Onderzoek naar Knutten en Afrikaanse Paarden Pest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knutten

Onderzoek naar Knutten en Afrikaanse Paarden Pest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 14:50

Hoi Bokkers,

Het Centraal Veterinair Instituut (CVI) onderdeel van Wageningen Universiteit, vraagt U om deel te nemen aan een onderzoek naar knutten bij paarden.
Knutten zijn kleine steekvliegjes (1-2 mm groot) die je op mooie zomeravonden soms in wolken ziet hangen. Knutten steken landbouwhuisdieren maar ook paarden omdat de vrouwelijke knutten een bloedmaal nodig hebben om uiteindelijk eieren in oude boomstronken, oude afgevallen bladeren of uitwerpselen van paarden en landbouwhuisdieren te kunnen leggen. Knutten veroorzaken o.a. staart-en maneneczeem (SME). De oorzaak van SME is een overgevoelig-heid voor stoffen in het speeksel van knutten; deze stoffen voorkomen het stollen van het bloed bij het opzuigen.
Echter, knutten verspreiden ook virussen van dier naar dier, zoals het blauwtong- en Schmallen-bergvirus bij landbouwhuisdieren maar ook Afrikaanse Paardenpest (APP) bij paarden. APP komt wijdverspreid voor in Afrika, en er is een risico dat APP van Noord-Afrika naar Europa komt. APP is eerder vanuit Afrika in Europa (Spanje en Portugal) terecht gekomen in 1966 en in de periode 1987-1990. APP is een ziekte met ernstige symptomen bij de besmette paarden die met ernstig lijden gepaard gaat en vrijwel altijd leidt tot sterfte.
CVI is een internationaal bekende organisatie op het gebied van diergezondheid. De missie van het CVI is door veterinair onderzoek de dier- en volksgezondheid te beschermen. Het Ministerie van Economische Zaken (MinEZ) bereidt zich samen met de paardensector voor op een eventuele introductie van APP naar Nederland. Het CVI heeft voor het adviseren van het MinEZ met betrekking tot bestrijding van APP informatie nodig over de aanwezigheid van verschillende knuttensoorten in de buurt van locaties met paarden.

Het is de bedoeling dat er knutten worden gevangen met een vlindernet in de omgeving van het paard. Daarnaast dat er ook knutten worden gevangen die geland zijn op de huid van het paard en dit gebeurt met een aspirator. Daarnaast wordt er romd zonsondergang een speciale knuttenvanglamp opgehangen buiten bij de stallen om gedurende de nac ht knutten te vangen. De vangst van deze vanglamp wordt de volgende morgen geoogst en meegenomen.

U hoeft zelf niets anders te doen dan s’middags en s’avonds op één dag ons ( twee studenten) toegang te geven tot uw locatie en een paard ter beschikking te stellen in een weide/paddock.. Het paard moet op de meetdag vanaf ca. 15:00uur in de weide/paddock staan met een halster om.

Het is belangrijk dat het paard dat U hiervoor selecteert goed hanteerbaar is (een ouder, ingereden paard of een ouder paard dat met pensioen is). Het paard wordt ca. één kwartier per heel uur (tussen ca. 17:00 en 23:00 uur) vast gezet aan een hek in de wei door middel van een halster en een halstertouw zodat het mogelijk is om de knutten te vangen.

Een rapportage over de vangst van knutten op verschillende locaties in Nederland wordt eind 2016 verwacht. Resultaten in het rapport zijn niet herleidbaar naar individuele locaties. U krijgt als tegenprestatie van ons een exemplaar van het rapport toegestuurd en daarnaast specifiek de resultaten van de vangsten op uw locatie.

Voor eventuele vragen kunt u ons een PB sturen.
Ook als u mee wil doen aan het onderzoek kunt u een PB sturen met uw telefoonnummer/email adres en u locatie. Dan nemen wij contact met u op!

N.B. Er zijn goede weersomstandigheden nodig (temp > 10 graden, vrijwel geen wind, geen neerslag) voordat knutten uitvliegen om een bloedmaal te halen bij een dier; het kan daarom zijn dat een afspraak van de studenten met U uiteindelijk een of meerdere dagen verschoven moet worden omdat het weer anders is geworden als werd voorspeld.

Met vriendelijke groet,
Tessa en Melissa

tamary

Re: Onderzoek naar Knutten en Afrikaanse Paarden Pest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:34

Ik heb vliegenstrips hangen bij mijn pony's (van die plakstroken gewoon van de action) komen ook knutten op terecht volgens mij. Is zoiets + retourenveloppe een optie voor een groter aantal vanglokaties? Want rondzwaaien bij een vastgebonden paard met zo'n groot wit ding kan wel eens problematisch worden. Dat is nl geen standaard training voor veel paarden en mijn oude sok die er misschien relax onder blijft heeft seme die ga ik daar niet mee pesten.

Vergis je trouwens niet hoe rap die krengen wel degelijk steken juist tussen 2 regenbuien door en als er ergens een windstille/luwe plek is, dan zijn ze daar ook bij winderig weer actief. Zit zelf ook wel eens onder als ik laatste uur voor zonsondergang nog op de wei bezig ben en dan vaak juist in die 3min tussen 2 windvlagen door.

Knutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 22:40

tamary schreef:
Ik heb vliegenstrips hangen bij mijn pony's (van die plakstroken gewoon van de action) komen ook knutten op terecht volgens mij. Is zoiets + retourenveloppe een optie voor een groter aantal vanglokaties? Want rondzwaaien bij een vastgebonden paard met zo'n groot wit ding kan wel eens problematisch worden. Dat is nl geen standaard training voor veel paarden en mijn oude sok die er misschien relax onder blijft heeft seme die ga ik daar niet mee pesten.

Vergis je trouwens niet hoe rap die krengen wel degelijk steken juist tussen 2 regenbuien door en als er ergens een windstille/luwe plek is, dan zijn ze daar ook bij winderig weer actief. Zit zelf ook wel eens onder als ik laatste uur voor zonsondergang nog op de wei bezig ben en dan vaak juist in die 3min tussen 2 windvlagen door.

Goedenavond,
Bedankt voor u mee denken over de plakstrips. echter na dat ze vast geplakt zitten kunnen ze niet meer goed geanalyseerd worden.
Het sweep net zijn we van bewust dat sommige dit eng vinden. We gebruiken echter ook een pooter(mond stofzuiger maakt geen lawaai).
De strenge eisen voor het weer zijn omdat we voor elke locatie een optimale vangst willen.
Ik hoop u voldoende ingelicht te hebben.

Caily

Re: Onderzoek naar Knutten en Afrikaanse Paarden Pest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 23:12

Gok dat mijn paarden dat vlindernet niet zo'n probleem vinden, en visite is altijd leuk. Ik hik aan tegen het elk uur ern kwartier vast staan. Denk dat ze dat niet in dank afnemen, en ik ook niet. Gelukkig zijn het wel brave en rustige paarden dus wellicht als ik ze vast hou op de plek waar ze dan toevallig staan, het al een stuk beter is.

Knutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 11:43

Caily schreef:
Gok dat mijn paarden dat vlindernet niet zo'n probleem vinden, en visite is altijd leuk. Ik hik aan tegen het elk uur ern kwartier vast staan. Denk dat ze dat niet in dank afnemen, en ik ook niet. Gelukkig zijn het wel brave en rustige paarden dus wellicht als ik ze vast hou op de plek waar ze dan toevallig staan, het al een stuk beter is.

Goedemiddag,

Dit begrijpen wij en uit vorige meetingen op andere locaties worden ze ook meestal vast gehouden. Omdat vast zetten vaak niet in praktijk werkt.
Mocht u zich willen op sturen kunt u ons een PB doen!