2 jarige veulenbrok geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

machovriend

2 jarige veulenbrok geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 21:25

Hallo,

Ik heb een 2jarige die helaas een achterstand heeft.

Ik heb hem nu op merrie veulenbrok staan en mooi lang gras wat hij bij lange na niet op krijgt.

Hij krijgt 1 kilo brok per dag.

Wat is nu het beste;

De brok flink omhoog gooien (hij krijgt maar 1 x per dag brok, dus moet in 1 keer alles opeten).

Overstappen op veulenbrok (advies dat ik kreeg waar ik de brok koop).

geerke

Re: 2 jarige veulenbrok geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:29

wat is de bedoeling?Dat hij dikker word of de lucht ingaat?
Heb je een foto?
1 kilo brok is niet veel,maar als je maar een keer kunt voeren kun je er misschien iets doordoen?Hij komt met 1 kilo in iedergeval niet aan zijn dagelijkse vitamine en mineralen behoefte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:32

Hoe lang heb je dit dier al?
En wat is groeiachterstand, is het dan erg mager?

Zekef niet gaan overvoeren,dat is juist erg slecht voor jonge paarden
Zou zeker met voldoende goed gras z eker niet meer brok gaan geven..
Staat het onbeperkt op de weide, dan zou ik het even een paar weken aan kijken.
Desnoods bloedonderzoek laten doen naar tekorten en of parasieten?
maar op goed gras moet dat haast al voldoende zijn hoor :j

Haha geerke zegt meer voeren en ik roep juist van niet :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:34

ellepel schreef:
Hoe lang heb je dit dier al?
En wat is groeiachterstand, is het dan erg mager?

Zekef niet gaan overvoeren,dat is juist erg slecht voor jonge paarden
Zou zeker met voldoende goed gras z eker niet meer brok gaan geven..
Staat het onbeperkt op de weide, dan zou ik het even een paar weken aan kijken.
Desnoods bloedonderzoek laten doen naar tekorten en of parasieten?
maar op goed gras moet dat haast al voldoende zijn hoor :j

Haha geerke zegt meer voeren en ik roep juist van niet :D

:D nee...ik bedoel geen kilos biks,eerder een supplement met vitamines en mineralen er in...maar ik weet niet of hij mager is.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:35

Ik heb van mijn fokker toen meegekregen dat pavo podo lack het beste was voor twee jarige, goed voor botten en vacht etc

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:38

Inderdaad, wat is de achterstand en weet je de oorzaak ook?

Zo'n tweejarige hoort in het gras. Een fijne groene weide, veel blad. Beter voer kun je hem niet geven.
Dan trekt ie vast zo bij. Geef het wel tijd. Zo niet, dan is er wat anders aan de hand dan simpelweg 'te mager'.

Mocht je toch meer brok willen voeren, dan zou ik kiezen voor de opfokkorrel van Pavo. Speciaal gemaakt voor opgroeiende dieren.
Luzerne is ook zeer geschikt voor jonge dieren. Maar dat is meer voor in de winter. Gras, dat is nu het allermooist.

Trek er maar 2-3 maanden voor uit. Hij is jong, komt vast wel goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:42

Geerke, ja oke, dacht al van huh meer voer? :D

Dan nog,zou het niet doen, eerst even aankijken hoe het gaat en er kan altijd wat bij.
Gras doet inderdaad vaak wel wonderen hoor :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:47

Krijgt deze 2 jarige ook nog ruwvoer bij in de zin van hooi/ kuil?
1kg zou meer dan voldoende moeten zijn! Op het ruwvoer/ gras zou hij het al prima moeten doen!

machovriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 21:47

Ik weet de oorzaak maar kan deze helaas niet op internet zetten. Door overmacht heeft hij 3 maanden geen eten gehad..
Via pb leg ik het graag uit!

Ik heb deze knul al vanaf 5 maanden in mijn bezit.
En nu sinds 3 maanden weer bij me.

Sinds hij weer bij me is staat hij vollop in het gras. En op 1 kilo merriejaarling brok.

Echter komt hij niet voldoende aan..

Hij is onderzocht op wormen parasieten en al het andere lichamelijke wat een probleem zou kunnen zijn. Mest en bloed onderzoek gedaan.
Tandarts is geweest.

Lichamelijk is er niks mis. Hij heeft "enkel" een fikse achterstand opgelopen.

De afgelopen 3 maanden heeft hij brok gehad in de hoop dat hij dikker word.

Echter groeit hij fiks en komt geen gram aan. (Zou overigens fijn zijn als ie nog een eind doorschiet. Maar niet direct mijn intentie van meer voeren. Mag wel moet niet).

Hij krijgt naast zijn brok een vitaminemix van ik dacht metazoa.
En hij heeft een mineralenliksteen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:48

Ben ook benieuwd wat de achterstand is.

Veel meer brok zou ik niet doen
Dan groeit hij ineens zo hard dat hij het qua spieren en pezen niet kan bij houden
Dat is echt niet gezond.

Vitamines en mineralen zouden een aanvulling kunnen zijn

Verder ben ik niet van de brok
Ik geef liever een muesli
Kijk eens naar Cavalor Juniorix

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 05:00

machovriend schreef:
Ik weet de oorzaak maar kan deze helaas niet op internet zetten. Door overmacht heeft hij 3 maanden geen eten gehad..
Via pb leg ik het graag uit!

Ik heb deze knul al vanaf 5 maanden in mijn bezit.
En nu sinds 3 maanden weer bij me.

Sinds hij weer bij me is staat hij vollop in het gras. En op 1 kilo merriejaarling brok.

Echter komt hij niet voldoende aan..

Hij is onderzocht op wormen parasieten en al het andere lichamelijke wat een probleem zou kunnen zijn. Mest en bloed onderzoek gedaan.
Tandarts is geweest.

Lichamelijk is er niks mis. Hij heeft "enkel" een fikse achterstand opgelopen.

De afgelopen 3 maanden heeft hij brok gehad in de hoop dat hij dikker word.

Echter groeit hij fiks en komt geen gram aan. (Zou overigens fijn zijn als ie nog een eind doorschiet. Maar niet direct mijn intentie van meer voeren. Mag wel moet niet).

Hij krijgt naast zijn brok een vitaminemix van ik dacht metazoa.
En hij heeft een mineralenliksteen.

Je geeft zelf t antwoord al doordat hij fiks groeit zet hij geen gram aan..Alle energie gaat schijnbaar in het omhoog schieten zitten en niet in de omvang.. Ik zou in dit geval alleen een vitamine brokje geven..Nog meer brok stimuleert nog meer groei.. Ik zou de DA om goed advies vragen..te snel groeien kan zwakte in t skelet/ banden en pezen geven..suc6!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:06

Volop in het gras en even een paar maanden de tijd geven.
Het lichaam van je jongeling reageert normaal op het voer van nu. Het groeit weer en daarom lijkt je paard nog te mager. Maar groeien hoort bij zijn leeftijd. Juist als ie nu dik zou worden, mocht je je zorgen maken.

Trust me. 24/7 gras, ruimte om te bewegen en tijd. Komt echt allemaal goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:02

hij is toch wel ontwormd neem ik aan?Aangezien je in mestonderzoek niet altijd eitjes vind en een lintworm niet ziet in het bloed.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:06

Kun je mij een pb sturen met wat er aan de hand was?

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:18

Voor ik met al mijn ideeën begin te roepen,
Wil ik ook graag een PB.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:22

Een jong paard wat mager is, heeft wel ruim 6 mnd nodig op goede weide om van mager naar dikker te gaan. Ze groeien, en alle energie word eerst verbrand, en na een lange tijd, word t omgezet in vlees/spieren. En als paard 3 mnd te weingi heeft gegeten, dan duurt t ook zowiezo 3 mnd voordat je minimale groei in zn conditie ziet, dus dikker oid, want kwa hoogte ed, zie je wel groei....

Dus gewoon tijd geven! En je er niet teveel op fixeren....en neem gewoon foto, en 2 weken later weer, dan kan je die vergelijken, maar elke dag zie je de groei niet meer.....

Succes

Ik hoef geen pb, ik mag hopen dat je paard medisch niets mankeert, want anders open je niet dit topic.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:17

maar zit er genoeg voeding in het gras dan?Ik heb geen idee wat er in Nederlands gras zit....hier in frankrijk is het niet veel,behalve buikvulling.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:21

Meeste gras is eigenlijk te vet voor paarden hier in NL
Maar voor het jonge spul (zogende merries) en zeker deze met een achterstand is dat dan weer goed

Zou wel een vitamine brokje bij geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:25

Misschien is het al genoemd, maar is zo'n voerbal geen idee? Dan moet hij zelf het voer eruit halen en is hij er langer mee bezig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:31

Ik zou ook niet persé meer gaan voeren, eerder minder. (voldoende gras, hooi en/of kuil erbij) en een goede vitaminebrok. Hoe meer krachtvoer je er nu in steekt hoe meer hij de hoogte zal inschieten, dus gewoon de nodige vitamientjes geven en gras. Zal iets trager gaan maar beter resultaat geven.
Eventueel een goede scheut lijnzaadolie / kokosolie door zijn eten doen (mag opgebouwd tot 250 ml per dag), vetten zijn goede brandstoffen.
In de winter geef ik altijd geweekte bietenpulp en zemelen bij aan mijn oudje, met een vitaminebrok erdoor, dat kan ook geen kwaad en zet wat aan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:37

Als hij niet ontwormt is (omdat het volgens eitelling niet nodig was) zou ik dat wel doen met equest pramox. Bij gezonde paarden doe ik dat niet, maar bij jonge en zeker ondervoede paarden vind ik het wel belangrijk.

Daarnaast ga ik mee met de suggestie om olie te geven. Dat mag ook zonnebloemolie zijn en dat rustig opbouwen tot 0.5mL/kg paard (dus weegt hij 400kg, mag hij 200mL olie), meer dan dat moet je een vitamine E-supplement (zonder selenium!) geven en dan mag het tot 1mL/kg paard.

Bietenpulp is ook eiwitarm en een dikmaker, en een ruwvoer, dus ook een goed alternatief voor brok.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:40

wanneer is hij eigelijk voor het laatst ontwormd?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:59

Ik zou ook kijken naar iets wat een beetje aanzet.
Mijn jonge paard is afgelopen najaar heel ziek geweest (heel verhaal, maar niet zo relevant voor hier wat er precies was) en daardoor veel afgevallen.
Wat bij mijn paard goed heeft geholpen is sowieso veel (en goed) ruwvoer. Daarnaast gaf ik hem geweekte bietenpulp met daardoor olie. Van de kliniek moest ik de olie opbouwen en hij kreeg op zijn hoogtepunt iets van 200 - 300 ml olie per dag.
Verder vind ik voor de jonge paarden inderdaad een goede brok/muesli erg handig, zoals bv de cavalor juniorix.
Wat verder ook goed helpt om dunne paarden weer wat meer vlees te geven is mais-lijnzaadbrok (gele zak is dat). Ik zou dat nu niet te veel geven omdat hij veel energie lijkt te stoppen in het omhoog groeien en niet zo zeer in de breedte, maar ik heb daar al veel fijne veranderingen mee gezien.

Ze gebruiken het ook bij oudere paarden die niet meer makkelijk op gewicht blijven en bij paarden die naar de keuring gaan omdat het voor de vacht ook heel goed is met die lijnzaad die erin zit en ze dan wat meer massa krijgen.

Hopelijk heb je wat aan de tips. Mijn voornaamste tip is ook wel geef het wat tijd want als ze er zo heftig aan toe zijn dan zijn ze natuurlijk niet binnen 2 weken weer op gewicht, hoe graag je dat ook zou willen :).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:31

Als hij nu zo hard groeit is het niet gek dat hij niet aanzet natuurlijk

Ik ben het met sigrid1182 eens
Geef het tijd.

Nu veel ruwvoer gras en goede kwaliteit kuil gaan wonderen doen
Alles met extra voedingsstoffen (krachtvoer) geeft alleen maar een grotere groeispurt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:39

Hier een slotje aangezien TS dit topic heeft geopend met een niet toegestaand schaduwaccount.