Ervaringen gezocht, paard met wild vlees op land

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunriseee

Ervaringen gezocht, paard met wild vlees op land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 19:53

Ik kamp nu al ongeveer 6 weken met een wond op het pijpbeen linksachter bij mijn vierjarige merrie. Tot vandaag heeft ze aldoor in het verband gestaan. Halverwege het traject is al eens wild vlees weggehaald en vorige week begon er zich weer wild vlees te ontwikkelen. Mijn merrie staat momenteel zoveel mogelijk in een kleine paddock met veel gras, omdat ze zichzelf op stal verder verwond en ze voor haar hoofd(sinusitis veroorzaakt door kieswortelontsteking) juist zoveel mogelijk met haar hoofd aan de grond moet staan.

Het probleem is dat er telkens weer wild vlees ontstaat, omdat ze gewoon te wild is. Daarnaast zijn ze momenteel op stal voortdurend aan het verbouwen wat het voor haar ook niet gemakkelijk maakt. Als ze bijvoorbeeld met de tractor langs de paddock rijden hangt mijn merrie acuut in het draad, zijn ze bezig bij de stallen dan staat ze recht overeind en rent ze rondjes door de stal. In overleg met de veearts is vandaag is besloten om haar bij kennissen te zetten, omdat hij ook ziet dat zij nu zowel lichamelijk als geestelijk steeds verder achteruit gaat. Zij hebben vorig jaar ook bij mij op stal gestaan en mijn paard stond destijds met hun pony buiten. Morgen avond gaat ze daar heen, komt ze 's nachts in een grote ruime stal en van vroeg in de ochtend tot 's avond laat buiten op een groot stuk land.

Ik vind het eerlijk gezegd best wel spannend en ben bang dat ze haar been op de één of andere manier weer verwondt of dat het niet goed heelt. Graag hoor ik ervaringen van mensen die een paard met wild vlees op het land hebben gezet i.p.v. op stalrust. Mijn vragen zijn vooral hoe deze wonden zijn geheeld en wat jullie er verder nog aan gedaan hebben om de wondgenezing te bevorderen?

Ik hoop op ervaringen of tips waardoor ik mijzelf wat rustiger ga voelen bij deze beslissing!

siskeh

Re: Ervaringen gezocht, paard met wild vlees op land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:56

Ik heb jaren terug een pensionpaard gezien met wildvlees, wat met mesitran super is gegaan.
Ik zal even zoeken of ik wat duidelijke linkjes kan vinden!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:58

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 20:05

xBontfire schreef:
Mesitran inderdaad, hebben mensen bij ons op stal ook gebruikt voor wild vlees is uiteindelijk mooi geheeld. even googlen. :)

edit; https://degros.nl/product/mesitran-wond ... AvPa8P8HAQ

Dank jullie wel! Ik heb even gekeken, maar volgens de site moet het dan ook afgedekt worden en dat is mijn geval denk ik niet mogelijk. Of kan het er ook gewoon opgesmeerd worden? En hoe vaak moet/mag het dan gesmeerd worden?
Ik heb nog nooit een paard gehad met zoiets, dus heb totaal geen benul wat er allemaal op de markt is en wat goed werkt.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:17

Bij het paard dat ik kende spoelden ze 's ochtends de wond en dan deden ze de Mesitran zalf erop (je hebt ook gel maar die blijft mindergoed zitten heb ik me laten vertellen) en dan 's avonds nog een keertje gewoon bijsmeren. Dus nee in mijn geval niet afgedekt geweest. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:28

TS: waarom kan ze niet in verband naar buiten?
paard waar ik het over had stond op een 24/7 buiten stal

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:38

Ik heb het ook gehad met een nare beenwond. Heb ervoor gekozen niet te lang onder verband te houden, want dan geneest het minder snel. Er zijn meerdere middeltjes die granulatie tegengaan. Vraag je dierenarts naar welke opties er zijn. Deze gels kan je zonder verband gebruiken en moet je 2x per dag even opsmeren. In de ochtend even de oude resten met lauw water afspoelen en daarna goed droogdeppen. Daarna blijft de gel wel zitten.

Over stalrust of weide: kies voor wat hem het rustigste houdt. Soms helpt het om hem tijdelijk op een andere stal te zetten om zijn routine te doorbreken en hem rustiger te houden. Dan is alles nieuw en is hij misschien wat onder de indruk en is iets rustiger.

Veel sterkte en succes.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:12

Wat een zorgen, misschien kan je je paard ook iets geven om rustiger te blijven? Ik zit te denken aan bach rescue bijv.

Mijn paardje had snijwonden in haar hals waar een beetje wildvlees op groeide en ik heb daar vetramil (honingzalf) op gesmeerd. Binnen een weekje was het weg getrokken. Ik heb geen idee of het ook werkt bij veel wildvlees, maar je kan het op open wonden smeren en het hoeft niet afgedekt te worden. Neem dan wel de tube en niet de pot, daar zit nog wat anders door waardoor het naar mijn mening minder werkt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:17

Neem anders even contact op met Alex Brander van Veterinaire wondzorg. Hij heeft veel ervaring met de mestiranzalf en kan je heel goed advies geven bij verschillende wonden.
Heeft bij mijn paard een staartamputatie kunnen voorkomen.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:18

Ik heb vant winter ook mesitran gebruikt bij mijn paard. Wij dekten het ook niet af. Ze had een grote plek op haar hooft en een paar aan de benen en in de oksel. Elke ochtend schoongespoeld, en dan de zalf er op, en avonds als het nog schoonwas weer de zalf er op, en anders werd het eerst schoongemaakt. Het genas bij haar heel mooi (vooral om haar hoofd vreesden we nog al, maar alles ziet er weer erg mooi uit!

Succes met je paardje!

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 19:09

siskeh schreef:
TS: waarom kan ze niet in verband naar buiten?
paard waar ik het over had stond op een 24/7 buiten stal

Veearts raadde dat af, omdat het verband kan verschuiven en het lijkt me ook niet goed als het verband nat wordt in het land.

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 19:21

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb morgen ochtend weer contact met mijn veearts en zal inderdaad nog even met hem overleggen en of ik er mesitran op kan smeren.
Uiteindelijk moet het denk ik toch weer weggesneden worden. De wond is inmiddels wel bijna gehalveerd, maar er zit wel behoorlijk wat wild vlees op.

De ontsteking in haar hoofd heeft nu eerst de prioriteit en alhoewel ze amper een dag op haar nieuwe plekje staat, kan ik nu al wel merken dat het haar goed doet.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:28

Mesitran en idd contact met Alex brander van www.veterinairewondzorg.nl
Mijn veulen van 2 maandjes had zich de huid van zijn kogel tot aan zijn kroonrand verwijdert, dit is prachtig genezen met maar een heel klein littekentje door elke ochtend de wond schoon te spoelen en dik in te smeren met mesitran. Verband was beter geweest en dan had het ook maar 1 x in de 2 a 3 gehoeven maar hij sloeg veel te fel om het te kunnen verbinden. Verder liep hij gewoon 24/7 in de wei en paddock. Alex gaf regelmatig advies via de mail en was een super steun, ook verkoopt hij de mesitran goedkoper dan de meeste andere zaken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:36

En muisjes om haar rustig te houden? Miss niet ideaal maar je paard moet natuurlijk wel kunnen herstellen... En anders met een bandage en onderlap naar buiten als het droog blijft?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:41

De wond zit op haar pijpbeen toch? dat is geen bewegend deel. Zou het dan zo'n probleem zijn als ze er mee loopt? Grote wei schreef je dus minder kans dat ze in de omheining klapt. Kijk het even aan met de zalf en dan heb je ook nog kans dat het extra weefsel verdwijnt als het rustig wordt en de wond sluit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:48

Alex Brander was volgens mij ook de persoon waarbij mijn kennis contact heeft gehad! Ik zou zeker even contact er mee opnemen!
Als je elke dag kan controleren of het verband nog goed zit lijkt het mij persoonlijk geen groot probleem, ook een beetje afhankelijk of je een zeer zeer blubberige weide hebt

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:06

Wat fijn dat er zoveel goede ervaringen met het middel zijn! Ik heb Alex gemaild, wacht zijn reactie even af en morgen contact met de veearts.

Momenteel verdraagt mijn merrie niet zoveel gedoe meer aan haar been. Ik denk dat het mijzelf nog wel lukt om verband er om te krijgen, maar heb nu haast niet de mogelijkheid om elke dag naar haar toe te gaan i.v.m de afstand.

dblijham, de wond zit inderdaad op haar pijpbeen en gelukkig niet op de sprong. Vandaag was ze eerst behoorlijk wild, maar daarna heeft ze kalm staan grazen. Ze kan haar energie nu weer gedoseerd kwijt, dus ik hoop en verwacht dat ze over een paar dagen niet meer zo springt en vliegt.

Amiigo, dat is vetranquil toch? Eerlijk gezegd probeer ik de chemische middelen zoveel mogelijk te ontwijken. Mijn paard is vanaf Pasen al zo'n twintig keer gesedeerd, vaak met een dubbele dosis. Dan zou ik eerder bach rescue willen proberen dat door Mirjam werd aangeraden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:19

Idd vetranquil :j zou wel wat proberen, als je merrie zichzelf beschadigd omdat ze zo veel energie heeft zou ik een poging wagen om dat scherpe randje eraf te halen.

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 22:21

Amiigo schreef:
Idd vetranquil :j zou wel wat proberen, als je merrie zichzelf beschadigd omdat ze zo veel energie heeft zou ik een poging wagen om dat scherpe randje eraf te halen.

Ik houd het ook zeker in gedachten, maar wacht nog een paar dagen af wat een rustige en gestructureerde omgeving en veel weidegang met haar doet.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:10

Ik wilde wat foto's plaatsen maar dat lukt niet echt. Heb ze al geupload, kan iemand mij uitleggen hoe ik ze hier geplaatst krijg?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:27

Geen ervaring met wildvlees, maar wel met een paar dat zich rustig moest houden. Vanwege gescheurde meniscus moest hij minimaal 9 maanden op boxrust. Afgezien dat ik het niet paardwaardig vond, ken ik hem goed genoeg om te weten dat hij zich compleet zou slopen. Doordat hij nu 24/7 buiten staat houd hij zich vrij rustig en geen explosies meer vanwege opgekropte energie. Denk dat je er goed aan gedaan hebt haar naar een plek te brengen waar ze veel buiten komt.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 03:49

Toen mijn paard wildvlees kreeg op haar been na een draadwond. Heb ik op advies van mijn dierenarts een zilvernitraatstift gebruikt en het 1x per dag daarmee behandeld. Het wildvlees smelt als het ware weg. Wordt bij mensen gebruikt voor bijv navel. Zeker vragen aan je dierenarts, effectiever en minder ingrijpend dan wegsnijden

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 07:13

Ik heb hele goede ervaringen met equicrown Skinrelief. Zowel bij mezelf als bij m'n paarden. 1 paard had bijna 2 maanden met verband om gestaan en had daardoor wondjes gekregen in z'n Koot met wildvlees erbij. Skinrelief gesmeerd en wildvlees (wat er toch al een poosje zat) verdween als sneeuw voor de zon.mn Merrie had in de Koot hardnekkige mok die dikke randen littekens achterliet. Dit is ook helemaal verdwenen. Zelf had ik een enorme wond op m'n scheen die niet wilde genezen. Al een maandje mee aan het klieren geweest. Gesmeerd en na een week dicht en vrijwel geen litteken overgehouden. Sindsdien smeer ik het op elk wondje bij mezelf en de paarden en merk dat ze ontzettend snel dicht gaan en er geen littekens komen. Qua boxrust: mijn ruin moest dat ook. Heb t 2 dagen volgehouden, hij ging rondjes rennen in z'n box. Toen een stukje van 5x5 buiten gegeven met een net hooi en een bak water en toen pas had hij rust.

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 22:00

Ik heb contact gehad met Alex Brander. Ben nu inderdaad mesitran aan het smeren.

Lunatic, over zilvernitraat heb ik ook net gelezen. Mocht het niet verder wegtrekken, is dat in overleg misschien inderdaad ook een optie.

Dank jullie voor alle reacties! De weidegang, ritme en regelmaat doen haar goed. Mijn paard wordt steeds weer meer 'paard', komt weer aan en houdt zich een stuk rustiger.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 01:02

Ben benieuwd naar het resultaat met Mesitran. Fijn dat ze meer happy is zo, scheelt je een hoop zorgen alvast. Succes, ik hoop dat je snel verbetering ziet!