goed gevoel bij. Na enig zoeken bleek het ligamentje tussen de sesambeentjes, waar de pees dus overheen loopt ingescheurd. Ik had geluk, als dat ligament stuk is is er niets meer aan te doen én dan gaat het paard meestal pas kreupel.
Hij heeft een maand of drie op de weide gestaan. Hij is een recreatieboshobbelpaard dus de belasting is ook lager dan bij een wedstrijdpaard

lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:00

Jeetje schrik wel even van de reacties.
Mijn dierenarts is redelijk positief en zegt dat rust veel goeds gaat doen. Ook over de osphos injecties zijn een hoop goede reacties.
Weet niet in welke gradatie hij valt.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:06

Pascalle90 schreef:
Van mijn kant ook geen positief verhaal. Ik kocht vorig jaar een nieuw paard, was helemaal goedgekeurd inclusief rontgenfoto's. Na een aantal weken ben ik met hem aan het werk gegaan (eerst laten castreren en herstellen) en het paard liep niet rad na een paar weken training. Ik had een naar onderbuikgevoel en heb hem dus gelijk op de kliniek gezet en daar kreeg ik te horen dat de sesambeentjes "ruw" waren. Ik kon het zelf ook op de rongenfoto's zien.
Bij mijn paard was het verhaal: De sesambeentjes zijn niet glad waardoor de pees die eroverheen loopt gaat ontsteken zodra je met het paard gaat trainen. De pees zelf kan wel herstellen na bijv. shockwave therapie en inspuiten en heel lang stappen, maar dan is het probleem met die sesambeentjes nog niet opgelost. Dus zodra je dan weer gaat opbouwen zal de pees weer gaan ontsteken.
Mijn paard (7 jaar) heb ik aan iemand gegeven om als gezelschaps paard te dienen, dus hij staat lekker op een landje/paddock niks te doen en 's nachts op stal.

Ik hoop voor jou dat de prognose iets beter is, maar ik zou wel even informeren of het zin heeft om te behandelen of dat je dan in zo'n cirkel terecht komt.

Ik ben hiervoor bij de Raaphorst geweest en ik vond dat ik daar zeer goed geholpen werd en had ook echt het idee dat ze zeer kundig waren en alle opties aandroegen.

Bij mij hetzelfde begin. April vorig jaar paard gekocht en op dat moment röntgen goedgekeurd. Dierenarts zei dat alles goed was, ik was er zelf bij tijdens de keuring, maar heb de fotos toen niet precies bekeken. Als de dierenarts zegt dat het goed is ga je er toch vanuit dat dat zo is.
Nu de klachten kwamen opzetten en het been röntgenologisch zo afwijkend was, hebben we de foto's van de keuring erbij gepakt. Hierop bleek ook al duidelijk een gat te zien in het sesambeentje. Paard had nooit goedgekeurd mogen worden... Maakt alles toch extra zuur..

Mijn paard had als eerste idd de klacht dat hij altijd maar wilde galopperen als je iets van hem vroeg.
De dierenarts heeft wel voorgesteld om te gaan behandelen met elke 2mnd spuiten, in het gunstigste geval zou hij dan af en toe nog een recreatie rondje zullen kunnen lopen. Maar hij gaf aan dat he dweilen was met de kraan open.

De pees was trouwens ook al flink geïrriteerd/aangetast

lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:18

jeetje wat erg en hoe erg dat hij in eerste instantie is goed gekeurd. Hadden jullie paarden dikke benen? Was er aan de buitenkant wat aan te zien?
mrie jou paard kan dus nog wel normale arbeid buiten ritten aan of is het echt alleen stap rondjes?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:23

Bij mijn paard was er juist een extra hoek aan de sesambeentjes, waardoor de pees elke keer beschadigd/geïrriteerd raakte. Hebben jullie foto's?

Afbeelding
Foto is gemaakt door e-digit uit Roosendaal. Dit was een foto bij mijn paard. Het kleine groene lijntje is het normale botje en het rood omlijnde de botwoekering. Op de foto zijn ook de dikke plooien te zien, die helaas veel voorkomen bij trekpaard rassen. Er was van buitenaf hierdoor ook niets te voelen of te zien. Zelfs uitverdoven lukte niet, doordat de DA niet door de dikke plooien kon spuiten.

lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:30

helaas heb ik zelf niet de foto's. Heb de foto's wel gezien en het was ook pas na meerdere foto's en meerdere hoeken te zien te zijn. Het leek bij die van mij ook op een oud fractuurtje wat weer vergroeid was maar nog wel een onrustig beeld in het bot te zien was.
Bij die van mij is ook totaal niks te zien aan de buitenkant het is ook nergens opgevuld.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:52

Afbeelding

Bij die van mij is de diagnose een aantal weken terug gesteld. Hij heeft een Tildren infuus gehad, speciaal beslag en staat op rust. Kijken of de Tildren aanslaat. Shockwave is ook aangeraden.

Echt duidelijk zichtbaar kreupel is hij pas na de buigproef. Kwamen er bij "toeval" achter toen de DA kwam voor rechtsachter nadat hij in de draad had gehangen

lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 23:22

Smiley ik heb je ook een pb gestuurd. Weet iemand of er eventueel ook iets is te doen met beslag achter???