Onderbeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 11:58

Onze kleine Shetlander is net 3 en klaar met wisselen van haar voortanden.
Helaas zien we nu , met haar nieuwe tanden, dat ze een onderbeet heeft. Eerder als veulen is dit niet zichtbaar geweest.

18 juli gaan we met haar naar de dierenarts praktijk waar we een afspraak met de paardentandarts hebben.

Maar wellicht zijn er hier mensen die ervaring hebben met paarden met een onderbeet.

Ik zie veel verschillende berichten, van enkel bijvijlen tot expanders en of corrigerende beugels.
Zou dat nu nog mogelijk zijn of kan dat alleen bij veulens?

Afbeelding

Afbeelding

Jessix

Re: Onderbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:18

Heeft ze dat ook wanneer ze met het hoofdje naar beneden staat?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 20:04

Heb net even 2 foto's gemaakt waarbij ze haar hoofd zoveel mogelijk in een normale houding heeft;
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je ziet komt er ook een haakje op een hoektand.

Ergens heb ik nog de hoop dat ze haken op haar kiezen heeft waardoor haar kaak naar voren geduwd wordt.. ( en dat als dat verholpen wordt het beter aansluit)

Helaas kan ik zelf haar kiezen niet bekijken, ze heeft zo'n klein mondje dat ik zover echt niets zie..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:38

Dat sluit inderdaad niet zo mooi aan. Goed idee om even de tandarts te vragen. Wie weet zitten er nog doppen op de kiezen of inderdaad haken. En anders regelmatig de tandjes laten bijslijpen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 20:50

Bedankt voor je berichtje!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:15

Je zal het inmiddels wel weten, maar je pony heeft nog twee maal twee paar melktanden staan hoor.
Helaas wel een echte onderbeet.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 18:37

Bedankt voor uw berichtje, ik weet dat ze nog verschillende tanden moet wisselen (en ook nog kiezen). Lees net mijn eigen begin post terug en dan lijkt het inderdaad net of ik schrijf dat ze klaar is met wisselen van alle tanden, maar bedoel echt alleen de voortanden.

We zijn met haar bij de tandarts geweest en gelukkig viel het alles mee. Op dit moment steken de onderste tanden een paar mm uit, maar dit komt volgens de tandarts weer helemaal op elkaar te staan. Ook de kiezen raken elkaar helemaal, ook de achterste. (vaak zie je bij een onderbeet dat er op de achterste kiezen haken komen, maar dat had ze gelukkig niet)

Ze was onwijs lief bij de tandarts, (zeker na het beetje verdoving om goed achter in haar mond te kunnen komen ;) )
Tandarts heeft alles laten zien en uitgelegd en ik hoef pas volgend jaar weer voor controle te komen. (mits er eerder iets veranderd, proppen maken, stinken uit mond e.d.)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door draaakje op 27-07-16 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:42

Wat interessant eigenlijk, bedankt voor het delen!
Fijn dat je volgend jaar pas weer terug op controle moet!