Pony blijft schraal in de zwaardere sport wat voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Pony blijft schraal in de zwaardere sport wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 21:59

Hallo allemaal,

Mijn pony krijgt onbeperkt hooi, ruime halve schep Marstall Champion, 40 ml vitamine brok van Marstall Force, en souplesse mix van de paardendrogist. 2 x per dag flinke hand basis brok met een halve schep luncerne. Hij loopt hier heel fijn op in het werk maar blijft helaas wat schraal, weinig vlees op de botten, ribben licht te zien, nu we zwaardere dressuuroefeningen trainen en technicher springen en verder komen in de dubbele lijnen. Wat moet ik voeren? Hij heeft een mooie gespierde achterhand en hals maar de rug blijft wat achter om hij gewoon geen vet meer heeft dat hij kan omzetten in spieren.
Als eerste dacht ik aan snijmais, maar dit scheen toch niet zo goed te zijn, dus ik denk nu aan speedibeet of bietenpulp van pavo. Wat adviseren jullie?

Groetjes

PanamaD

Re: Pony blijft schraal in de zwaardere sport wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:02

Op gras zetten?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:06

Olie! Flinke scheut elke dag. Uit olie kunnen ze makkelijker energie halen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:07

wortelsussie schreef:
Op gras zetten?

Helaas is het hier in het noorden erg nat nog, het land. (We zitten hier op moeras, en de dijken zijn net verzwaard waardoor we weinig land hebben) Wel is het gras net gemaaid zodat het sneller droogt, aangezien de grond nat bleef. Hopelijk kunnen ze vanaf eind juni eindelijk het land op... Hij staat wel de hele dag in de paddock met een vriendje.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:07

Lien2 schreef:

Komen ze ook aan van olie? Dat kan ik me persoonlijk niet voorstellen.. Hij moet echt ronder worden!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:09

Hebben jullie geen idee of bietenpulp kan werken?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:14

Bietenpulp werkt prima.Zetten ze mooi van aan.Doe je er nog een scheut olie door dan is het helemaal top.
Als hij het niet wil eten kunnen je ook seniores priores eens proberen of die senioren slobber van masters.
Lucerne bijvoeren is ook super ivm de eiwitten,goed voor de spieren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:16

Bietenpulp zou best werken... het is ruwvoer en goed verteerbaar. Paard moet er vaak wel even aan wennen... En sommige vinden het gewoon niks, mijn oude ruin vind het niet lekker maar de grote merrie eet het zonder toevoegingen haar bak leeg.

Krijgt hij op de paddock ook wel hooi?

Olie kunnen ze ook wel echt wat van aanzetten maar dan moet je het wel rustig opbouwen (verteringsstelsel moet er aan wennen om het goed te gebruiken) en liever dan lijnzaadolie en niet alleen zonnebloemolie.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:19

Ja zeker ook op de paddock hooi! Vaak krijgen ze ook nog een losse kruiwagen gemaaid gras per dag met brandnetels en andere kruiden er door. Top dankjulliewel, dan ga ik speedibeet bestellen!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:20

Evt kijken naar een supplement bijv life force of myoplast.

Verders geen medische klachten? Van bijv maagzweren of rommelige darmen kunnen ze ook schraal blijven.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:20

Oh, bietenpulp heeft de zelfde werking als speedibeet toch?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 22:21

Amiigo schreef:
Evt kijken naar een supplement bijv life force of myoplast.

Verders geen medische klachten? Van bijv maagzweren of rommelige darmen kunnen ze ook schraal blijven.

Nee, al het goed is geen medische klachten, maagzweer kan ik me niet voorstellen ivm onbeperkt ruwvoer. Ik zal mij even laten informeren over life force.

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:32

Je kan zemelen proberen. Mijn paard blijft er erg mooi bij en blijft nu ook mooi op gewicht

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:35

Oud bruin (bier) geven. Wordt vaker gedaan om paarden aan te laten komen. Elke dag een flesje. De meeste vinden het heerlijk.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:38

Speedibeet werkte zeer goed bij ons paard om meer vlees op de botten te krijgen.
Hij is nu mooi rond dus nu gebruiken we het niet meer,loopt nu ook 4 tot 5 uren in de volle wei.

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:40

Meer gewicht is meer vlees. Meer arbeid is meer spieren. Dus je paard heeft meer spieren = vlees nodig. Krijg je niet met pulp (vezel en suiker) of met olie . Hoogwaardig eiwit voeren of heel goed hooi. Wellicht heeft je ruwvoer niet voldoende eiwit. Kun je laten testen. Of supplement voor spieropbouw met de juiste eiwitten lees aminozuren.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:48

Probeer seniores priores helpt echt goed voor het aankomen.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:52

Veel wat al gezegd word heb ik een paar jaar geleden ook gebruikt voor mijn paard wat weinig lustte, en ook wat schraal stond.

Snij mais moet je absoluut niet proberen, daar kunnen ze behoorlijk koliekerig van worden.
Ook is het moeilijk goed te houden, vooral met warm weer.

Ik heb het allemaal geprobeerd, snijmais, bietenpulp, zemelen, olie, seniores priores..
Alleen bij mij niet omdat het niet hielp, maar omdat mijn paard na een paar weken het niet meer wou eten.

Omdat je al het nodige geeft, zou ik je adviseren om eens contact op te nemen met Langwerden Veevoeders. Wanneer ik met mijn handen in het haar zat, stonden hun er altijd om mij passend gratis advies te geven. Ook hebben hun geregeld gescheurde zakken liggen van allerlei soorten voer die hun niet meer kunnen verkopen en sturen het op naar klanten die iets willen uit proberen.
Mocht je ook voer vinden waarvan je paard aankomt, dan bezorgen hun dat gratis aan huis.
Ook vond ik het voer persoonlijk nooit prijzig.

Succes met je paardje!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 22:59

Onze ijslanders bleven ook altijd aan de dunne kant terwijl ze onbeperkt hooi kregen en daarbij een kleine hoeveelheid krachtvoer. Het hooi wat ik voerde was kurkdroog 2e snede hooi. Sinds april voer ik ze nu voordroog en ze zijn zichtbaar toegenomen in gewicht. Dus kijk ook goed naar de kwaliteit en voedingswaarde van je hooi.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:00

Wat zeboki al zei, eiwitten voeren.
Ik voerde de bietenpulp, maar daarnaast ook Agrobs Fetura. Dat zijn hele grote grasbrokken, maar dan van alpengras. Hoog in eiwit. Kleine hoeveelheden kun je droog voeren, maar je kunt ze ook vochtig of zelfs als slobber geven.
En om echt weer op gewicht te komen is Build & Glow van Dodson & Horrel heel goed spul. Het is wel duur, maar werkt heel goed.
Als je bietenpulp of luzerne voert, moet je wel zemelen of granen bijgeven omdat je anders een scheve calcium:fosfor verhouding krijgt.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:07

SBravour schreef:
Lien2 schreef:

Komen ze ook aan van olie? Dat kan ik me persoonlijk niet voorstellen.. Hij moet echt ronder worden!

Olie bevat veel energie. Even wat achtergrond info erbij gezocht via Google: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:33