Hoefschoenen en groei vd hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Hoefschoenen en groei vd hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 13:48

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van mensen met pony's/paarden met hoefschoenen en dan specifiek hoe ze zitten als de hoeven wat gaan groeien.
Laten mensen met hoefschoenen de smid elke maand komen om bij te vijlen of.....?

Dat is voor mij nog even een puntje waar ik me zorgen over maak voordat ik tot aanschaf over wil gaan.

Hoe gaat dat bij jullie?

Dennis

Re: Hoefschoenen en groei vd hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:50

Als je een voet netjes bij hou blijven je schoenen gewoon netjes passen. Tenzij je een paard heb waarbij voeten echt uitmodel groeien.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:59

Vaak houden mensen de hoeven zelf bij. Als je dat goed doet heb je de hoefschoenen uiteindelijk ook niet meer nodig, tenzij je in de hogere klassen endurance rijdt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:10

ik lees even mee!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:11

Dat ligt aan de vorm van de hoef, hoe snel de hoef groeit en het type hoefschoen. Sommige hoefschoenen kunnen makkelijk wat maatverschil hebben, andere minder. Daarnaast zal bij een platvoet de hoefwand vaak meer naar buiten groeien waardoor de hoef veel groter is en bij een steile hoef meer omlaag waardoor het maatverschil minder groot is. Ik adviseer mensen meestal om gewoon wekelijks even de vijl langs de hoef te halen en verder door de hoefsmid te laten bijhouden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:39

Zelf leren bijhouden is wel handig want dan kun je de hoef op lengte houden, maar over het algemeen kun je vrijwel elk paard zonder hoefschoenen ook op asfalt rijden.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:22

Ik laat 1x per 8 weken de hoefsmid komen, vijl ze heel af en toe bij, als ze echt aan de lange kant zijn, of als er stukjes afbrokkelen. Ik gebruik de cavallo hoefschoenen. Ik moet er wel bij zeggen dat ze een beetje klossen als de hoeven net bekapt zijn. Nu ga ik, omdat ze dan te breed zijn, diegene met smallere zool proberen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 20:58

OK mijn hoefsmid had me al laten weten tijd terug dat ze me dat wel wilde leren dus dat is misschien wel een optie.

Zit nog beetje te twijfelen tussen schoenen en ijzers ook.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:17

Mijn hoefsmid komt nu elke vier weken voor mijn pony om hem echt netjes op de voeten te laten staan. Maar anders kan ik er zelf ook een vijltje langs halen.
En soms zonder hoefschoenen laten lopen zorgt ook voor slijtage. ;)
Omdat we hier vooral asfalt hebben en voor endurance trainen heb ik wel hoefschoenen voor de langere ritten, maar we doen nog regelmatig even zonder schoenen op pad.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:18

Zo nodig haal ik er zelf even vijl langs als er stukje afbrokkelt, of klein beetje rond vijlen. Echt bekappen laat ik wel aan de hoefsmid over.
Als de hoeven wat lang worden laat ik haar blootvoets lopen om het weer wat af te slijten.
Mijn schoenen zijn altijd netjes blijven passen op deze manier.

Wat je ook kunt doen is de hoeven opmeten als die vers bekapt is. En dan nog eens als de hoefsmid weer moet komen. Kun je vergelijken of de schoenen dan nog zouden passen en wat de hoefgroei werkelijk veel invloed heeft.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:26

mijn paard heeft overdag ze schoenen buiten aan en met beweging. in de nacht gaan ze uit want ze hebben ook lucht nodig en hebben zweetvoeten.

1 keer in de 6 tot 8 weken laat ik ze voeten doen. de groei wordt niet belemmerd..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 18:01

Bedankt iedereen!