Verzorging van een hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aprilynne

Verzorging van een hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 19:10

Hallo iedereen!

Het paard van mijn vriend was al een tijdje kreupel : de ene dag stokkreupel waarbij het been warm was en er pulsatie te voelen was & de andere dag was hij weer volledig recht. Allemaal heel eigenaardig dus..

Nuja, uiteindelijk is gisteren eindelijk de oorzaak gevonden : een hoefzweer op zijn hiel!
Deze is nu volledig uitgekapt en verzorgd door de dierenarts. Hierbij goot hij in het gat van de hoefzweer (is nog redelijk diep) een portie isobetadine en vulde het gat op met watte gedrenkt in isobetadine. Zo was de hoefzweer afgesloten van buitenafbinnen. Ik moest elke avond het watje waarmee de hoefzweer is afgesloten vervangen. Hieronder vinden jullie een foto van de uitgekapte hoefzweer.

Afbeelding

Hoe zouden jullie deze hoefzweer verder verzorgen? Hoe lang werk ik met dat watje, wanneer stop ik ermee en na hoeveel weken wordt er daar weer mee gereden? Graag jullie ervaringen!

Groetjes!

Glen94

Re: Verzorging van een hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:23

Heeft jullie da hier niets over gezegt dan ?
Bij de mijne destijds 3xdaags 10 minuten in biotex een week lang. Biotex op de huid goed naspoelen omdat het bij zo vaak weken de huid kan aan irriteren.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:27

ik moest inderdaad ook werken met biotex, maar dat was om het zweetje los te weken, niet voor wanneer die al uitgebroken was...

Ts, als je het zeker wilt weten, kun je het beste de da nog eens opbellen, die kent de wond en de hoef.

Overigens zou ik ook nog even een hoefsmid laten komen, de hoef ziet er best lang uit. Daardoor wordt de kans op zweren ook groter.
Laatst bijgewerkt door Runa op 10-06-16 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:27

Dat wilde ik ook zeggen, zet hem minimaal 2x daags in t soda.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:26

Hoef moet inderdaad sowieso bekapt worden. Verder goed schoonhouden en je paard laten bewegen en buiten zetten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:15

De hoef in een Hoefzak of spoelschoen en laten weken in biotex.
1x per dag een halfuurtje en daarna een hoefverband met Animalintex of watten met Chloorhexidine in het gat. Plakverband erom en aftappen met ducktape.
Verband zorgt dat er geen nieuw vuil in komt en zo kunnen ze er toch mee naar buiten.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:24

Hier ook verpakt in animalintex tot het er mooi schoon en droog uitzief. Meestal 2 á 3 dagen. Ik heb het wel elke dag ververst en even laten weken.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:43

Open laten en lekker op de wei gooien. 2 keer daags even schoonspuiten en klaar is kees.

Aprilynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 14:26

Momenteel kunnen de hoeven niet gekapt worden want hij kan nog niet steunen op zijn ene been. Wanneer hij weer volledig recht is, is dit het eerste wat er gebeurt. Normaal zijn onze paarden allemaal op tijd bekapt, maar onze hoefsmid liet het afweten dus ik moet op zoek naar een andere, heel erg stom allemaal.

Welke soda is dat precies? Ik ben namelijk bang de verkeerde te kopen.. Hoe ziet het eruit, waar kan ik het kopen etc?

Gisteren zag het gat er al een stuk beter uit, precies of het al minder diep is dus het is volgens mij al goed aan het genezen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:35

Ts, ik zou niet met soda of biotex lopen hannesen. Dat is echt om een zweer uit te laten breken, niet als het al uitgebroken is. Anders had je da dat wel aangegeven.

Neem even contact op met je dierenarts over hoe het nu verder moet en ga niet wat aanrommelen met schoonmaakmiddelen in een open wond.

http://www.dierenklinieken.net/dieren/p ... zweer.aspx

Aprilynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 15:36

Ok, dan doe ik gewoon verder waarmee ik bezig was. Ik ga wel de wonde uitspoelen met lauw water en isobetadineshampoo, dat kan volgens mij geen kwaad? Daarna sluit ik het weer af en mocht hij erin slagen het watje eruit te krijgen zal ik de hoef inpakken, maar voorlopig ben ik dat niet van plan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:09

Van de dierenarts geleerd ik doe het nog steeds zo:
Zweer uitsnijden indien het duidelijk is waar deze zit (al gedaan bij jou) - Animalintex er op en hoefverbandje er om met vet rap. Ik doe daar een schoentje van Duct tape omheen zodat het verbandje niet te snel doorslijt. 1 maal daags vervangen; dat 3 dagen volhouden. Zo hou je het goed schoon en het Animalintexverbandje ontsmet en verzorgt het wondje van het uitsnijden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:23

Waarom inpakken ? Gaat alleen maar broeien... Zoals hierboven gezegd, open laten en de wei opgooien....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:29

Ligt aan de ondergrond waar ze op/in staan denk ik. Een schone droge wei zal niet zo'n probleem zijn. Een stal wel en een zandpaddock ook (is mijn ervaring).
Het gaat overigens niet broeien.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:33

Hier gebruiken we ook 3x daags biotex in lauw water. Kleine moeite en ik zou niet beginnen om het te verbinden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:45

Je behandelt een hoefzweer voor hij doorbreekt of opengesneden is met biotex soda of lijnzaad. Toch niet daarna. Dan ga je de huid zacht en week maken terwijl hij eigenlijk dicht moet groeien en hard worden. Is de zweer open, dan lekker het hand in en de natuur zijn werk laten doen. Al dat getut maakt het niet beter.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:54

Ik behandel met biotex tot al het vuil eruit is. Ik wil niet dat het gat eerder dicht gaat, anders sluit je vuil in en begint de zweer weer opnieuw.

Pas als het spoelwater en de animalintex fris blijft ruiken is al het vuil eruit.