Knoflookpoeder of Knoflookolie .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Knoflookpoeder of Knoflookolie .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 20:01

Beste Bokkers ,

helaas is de mijt bij een van mijn paarden weer terug gekomen. Mijn paard wordt hier aan behandeld. Mijn paardjes lopen 24/7 buiten maar helaas wordt het weiland erg nat als het lang en hard regent. Van een oude stal genoot kreeg ik een tip om mijn paardjes op knoflook poeder te gaan zetten. Ik weet ook dat er knoflook olie is , nu mijn vraag welke wordt het snelst opgenomen ?

Azmay

Re: Knoflookpoeder of Knoflookolie .

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:02

Mij is af geraden het te voeren omdat het bloedarmoede kon veroorzaken maar ik lees graag mee want ik heb hetzelfde probleem als jij.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:07

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:07

Geen van beiden.

Knoflook is slecht voor de paarden/ ponys.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:08

Ik voer knoflook granulaat .
Dat zijn kleine stukjes die ze gemakkelijk samen met de meusli eten.

Ik voer maar kleine beetjes en mijn DA zegt dat het echt geen kwaad kan, voor bloedarmoede moet je echt grote hoeveelheden geven.
Mensen krijgen ook niet spontaan bloedarmoede van wat knoflook eten.

Mijn ervaring is dat vliegen hun eitjes niet in de mest willen leggen van paarden die knoflook eten, daar voer ik het voor.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 20:11

spatter schreef:

Ik voer maar kleine beetjes en mijn DA zegt dat het echt geen kwaad kan, voor bloedarmoede moet je echt grote hoeveelheden geven.

Mijn ervaring is dat vliegen hun eitjes niet in de mest willen leggen van paarden die knoflook eten, daar voer ik het voor.

Dank je wel. Welke merk knoflook granulaat is het en waar koop je het ?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 20:13

Ik wil geen grote hoeveel voeren aan mijn paardjes en hoorde ook al eerder dat de paarden bij teveel aan knoflook poeder bloedarmoede kunnen krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:16

Spatter, Paarden en katten zijn gevoelig voor knoflook.
Mensen niet of amper.

Bovendien is er geen bewijs dat knoflook iets doet tegen parasieten zoals mijt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:20

Ik voer snippers tegen de vliegen en ( zand eten al snap ik de combi nu niet) eet mijn paard prima

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:02

spatter schreef:

Ehm, zegt jouw dierenarts dat of jij? Paarden kunnen net als honden het stofje N-propyl disulfide dat in knoflook niet afbreken. Mensen kunnen dat wel. Voor ons is knoflook geen probleem, voor paarden en honden dus wel. Net als uien (familie van knoflook).

Kleine hoeveelheden hebben geen zin en grotere hoeveelheden kunnen dus inderdaad bloedarmoede veroorzaken. Niet voeren dus.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 07:45

Djilna schreef:
spatter schreef:

Ehm, zegt jouw dierenarts dat of jij? Paarden kunnen net als honden het stofje N-propyl disulfide dat in knoflook niet afbreken. Mensen kunnen dat wel. Voor ons is knoflook geen probleem, voor paarden en honden dus wel. Net als uien (familie van knoflook).

Kleine hoeveelheden hebben geen zin en grotere hoeveelheden kunnen dus inderdaad bloedarmoede veroorzaken. Niet voeren dus.

Geen knoflook dus, maar wat dan wel?
Is er iets anders wat werkt?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:30

Dat zegt mijn eigen DA ja.

Er is behoorlijk onderzoek naar gedaan en je moet behoorlijke hoeveelheden voeren wil je bloedarmoede krijgen.

Ik wil de onderzoeken wel eens zien waarin staat hoe slecht een beetje knoflook is voor een paard van 500 kilo.

Ik koop het bij de Paardendrogist.

En aangezien ik zelf het grootste gedeelte van mijn leven paarden heb , altijd zelf verzorg en daarbij al die jaren al zomereczemers heb en die zonder dekens blij en gezond kan houden, geloof ik dat ik het nog niet zo verkeerd doe.

Mijn ervaring is dat er geen vliegeneitjes zitten in mest van paarden die een beetje knoflook krijgen.
Geen vliegeneitjes betekent minder vliegen en dus minder overlast voor de paarden.

Tegen de jeuk smeer ik vasaline met treetea druppels , recept gekregen van een homopatisch arts en dat werkt ook heel goed.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:33

Als jou DA het vergelijk maakt tussen mensen en paarden op die manier zou ik gaan twijfelen over zijn kennis.. Maar goed, dat ben ik ;)
Een beetje knoflook is inderdaad niet slecht, maar doet voor het paard niets (en ja dat is onderzocht). Veel mensen willen het geven zodat het paard zelf minder aantrekkelijk wordt voor vliegend gespuis. Als jij het op deze manier gebruikt, voor de mest zodat er minder vliegen opkomen, prima. Ik haal de mest uit het weiland, ook opgelost.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:35

Weet wel dat je box vreselijk gaat stinken. Sterkte met uitmesten. :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:36

Hier op bokt is iedereen toch altijd zo gek op "natuurlijk", het eerste paard dat vrijwillig ui of knoflook eet moet ik nog tegenkomen. Dan is het toch ook vrij logisch dat het niet zo gezond is.

Paarden zijn nou eenmaal geen mensen en eten andere dingen. Jij gaat toch ook geen gras eten omdat je paard het er zo goed op doet?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:43

:D Nou ze staan hier alleen snachts op stal en dat is ook een groot woord.
Het is een afdak met muren.
Ieder dier heeft 4x4 m de ruimte en kan verder over de volledige breedte naar buiten kijken/hangen en bij de buur over de muur contact maken.

De mest die je opruimt gaat toch ergens op een hoop dus je verplaatst het probleem, die vliegen vliegen vanaf die mesthoop weer vrolijk naar je veestapel.

Als wij paarden de kans gaven , aten ze heel wat meer als alleen maar stom gras.
Ze zouden bladeren, boomschors, kruiden en hele struiken, zoals bramenen kerstbomen wegwerken.

Paarden eten ook groene eikels en dat is nu weer niet slim, al werken de bruine heel goed als ontwormmiddel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:55

Ja als je paarden opsluit met alleen gras zal hij geen kruiden eten. Maar al laat je hem los in een natuurgebied dan zal hij toch echt alle ui-achtige planten laten staan.

Groene eikels zal ook niet het eerste zijn wat hij kiest maarja staat hij in een afgesloten stuk en is alle lekkers weg dan zal hij best wat gaan proberen dat minder goed is. Zo'n beest is er tenslotte voor gemaakt om de hele dag door een beetje te snacken en niet 3x per dag te eten en de rest honger te hebben.
Laatst bijgewerkt door piezze op 15-06-16 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:57

Chevaldonyl mokthee kruiden werkt goed tegen de mok (die vaak wordt veroorzaakt door mijten). Van de kruiden thee trekken en door muesli of slobber doen.
Je kunt ook de veearts ivermectine laten spuiten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:04

piezze Ik heb toch wat andere ervaringen.

Maar ik zal dan ook wel aparte paarden hebben en hebben gehad.

Geen idee of een paard nooit geen ui of knoflook zou eten in de natuur maar ik denk dat een paard ook niet op een plek zou blijven waar veel steekbeesten zitten, als hij die keus had.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:15

En wat is daarmee je punt?

Hij gaat van nature ook niet onder een deken staan of met een zadel rondlopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:25

spatter schreef:
piezze Ik heb toch wat andere ervaringen.

Ja en vroeger dachten we ook niet dat roken slecht voor je was, inmiddels weten we beter. Voortschrijdend inzicht :D

Waarom zou je je paard iets blijven voeren waarvan inmiddels bekend is dat het slecht is voor je paard?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:19

piezze dat wij dus sowieso dingen met een paard doen die het paard niet uit zichzelf zou doen en we dus ook hun voeding aanpassen zodat dat het gezondste is in hun omstandigheden.

Verder is nog maar de vraag hoe natuurlijk onze paarden zijn.
De meeste pony's misschien nog redelijk maar menig paard was allang gestorven en/of opgevreten moest hij het puur natuur doen.

Ik denk zelfs dat in Nederland geen enkel paard zou blijven , misschien wat pony's aan de kust maar verder trokken ze het land uit naar beter terrein , dan allemaal maar geen paard meer houden?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:32

Dus omdat volgens jou het paard minder natuurlijk leeft kan hij nu ook ineens ui-achtige gewassen verdragen? Sterker nog het is ineens misschien wel goed voor hem? Aparte gedachtengang...

Ik denk trouwens dat paarden massaal naar nederland zouden komen. In ieder geval zomers. Heerlijk toeven hier voor een paard. Lekker veel eten en drinken. 1 groot paddock paradise.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:41

toevallig gisteren een soortgelijk topic op een belgisch forum.

daar komt iemand die herborist is en zich verdiept in dit soort dingen.

ook zij was duidelijk: niet geven.

het is niet goed en de hele kleine beetjes die mss geen kwaad kunnen,baten ook helemaal niets,dus waarom dat het risico lopen dat die kleine beetjes toch schadelijk kunnen zijn?

er zijn genoeg andere kruiden die zeker niet schadelijk zijn en wel baat kunnen hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:42

Sizzle schreef:
Spatter, Paarden en katten zijn gevoelig voor knoflook.
Mensen niet of amper.

Bovendien is er geen bewijs dat knoflook iets doet tegen parasieten zoals mijt.

Over mijt geen mening maar wij hebben proefondervindelijk vastgesteld dat knoflook voeren wel helpt tegen steekvliegen. Het lost het problem niet op maar een vermindering van een-en-al bult tot hier en daar een bult vind ik reden genoeg om het te voeren.

Paarden zijn inderdaad gevoelig voor knoflook en kunnen daar bloedarmoede door krijgen, ook bij minder enorme hoeveelheden.
Onze dierenarts adviseerde ons daarom om alleen in het seizoen knoflook te voeren en daarbuiten (late herfst tot vroeg voorjaar) niet te voeren, zodat de paarden ook de kans krijgen om eventuele problemen zelf op te lossen.

tengeltje11 schreef:
toevallig gisteren een soortgelijk topic op een belgisch forum.

daar komt iemand die herborist is en zich verdiept in dit soort dingen.

ook zij was duidelijk: niet geven.

het is niet goed en de hele kleine beetjes die mss geen kwaad kunnen,baten ook helemaal niets,dus waarom dat het risico lopen dat die kleine beetjes toch schadelijk kunnen zijn?

er zijn genoeg andere kruiden die zeker niet schadelijk zijn en wel baat kunnen hebben.

Geef dan ook gelijk even concrete voorbeelden, zodat we dat kunnen testen en vaststellen (met al dan niet positief resultaat)

Voor de rest heb ik een bloedhekel aan volgelingen; tunnelview heeft de mensheid nog nooit vooruit geholpen.....