Paard allergisch voor tetanusvaccinatie, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Paard allergisch voor tetanusvaccinatie, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 18:44

4 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht, die bij thuiskomt gelijk geënt is. Gewoon, standaard, zoals we altijd de paarden inentten, dus de combi influenza/tetanus. Paard was erg mak, maar moest dan ook nog wennen.

Jaar erop weer geënt, en deze keer een forse bult in de hals, erg sloom en hangerig, en hij vond zichzelf vooral ook errug zielig :(:) Elke keer als hij wilde bukken om te grazen had hij last van de bult, en met rijden ook, dus een week rustig aan gedaan, tot het minder/weg was.

Afgelopen jaar besloten iom de DA om in de boeg te enten, omdat hij dan minder last zou hebben van de harde plek. Echter kreeg hij hierop zo'n reactie, dat ik 2 weken niets heb kunnen doen met hem... Hij had een grote bult bij zijn boeg doorlopend tot voorbij de singelplek, ter grootte van een goede cup F...
Geen koorts, niet echt ziek zijn, maar wel flink moeite met lopen door de grote bult.

Daarom dit jaar met angst en beven alleen de influenza gegeven, om te kijken of dit misschien zou helpen. En gelukkig, een klein bultje in de hals, ter grootte van een klein ei, en wat hangerig 2 dagen, maar verder niets.

We hebben tot nu toe elk jaar met hetzelfde merk gevaccineerd, en hij is dus echt allergisch voor de tetanus en niet de entstof zelf.

Tetanus schijnt 1x per 3 jaar gegeven te moeten worden, dus volgend jaar hebben we ook nog mazzel. Echter, wat dan? We starten officieel, dus die enting moet hij wel hebben. Iemand hier ervaringen mee?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:31

Tetanus is geen verplichte enting voor wedstrijden. Dat is uitsluitend influenza.
Maar tetanus is wel zinvol om af en toe te blijven boosters, aangezien er erg weinig aan te doen is wanneer je paard tetanus oploopt en het wel een heel nare ziekte is.
Je zou de tetanus ook een keer apart kunnen geven.
Heb wel gehoord dat paarden op de cocktail wel heftig reageerden terwijl ze op beide losse vaccinaties slechts een lichte entreactie vertonen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 16-06-16 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:35

Hier hetzelfde. Paard is na de enting zo slap als een vaatdoek en ook een keer er echt ziek van geweest. 40graden koorts en 4 dikke vochtbenen. Toen ook in overleg met de dierenarts besloten niet meer jaarlijks op tetanus te prikken omdat de meeste paarden daar heftig op reageren.
Nu is hij 's avonds na de enting wel wat rustig maar de volgende dag gewoon weer zichzelf.

Hoe het met wedstrijden zit weet ik niet. Ik rij Onderling en daar is er nog nooit wat van gezegd. Hij word wel jaarlijks geënt maar niet jaarlijks tegen tetanus.
Misschien eens navragen bij de knhs of je dierenarts?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:39

Weet je zeker dat hij allergisch is voor tetanus, en dat het niet een reactie is op de hulpstoffen van de enting?
Het kan zijn dat een cocktail nl andere hulpstoffen bevat als een enkelvoudige enting..

Ik weet nl dat een bepaald (veel gebruikt) merk nog wel eens een allergische reactie wil veroorzaken.
Welk merk heeft ze al die keren gehad?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:56

Casarell schreef:
Ik weet nl dat een bepaald (veel gebruikt) merk nog wel eens een allergische reactie wil veroorzaken.

Dat was hier ook het geval! Pony reageerde zo heftig op enting dat mijn DA haar niet meer wilde enten :(:) In datzelfde jaar veranderde ik van DA-praktijk en heb het met hun besproken. Hun zeiden ohw dat is dat en dat merk enting... Dus ik kijken in paspoort en ja hoor ze hadden gelijk! Dus besloten om haar te laten enten met andere entstof en ze heeft nergens meer ergens last van gehad... Dus het is zeker de moeite waard om een andere enting te proberen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:05

ik laat nu in de achterhand spuiten en geef gelijk een aantal dagen novacam, daarmee krijgt hij nog wel een aantal dagen lichte koorts en ietsje zwelling/stijfheid, maar de extreme reactie die hij anders heeft gelukkig niet meer...

zonder de novacam heeft hij een dag of 3/4 tegen de 40 graden koort en als ik in de boeg laat enten zoveel zwelling dat hij bijna niet kan lopen en en zwaar bevangen lijkt...

Chapeau2002

Re: Paard allergisch voor tetanusvaccinatie, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:09

Een van mijn paarden reageert ook heftig op een enting. Zij krijgt ook een flinke zwelling/warme bult. Op advies van de DA heb ik haar dit jaar na de enting heel rustig aan de longe laten draven. De entstof werd daardoor makkelijker opgenomen. Het kan toeval geweest zijn maar ze had dit jaar minder last van zwelling. Ik laat trouwens in de boeg enten. Hals of bil was helemaal een drama altijd.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:49

Ik heb ook een paard gehad die zo heftig reageerde op de enting (equilis prequenza). Het schijnt dat het meestal aan het type hulpstof in de enting ligt en in het geval van mijn paard was alles koek en ei zolang hij met een ander merg geënt werd (duvaxyn)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:52

Je kan je paard een injectie met prednison laten geven als een soort " tegengif" bij de mijne werkte dat. !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:58

Ik heb ook merries met reacties. Een is er een keer goed ziek van geweest. En haar moeder krijgt litteken balletjes waar ze geent is en ook nog bult en als het regent is. Ik ent maar gewoon alleen elke keer hoop ik.dat het allemaal meevalt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:01

Ik zou eens laten titeren, nemen ze bloed af en kijken hoeveel entstoffen er nog in het lichaam aanwezig zijn.
Als je namelijk voldoende bent ingeent, zeker aantal keren achter elkaar, ben je vaak voor veel langer beschermd dan de aangegeven periode.

Mocht het dan toch nodig zijn, zoveel jaar later, kun je eens informeren, voor mensen heb je nl tetanusprikken die 10 jaar geldig zijn.
En mijn huisarts wilde me geen tetanusprik geven na hondenbeet omdat ik ooit eens in grijs verleden een prik had gehad.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 05:43

Mens en paard is wel anders natuurlijk. De bacterie is dezelfde echter een mens maakt antistoffen en daar blijven langere tijd voldoende van in het bloed (dat meet je ook met een titerbepaling) bij paarden is dit blijkbaar nog niet waterdicht. Bij de een hoor ik 7 jaar, een ander zegt weer drie jaar, ik denk dus dat een titer bepaling niet eens zo een verkeerd idee is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:17

Ik kom er steeds meer achter dat dierenartsen slecht geïnformeerd zijn.
Ken wat dierenartsen die later de natuurgeneeskunde in zijn gegaan en veel meer zelf zijn gaan onderzoeken, dit is best onthutsend.

De farmaceutische invloed en die van diervoedingsbedrijven is te groot op de info die ze krijgen.
Vergelijkbaar met de invloed van farmaceutische industrie op oa huisartsen en apotheken maar ook politiek, daar hebben we tijdje terug documentaire van kunnen zien op tv.

Maar dat terzijde, titeren is neutraal en als veel mensen gaan titeren komt er een duidelijk beeld van hoe het inentverhaal werkelijk bij paarden werkt.
Dat is alleen maar positief want al die hulpstoffen zijn, hoe je het wend of keert, zijn nooit goed voor dier of mens.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 15:24

A3a1 schreef:
Ik zou eens laten titeren, nemen ze bloed af en kijken hoeveel entstoffen er nog in het lichaam aanwezig zijn.
Als je namelijk voldoende bent ingeent, zeker aantal keren achter elkaar, ben je vaak voor veel langer beschermd dan de aangegeven periode.

Mocht het dan toch nodig zijn, zoveel jaar later, kun je eens informeren, voor mensen heb je nl tetanusprikken die 10 jaar geldig zijn.
En mijn huisarts wilde me geen tetanusprik geven na hondenbeet omdat ik ooit eens in grijs verleden een prik had gehad.

Dat vind ik een goede tip, dank je wel! Zal eens met de DA overleggen of dat een idee is. Is dit trouwens wel goedgekeurd bij wedstrijden, zo'n titerbepaling?

Casarell schreef:
Weet je zeker dat hij allergisch is voor tetanus, en dat het niet een reactie is op de hulpstoffen van de enting?
Het kan zijn dat een cocktail nl andere hulpstoffen bevat als een enkelvoudige enting..

Welk merk heeft ze al die keren gehad?

Geen idee, zal het even opzoeken in zijn paspoort.