basisenting paard en reizen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

basisenting paard en reizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 17:00

Hallo,

Mijn paarden zijn vorig jaar niet geënt dus moesten nu weer een basis enting hebben. Ze hebben nu de eerste gehad.

Ik vroeg mij af of je na de eerste enting mag reizen, of moet wachten tot ze beide entingen gehad hebben. Zit minimaal drie weken tussen. Ik ga van stalling wisselen, wil sowieso wachten tot ze beide gehad hebben maar vroeg mij wel af hoe dit precies zit omdat ik nog wel eens op pad ga met ze.

Gr

xSlvna

Re: basisenting paard en reizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:01

Pff ik ent de mijne nieteens :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:03

Op welke manier op pad? Gewoon met de trailer ergens heen en dan een buitenrit doen? Daarvoor is het niet verplicht, enige verplichting bij vervoer is het hebben van een paspoort. Naar het buitenland ligt het dacht ik wel anders, maar ga er vanuit dat je dat niet bedoeld?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 17:08

Nee ik ga niet naar het buitenland, ging ik wel regelmatig maar sinds ik dat niet meer doe nooit meer laten enten.. wist trouwens niet dat je altijd een paspoort mee moest, weer wat geleerd!

Ik ga dus van stalling wisselen vandaar nu ook enten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:12

Enten hoeft ook niet bij het verplaatsen van stalling. Enten is 'nergens' verplicht (wedstrijd KNHS wel). Wilt je stalbaas ze persé geent hebben?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 17:15

Dat weet ik niet maar vind het zelf wel fijn, niet dat ik daar binnen kom en mensen moeilijk gaan doen omdat ze niet goed geënt zijn. Dacht eerlijk gezegd dat het ook verplicht was op grote stalling maar zie nu dat dat indd niet zo is :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:26

Gelukkig is die kul niet verplicht! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:31

Sterker nog voor verplaatsing naar het buitenland is een enting niet verplicht. Ze moeten alleen fit genoeg zijn om te reizen en daarvoor medisch bekeken worden.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 17:41

Oh nou dacht echt dat dat veel strenger was :') maar zijn ze 'veilig' nu na 1 enting voor aankomende maand of pas na 2?

Xslvna ik moet eerlijk zeggen dat mn paarden hiervoor zelden geënt zijn, alleen naar het buitenland dus omdat ik het ook nooit zo nodig vind. Ze leven nog steeds.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:44

Officieel pas na de tweede enting.

Ik heb het nagevraagd omdat oude tinker niet geent is dit jaar bewust door de dierenarts en dat ook niet meer wordt. Tenminste influenza niet meer, dierenarts heeft met bloedtest bepaald dat hij voldoende beschermd is en de enting hem iedere keer veel te ziek maakte tot aan longontsteking aan toe. Kans zit erin dat hij naar frankrijk verhuisd en dat dus nagegaan bij transporteur en instanties.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 17:54

Oke.. hoor verschillende verhalen namelijk. Mijn da vertelde weer dat ze voor nu wel ff veilig zijn alleen dat die 2e enting er voor zorgt dat het ook lang genoeg blijft werken dus tot de enting volgend jaar.

Handig trouwens dat dat ook gecheckt kan worden

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:27

Met de 2e enting erbij werkt het makkelijk 2/3 jaar, de entstof blijft grotendeels gewoon zitten.

Hoe oud is je paard? Mijne is 26, die heeft wel degelijk genoeg gehad...

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 17:45

14 en 12..