Wat een nachtmerrie....draadwond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_cheyenne_

Wat een nachtmerrie....draadwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 21:47

Je kan je wei nog zo mooi afgemaakt hebben met schrikband.. :(

In de nacht is mijn jaarling opgeschikt door vuurwerk en daarbij in de koeienwei van de buren beland die is afgezet met prikkeldraad. Het resultaat kan je wel raden natuurlijk. Een flinke jaap op haar achterbeen. Haar 2 weidegenootjes zijn er met wat oppervlakkige schrammen goed van af gekomen. De dierenarts die we uit bed gebeld hebben kon helaas niks, er stond te veel spanning op de wond dus het werd een ritje kliniek op zondagmorgen.

De wond

http://myalbum.com/photo/GT3aszvTEchG/360.jpg

Eenmaal in de kliniek zijn er foto's gemaakt om er zeker van de zijn dat er inwendig niks kapot was en dat het spronggewricht niet 'lek' was. Met wattenstaafjes zijn er monsters van de wond genomen om op kweek te zetten om de juiste antibiotica te bepalen. Er werd een noodverbandje aangelegd en ze moest vanwege de spanning en de trailerrit 3 uur tot rust komen voordat ze haar onder narcose wilden doen.

Afbeelding

8 dagen heeft ze in de kliniek gestaan. Haar been ingezwachteld. Daarna mocht ik haar ophalen. Het verband moest ik zelf nog 2 keer vernieuwen. Dat bleek een hele klus want mevrouw is erg kleinzerig ( ze miept al wanneer ze een beetje zalf op een ienieminie wondje moet krijgen) dus de praam er maar op en aan de slag. De wond kwam er zo onderuit.

http://myalbum.com/photo/DJQabRroJl3O/360.jpg

http://myalbum.com/photo/I0J1XRnjnIsT/360.jpg

Mijn verband techniek vereist echter nog wat oefening, want de volgende ochtend was het gezakt, de wond was gelukkig nog wel bedekt maar ik moest de klus opnieuw klaren. Ditmaal met wat telefonische tips van de dierenarts er een mooi kunstwerkje van gemaakt.... Helaas bloedde de wond dit keer wel een beetje.

Afbeelding

Nu hopen dat als ik morgen op stal kom het verbandje nog netjes zit en de wond zo weer wat rust krijgt. Ik heb er slapeloze nachten van. Ik vind het zo erg dat mijn paardje dit allemaal moet ondergaan terwijl ze lekker hoort te spelen in de wei met haar vriendjes. Volgende week donderdag moet ik weer terug naar de kliniek om de hechtingen te laten verwijderen, maar ik ben zo bang dat de wond dan weer open zal springen en alles voor niets is geweest |(

Iemand hier ervaring mee? Ik kan wel janken.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 17-06-16 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's van de wond in link gezet.

Anoniem

Re: Wat een nachtmerrie....draadwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:55

Oeh, wat naar... :(
Bij een 'normaal' paard vind ik wonden al een ramp, maar bij zo'n jonkie dat nog niks heeft meegemaakt en die nog geen geduld en dergelijke heeft geleerd lijkt me dat helemaal moeilijk. De hechtingen zien er (vind ik) wel mooi stevig uit, ze hebben een mooi breed stuk genomen en zijn niet te dicht op de rand gaan zitten want dan is de kans op uitscheuren nog veen groter.
Ik duim in elk geval voor jullie dat jullie de volgende afspraak zonder verdere problemen halen!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:00

oei wat naar zeg :( Allereerst veel sterkte...
Het enige wat je nu kan doen is het dierenarts advies zo goed mogelijk opvolgen, en hopelijk is het geluk aan je zijde. De hechtingen zien er stevig uit. Barsten vast niet zomaar open...

Arm baby paard. Veel sterkte ermee.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:09

Mijn andalusier heeft precies zoń wond gehad. Hij is door een hond door glad draad gejaagd. Is het zandpad op gegalopeerd, met het draad nog door in en om zijn benen. Zijn achterbeen zag er verschrikkelijk uit. Aangezien hij een heel erg moeilijk getraumatiseerd paard was, en zeker niet met mannen door 1 deur kon, hebben we hem op de wei behandeld. de wond verdoofd, paard versuffend middel gegeven, de boel gehecht. We hebben hem op een kleiner stuk gezet, met schuilstalletje. Hij kon nl ook niet op stal staan, daar sloeg hij altijd de hele boel kort en klein, dus 24/7 buiten. Hij redde zich prima, rende gewoon op drie benen, haalde zelf continu zijn verband er af. Dus er maar af gelaten, hij liep en bewoog hel veel, de hechtingen waren er helaas uit geknapt.Het enige wat ik kon doen was de wond schoon houden, en hopen dat de boel dicht zou gaan. De kliniek had er een hard hoofd in omdat ze stalrust adviseren bij dit soort enorme diepe wonden. Maar het ging eigenlijk heel erg snel dicht, door het vele bewegen was de doorbloeding goed, de honingzalf deed wonderen, en hij heeft er uiteindelijk nauwelijks zichtbare littekens aan overgehouden. En het was minstens zo erg als bij jou paard.Hij is nooit meer een dag kreupel geweest . Stalrust is iets waar ik sindsdien nooit meer aan doe..en het werpt enorm zijn vruchten af. Hopelijk loopt het voor jou paard ook zo goed af...En echt de artsen hebben hoofdschuddend mij aan gekeken, maar moesten achteraf toch toegeven dat deze manier ook zo gek helemaal niet was...

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:18

Ik had dit bij een 2 jarige.

Precies in de hoek van spronggewricht.
Wat een drama.

Heeft een half jaar op stal moeten staan...
Niet eruit mogen.
Verbanden wisselen en wisselen

Uiteindelijk goed gekomen..

Kost veel tijd en geduld en een fijne dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:19

Ik weet niet wat voor verband je aan de buitenkant gebruikt en of dat zelfklevend is of niet, maar als je bang bent dat het losraakt of afzakt dan zou je kunnen overwegen om een sok om over het verband om de hak te schuiven - met een lange sok misschien zelfs over het hele been? Dat kan net een beetje extra steun geven (mag natuurlijk niet te strak zitten) en het voorkomt dat uiteindes van het verband loskomen als het paard eraan zit. Gewoon een (grote maat) mensensok nemen, daar de teen uitknippen, en dan kun je kiezen of de de hak van de sok over de kogel wilt hebben (dus de sok in een normale stand) , of met de hak van de sok over de hak van het paard (de sok zit dan ondersteboven. Misschien dat dat ook het inzakken iets kan tegengaan.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:19

octavodia schreef:
Mijn andalusier heeft precies zoń wond gehad. Hij is door een hond door glad draad gejaagd. Is het zandpad op gegalopeerd, met het draad nog door in en om zijn benen. Zijn achterbeen zag er verschrikkelijk uit. Aangezien hij een heel erg moeilijk getraumatiseerd paard was, en zeker niet met mannen door 1 deur kon, hebben we hem op de wei behandeld. de wond verdoofd, paard versuffend middel gegeven, de boel gehecht. We hebben hem op een kleiner stuk gezet, met schuilstalletje. Hij kon nl ook niet op stal staan, daar sloeg hij altijd de hele boel kort en klein, dus 24/7 buiten. Hij redde zich prima, rende gewoon op drie benen, haalde zelf continu zijn verband er af. Dus er maar af gelaten, hij liep en bewoog hel veel, de hechtingen waren er helaas uit geknapt.Het enige wat ik kon doen was de wond schoon houden, en hopen dat de boel dicht zou gaan. De kliniek had er een hard hoofd in omdat ze stalrust adviseren bij dit soort enorme diepe wonden. Maar het ging eigenlijk heel erg snel dicht, door het vele bewegen was de doorbloeding goed, de honingzalf deed wonderen, en hij heeft er uiteindelijk nauwelijks zichtbare littekens aan overgehouden. En het was minstens zo erg als bij jou paard.Hij is nooit meer een dag kreupel geweest . Stalrust is iets waar ik sindsdien nooit meer aan doe..en het werpt enorm zijn vruchten af. Hopelijk loopt het voor jou paard ook zo goed af...En echt de artsen hebben hoofdschuddend mij aan gekeken, maar moesten achteraf toch toegeven dat deze manier ook zo gek helemaal niet was...

Wij zetten die van ons ook nooit op box. Alles gaat gewoon de wei in, zowel bij pees blessures als wonden. Geneest het snelste in de buitenlucht en met beweging.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:20

en straks heel veel mesitran smeren....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:29

Ik heb mijn vorige paard gekocht toen ze 4 jaar was. Zij is als veulen ook door het draad gegaan en dat is behandeld. Ze heeft er lelijke littekens aan overgehouden (er bestond nog geen mesitran) op haar sprong maar dit heeft geen nadelige effecten gehad op haar bewegen. Enige wat je zag was een wat dikkere sprong en dus die littekens. Heb haar het Z2 ingereden zonder een pas problemen door dat been.

Zodra de hechtingen eruit zijn gaan smeren met mesitran, dat werkt echt!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 22:34

Ik ben ook geen voorstander van boxrust, maar ik ben bang dat als ik hem nu de wei in doe dat alles voor niets is geweest. Ze is gelukkig rustig op stal. Mesitran heb ik al klaarliggen.

Het verband is zelfklevend, met dikke watten er onder. Maar die sok klinkt erg handig, bedankt voor de tip!

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:45

Mijn verzorgpaard heeft ongeveer 15 jaar terug precies dezelfde wond opgelopen. Even groot en op precies dezelfde hoogte. Ook door prikkeldraad alleen dan het andere achterbeen. Wond is erg mooi geworden. Heeft af en toe een verdikking als ze te lang op stal staat, maar heeft er verder helemaal geen last van.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 00:48

Ja helaas ervaring. Mijn paard kon niet gehecht worden, maar het is wel goed gekomen. Ze heeft bijna een maand op de kliniek gestaan en toen nog 2 maanden thuis steeds verband gewisseld. En daarna duurde het nig zeker 3 maanden voor de wond echt dicht was. Ik had eerst honingzalf en later vulketan. Maar als de wond dicht blijft zou ik er niets op smeren. Zalf verweekt de boel dan juist. En misschien dat de dierenarts t ook al verteld heeft, maar je moet het verband om de achillespees niet te strak doen, anders krijg je daar problemen mee. Ik moest een vouwtje maken in het verband steeds als ik daarom draaide. Heel veel succes, nare dingen dit!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 03:52

Ah wat zonde joh, beterschap

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 04:19

_cheyenne_ schreef:
Ik ben ook geen voorstander van boxrust, maar ik ben bang dat als ik hem nu de wei in doe dat alles voor niets is geweest. Ze is gelukkig rustig op stal. Mesitran heb ik al klaarliggen.

Het verband is zelfklevend, met dikke watten er onder. Maar die sok klinkt erg handig, bedankt voor de tip!

Als je paard boxrust aankan dan is dat zeker aan te raden.. Hier ook een paard wat boxrust moest hebben echter kon t paard hier niet tegen en heeft nu in rap tempo een stalondeugd ontwikkeld..Zo zonde! Paard slaat nu tegen muren en niet zo'n beetje ook!! Zeer irritant voor zowel eigenaar als pensionhouder!
Heel veel sterkte met je paard!!

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 11:31

dittaswart schreef:
Ja helaas ervaring. Mijn paard kon niet gehecht worden, maar het is wel goed gekomen. Ze heeft bijna een maand op de kliniek gestaan en toen nog 2 maanden thuis steeds verband gewisseld. En daarna duurde het nig zeker 3 maanden voor de wond echt dicht was. Ik had eerst honingzalf en later vulketan. Maar als de wond dicht blijft zou ik er niets op smeren. Zalf verweekt de boel dan juist. En misschien dat de dierenarts t ook al verteld heeft, maar je moet het verband om de achillespees niet te strak doen, anders krijg je daar problemen mee. Ik moest een vouwtje maken in het verband steeds als ik daarom draaide. Heel veel succes, nare dingen dit!

Pffff wat een vooruitzicht, dan zou ze ipv de hele zomer lekker in het land dus de hele zomer in dr stal moeten staan.... Dan ben ik toch zeer geneigd om een postzegel formaat weitje af te zetten in de wei waar haar vriendjes ook staan.

Wel fijn om in jullie reacties te lezen dat het in de meeste gevallen toch netjes geneest, dat geeft me wel een beetje hoop.

Het verband is gelukkig mooi blijven zitten dit keer. De achillespees waarschuwing heb ik inderdaad gekregen, zonder deze mee te zwachtelen blijft het verband helaas dus niet zitten. Ik moest er een dubbele wattenlaag tussen doen om de druk te verdelen en niet te strak.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:50

Zolang het verband erom zat had ze idd stalrust. Want met verband buiten... komt er een bui dan heb je een probleem. Maar ik had een hele lieve stal, er werd direct een schema gemaakt dat de paarden halve dagen naar buiten gingen zodat Winterfell altijd gezelschap had. En dat ging heel goed. Toen het verband eraf was ging ze wel mee naar buiten. Om de achillespees nog wat extra te ontlasten kun je ook bij de volgende verbandwissel steeds een vouw maken als je bij de pees bent. Dan heeft ie net wat extra rek. Dus een klein stukje het verband dubbel vouwen, precies op de pees. Krijg je een klein flapje. Was een tip van mijn dierenarts. Ik heb nooit problemen gehad in elk geval. Een heel klein drukplekje onder bij haar koot, maar verder niet. Ik ga duimen dat de hechtingen het houden! Dan ben je veel sneller klaar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 13:48

Ervaring met dergelijke wonden en erger. eentje die een paar keer genaaid is (het duurde even eer we er achter kwamen dat zijn weide-maatje belachelijk goed kon mikken, het leek ook helemaal niet op een wonde veroorzaakt door een schop (was nl echt een gat tot op de pees en spier alsof er iets puntigs in gestoken was maar we konden op weide niks vinden dat het kon veroorzaken, de DA zei steeds "dat kan haast niet" tot ik het écht beu was en ze gewoon uit elkaar haalde gezien we de weide al cm per cm nagelopen hadden en de enige "oorzaak" die we konden bedenken nog z'n gezelschap was en sinds heeft hij niets meer gehad) en die was eigenlijk alle drie de keren met 2 weken klaar. Toen kon hij de weide weer op. :)

Eentje die in de draad gelegen had (te dicht bij de draad gaan rollen :x ) en die had echt zijn achterbenen van de hoef tot de sprong haast volledig open. Ook geen vel meer dus dicht naaien was geen optie meer. Die stond na een goede 2 weken weer op weide. Na een week, mocht hij al op een klein stukje wat grazen als ik aanwezig was. :)

Om eerlijk te zijn vind ik dit geen wonde waarvan ik zou denken "oei als dat maar goed komt".

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:11

Mijn pony is als jaarling/tweejarige (weet het ff niet meer) ook over de draad gesprongen naar een andere weide.
Daar lagen rollen prikkeldraad van de boer...
Ook in verstrikt geraakt en ze lag zelfs neer met dezelfde soorgelijke wonde en op dezelfde plaats.
Is ter plaatse gehecht geweest maar nooit in verband gedaan.
Is vrijwel snel genezen (2 maanden) op een litteken na die je enkel in de zomer ziet.
Er zijn toen geen foto's en dergelijke genomen omdat de DA zag dat de wond niet riskant diep was.

Hebben toen ook niets aangepast, gewoon overdag op de weide bij de rest en 's nachts op stal, zoals altijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:54

dushishoeve schreef:
octavodia schreef:

Wij zetten die van ons ook nooit op box. Alles gaat gewoon de wei in, zowel bij pees blessures als wonden. Geneest het snelste in de buitenlucht en met beweging.

als je dit paard met deze gehechte wond in de wei had gezet hadden er s'avonds al geen hechtingen meer ingezeten,en met heel veel pech op den duur wel een klomp wildvlees.

Goed gehandelt hoor TS,dit komt goed,duurt alleen even.Om te zorgen dat de boel niet openspat,gedoseerd bewegen.Stappen aan de hand.Het is even niet anders.Over een week of drie zit het goed dicht,en kan ze waarschijnlijk gewoon weer naar buiten!Sterkte!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 14:59

Dubbelpost.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 18-06-16 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:00

Wat een ellende! Neem eens contact op met hidez, benelux, zij verkopen compressie kousen en als je die over je verband zou mogen gebruiken heb je meteen een goede fixatie van je verband en een verbetering van de doorbloeding wat weer een versnelling van t genezingsproces bevorderd
Afbeelding

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:45

Ts allereerst sterkte met deze naar wond!! Ik kan me goed voorstellen dat dit je niet in de koude kleren gaat zit. Extra zuur dat zoiets gebeurt terwijl je je eigen weide met een verantwoorde bedrading afgezet hebt.

Verbanden op die plek zijn lastig omdat het zo beweegt. Een deel van het probleem dat het zo zakt is dat het naar mijn mening standaard op een onhandige manier verbonden word door dierenartsen. Het gewricht wordt mee gezwachtseld omdat ze anders geen houvast hebben, maar dat zorgt er tegelijkertijd voor dat het bij (te veel) beweging zakt.

Ik heb bij mijn paard op vergelijkbare plaats een wond gehad die ook zo verbonden was. Omdat ik vanuit mijn werk wel gewend ben om creatief te zijn met pleisters plakken op lastige plaatsen vond ik dat ik dat wel beter kon, dus de dierenarts was nog niet goed en wel het erf af en ik had het er al afgehaald ben zelf gaan knutselen.

Wat ik heb gedaan is een vierkant/raam ruimschoots om de wond geplakt met sterke leukoplast. Dit met de bedoeling dat het een paar dagen zou blijven zitten. Op de daadwerkelijke wond heb ik het verband van de dierenarts laten zitten. En dat met leukoplost weer vast geplakt op het raamwerk dat ik om de wond had gemaakt. Op hem moment dat je het verband verwisseld haal je alleen de bovenste laag leukoplast aan de randen eraf samen met het verband. Het vierkante 'raamwerk' op de huid laat je zitten. Na schoonmaken van de wond leg je weer verband op de wond en plakt dat met leukoplast of andere tape weer goed vast aan het ' raamwerk' En dat werkte echt als een trein.

Dit was zoals de dierenarts het gemaakt had:

Afbeelding

Dit heb ik er van gemaakt. Het is niet helemaal goed te zien, maar de buitenstaande en grote laag is het ' raamwerk' en daar zit het verband op vast getapt.
Afbeelding

Dit was nadat ik alles eraf heb gehaald. Daarna alleen nog honingzalf gedaan.

Afbeelding

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:05

Ik heb 4 jaar geleden exact hetzelfde meegemaakt , jaarling in de priekkeldraad. Is best goed genezen :) exact dezelfde plaats

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 17:21

Ayasha schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik dit geen wonde waarvan ik zou denken "oei als dat maar goed komt".

Dat begrijp ik als je al erger hebt gezien!

knollentuin schreef:
Wat een ellende! Neem eens contact op met hidez, benelux, zij verkopen compressie kousen en als je die over je verband zou mogen gebruiken heb je meteen een goede fixatie van je verband en een verbetering van de doorbloeding wat weer een versnelling van t genezingsproces bevorderd

Bedankt voor de tip! Ik heb even op de site gekeken maar er zit 2-3 weken levertijd op :( misschien dat ik ze 2e hands ergens kan vinden

knuffeldier schreef:
Wat ik heb gedaan is een vierkant/raam ruimschoots om de wond geplakt met sterke leukoplast. Dit met de bedoeling dat het een paar dagen zou blijven zitten. Op de daadwerkelijke wond heb ik het verband van de dierenarts laten zitten. En dat met leukoplost weer vast geplakt op het raamwerk dat ik om de wond had gemaakt. Op hem moment dat je het verband verwisseld haal je alleen de bovenste laag leukoplast aan de randen eraf samen met het verband. Het vierkante 'raamwerk' op de huid laat je zitten. Na schoonmaken van de wond leg je weer verband op de wond en plakt dat met leukoplast of andere tape weer goed vast aan het ' raamwerk' En dat werkte echt als een trein.

Dat ziet er handig uit! Misschien ook wel slim om te doen bij de volgende wissel. Ik heb namelijk het idee dat door het afzakken van het verband er druk naar beneden ontstaat op de wond. Het gaasje wat er over zit zakt ook mee af en vervolgens zitten de watten op de wond. Fijne tip, dank je!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 17:25

Heel veel sterkte TS! Nu goed het DA advies opvolgen. Zelf heb ik in een later stadium veel goede ervaringen met honingzalf. Misschien nog een tip voor je.