Veulen van 2 maanden kan haar drinken niet meer binnenhoude.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne2015

Veulen van 2 maanden kan haar drinken niet meer binnenhoude.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 21:43

Ik ben een tijdelijke verzorger van meerder liever mini-shet veulens van tussen de 1 en 2 maanden oud. (Komt er nog 1 bij)

Nu heeft een merrie veulen ernstige problemen. Ze kan haar melk niet meer binnen houden.Als ze drinkt komt het er bijna gelijk via de neus weer uit. Ik maak me ernstig zorgen!!

Ze is erg jong en we hebben geprobeerd via de fles haar te laten drinken maar zodra we haar los laten (ze slikt haast niet en houd de fles vastgeklemd zodat ze niet veel binnen krijgt) komt het er gelijk weer uit. Ik had gehoort dat dit meestal bij de geboorte is, als ze het hebben.

Maar dit was hier niet het geval. Ze was behoorlijk levendig maar dat is ze al een week of 2 niet meer erg. Weet iemand hoe het heet en of er iets tegen te doen is!!

Ze staat samen met haar moeder binnen en morgen word de dierenarts gebeld. Maar als iemand nu of later nog iets weet hoor ik het heel graag. Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Lisanne2015 op 14-06-16 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Re: Veulen van 2 maanden kan haar drinken niet meer binnenhoude.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:45

En daar wacht je 2 weken mee?

Hoop oprecht dat ze het nog gaat redden...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:45

De DA kan je mss bellen?! Dit vind ik behoorlijk ernstig! Zeker omdat ze minder energiek is...

Ik begrijp dat je verzorger bent maar dat eigenaars hier niets aan willen doen? Wat zeggen zij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:46

Ik persoonlijk zou gelijk de dierenarts bellen. Dat klinkt echt gevaarlijk, al is het alleen maar om te vragen of het spoed is of tot morgen kan wachten.

Lisanne2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 21:47

Shirley schreef:

Hoi, je hebt me denk ik verkeerd begrepen. Dit hoort normaal bij de geboorte te gebeuren. Maar gisteren had ze nergens last van en vandaag ineens wel. Ze was 2 weken daarvoor iets minder energiek maar ik dacht dat het aan het weer lag. Ze kon toen ook gw normaal drinken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:50

Lisanne2015 schreef:
Shirley schreef:

Hoi, je hebt me denk ik verkeerd begrepen. Dit hoort normaal bij de geboorte te gebeuren. Maar gisteren had ze nergens last van en vandaag ineens wel. Ze was 2 weken daarvoor iets minder energiek maar ik dacht dat het aan het weer lag. Ze kon toen ook gw normaal drinken.

Ze is al een week of twee niet meer erg levendig, schrijf je toch?

Lisanne2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 21:54

Het gekkke is dat ze niet eerder last had van een natte neus, de andere veulens waren ook wat minder actief (door veel regen, daartussen rende ze nog erg veel om warm te worden) maar nu kwam ze bij me, ik ga er niet alleen heen dus kon niet eerder komen, en gelijk toen ze kwam snuffelen was mijn broek nat. Ik snap niet waar het vandaan komt en ben ernstig bezorgt. (Ze is mijn lievelingetje ) Maar de eigenaar belt pas morgen om 8 uur. Ik kan er niks aan veranderen behalve zelf bellen. Maar of dat handig is? Ik hoop morgen ochtend meer te weten. Kennen jullie iemand die dit ook heeft gehad? Ik schijf haar niet af tot ze niet meer op 4 benen staat. Maar ik ben echt bang dat ze niet te helpen is... please iemand die enige info heeft zodat ik haar i.i.g. kan helpen. Moet ze warm blijven, in beweging, gw de fles blijven proberen en hoofd omhoog houden? :(

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:56

Een veulen die niet drinkt/kan drinken is een spoedgeval!

Niet gewoon hoofd omhoog en de fles erin.. als ze nl niet slikt kan het in haar longen lopen met alle gevolgen vandien.. :x
Ik begrijp werkelijk niet dat de eigenaar wil wachten tot morgen..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:59

Het enige dat je kunt doen is bij de eigenaar erop aandringen dat de dierenarts komt.
Liefst vanavond nog...

Lisanne2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:01

Casarell schreef:
Een veulen die niet drinkt/kan drinken is een spoedgeval!

Niet gewoon hoofd omhoog en de fles erin.. als ze nl niet slikt kan het in haar longen lopen met alle gevolgen vandien.. :x
Ik begrijp werkelijk niet dat de eigenaar wil wachten tot morgen..

Ik weet het, maar ik heb het al wel een paar x geprobeerd. Ik weet echt niet wat ik kan doen en ik heb (ondanks dat dit echt het belangrijkste is) morgen meer te doen :(

Weet iemand nog een goede site. Ik kijk morgen bij haar zo snel mogelijk. Het punt is dat ze wel drinkt maar het gw niet binnen kan houden. En hierdoor krijgt haar moeder ook erg veel spanning op de uiers

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:02

Misschien is er wat mis met het gehemelte van het veulen?

Lisanne2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:02

Shirley schreef:
Het enige dat je kunt doen is bij de eigenaar erop aandringen dat de dierenarts komt.
Liefst vanavond nog...

En als je dat al wel 4x hebt geprobeerd. (2x daar en 2x app)
Ik ben zo erg bezorgd omdat ze zo jong en klein is. Als ze ouder was kon ze i.i.g vocht binnen krijgen....
Laatst bijgewerkt door Lisanne2015 op 14-06-16 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisanne2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:03

Kabouterdans schreef:
Misschien is er wat mis met het gehemelte van het veulen?

Maar zou dat niet eerder zichtbaar geweest zijn?
Laatst bijgewerkt door Lisanne2015 op 14-06-16 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:04

Ik snap heel goed dat je bezorgd bent, maar meer dan dat kun je nu toch niet doen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:05

Je kunt allicht de dierenarts bellen om te vragen wat er kan zijn en wat je kunt doen. Bellen kost niks

Lisanne2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:06

Shirley schreef:
Ik snap heel goed dat je bezorgd bent, maar meer dan dat kun je nu toch niet doen?

- Informatie binnen krijgen. (De eigenaar is ook erg bezorgd maar is bang dat hij haar moet afschijven. Dat zou ik niet zomaar pikken) en hulp bieden aan haar (ze heet Kitty) tot ze bij de dierenarts is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:07

Wat zielig voor dat veulentje.
De eigenaar weet er toch hopelijk ook wel van?
Wat zegt hij ervan, heeft hij nog iets gezegd wat hij eraan gaat doen?

Maar kan ook zijn dat hij 'de natuur z'n gang laat gaan' en dat het veulentje dan inderdaad afgeschreven gaat worden.
Ik weet natuurlijk niet hoe de eigenaar met z'n paarden omgaat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 14-06-16 22:08, in het totaal 2 keer bewerkt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:07

Eigenaar is toch degene die beslist in dit geval.... Heel vervelend maar als dit klaarblijkelijk al even speelt schat de eigenaar het probleem minder ernstig in of is gewoon gigantisch laks.

Dierenarts is de enige die de situatie kan beoordelen. Een vernauwing of verstopping kan veel leed veroorzaken.

Wbt afschrijven met niet handelen is de kans groter dat het een verloren zaak is dan wanneer er een deskundige bij betrokken wordt

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:09

Hoe lang heeft ze het al dan. Want als een veulen te snel drinkt wil het ook wel eens uit de neus komen, dat kan opzich weinig kwaad. Vind het verhaal een beetje onduidelijk, ik begreep ook dat het al twee weken zo was?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:10

Lisanne2015 schreef:
please iemand die enige info heeft zodat ik haar i.i.g. kan helpen. Moet ze warm blijven, in beweging, gw de fles blijven proberen en hoofd omhoog houden? :(

de dierenarts.. verder kan je niks doen. is niet jou paard verder wat linda-arnold- hierboven zegt
Laatst bijgewerkt door Christiene op 14-06-16 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Lisanne2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:10

khirshanta schreef:
Je kunt allicht de dierenarts bellen om te vragen wat er kan zijn en wat je kunt doen. Bellen kost niks

- Mijn moeders vriendin is een dierenarts en zij zegt dat het lastig te beoordelen is. Via foto en video.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:11

Dan vraag je of ze even gaat kijken :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:12

Lisanne2015 schreef:
- Informatie binnen krijgen. (De eigenaar is ook erg bezorgd maar is bang dat hij haar moet afschijven. Dat zou ik niet zomaar pikken) en hulp bieden aan haar (ze heet Kitty) tot ze bij de dierenarts is.

Dat is dan wel een rare beredenering van die eigenaar.. :?
Misschien kan het veulen nu nog geholpen worden, maar morgen niet meer..
En.. als het afgeschreven is, waarom dan nog een nacht laten lijden?

Ts.. het enige wat jij kan doen, is de eigenaar overhalen om toch de DA te bellen.
Als dat niet lukt, kan jij helaas niet meer doen dan afwachten.. :(:)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:13

Wanneer een veulen bij het drinken erg veel tegen het
uier stoot, kan het zijn dat er weinig melk uit komt. Melk
die af en toe uit de bek van het veulen lekt is een goed
teken, melk uit de neus is weer niet goed.
Wanneer dit erg veel gebeurt, kan het veulen een
gespleten gehemelte hebben. Hij zal zich dan veel
verslikken en door de melk die in de longen komt, kan hij
longontsteking krijgen.
Een gespleten gehemelte

ff googelen he

Lisanne2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 22:13

Jolliej schreef:
Hoe lang heeft ze het al dan. Want als een veulen te snel drinkt wil het ook wel eens uit de neus komen, dat kan opzich weinig kwaad. Vind het verhaal een beetje onduidelijk, ik begreep ook dat het al twee weken zo was?

- Sorry zou proberen duidelijker te zijn.

Sinds vandaag komt als ze drinkt de melk bijna gelijk uit haar neus lopen. Ze drinkt wel maar houd het niet goed binnen. We hebben haar met de fles wat laten drinken maar zelfde resultaat dan als ze bij haar moeder dronk. (Ze dronk al wat minder, kon je merken aan dat de uiers opgezwollen waren)

Ze is sinds een week of 1, 2 (was op vakantie) wat minder rennend. Ze kwam gw en ik merkte nooit iets aan haar.