Geen PPID, EMS, Leverbot wat wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Geen PPID, EMS, Leverbot wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 20:59

Eens kijken of ik het kort kan houden. Wil graag wat meedenkers voor ik morgen weer overleg met de DA heb.

Betreft mijn 18 jarige fjordenruin.
In de zomer van 2014 werd hij ziek: sloom, slecht herstel na arbeid, spierverlies, gevoeligheid, gele slijmvliezen en vetophopingen. Na bloedonderzoek hebben we 2x behandelt tegen leverbot en heb ik een fles Myostem Protec gegeven voor spierverzuringen. Paard knapte enorm op en s'winter weer voor de wagen gelopen.
Achteraf gezien waren de klachten het jaar daarvoor ook al aanwezig, maar heb ik altijd gedacht dat het aan het warme weer lag.

In Maart 2015 verhuisd van de leverbot haard, Mijn paard was inmiddels niet de enige met een besmetting.
Toch heeft hij het souvenir meegenomen en hebben we die zomer opnieuw behandelt tegen leverbot. Klachten waren weer exact hetzelfde. Hij is best ziek geweest van de medicijnen maar knapte daarna best snel op. Wel na de diagnose een peesblessure gekregen die achteraf een hoefzweer bleek te zijn. Afgelopen winter heeft hij doorgebracht in een indoor paddock en hadden we super mooi ruwvoer. Paard ging echt onwijs goed, had er zin in, kwam mooi op gewicht, mooi in de spieren en ik kreeg van iedereen complimenten.

Tot 3 weken geleden, laten we even 1 juni aanhouden.
Binnen een 1,5 week een erg sloom paard, wil niet meer werken, vetophopingen op de kont en weer gevoelig, spieren vallen weg. Na 5 minuten spelen gaan liggen in de longeerkraal, sneue indruk. Wel willen maar niet kunnen.
Ik heb de DA weer gebeld en er is weer bloedonderzoek gedaan. DA sloot dit keer leverbot uit dus hebben we getest op EMS(insuline resistent) en PPID. Daar heb ik vandaag de uitslag van gekregen en die was negatief op beide. Terwijl ik er wel van overtuigd was dat het EMS was.
Morgen heb ik verdere overleg. Dat geeft mij even wat brainstorm tijd en ik hoop dat jullie mee willen denken zodat ik wat kan voorleggen.

Voer: handje lucerne met glucobalance (eerste week, aan het opstarten)
Wei: Strookbegrazing met graasmasker, 24/7 buiten.

Wat mij wel opvalt is dat hij het afgelopen jaar 4 kleine bultjes heeft gekregen. 3 op zijn lijf en 1 op zijn been. Die op zijn lijf zijn bedekt met haar en die op zijn been is kaal maar gewoon glad.
Wel had ik het idee dat hij vandaag iets fitter en attenter was als gister en ook leek het lopen wat beter te gaan. Loopt alleen gevoelig op het harde, in de wei en bak geen enkel probleem.

Voor ik andere DA ga bellen wil ik eerst overleg met mijn eigen, dus dat advies is nog even niet aan de orde. Alle andere ideeen wel.

sakvis

Re: Geen PPID, EMS, Leverbot wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:04

Wat voor water krijgt het paard als hij o de wei staat? Ik moest direct aan vervuild sloot -of grondwater denken.
Wellicht nog testen op Lyme of andere sluipende ziektes?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:09

Grondwater.
Maar er zijn dus dezelfde klachten op 2 verschillende stallen. En dan zijn de klachten in de winter niet en dan begin zomer weer wel.

Lyme staat als eerste op de lijst om naar te vragen morgen.

Hoe heet die ziekte die die eikeltjes overbrengen? jaren terug eens op een wei gestaan waar een eikelboom bij stond. Is 5 jaar terug denk ik, schiet mij net te binnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:15

Heb je ook een algeheel onderzoek laten doen en aan vullend vitamine e en selenium, en andere mineralen?
Selenium tekort veroorzaakt moeheid,spierpijn/trillingen.
Grondwater he, is ook nog zoiets als ijzeroverschot daardoor, zou dat misschien ook nog nakijken :j

Voer je in de winter iets van vitamines bij wat je in de zomer niet doet?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:23

Zo uitgebreid zijn we nu nog niet gegaan tenminste voor zover ik weet want de da had de uitslag op de voicemail gegeven. 2 jaar terug was dat eigenlijk gewoon prima en daarna is de voer kwaliteit alleen maar verbeterd.
Van de winter heb ik C4L gevoerd ong 3/4 schep en daar ben ik net 2 weken geleden mee gestopt maar toen waren er al klachten. In het verleden ook wel vit brokjes gegeven in de winter zonder resultaat Ik ga de dingen even opschrijven die je verder noemt. De vit E en selenium heb ik ook wel eens gegeven maar merkte daar weinig van. Maar kan het altijd opnoemen.
Ik heb wel altijd een witte liksteen hangen waar de paarden op dat moment lopen.
Ik ontworm 2x per jaar met Pramox en ik heb in zijn hele leven nog nooit een worm gezien.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:24

Ik zou op Lyme laten testen, had op het werk een paard met relatief veel overeenkomsten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:28

In elk geval zou ik een uitgebreid bloedonderzoek doen, inclusief mineralen en vitamine-waarden. Maar ook lymfocyten etc. Plus Lyme ook een goed idee.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:29

Gebruik je dan al zijn hele leven zelfde ontwormings middel? Dan zou ik hem eens iets anders geven. (Geen idee wat er in Pramox zit). Maar niet ieder middel pakt iedere wormsoort aan, plus dat je dan resistentie kunt krijgen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:43

Libera schreef:
Gebruik je dan al zijn hele leven zelfde ontwormings middel? Dan zou ik hem eens iets anders geven. (Geen idee wat er in Pramox zit). Maar niet ieder middel pakt iedere wormsoort aan, plus dat je dan resistentie kunt krijgen

Nee. Ook andere. Er word nu bij ons mestonderzoek gedaan en ik doe zelf ongeacht wat de mestonderzoeken zeggen Pramox.

Maar het zijn geen wormen dat weet ik zeker.

Omdat de uitslag via voicemail ging weet ik niet of er een uitgebreid onderzoek is gedaan. Er werd in iedergeval getest op ppid en ems.
Morgen hoor ik meer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:49

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:30

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 17:43

Behalve de sloomheid heeft mijn paard echter verder geen klachten die overeenkomen met Lyme.
Dus ik begin daar al over te twijfelen en is Lyme seizoens gebonden aangezien mijn paard in de winter eigenlijk geen klachten heeft.

Een vriendin tipte mij op magnesium te kort daar komen zijn klachten veel meer mee overeen.
Vandaag heb ik de Da niet meer gesproken, hij te druk en ik ook aan het werk.
Morgenochtend op het telefonisch spreekuur zal ik meer horen.

Wel heb ik gister mijn drenthe vakantie met paard maar afgezegd, houd te kot tijd om hem weer op de rit te krijgen voor sept. Vreselijk balen omdat ik vorig jaar om dezelfde reden ook al moest afzeggen }:)

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:55

Ik heb een EMS-er en die heeft na de eerste bloedtest een uitgebreidere suikertest gekregen om het zeker te weten, eerste test geeft niet altijd direct een zeker beeld. Dat was op de kliniek. Misschien nog eens overwegen? Alhoewel ik zijn klachten wel een beetje extreem vind, vooral dat liggen. Succes...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:57

Lyme heeft geen standaard symptomen ook al doen websites dat wel vermoeden. Ik ben zelf al jarenlang Lyme patiënt, en kom vaak genoeg lotgenoten tegen met compleet andere klachten. Bij paarden kan dat dus ook. Van lusteloos de ene week naar bijna gezond in de andere. Het sluimert soms ook.
Ik zou er gewoon om zeker van te zijn toch op laten testen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:14

Ik dacht ook aan magnesiumtekort. Staat hij in de winter ook op het land?
Ik vind het wel heel typisch dat het in de winter steeds goed gaat en begin zomer niet. Dat doet me toch denken aan iets fructaan-gerelateerd, zeker met de vetophopingen. Al eens geprobeerd de pony van het gras af te halen voor een tijdje?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:18

Hooi en pony gezond, gras en pony ziek klinkt dit mij een beetje. Gehele jaar op winterrantsoen zetten en kijken of je dan van de ellende af komt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 07:53

Net de DA aan de lijn gehad en eerlijk wist die het ook niet.

Advies:
Paard nog schraler zetten, maar hij krijgt al amper wat. Hij stond gister te dringen om zijn bakje voer zei mijn verzorgster.
Daarbij Equilin Balance geven.

Maar ik denk dat ik maar even met mijn stalhoudster ga overleggen dat hij maar van het gras af moet en op hooi. Dat betekent dus voor nu overdag in de box en s'nachts in de loop paddock in de kas omdat de buitenpaddock under construction is. De kas is te warm overdag.
Dus wat jullie zeggen en wat ook mijn gevoel is : winter rantsoen.

Ben er zo niet blij mee -O-
Even laten bezinken , liefst verhuis in naar een pp waar helemaal geen gras meer is.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:00

Kun je leverbot in deze tijd wel traceren? Ik weet dat bij koeien pas zichtbaar is (door ei uitscheiding) in nazomer/najaar. Is misschien goed om even na te vragen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 13:10

Ik kom net terug van stal. Gister ben ik niet geweest en hij leek wel weer meer fitter als woensdag.
Hij liep behoorlijk fanatiek mee de wei uit, heeft gespeelt met mijn andere paard, ff bokken, en is ook vandaag niet meer gaan liggen nadat hij wat gedaan heeft.
Ook lijken zijn vethompjes al drastisch verminderd en ook iemand anders vond dat.
Bij het uit de wei halen zag ik mooi roze gekleurd tandvlees echter na de arbeid was het net kalfsvlees.

Ik heb een zak Equiline Balancer gehaald en ga daar morgen mee beginnen.
Omdat ik het vermoeden heb dat de Gluco ook wel wat doet ga ik het combineren en wil ik het even aankijken.
Volgens de DA duurt het even voor de balancer resultaat geeft.

Omdat ik hem vandaag iets positiever vond haal ik hem nog niet van de wei. Ik hoop dat de supplementen hun werk zo doen dat hij op de wei kan blijven.
Ik heb er zelf erg veel moeite mee om hem in zijn uppie op de paddock te zetten(die is wel bijna klaar zag ik vandaag) Ik ben bang dat hij dan helemaal weg gaat kwijnen en die andere van mij ook. Ze staan al 18 jaar samen en zijn echte maatjes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 13:12

Roos_M schreef:
Kun je leverbot in deze tijd wel traceren? Ik weet dat bij koeien pas zichtbaar is (door ei uitscheiding) in nazomer/najaar. Is misschien goed om even na te vragen.

Bij mij is de leverbot naar aanleiding van een bloedonderzoek geconstateerd.
leverwaardes waren enorm afwijkend destijds en het paard zag ook echt geel aan de slijmvliezen.
Hoe het met de nieuwe testen zit weet ik niet. Die gaan via de mest. Dat zal wel seizoens gebonden zijn ivm de afscheiding van eitjes.

Misschien staat er wat info op de website van 'T Woud?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:32

Levert kan echt enorm lang naweeën geven.

Is er al getest op ontstekingswaarden in het bloed?

Heb je het idee dat het beter gaat zodra hij minder zonlicht heeft? Dat lijk ik te lezen uit je verhaal, dat hij bij binnen staan minder klachten heeft :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 14:14

Er is alleen getest op PPID en EMS.

Als de lever niet goed was dan had hij de hele winter ook ziek moeten zijn en dat was hij niet.
Beter nog de verbrede witte lijn was nagenoeg weg.
Verder staat hij in de kas...dus daar is altijd licht. Ik heb ook niet het idee dat hij daar last van heeft.

Het is echt zijn stofwisseling.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:36

Heb je hem al eens laten testen op PSSM? Dat geeft ook heel uiteen lopende klachten. En het komt voor in het Fjordenras.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 18:18

rina schreef:
Heb je hem al eens laten testen op PSSM? Dat geeft ook heel uiteen lopende klachten. En het komt voor in het Fjordenras.

Zo aan de heftige symptomen te lezen heeft hij dat niet.
Daarnaast is het ook echt seizoens gebonden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:23

De symptomen kunnen ook minimaal zijn. het verschilt heel erg per paard hoe heftig die zijn. En er zijn ook rassen die het wel hebben maar maar minimaal of zelfs geen symptomen.

Een PSSM test kost je 25 euro. Kan je in ieder geval iets uitsluiten.