Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Rindin schreef:Dat op slot zetten is onderdeel van het passieve sta-apparaat. Daarmee kunnen paarden zonder al teveel spierkracht te gebruiken staand slapen/rusten. Lijkt mij niet dat je daarmee wilt gaan knutselen...
Het niet goed kunnen strekken van de voorknieen kan wel een probleem zijn, juist omdát het passieve sta-apparaat dan niet ingeschakeld kan worden...

dierfysio schreef:Rindin schreef:Dat op slot zetten is onderdeel van het passieve sta-apparaat. Daarmee kunnen paarden zonder al teveel spierkracht te gebruiken staand slapen/rusten. Lijkt mij niet dat je daarmee wilt gaan knutselen...
Het niet goed kunnen strekken van de voorknieen kan wel een probleem zijn, juist omdát het passieve sta-apparaat dan niet ingeschakeld kan worden...
Passieve sta apparaat zit in het achterbeen, niet voor.
Echt op slot kunnen voorknieen niet, maar wat je vaak ziet is dat ze wat onderuitgezakt staan en hangen in hun gewrichten. Als ze een beetje hypermobiel zijn, kunnen ze de voorknie daarbij overstrekken. Om dan weer tot normaal buigen te kunnen komen, moeten ze van overstrekken eerst naar de nulstand, en dan naar buigen. Dat kost even moeite. Losmaken heeft geen zin zolang je de oorzaak ervan niet aanpakt.
Ze nemen die stand meestal aan om iets te ontlasten. Een pijnlijke ondervoet bijvoorbeeld. Ik zou daar dus eens naar kijken. Waar zit de kip, en wat is het ei. Succes!
dierfysio schreef:Dat is niet passief, daarvoor heb je altijd spier tonus nodig. Maar we gaan teveel in detail nu, denk ik, voor de leken.![]()
Dank voor je tip van het artikel. Ga ik naar op zoek, altijd leuk!