Help! Een piephak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lunabrandsen

Help! Een piephak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:51

Hallo Bokkers,

Mijn pony heeft 2 piephakken opgelopen, aan de linkerkant is het helemaal opgezwollen en aan de rechter valt het wel mee..

Of het komt doordat hij in de stal tegen de muur aan trapt (maar dit weet ik niet zeker) of doordat er een shet hengstje is die elke keer achterop hem springt (zou dit kunnen?) Ik denk er aan om rubberen matten op te hangen en mijn pony te scheiden van het shetje.

Maar mijn vraag is nu.. Wat kan ik doen tegen de piephak.. En is dit blijvend?

Alvast bedankt.. :(

Celine_Famke

Re: Help! Een piephak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:55

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:56

Kan helpen om het vocht eruit te laten halen door een DA. Alleen soms komt het terug. Verder hebben ze er vaak geen last van, het staat alleen minder mooi.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:58

Als het een piephak is, kunnen ze het vocht eruit zuigen. Vaak blijft het echter terugkomen.

Hoe lang heeft hij dit al? Als het een kneuzing is, zal heel goed weg kunnen trekken (maar dan is het ook geen piephak)

lunabrandsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 23:19

khirshanta schreef:
Als het een piephak is, kunnen ze het vocht eruit zuigen. Vaak blijft het echter terugkomen.

Hoe lang heeft hij dit al? Als het een kneuzing is, zal heel goed weg kunnen trekken (maar dan is het ook geen piephak)

Dit is nu de tweede dag. Volgens de DA was het een piephak en moest ik het koelen.. Maar ik heb er nu veel over gelezen en ik dacht misschien is er meer dat ik kan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:50

Mijn merrie heeft pasgeleden een iet wat volgelopen hak gehad. Piephak volgens de dierenarts. Dit hebben we met de hidez compressie kous weer weg gekregen, en het is tot op heden, ook niet meer terug gekomen!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 22:47

khirshanta schreef:

Hier ook! Weggezogen maar het is toch terug gekomen, maar het heeft wel geholpen want de pephak is nu kleiner dan ervoor.
Wat wij nu gaan proberen is nog een keer weg laten zuigen en dan zoals euforie zegt een compressiekous gebruiken.
Er wordt ook beweerd dat bloedzuigers kunnen helpen, maar ik heb hier nog te weinig bewijs van gezien.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:37

Hinke schreef:
khirshanta schreef:

Hier ook! Weggezogen maar het is toch terug gekomen, maar het heeft wel geholpen want de pephak is nu kleiner dan ervoor.
Wat wij nu gaan proberen is nog een keer weg laten zuigen en dan zoals euforie zegt een compressiekous gebruiken.
Er wordt ook beweerd dat bloedzuigers kunnen helpen, maar ik heb hier nog te weinig bewijs van gezien.

dat is wellicht idd een idee, ben benieuwd of dat werkt. het lijkt in ieder geval geen slecht idee

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:20

Wij hebben ook een jonge pony gehad die een piephak had gekregen. Hebben vochtuitrekkende zalf gekregen van de DA, hebben we zeker een half jaar gebruikt. Na een jaar was er nauwelijks tot niks meer van te zien. Duurde dus wel erg lang, dachten eerst ook dat het niet meer weg zou trekken maar gelukkig wel. Onze DA zei idd dat uitzuigen een mogelijkheid ia maar dat de kans groot is dat her gewricht weer vult