Hoefzweer breekt niet door

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Hoefzweer breekt niet door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 09:52

Hallo!

Mijn paard liep op 27-5 ineens stok kreupel. Dezelfde dag is de dierenarts langs geweest en die had meteen door wat het was, namelijk een hoefzweer. Hij had ook een verhoging van 38,2. Hij heeft pijnstilling gekregen en die avond/nacht in verband gestaan met een oplossing die het eruit zal moeten trekken met ongeveer een paar dagen. De hoefzweer was namelijk te diep om gelijk eruit te snijden.

1 juni is de hoefsmid langs geweest en die heeft hem op voorijzers gezet en die zei dat ik hem elke dag in de biotex moest zetten totdat de zweer zal knappen.

Dat ben ik nu dus ongeveer al 8 dagen aan het doen maar aan de zweer is nog niets veranderd. Mijn paard loopt niet meer stok kreupel en de zweer voelt niet meer heet aan en hij heeft ook geen verhoging meer.

Hier twee foto's van hoe het er nu uit ziet:

Afbeelding

Afbeelding

Moet een hoefzweer doorbreken voordat het kan genezen?
Hoefsmid zei doorgaan met biotex totdat het openbreekt alleen de hoef begint erg droog te worden. Vandaar dat ik begin te twijfelen :=

Rindin

Re: Hoefzweer breekt niet door

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:59

Waarom haal je er niet even een hoefsmid bij. Die kan misschien even het gaatje wat groter maken. Misschien zit er wel wat in...

Aloe Vera kan heel goed helpen om de zool minder droog te krijgen en te laten herstellen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:00

Nat Animalintex verband onder de hoef doen, opvullen met watten, afplakken met plakbandage en na 12 uur eraf halen. Indien nodig nog s herhalen. Dit spul trekt alle viezigheid uit de hoef, maar droogt ook uit, dus niet te lang gebruiken. Misschien eerst ff met alleen water laten weken, dat voetje.
Succes en beterschap.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 10:03

Rindin schreef:
Waarom haal je er niet even een hoefsmid bij. Die kan misschien even het gaatje wat groter maken. Misschien zit er wel wat in...

Aloe Vera kan heel goed helpen om de zool minder droog te krijgen en te laten herstellen.

De hoefsmid is geweest en die durft er niet verder in te snijden. De zweer is nog niets veranderd sinds hij voor het laatst is geweest.

Nicky1963, bedankt voor je tip. Ik zal eens even gaan kijken of ik dat kan vinden.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:40

Ik vraag me af waarom er ijzers onder zijn gegaan. Juist toen mijn paard een hoefzweer had, is het ijzer eraf gehaald. Hij zat zo diep, dat de hoefsmid hem ook niet kon vinden. Daarbij heeft ze enkele dagen in nat verband met soda gestaan met hoefzak. Na enkele dagen een behoorlijke geur uit de hoefzak, maar zagen niets en liep weer beter. Daarna ijzer er weer onder en bij de volgende keer bekappen kwam het laatste deel zweer er nog uit.
Laatst bijgewerkt door femke_harley op 10-06-16 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:41

Ik zou het ijzer eraf laten halen en dagelijks 2/3 x per dag weken in soda.

Uiteindelijk zal die dan ook wel doorbreken :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:49

Animalintex kopen! Doet wonderen! Werkt veel beter dan weken in een badje en ben je monder tijd mee kwijt.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:50

Nachtje in een hoefzak met zuurkool zetten. Werkt als een tierelier
Snap alleen niet waarom de smid hem op ijzers heeft gezet, had je paard eerder geen ijzers?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:53

Als hij niet meer kreupel is, is de zweer al grotendeels opgelost. Sommige zweren lossen op zonder uit te breken en komen er pas weken later uit tijdens het bekappen.

Als hij wel nog gevoelig is, zit de zweer er nog steeds en als hij diep zit kan hij opklimmen naar de kroonrand (duurt normaal ongeveer 10 dagen).

Wil je het echt laten uitzweren dan idd animalintexverband of ouderwets lijnzaad koken tot het een papje is en dat in een verband rond de hoef doen, normaalgezien breekt het dan binnen de 3 dagen open of wordt zodanig week dat het opengesneden kan worden.

Of toch echt dieper laten uitsnijden, wat er nu zit is gewoon een kras in de zool en helpt niet echt.
Na 8 dagen weken zou de zool daar trouwens heel soepel moeten zijn, kan je het met je vinger of hoefkrabber induwen?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 14:47

De dierenarts raadde aan om hem op ijzers te zetten. De hoefsmid heeft er naar gekeken en die gaf hem gelijk. Precieze reden durf ik niet te zeggen. Ik heb er zelf geen verstand van dus ik neem aan dat ze weten waar ze over praten. Hij loopt wel een stuk beter. Hij belast het been gewoon nu.

Hij is niet meer kreupel maar wel wat gevoelig inderdaad. Ik zal vanavond even moeten kijken of de zool soepel is. Is mij niet echt opgevallen.

Ik heb vanmiddag animalintex gehaald. Dat ga ik vanavond omdoen. Moet je dat dagelijks verwisselen?
En dat zal dus echt wel binnen een paar dagen moeten werken? Dan begin ik daar vandaag mee en als er maandag geen verschil is zal ik weer contact opnemen met de smid.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:15

Ik vind het een beetje logisch dat hij momenteel beter loopt. Hij staat met zijn hoef namelijk niet meer op de grond.

Ik zie met een Animalintex binnen de 3 dagen verschil. Normaal staat er op de achterkant hoelang het mag omblijven. Ik verander het meestal om de dag, tenzij het erg warm weer is want dan gaat het broeien. Dan doe ik het elke 12u

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:15

MightyJoe schreef:
De dierenarts raadde aan om hem op ijzers te zetten. De hoefsmid heeft er naar gekeken en die gaf hem gelijk. Precieze reden durf ik niet te zeggen. Ik heb er zelf geen verstand van dus ik neem aan dat ze weten waar ze over praten. Hij loopt wel een stuk beter. Hij belast het been gewoon nu.

Hij is niet meer kreupel maar wel wat gevoelig inderdaad. Ik zal vanavond even moeten kijken of de zool soepel is. Is mij niet echt opgevallen.

Ik heb vanmiddag animalintex gehaald. Dat ga ik vanavond omdoen. Moet je dat dagelijks verwisselen?
En dat zal dus echt wel binnen een paar dagen moeten werken? Dan begin ik daar vandaag mee en als er maandag geen verschil is zal ik weer contact opnemen met de smid.

Over de animalintex even mijn bovenstaande berichtje nalezen. De gebruiksaanwijzing zit bij de verpakking als t goed is.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 15:33

Duidelijk. Bedankt voor jullie adviezen! :)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:47

Ik laat een zweer nooit uitsnijden. Komt er vanzelf uit.

En anders uit de oude doos:
Nachtje in een hoefzak met verse koeienstront. Is het de volgende ochtend eruit. Wel daarna hele hoef wassen met betadine wegens de bacteriën. Maar dat is een oude goude tip;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:54

Dan kun je die koeienstront beter vervangen voor lijnzaad. Dan heb je wat minder bacterien. Dit zou ik dus echt nooit doen he, het werkt ongetwijfeld. maar er zijn minder stinkende oplossingen.