Hoe voorknieën van een paard losmaken en houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Hoe voorknieën van een paard losmaken en houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:03

Duidelijker dan de titel kan ik ze niet verwoorden. Hoe maak en hou ik de knieën van mijn paard los. Door zijn loop zet hij ze zelf steeds op slot en staat dan geregeld te knikken op zijn voorpootjes.
Hoe kan ik hem hiermee helpen?

Arabesk

Re: Hoe voorknieën van een paard losmaken en houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:21

Hoe staat hij op zijn hoeven?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 18:26

Z'n voeten zijn goed, krijg van elke smid complimenten over zijn voeten.
Hij staat netjes recht op z'n voeten.

Osteopaat vroeg destijds ook hoe zijn stralen waren, of die niet te hard waren maar dat is zeker niet het geval.

Wel heeft hij de nijging behoorlijk op zijn voorhand te lopen en heb het idee dat het of een gevolg is of een oorzaak is van de op slot staande knieën

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:46

dan is het misschien van belang om eerst de oorzaak achter goed op te sporen en te verhelpen, dan zullen de voorknieën ook minder belast worden

melliedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:04

ik zou eens een geode sportmasseur of osteopaat laten komen.
Ik heb zelf ook een soortgelijk geval gehad en die liep al na 2 behandelingen goed.
success!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:17

Hoe is jou zit?? Daar kan het ook aan liggen waar door hij op z'n voorhand duikt en daar door z'n knieën opslot zet. Dit kun je doen door wat echt op je billen te gaan zitten en een gevoel hebben dat je bijna ligt op het paard waardoor je jou gewicht naar achter verplaatst waardoor het paard z'n achter benen gaat gebruiken wel is het belangrijk dat je hem goed voorwaarts gaat rijden liever iets te snel dan langzaam en op z'n voorhand valt op normale tempo.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 10:53

Lolotjeh, ik rij niet veel met hem. Hij woont 24-7 buiten, in de weekenden maken we buiten ritjes of gaat hij aan de dubbel longe. Momenteel heb ik geen mogelijkheid om hem door de week te rijden en trainen en vind het dan niet eerlijk om hem in het weekend op z'n kloten te zitten.

We hebben hem sinds hij 1,5 jaar is en had het probleem toen ook al.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:06

Ik lees tegenstrijdige dingen; hij zet zn voorknieen op slot, maar knikt er wel doorheen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 11:49

Osteopaat zei destijds dat hij ze op slot zet, maar kan ze vaak juist niet compleet strekken.
Komt er op neer dat dat botje wat aan de achterkant van de voorknie zit vaak vast gaat...Geen idee of het nu wel duidelijk is haha :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:57

Kan de osteopaat je niet laten zien hoe dit zelf weer los te krijgen?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 11:58

Eindelijk weer een afspraak kunnen maken met hem en hoop dat ik daar inderdaad mee verder kan.
Maar het lijkt me wel dat er een aanvulling op is, dat ze niet meer steeds dingen doen die ze niet moeten doen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 13:43

Dat op slot zetten is onderdeel van het passieve sta-apparaat. Daarmee kunnen paarden zonder al teveel spierkracht te gebruiken staand slapen/rusten. Lijkt mij niet dat je daarmee wilt gaan knutselen...
Het niet goed kunnen strekken van de voorknieen kan wel een probleem zijn, juist omdát het passieve sta-apparaat dan niet ingeschakeld kan worden...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:40

Rindin schreef:
Dat op slot zetten is onderdeel van het passieve sta-apparaat. Daarmee kunnen paarden zonder al teveel spierkracht te gebruiken staand slapen/rusten. Lijkt mij niet dat je daarmee wilt gaan knutselen...
Het niet goed kunnen strekken van de voorknieen kan wel een probleem zijn, juist omdát het passieve sta-apparaat dan niet ingeschakeld kan worden...

Passieve sta apparaat zit in het achterbeen, niet voor. :)

Echt op slot kunnen voorknieen niet, maar wat je vaak ziet is dat ze wat onderuitgezakt staan en hangen in hun gewrichten. Als ze een beetje hypermobiel zijn, kunnen ze de voorknie daarbij overstrekken. Om dan weer tot normaal buigen te kunnen komen, moeten ze van overstrekken eerst naar de nulstand, en dan naar buigen. Dat kost even moeite. Losmaken heeft geen zin zolang je de oorzaak ervan niet aanpakt.
Ze nemen die stand meestal aan om iets te ontlasten. Een pijnlijke ondervoet bijvoorbeeld. Ik zou daar dus eens naar kijken. Waar zit de kip, en wat is het ei. Succes!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:30

dierfysio schreef:
Rindin schreef:

Passieve sta apparaat zit in het achterbeen, niet voor. :)

Echt op slot kunnen voorknieen niet, maar wat je vaak ziet is dat ze wat onderuitgezakt staan en hangen in hun gewrichten. Als ze een beetje hypermobiel zijn, kunnen ze de voorknie daarbij overstrekken. Om dan weer tot normaal buigen te kunnen komen, moeten ze van overstrekken eerst naar de nulstand, en dan naar buigen. Dat kost even moeite. Losmaken heeft geen zin zolang je de oorzaak ervan niet aanpakt.
Ze nemen die stand meestal aan om iets te ontlasten. Een pijnlijke ondervoet bijvoorbeeld. Ik zou daar dus eens naar kijken. Waar zit de kip, en wat is het ei. Succes!

In het voorbeen zit weldegelijk een passief sta-apparaat. Via de biceps die overgaat in de lacertus fibrosus en dan de extensor carpi radialis. Dat aan de voorzijde van het been, aan de achterzijde zijn het de checkligamenten die voorkomen dat de kogels doorzakken... Zelf de serratus is voor een groot deel pezig om zo, zonder al te veel energie te gebruiken, de romp te dragen...

Lees het stuk van Simon Zomer maar eens, van de faculteit diergeneeskunde. Als je googled op "passief sta-apparaat paard", dan komt ie bovenaan in PDF. Heel mooi en super interessant stuk!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:44

Dat is niet passief, daarvoor heb je altijd spier tonus nodig. Maar we gaan teveel in detail nu, denk ik, voor de leken. ;)
Dank voor je tip van het artikel. Ga ik naar op zoek, altijd leuk!

Offtopic: zie dat we collega's zijn en dat je uit Nuis komt. Dan ken je vast de fokkers van mijn paard Karlos C. :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:46

dierfysio schreef:
Dat is niet passief, daarvoor heb je altijd spier tonus nodig. Maar we gaan teveel in detail nu, denk ik, voor de leken. ;)
Dank voor je tip van het artikel. Ga ik naar op zoek, altijd leuk!

Dan is het achterbeen ook niet geheel passief, daar is ook altijd nog een paar procent tonus voor nodig... Lees het stuk maar eens, erg mooi en gedetailleerd uitgelegd!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:12

Is hij niet gewoon bokbenig?
Met de tijd wordt dat knikken dan erger en erger todat ze met slapen zelfs met de hals ergens op gaan leunen.
Daar doe je dan niet veel aan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 14:21

Uiteindelijk toch bij de veearts terecht gekomen en m'n kerel blijkt een overbelasting in z'n ondervoet te hebben waardoor hij uiteraard in zijn knieën gaat hangen.
Nu orthopedisch beslag eronder en hij staat en loopt als een tiet

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 16:48

Fijn om te horen! Vaak is een afwijkende stand het ontlasten van iets anders. Goed dat je door hebt gezocht en je paard zo hebt kunnen helpen!