:Patiënt 1:
7 jarige koudbloed ruin.
1.57 m
4x per week matige tot zware arbeid (lange actieve buitenritten en dressuur)
Momenteel in goede conditie
Wil absoluut niet 'opgesloten' worden op stal. Maar maakt graag gebruik van de schuilstal om in te slapen.
Ligt vrij veel (door nog overgebleven darmschade??)
Van de winter opgenomen in Utrecht vanwege een koliek/ overvulde dikke darm en diarree ten gevolge van een zware bloedworm infectie. Darm is beschadigd maar enig herstel is nog mogelijk. Daarom zoveel mogelijk op gras zodat de darm terug kan stretchen en niet teveel belast wordt. Bij grotere porties hooi raakt de darm helaas weer overvuld. Fijn kuil/verdroog kan hij wel in grotere hoeveelheden eten zonder problemen. Dus weinig hooi en veel gras....maar koudbloed, dus ook weer niet veel gras. Last van stramheid en iets verbreedde witte lijn (fructaan?)
Patiënt 2:
11 jarige Welsh cob merrie
1.45 m
2x per week zware arbeid (lange buitenrit)
Zeer goed uithoudingsvermogen maar te vet
Gevoelig voor hoefbevangenheid.
Heeft momenteel erg veel zand in de darmen en flinke diarree, geen koliek, geen koorts. Nu bezig met psylliumkuur 2x daags 100 gr en onbeperkt ruw hooi 's nachts op stal. Overdag op schrale wei met graasmasker (bestfriend).
Wat heb ik tot mijn beschikking:
1 hectare (helaas bemest) weiland (volgend jaar onbemest!), met een heel schraal stukje maar ook heeel veel bloeiend gras dat tot je middel komt.
Een box die als schuilstal dient maar waarvan ook de onderdeur dicht kan.
Het stuk rondom de stal wat goed afgesloten kan worden van de wei, is nagenoeg kaal en dus zand.
Een klein strook voor de stal waar ik zandvrij hooi kan voeren.
Ik wil ze graag bij elkaar hebben omdat het echt maatjes zijn. (daarom heb ik er ook twee).
Ik werk 4 dagen full-time en ben er twee keer per dag (elke ochtend en avond).
Wat ik heb geprobeerd:
Merrie met graasmakser op overdag. Dan samen overdag 'op' de wei met 'strenge' strookbegrazing. Ze staan ongeveer vanaf 7 uur sochtends tot 7 uur savonds in de wei.
Daarna met een klein beetje hooi (anders krijgt de ruin last) op het stukje bij het stalletje. En de merrie de korf af snachts. Ze leken ontzettend mooi in vorm te blijven maar de merrie kreeg dus zand koliek doordat ze snachts alle inimini sprietjes gras nog op probeert te eten. en al het andere eetbare wat zij tussen het zand vindt.
Nu staat de merrie snachts op stal met heel veel hooi en 2x per dag psyllium om van het zand af te komen. Verder overdag met graasmasker op de (toch korte wei) wei. Zij staat in principe de hele dag met dr hoofd aan de grond alles af te knagen.
Wat zouden nog tactieken zijn die ik kan proberen om de merrie hb en zandvrij te houden en te ruin niet teveel hooi te laten eten. (Uiteraard wil ik de ruin ook nog zandvrij en hb vrij houden, hij schijnt gelukkig hier iets minder gevoelig voor te zijn).
Het liefst heb ik ze allebei 24/7 samen buiten staan, hou ik wel het gras binnen de perken, maar wil ik niet dat ze heel erg honger hebben. Ik hou graag de stal open zodat de ruin er ook in kan als hij droog wil liggen (ivm toch wat buikpijn soms?). Ik ben bang dat dit gewoon echt niet gaat lukken. Maar wat komt het dichtst in de buurt?
Wie heeft er nog tips en dingen die ik kan uit proberen?!
Alvast bedankt