Staart ligt open, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FelineNanet

Staart ligt open, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:55

Dag bokkers,

Mijn schimmelmerrie heeft last van melanomen vandaar dat ik altijd haar poeperd check of alles er nog uitkan zoals het hoort, maar toen trof ik iets aan wat ik echt nog nooit heb gezien. DA staat op standby, omdat het natuurlijk naast de anus/poep/bacteriën zit en reacties met nu DA bellen tja daar heb ik niet veel aan dan.

Merrie is er heel nuchter onder, doet haar geen pijn, geen jeuk, het is niet warm, zij heeft geen koort. Het lijken oppervlakkige wonden, ze zijn niet heel diep. Het zit aan de onderkant(!) van de staartwortel. Dus mocht iemand nog een idee hebben hoe dit veroorzaakt is, graag, dan kan het voor altijd voorkomen worden... Het is een zeer sensitieve merrie dus bij pijn/jeuk laat ze dat gelijk merken. Daarnaast is ze echt heel voorzichtig met haar staart, met het minste of geringste zit haar staart tussen de pootjes en het zit ook niet echt op een makkelijke plek op gebeten/getrapt te zijn.

Onder de korst zat een beetje pus, afgelopen twee dagen waterslang erin gehouden en volgespoten met betadine, de bovenkant met acederm. Haren heb ik zelf weggeknipt zodat ik er makkelijker bij kon met schoonmaken. Het is wat dikkige pus wat eronder zat, niet het vloeibare stinkende. Misschien heel verdikt wondvocht dat zou ook nog kunnen. Het is een stuk rustiger geworden sinds ik haar 'behandel'. De wond eronder is mooi roze en dicht verder. De wond zit overigens over de hele breedte van de staartwortel.

Dingen die geopperd zijn:
-Tumor
-Rainrot
-Zomerexceem

Intapen/zwachtelen ga ik niet (zelf) doen, veel te warm plus als ze er dan op plast/poept en dat trekt door een bandage heen dan is ze verder van huis.

Beeldvorming (niet ideaal foto's maken onder een staartwortel)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FelineNanet

Re: Staart ligt open, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:58

Tweede foto is vanaf de rechterkant genomen
Derde foto is vanaf de linkerkant genomen

Even heel creatief gepaint, ze heeft niet veel staarthaar maar het zit wel in de weg voor de foto:
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:07

Omdat ze gevoelig is voor melanomen kan het misschien toch iets zijn wat ze eraf heeft geschuurd oid.
Heb je de DA al gevraagd om advies (bijv. de foto's opgestuurd)? Dat zou ik wel doen gezien het eerdergenoemde.

Misschien een insectenbeen waar ze aan is gaan schuren?

Dus - gezien de vorm - of een gezwel dat is gaan "zeuren" of een insectenbeet.
Ik zou zowiezo de DA vragen hoe je dit het beste kunt verzorgen.
Zou het toch een beetje "afdekken" zodat er geen vuil bij kan, maar dat zou ook nog kunnen met mesitran of dermiel (honing)zalf.

Voor de tumoren zou je kunnen nadenken over het geven van curcuma. Je kunt de kruiden koken tot een pasta (golden paste) en dat over het voer geven.
Ik geef het aan mijn honden die beiden "gezwellig" zijn met goed resultaat.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:29

Maar hoe kunnen schuren aan de onderkant van de staartwortel, het zit ook erg hoog. Zou enkel kunnen als ze rolt, zit en dan schuurt. Maar breekt ze hem dan bijna niet in die hoek? De wond is aan de onderkant een beetje 'openstaand' voor de rest helemaal dicht en eronder is het ook dicht, vandaar ook niet (zelf) afdekken. Mesitran heb ik inderdaad ook over nagedacht omdat het vaker genoemd wordt als zodanig goed voor wonden. Ik ga zo maar weer eens kijken hoe het eruit ziet. Dank voor je berichtje

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:36

Dit zijn melanomen die opengaan. Melanomen zijn vaak slecht doorbloed, en versterven dan gedeeltelijk door zuurstofgebrek. Dan krijg je dit soort wonden. Ze gaan gewoon na verloop van tijd weer dicht, en het restant melanoom is dan een beetje kratervormig, met een putje in het midden.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 21:42

DA is net geweest toch even voor antibiotica voor de zekerheid.
Dit zijn geen melanomen ;)

Helaas toch een beetje een zelfde vermoeden: enige wat zou kunnen is schuren, maar er staat niets in de wei. Het enige wat dan nog overblijft is afknellen. Het blijft gissen en paarden kunnen natuurlijk gewoon echt raar doen. Ik hoop dat laatste en niet dat er een vreemde vogel rondloopt.

Links
Afbeelding
Deze moet dus nog open

Rechts, heeft de DA ervan afgetrokken (zat al helemaal los)
Afbeelding

Voor de rest, rest mij wassen wat al mijn gedachte was (en ik al deed)