Zie ik spoken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Zie ik spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 21:54

Of is er iets mis met mijn bijrijdpaard?

Omdat ik weet dat ik wel eens 'spoken' zie, en dan denk dat er iets mis is terwijl dat 9/10 niet zo is, wil ik het toch even aan jullie voorleggen.

Symptomen:
* Steeds wisselen met achterbenen op rust
* Regelmatig struikelen tijdens rijden of los bewegen, ook tijdens actief werk
* Toont niet vrolijk tijdens het dressuurwerk
* Loopt stijf in het begin van het werken
* Verstapt zich vaak ineens achter, lijkt net of het achterbeen wegglijd, terwijl dit niet zo is
* Moeite met omdraaien, dit gaat heel stijf en ze stapt niet over met de benen maar schuift
* Verzet zich bij druk
* Voor mijn gevoel loopt ze ook vaak niet 100% zuiver

Andere kant:
* Wanneer het paard mag springen is ze ineens erg actief en gaan de oren weer naar voren
* Ze bokt nog regelmatig en trekt een sprintje door de paddock
* Ze gedraagt zich niet echt passief in de omgang
* Ook heeft ze een goede eetlust

Als het mijn eigen paard was geweest had ik er allang een veearts bij gehad, gewoon om het even na te kijken :o Maar aangezien dit niet het geval is, en de eigenaar bekent is met mijn 'spoken' moet ik wel een goede reden hebben om de veearts te laten komen...

Dus is er genoeg reden of zijn de spoken weer op bezoek? ;)
Herkent iemand dit misschien? En enig idee wat er kan zijn?

Saaams

Re: Zie ik spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:18

Wanneer voor het laatst bij de osteopaat geweest? Misschien even vragen of ze daar naar toe mag? Lijkt mij eerder een kwestie met vast zitten in gewrichten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:22

Wanneer is de hoefsmid voor het laatst geweest? En hoe staat hij op de hoeven?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:28

Dit zijn geen spoken meer maar duidelijke symptomen dat er iets niet goed zit. Denk dat om te beginnen een osteo geen kwaad kan. Als dat niet voldoende helpt dan dierenarts erbij.

Dat ze nog regelmatig bokkend een sprintje trekt zegt en niet passief is zegt niks. Die van mij heeft 2 flinke blessures en vliegt ook regelmatig met mach3 door het land (grrrr), is mega vrolijk en eet lekker. Je kan helaas slechte symptomen niet wegstrepen tegen een aantal goede.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:32

Heb je filmpjes?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:37

Ik ga mee met knuffeldier, echter draai ik het om: eerst de VA en eventueel daarna de Osteo. Het is nogal een verschil of je onbelast oefeningen moet doen of met iemand op je rug. Mijn advies is om de rug eens goed na te laten kijken en de heupen/schouders. Ook de nekwervels en de onderbenen. Dus eigenlijk bijna een 'grote beurt'.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:56

kan ook wat artrose zijn en dan is kraken echt uit den boze. Zou dus voor een da kiezen om ernaar te laten kijken. Hoe oud is het paard en heeft hij weleens een flinke val gemaakt oid?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:17

Je zegt dat ze actief wordt als ze mag springen, maar hoe springt ze?
Een paard waar af en toe mee wordt gesprongen redt zich daar vaak wel mee omdat het meer rechtuit is en sommige paarden het helemaal te gek vinden. Maar dat is wat anders dan een parcours springen met veel techniek en bochtenwerk...

Hoe dan ook, verder eens met alle posts hier, hier moet even iemand naar kijken. Het kan van alles zijn - nog langer wachten helpt waarschijnlijk niet, dit lijkt niet vanzelf over te gaan.... Persoonlijk zou ik in dit geval naar een goede dierenarts gaan die ook verstand heeft van chiropractie en osteo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:57

Ik denk ook direct aan artrose, omdat je zegt dat hij stijf begint. Ik zou zeggen, laat de dierenarts eens een buigproef doen, kost niet de wereld en dan weet je meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:06

Wat zegt de eigenaar? :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:32

Joolien schreef:
Ik denk ook direct aan artrose, omdat je zegt dat hij stijf begint. Ik zou zeggen, laat de dierenarts eens een buigproef doen, kost niet de wereld en dan weet je meer.

Stijf beginnen hoeft lang niet altijd artrose te zijn... Ook bij ergens een overbelasting past startstijfheid/-pijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:01

Alle reden om naar een veearts te gaan.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:21

mystery1980 schreef:
kan ook wat artrose zijn en dan is kraken echt uit den boze. Zou dus voor een da kiezen om ernaar te laten kijken. Hoe oud is het paard en heeft hij weleens een flinke val gemaakt oid?

Daar heb je inderdaad wel een punt

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:28

Ik volg even, hier namelijk 99% dezelfde symptomen ((ook struikelen etc..) bij mijn 9 jarige merrie.
"kan mijn vinger er niet op leggen" gevoel, ze is niet in haar hum, met bakwerk en los ook niet. (op en top tuigpaard, dus normaalgesproken bijna altijd "heet" en zeer voorzichtig op haar eigen benen, struikelt practisch nooit)
Echter staat ze 's morgens wel de boel te verbouwen omdat ze dan bijna naar buiten mogen..
Stijf/krabbelig bij het opstarten, maar niet kreupel of onregelmatig, temperatuur is goed, goede eetlust.
Ik heb er een oud dierenarts bij gehad die even een kort kreupelheidsonderzoekje heeft gedaan.
Van hem kreeg ik het advies haar twee weken werk naar behoefte aan te bieden, stapmolen/wandelen/loswerken maar vooral niet te pushen totdat ze zelf aangeeft weer meer te willen lopen.

Ik wil deze week de veearts erbij voor een bloedje, voor mijn gemoedsrust, tot die tijd lees ik even mee..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:42

Foto's van de hoeven?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:46

Misschien eerst eens overleggen met de eigenaar?

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:05

Lastige situatie ts.
Misschien kan je er samen met de eigenaar eens naar kijken, zodat deze snapt wat je bedoeld.
Spoken of geen spoken, je vangt signalen op van het paard en doet er wat mee. Dat vind ik goed van je. In mijn ogen zijn er genoeg signalen die zeggen dat er iets niet helemaal pluis zit. Het zijn herkenbare symptomen die in verschillende beelden te plaatsen zijn, maar voor een goede diagnose moet je echt bij een da of osteo zijn.

Succes!

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 16:10

Bedankt voor de reacties!

Het paard is al wat ouder, 19 jaar ondertussen.
Hoefsmid is pas geweest en was niks op de hoeven aan te merken.
Springen is voornamelijk losse sprongen tot max. 1 meter hoog. Eens in de twee weken parcoursje.

De eigenaar is er eigenlijk nooit bij wanneer ik het paard rijd, laatst toevallig wel en toen liep het paard wel actief en struikelde ook niet :\ Zal je net zien......
Dus eigenlijk ziet de eigenaar niet veel reden om de veearts erbij te halen, ook vanwege de bekende spoken...

Maar wat ik begrijp uit jullie reacties is dat het wel echt nodig is dat de veearts een bezoekje komt brengen aan het paard, ik zal het nog een keer voorleggen aan de eigenaar en hopen dat er op korte termijn een afspraak kan komen

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:24

19 zou niet het probleem moeten zijn. vraag de eigenaar of hij wat vaker wil komen kijken. want als eigenaar ken je je paard meestal het best.