Paard proest en kreunt op wei, hooikoorts, pollenallergie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Paard proest en kreunt op wei, hooikoorts, pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 21:12

Ik heb mijn Quartermerrie van 14 nu 5 jaar. De laatste 3 jaar hou ik haar buiten. Tot afgelopen april stond ze op een wei met open stal, daarna heb ik haar verhuisd naar een andere plaats. Ze staat nu op een privé stalling, met een stal voor de nacht, en een wei voor overdag.

Nu merk ik dat ze heel fel staat te proesten, briesen, en een soort van kreunen. Als er 10 seconden tussen zitten, zal het veel zijn. Dat had ze de vorige 2 zomers ook wel, maar niet zo erg als nu. Ze is altijd een buitenpaard geweest, maar nu komt ze na een uur zowat staan smeken om terug binnen te mogen.

De andere paarden staan er véél relaxter bij. Daisy daarentegen loopt de hele tijd geïrriteerd over en weer, proestend en wat nog allemaal, zwiepend met haar staart, ze slaat en bijt naar vliegen/dazen, ... Na een uur staat ze al lichtjes te zweten, dat is meestal het moment dat ik haar maar weel binnen haal.

Eens ze op stal staat, is dit over. Op de wei staan bloemen, bomen, en er vliegen een hoop pollen rond.

Iemand een idee, soortgelijke ervaring?
Ik ben sowieso van plan de dierenarts te laten komen hoor :)

Afbeelding

DiantaM

Re: Paard proest en kreunt op wei, hooikoorts, pollenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:22

Hier nog een. Sinds dit jaar is het echt extreem veel erger dan normaal.

Ik heb hem inmiddels aan de reguliere Kruidvat hooikoorts tabletten gezet en aan de puur pollen van paardendrogist. Een netje wil ook veel doen, mits je paard er niet nog erger op gaat reageren.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 21:25

@Tulandro: een netje zie ik zo niet zitten, daar irriteert ze haar sowieso rot aan.. Een vriendin wist me te vertellen dat ik mijn paard zou kunnen laten inenten, dat ga ik sowieso onderhoren bij de DA :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:40

Wat veel boterbloem ,zonde trouwens!
Doen ze daar niks aan?

Kan zomaar zijn dat je dier daar op eageerd.
Zou ook kijken voor een goede vliegendeken tegen de vliegen,dat geeft wel rust :j

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 22:26

@ellepel: nee, maar ik mag het wel zelf uittrekken als ik wil. Ga ik waarschijnlijk ook wel doen haha. Mm, ik ben niet zo fan van dekens, paard vind er over het algemeen niks aan, en is ook zo eentje die ergens achter gaat blijven hangen ofzo, maar ik zit er al een tijdje over te denken, want zo is het ook niet leuk..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:28

Inenten? Ik ben benieuwd waarmee.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:13

Als het hooikoorts is probeer dan puur pollen en doe een vliegenmasker met uv bescherming op. Op sommige maskers zit een neusnetje. Dat kan helpen tegen hooikoorts.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:00

Inenten tegen hooikoorts heb ik ook nog nooit van gehoord. Wel een desensibilisatietherapie, en die wordt subcutaan gespoten.
Ik heb een merrie gehad die hooikoorts had. Eerst getest, daarna uitgebreide test waarop ze precies reageerde en toen is er op basis van haar bloed een desensibilisatie gemaakt. Die moest in het begin elke week gespoten worden, later elke 2 weken en na 3 jaar was die van de allergie af. Net voor Mais niet, maar daarvoor was ze ook niet behandeld.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 00:13

Ik heb ook een pony met hooikoorts.
Eenmaal buiten was het briezen, blazen, briezen, en echt overduidelijk kriebel aan zijn neus, weer op stal gezet was het binnen een paar minuten weg.
Een pollennetje deed niet veel en hij werd er maar gek van.
Hij krijgt nu Pulmar van allround goods, een eetlepel per dag en hij is volledig klachtenvrij.
Alleen als ik ergens rij waar je de pollen even echt heel erg ruikt geeft hij een enkele bries en thats it..

Hier openbaarde het zich toen hij mee ging naar de veluwe, ik wist niet wat me overkwam zeg, zo maf stond hij te blazen en te proesten/briezen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 07:29

Tulandro schreef:
Inenten? Ik ben benieuwd waarmee.

Daar heb ik dus geen idee van, dat moet ik chekken bij de DA.. Ik hoop dat er zoiets bestaat haha, arm dier vind er maar niks aan nu..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:05

Echte honing uit de omgeving voeren. Klein beetje op een stukje brood iedere dag. Maar alleen als je paard tegen een beetje suiker kan.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 14:05

Alvast bedankt iedereen voor de antwoorden!

Momenteel staat ze lekker rustig op de wei, het is dan ook niet meer zo heet als eerder deze week :)
Ik ga sowieso de boterbloemen van de wei halen, en ik laat hoe dan ook de dierenarts komen. Ze zit er elk jaar mee, dus ik wil echt een oplossing, zo heeft ze er niks aan :)

@Weidebloem: echt? Ik wil het gerust proberen haha, gaat zij alleen maar lekker vinden!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:38

ik denk dat je dan Voreen injecties krijgt, deze heeft mijn paard paar jaar geleden 1 zomer gehad om de 6 weken een spuit
maar omdat het zulke rotzooi is ben ik over gegaan op suppl en sinds dit jaar van de Liddle hooikoorts pilletje per dag en het gaat super.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:43

Mijn Haflinger had deze symptomen na het eten van boterbloempjes! En ik zie ze toevallig ook rijk aanwezig op je foto. Misschien even proberen op een weide zonder boterbloempjes, als dat kan?

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 08:14

Chasey schreef:
Mijn Haflinger had deze symptomen na het eten van boterbloempjes! En ik zie ze toevallig ook rijk aanwezig op je foto. Misschien even proberen op een weide zonder boterbloempjes, als dat kan?

Nee dat gaat niet, op al de weien staan boterbloemen... Ik ben wel van plan ze allemaal af te halen haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 08:23

Boterbloem is giftig he, bij eten er van kunnen ze dus ook last krijgen van het mondslijmvlies
. En misschien heeft jouw dier er daarom last van.
Succes met verwijderen,van debloemen.
persoonlijk zou ik mijn dier niet op zo'n weide willen hebben :(

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 10:54

In principe weten paarden prima wat ze wel en niet kunnen eten. Hier staan ook in alle weides boterbloemen, maar de paarden eten er keurig omheen. Pas als er echt niets meer te eten valt en het paard honger lijdt, kunnen ze er van gaan eten. Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten.