Diagnose: onbekend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Diagnose: onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:07

Casus:
Paard dat al een aantal weken niet rad loopt maar ook niet zichtbaar kreupel.
Op het harde is er in stap en draf niks te zien, op het zachte voornamelijk in de draf licht tot normaal kreupel, zowel in de bak als in de wei.

Dierenarts is geweest, diagnose: rechtsvoor kreupel na buigproef, geen pezen, geen last van de hoef.
Week op novacam en rust, stappen over het harde mag wel.
Na en tijdens deze week geen enkele voor of achteruitgang, en bijna een week verder nog steeds niet.

Wegens leeftijd paard (23 jaar) vermoed ik zelf wellicht last van artrose? Dus daarom uit voorzorg sinds een week of 3 al begonnen met het geven van glucosamine icm MSM, maar uiteraard duurt het even voordat dit zijn werk doet.

Maar nu?
Geen idee, vandaar dit topic, dus alle tips zijn zeer welkom!

Gulpje

Re: Diagnose: onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:08

Zijn er foto's of scans gemaakt van het been? Zo nee, dan wordt het een wedstrijdje raden van zowel veearts als Bokkers ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:13

Goed op het harde en kreupel op het zachte klinkt als pezen. Als DA geen scan heeft gemaakt kan-ie niet zeggen dat het niet zo is. Pezen hoeven niet dik of warm te zijn om toch een blessure te hebben.
En als het geen pezen zijn omdat dat via scan idd is uitgesloten, kunnen het nog de banden zijn, collateraalbandje is berucht om niet gediagnosticeerd worden, omdat dat echte speciale expertise bij het scannen vraagt.
Bij artrose is het meestal omgekeerd: kreupel op het harde en beter lopend op het zachte, dus dat lijkt mij minder voor de hand liggend.
Ik zou dus eerst voor (goed) scannen bij een kliniek gaan, incl. de bandjes in de hoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:37

Bedankt voor jullie reacties, er zijn inderdaad nog geen foto's of scan's gemaakt maar dit staat wel in de planning.

Kleine toevoeging nog: in het begin vd kreupelheid heeft ze heel even een kleine verdikking op de rechterpees gehad, niet warm oid maar dit heb ik toen wel elke keer gekoeld en was vrij vlot weer weg.
Destijds had ze ook in ene (vooral linksvoor) erge rotstraal bij beide voorbenen, al was dat bij haar rechterhoef beginnende vorm.
Dit is uiteraard ook behandeld en nu ook over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 06:57

Iemand toevallig ideeën wat het zou kunnen zijn?
Helaas is de situatie nog steeds hetzelfde, gisteren zag ik haar toevallig een stukje draven in de wei maar het leek wel of het vanuit de achterhand kwam, terwijl we gefocusseerd waren op het rechtervoorbeen.
Ze heeft een paar jaar geleden een heupblessure gehad en daar lijkt dit toch wel erg op.
Maandag komt de fysio/dry needling en donderdag of vrijdag gaan we waarschijnlijk foto's laten maken, beetje afhankelijk wat de fysio zegt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:08

Kan heel goed uit de rug/ heup komen..ik zou even afwachten wat de fysio zegt/ voelt en anders foto's/scan laten maken van rechtsvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 14:43

Ja ben ook benieuwd of de fysio wat blokkades of iets kan ontdekken.
Nu ik er zo over nadenk, de da heeft toen de buigproef alleen de voorbenen gedaan en achter niet aangezien rechtsvoor er kreupel uit kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:50

Ik weet niet of iemand dit nog leest maar gelukkig is mijn paard niet meer kreupel en zijn we weer langzaam aan het opbouwen.
Gelukkig geen peesblessure oid!