Hoi iedereen! Ik zit met een vraagje, ik zie dikwijls enkele mensen op de manege hoevenvet aan de hoeven doen. Dit zowel aan de buitenkant als aan de onderkant van de hoef. Nu vroeg ik mij af of dit iets is wat in het algemeen altijd goed is om af en toe eens te doen bij een paard? Of is dit maar in bepaalde gevallen nodig? Zo ja wanneer heeft een paard dit dan juist nodig en hoe weet je dat?
Groetjes!
DarkoFoitzik
Geplaatst: 13-06-16 12:04
de hoef heeft vocht nodig om soepel te blijven. dit vocht zal via osmose de hoef van buitenaf binnen dringen. door het invetten blokkeer je dit mechanisme en wordt de hoefkwaliteit slechter. tegen uit uitdrogen in warm weer kun je eventueel wat olie smeren aan de buitenkant van de hoef. hierdoor zal en minder vocht verdampen. het is wel belangrijk dat je nooit de hele hoef invet.
het is beter om een paard met droge hoeven in de modder te zetten en dit vervolgens te laten zitten. hierdoor droogt de hoef niet uit en is de vochtafgifte langer. je kunt ook eerst de poetsplaats natspuiten zodat hij op een natte ondergrond komt te staan. het osmose process is langzaam, het paard moet minimal 30 minuten op een vochtige ondergrond staan wil het effect hebben.
ipv hoefvet kun je ook gewoon zonnebloemolie gebruiken, dit werkt het zelfde en is veel goedkoper.
Ik gebruik hoevenvet soms op wedstrijden of shows, gewoon voor de glans. Alleen op plekken die je ziet, dus zijkanten en voorkant, zeker niet erin. Met sneeuw helpt vaseline ín de hoef tegen het vormen van (ijs-)klonten maar verder gebruik ik het nooit. M'n hoefsmid doet hoevenolie op de hoefjes na het beslaan.
Hoevenvet kan helpen tegen uitdrogen van hoefjes (bijv. Op wedstrijd als ze de hele dag in de zon in een prikweitje staan) en voor het mooi, maar is zeker niet erg vaak nodig.
Ooh oke bedankt! Deze antwoorden zijn wel duidelijk Heb zelf een tinker en ze gaat elke dag een aantal uur de wei op waar het dikwijls ook wat vochtig ligt, dus dat zal wel genoeg zijn denk ik?
Hoevenvet is alleen voor de mooi, de hoeven gaan ervan glanzen.
Met uitdrogen heeft het niks te maken. De hoef wordt gehydrateerd van binnenuit, doordat het paard beweegt. Daarnaast is Nederland zo'n beetje het zompigste landje ter wereld. Een hoef droogt hier niet uit door het weer of de ondergrond. Paarden zijn geëvolueerd op de steppen en in woestijnen, waar het veel droger is dan in Nederland.
Vet en water stoten elkaar af, dus je pest met invetten alleen maar nog meer het water eruit, en water 'opsluiten' in de hoef door eerst nat te maken en dan te vetten is pure kolder.
Niet nodig, en gewoon niet doen. Een hoef die brokkelt is gewoon te lang.