En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xtinne

En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 10:14

Hallo iedereen,
gisteren voormiddag is de hoefsmid geweest voor mijn kleine meid. (36 jaar)
Ik was er zelf niet bij, de mensen waar ze staat wel.
Toen ik haar gisteren in de namiddag van de wei wou halen om een wandelingetje te doen met het mooie weer, zag ik plots dat ze heel moeizaam wandelde. Toen zag ik dat haar rechter achterhoef heel slordig was gedaan en dat was ook de poot waar ze op mankte.
Om even te checken hoe ernstig het was en of het niet gewoon wat stijfheid was van gek te doen bij de smid (ze houdt er niet zo van), ging ik een klein stukje wandelen.
Plots merkte ik dat ze ook nog eens bloedde aan die ene hoef.

Pony heft liever haar been op dan hem op de grond te zetten en wilt zelfs geen 2 stappen wandelen om een appeltje te komen halen.
Achteraf heb ik de meneer gesproken die erbij was en hij had niets gezien (ondanks er bloed in de wei lag) maar moest wel plots Joke opzij zetten. Ik vermoed dus dat hoefsmid (per ongeluk) haar geraakt heeft.

Ik ben een klein beetje radeloos ;(
Kan er iemand mij zeggen wat ik best doe??

Hier een foto (met bloed) en een filmpje:
Afbeelding

Link naar video, hier zie je hoe ze niet goed loopt.

Tinkertje89

Re: En toen maakte de hoefsmid het erger dan beter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:16

Wat zegt de hoefsmid ervan?

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 10:16

Hij zegt dat het niet aan hem ligt... (was zeer onvriendelijk aan de telefoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:17

Ooh jeetje, dit is niet goed.
Kan ze niet toevallig ergens in zijn gaan staan?

Goede hoefsmid of dierenarts bellen voor het gaat ontsteken.
Deze kan het ontsmetten en er eventueel een verband om doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:18

Onmiddellijk de hoefsmid weer bellen en laten komen. Het kan met het bekappen te maken hebben, het kan ook zijn dat ze bij toeval vlak erna ergens in is gaan staan. Maar dit is echt reden om met spoed de hoefsmid terug te laten komen. Afhankelijk van hoe tevreden je tot nu toe over deze smid was, kan je er ook voor kiezen een ander te laten komen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:18

Ik zou inderdaad direct de hoefsmid bellen en evt. zelfs de dierenarts. Een van beide moet er toch wel iets aan kunnen doen lijkt mij.

Edit: Nee..dat paard heeft zelf zijn hoef slordig gemaakt waardoor die nu mankt en bloedt? >;) Prima. Mag ie wat mij betreft een onbetaalde rekening verwachten voor die wanpraktijk. En de dierenarts al geraadpleegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:19

Heeeel snel een andere smid erbij. Als dit een na-foto is van bekappen dan zou ik me afvragen of deze persoon niet beter de rest van zijn leven bij een paard weg kan blijven. Hier zou hij NOOIT meer welkom zijn. Wat een prutswerk.
Buiten de bloeding is de hoef sowieso gewoon bar slecht gedaan.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:20

dat ziet er niet meteen een hoef uit die nog maar net bekapt is

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:21

Dat voetje ziet er sowieso niet uit alsof het pas in handen is geweest van een kundige smid :n

Zou het nu in een hoefzak met warme Biotex oplossing zetten en gelijk een andere smid bellen :j

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:22

Fellor schreef:
Heeeel snel een andere smid erbij. Als dit een na-foto is van bekappen dan zou ik me afvragen of deze persoon niet beter de rest van zijn leven bij een paard weg kan blijven. Hier zou hij NOOIT meer welkom zijn. Wat een prutswerk.
Buiten de bloeding is de hoef sowieso gewoon bar slecht gedaan.

Absoluut mee eens!...Prutswerk!

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 10:22

Er is een bloedplek op de wei maar er is nergens iets te zien waar ze zich aan zou kunnen bezeerd hebben. Hoef is ook totaal niet afgewerkt dus ik denk dat het echt door de hoefsmid komt. Ze staat altijd op die weide en er is in die 20 jaar nog nooit iets gebeurd :(

Ik was altijd tevreden maar ja, nu dus niet echt....

Is eigenlijk mijn verzorgpony, maar buiten de kosten is ze dus "van mij". De eigenaar was er dus bij (staat bij hen in de tuin) maar kent niets van paarden. Hij heeft gewoon betaald omdat hij niets mis zag en blij was dat de smid nog eens geweest was.

EDIT: ik zit momenteel op school en kan dus niets doen.. Na school ga ik wel meteen naar haar toe.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:26

"Van mij" maakt je geen eigenaar...verdere beslissingen liggen dus bij hem.
Je kunt hem alleen adviseren.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 10:31

Als ik zeg dat er iets moet gebeuren, gebeurt dat ook. Ik adviseer hem idd, maar omdat hij niets van paarden kent volgt hij mijn raad wel steeds op.

Alleen vermoed ik dat een DA voor hem te veel gaat kosten.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:33

Ik denk dat ik mijn hoefsmid echt even onaardig zou toespreken. (Gelukkig heb ik een hele lieve hoefsmid die als ik denk dat iets niet goed is, netjes reageert, komt kijken en altijd goede tips etc. heeft)

Maar dit kan echt niet :S

En als er later iets gebeurd is, (heel verkeerd gestaan, toch net iets te kort gekapt, een combi of wat dan ook) dan kun je als hoefsmid ook gewoon reageren. Gewoon netjes, even hulp aanbieden er op zijn minst naar kijken. En een keer uitschieten omdat een pony bijna omviel of wat dan ook... Ongelukjes kunnen gebeuren, maar communiceer erover dan...

DA of andere hoefsmid erbij is fijn. Mocht de eigenaar dat niet willen (altijd vervelend als je afhankelijk bent van...) dan iig goed schoonmaken.

(en DA hoeft niet meteen veel geld te kosten. Soms is alleen bellen al voldoende!) dus dat iig gewoon doen... En anders even andere hoefsmid advies vragen, zij zullen ook dit soort dingen wel vaker zien.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:34

Ik zou nou niet direct de smid gaan beschuldigen, ze was al kreupel en ze is niet gemakkelijk bij de smid? Aangezien je er niet zelf bij bent geweest kan je hierover ook geen conclusies trekken de hoef ziet er niet netjes uit maar als t paardje erg moeilijk was is het voor de smid ook moeilijk het netjes af te werken tis tenslotte al een oud beestje en daar ga je niet mee vechten, zou iig hoefsmid nogmaals bellen of hij hiervoor langs wil komen en zorgen dat je er zelf bij kan zijn en niet direct beschuldigen blijf netjes en vraag gewoon als hij er is om meer info!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:36

xtinne schreef:
Als ik zeg dat er iets moet gebeuren, gebeurt dat ook. Ik adviseer hem idd, maar omdat hij niets van paarden kent volgt hij mijn raad wel steeds op.

Alleen vermoed ik dat een DA voor hem te veel gaat kosten.

Dan misschien een keertje bijspringen?

En een belletje kost vooralsnog niks ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:45

Hier is geen da nodig, wat zou die moeten doen, de hoef weer dichtnaaien?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:46

Kan het een hoefzweer zijn die is opengesprongen na het bekappen? Daar staan ze ook echt extreem mank van en dit bloed ook.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:48

Dan was ze daarvoor ook wel kreupel geweest...

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:49

Shirley schreef:
Dan was ze daarvoor ook wel kreupel geweest...

Dacht dat ik hier in de reacties ook las dat ze al kreupel was voor de hoefsmid aan kwam? Anders heb ik het verkeerd gelezen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:50

Dat maak ik nergens uit op :o

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:51

Hier :)

Bren79 schreef:
Ik zou nou niet direct de smid gaan beschuldigen, ze was al kreupel en ze is niet gemakkelijk bij de smid? Aangezien je er niet zelf bij bent geweest kan je hierover ook geen conclusies trekken de hoef ziet er niet netjes uit maar als t paardje erg moeilijk was is het voor de smid ook moeilijk het netjes af te werken tis tenslotte al een oud beestje en daar ga je niet mee vechten, zou iig hoefsmid nogmaals bellen of hij hiervoor langs wil komen en zorgen dat je er zelf bij kan zijn en niet direct beschuldigen blijf netjes en vraag gewoon als hij er is om meer info!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:53

Ik heb alleen de berichten van ts extra nagelezen en daaruit blijkt toch dat het gisteren plotsklaps was?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:53

Maar het gaat gewoon om de reactie van de smid. Als het er niet netjes uit ziet en voorheen wel... Dan kun je dat ook gewoon uitleggen.

Het kan altijd iets anders zijn. Maar iemand waarvan ik diensten afneemt, die als ik ergens mee zit, zo reageert... En dan maakt het niet uit of het een winkel is, een dierenarts, hoefsmid, mijn eigen dokter, bediening in een restaurant, dan is ie exit.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:55

voorzover ik zie, heeft deze hoefsmid iets verkeerd gedaan en sowieso niet afgewerkt! misschien heeft de hoefsmid iets verkeerd gedaan, of er stak een stuk uit, bleef haken ofzo en dat scheurde af of in .....