Anti teek voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Anti teek voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 18:28

Ik word wat ongelukkig van de enorme hoeveelheid teken dit jaar. Is er iets tegen te doen? Huisgemaakt of gekocht, een bandje net als bij honden of wat ook??

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:37

Butox, officieel niet voor paard geregistreerd maar werkt super. Ik had vorig jaar een paard en daar haalde ik er gerust 50 per dag, na behandeling met butox was het zo goed als over.

Let wel op, bij koeien moet je het in een streep van maantop tot staartwortel aanbrengen. Bij paarden zou ik dat niet doen, komen wel eens huidproblemen van.

Ik kreeg de tip vanuit een paraveterinair om de butox op te lossen in water en dat over het gehele paard aan te brengen omdat het puur op de huid wat heftig werkt.

De dosering die ik kreeg is 60ml butox op 180ml water en dan met een spons over het hele paard aanbrengen.

Nientsje

Re: Anti teek voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:44

De Epplejeck heeft nu een anti dazen en anti teken spray.
Ik heb die laatst aangeschaft om te proberen, mijn paard zit er namelijk ook altijd onder.
Dus ik ben benieuwd.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:46

Er zijn bepaalde vliegensprays die ook tegen teken zijn. Ze raden dan aan elke dag het paard van top tot teen in te sprayen (ook bijv. bij de kroonrand want daar kruipen ze o.a. omhoog). Of het echt werkt weet ik niet, want elke dag helemaal insprayen doe ik zelf niet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:48

Nientsje schreef:
De Epplejeck heeft nu een anti dazen en anti teken spray.
Ik heb die laatst aangeschaft om te proberen, mijn paard zit er namelijk ook altijd onder.
Dus ik ben benieuwd.

1-4 uur werkzaam. Daar heb je dus eigenlijk niet veel aan als je paard de teken voornamelijk oploopt in de wei...
Ik ben wel benieuwd welke stoffen ze erin hebben gedaan. Onze eigen mix met knoflook, citroen, hertshoornolie werkte vorig jaar best aardig. Di jaar proberen we kokosolie en een spray van Den Hoek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:17

XxDiandraxX schreef:
Butox, officieel niet voor paard geregistreerd maar werkt super. Ik had vorig jaar een paard en daar haalde ik er gerust 50 per dag, na behandeling met butox was het zo goed als over.

Let wel op, bij koeien moet je het in een streep van maantop tot staartwortel aanbrengen. Bij paarden zou ik dat niet doen, komen wel eens huidproblemen van.

Ik kreeg de tip vanuit een paraveterinair om de butox op te lossen in water en dat over het gehele paard aan te brengen omdat het puur op de huid wat heftig werkt.

De dosering die ik kreeg is 60ml butox op 180ml water en dan met een spons over het hele paard aanbrengen.

Maximale dosis butox voor koeien is 30ml voor dieren van 300+kg. en dat is voor vliegen. Voor bloedzuigende luizen, etc. 10ml ongeacht gewicht koe en schaap. (volgens instructies op de verpakking), 2x de maximale dosis geven lijkt mij zeker met mogelijk reacties niet verstandig.

Ik gebruikte het hier ook wel, 20-30ml (d-pony's van ong. 350-400kg) elke 4-6 weken, maar dat smeerde ik dan 's avonds onder de manen met een kwast, nooit problemen mee gehad.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:09

Ik lees even mee.. Na 5 teken bij de paarden weggehaald te hebben ben ik het wel zat.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:18

Vijf vindt je veel? Ik had er vorige week al 15 alleen op de neus van onze kwpn'er. De rest van het paard moest nog >;)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:21

Hilary schreef:
Vijf vindt je veel? Ik had er vorige week al 15 alleen op de neus van onze kwpn'er. De rest van het paard moest nog >;)

Jeetje :wow:, dat is wel heel veel..

Één is me eigenlijk al teveel, rotbeesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:25

Ik lees ook even mee! Heb de dierenarts aan de telefoon gehad en die zei dat ik Defendog (spray voor honden) wel kon proberen, haal er dagelijks zo'n 5 tot 10 teken af -O- Krengen vallen mij ook al aan.
Ben al bezig geweest met kokosolie smeren, maar dat heeft niet extreem veel geholpen.

Ben benieuwd of dit gaat helpen, ga het vanavond ophalen en vanaf morgenochtend gebruiken!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:38

Teek-weg spray, werkt wel maar 6 uur maar is perfect spul. Is biologisch en kan je ook op jezelf sprayen, je hond of kat kan je het ook nog voor gebruiken. Fles kost zo'n 10 euro :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:40

Hier gebruik ik ook butox, doe het gewoon hetzelfde op als bij koeien (30ml streep over de rug) en heb nooit huidproblemen gehad.
Werkt wel zes weken per behandeling, dus zeer makkelijk in gebruik.
Qua kosten denk ik stukken goedkoper, doe twee jaar met een fles van zestig euro, gewoon online te bestellen.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:41

Gelukkig is het bij ons niet zo extreem, maar we hebben vooral last van die hele kleine teekjes (nimfjes). Het probleem is dat die moeilijk te herkennen zijn als teek. Ik dacht laatst een korstje eraf te halen, zat er een bewegend pootje in. Nu maar hopen dat de kop is meegekomen...

Omdat die teekjes vooral op de neus zitten, kreeg ik het advies om de vliegenkap met neusdeel in te sprayen met anti teken middel (gebruik Eden) en dat werkt goed. Ik spray het vanaf onder de ogen tot aan de neusgaten ongeveer, even laten drogen en dan aandoen. Sindsdien geen teek meer gezien! Misschien een tip voor de wanhopigen :-)?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:42

MirandaFuego schreef:
Hier gebruik ik ook butox, doe het gewoon hetzelfde op als bij koeien (30ml streep over de rug) en heb nooit huidproblemen gehad.
Werkt wel zes weken per behandeling, dus zeer makkelijk in gebruik.
Qua kosten denk ik stukken goedkoper, doe twee jaar met een fles van zestig euro, (voor twee paarden en twee geiten) gewoon online te bestellen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:50

Kokosolie. Werkt als een tierelier en is huid en milieu vriendelijk. Gevoelsmatig werkt het ook meerdere dagen. Er is een Duits wetenschappelijk artikel over kokosolie en teken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:52

sakvis schreef:
Kokosolie. Werkt als een tierelier en is huid en milieu vriendelijk. Gevoelsmatig werkt het ook meerdere dagen. Er is een Duits wetenschappelijk artikel over kokosolie en teken.

Maakt het nog uit welke? Ik heb (sterk) geurende, onverhitte kokosolie, maar het hielp eigenlijk niet.
Ze werd er alleen heel erg vettig van en rook naar een kokosnoot :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:56

Butox idd :j
Bij mijn merrie spuit ik elke week een klein beetje aan beive kanten van de schoft.
Wel eerst even controleren of er geen reactie komt door maar een heel klein beetje op te brengen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:59

Pour on gebruikt voor mijt en laat het nu ook de steek prik beesten op afstand houden

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:30

Absorbine Ultrashield en Endure werken super tegen teken. Al jaren zeer tevreden over deze 2 producten.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:38

Mijn paard heeft altijd bizar veel teken. Ik gebruik nu voor het derde jaar Flymax, van Audevard. Werkt super. Ik spray alleen de benen in.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:40

Ik heb bij mijn paard nooit last van teken.

Wel weet ik dat er een vliegen/teken spray van Anky bestaat

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 03:26

Smotz schreef:
Mijn paard heeft altijd bizar veel teken. Ik gebruik nu voor het derde jaar Flymax, van Audevard. Werkt super. Ik spray alleen de benen in.

alleen te koop via dierenarts?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 04:47

Ik volg geinteresseerd mee! Ik vind dat er dit jaar extreem veel teken zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:20

Ik heb nu 5 dagen geleden de benen en borst ingespoten met Defendog en heb gelukkig nog geen teek weer gevonden!
Het zou 6 tot 8 weken moeten werken, dus ben benieuwd!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:39

Den Hoek / Eric Laarakker heeft ook goede anti teek/vliegenspray.