Doxycycline antibiotica bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Doxycycline antibiotica bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 18:00

Iemand ervaring bij het geven van doxycycline Ab bij jullie paard?

Ik moet het nu geven aan mijn andalusier die met een abces in zijn oor zit. Abces is open gesprongen, moeten het spoelen en honingzalf erin doen.

Naar het schijnt is die AB nogal slecht voor de darmflora. Daarom heb ik er probiotica bij gekregen.

Iemand ervaring hiermee??

Anoniem

Re: Doxycycline antibiotica bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:56

Die van mij heeft pas een maand achter de rug :j Eerst een week dagelijks inspuiten, daarna nog 3 weken over het voer. Inderdaad niet goed voor de darmen, hier ook probiotica moeten bijgeven en goed in de gaten moeten houden. Minste mestverandering moest ik de DA verwittigen, maar die van mij heeft er verder geen last van gehad gelukkig :)

Pony had wel wat anders dan een abces, andere antibiotica hielp ook niet, vandaar dat er geen keuze was ;) Vanwaar de keuze van jouw DA om meteen deze te geven?

Roqfort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 06:13

Waarom stel je deze vraag op bokt en niet aan je DA? Als er iemand ervaring heeft met doxy bij paarden is die het ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 06:31

Mijn merrie heeft er ook een tijd op gestaan vanwege een botvliesontsteking die op eerdere AB niet reageerde. (Helaas op de doxy ook uiteindelijk niet echt). Goed de mest in de gaten houden, zei mijn DA. Mijn merrie had daar gelukkig geen last van.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 08:08

Ik stel de vraag hier om ervaringen te horen.

Mijn DA heeft ook aan gegeven dat paarden er aan de diarree van kunnen gaan, vandaar ook de probiotica erbij.

Deze AB wordt gegeven omdat het blijkbaar de enige is die goed reageert op zware etter. Andere AB zou er niet geschikt voor zijn.

Probleem is dat ze op weide staan en ik niet zo heel veel zicht heb op de mest. Kijk wel goed zijn achterste na, en ga de weide na...
Ze hebben een uitloopstal, daar lagen vanmorgen paar hopen in, maar ik weet niet van welk paard deze zijn. Ze staan namelijk met zijn tweetjes.

Ik heb het hem nu ook met een spuit in zijn mond moeten spuiten want hij wil het niet door zijn voer....
Hij vertrouwt het zaakje niet meer en wilde deze morgen niet goed eten.

Ga de medicatie nu goed scheiden van het voermoment.

Heb ook extra hooi gelegd zodat hij toch genoeg ruwvoer ter beschikking heeft.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 08:11

Uiteindelijk heeft elke antibiotica invloed op de darmflora omdat ook die bacterien (deels) gedood worden met je antibiotica. En daar ziten veel verschillen in. Bij de ene antibiotica is het wat meer dan bij het enadere en ook heeft het ene paard er meer last van dan het andere.

Als de mest in slierten in de staart plakt en als plakaat aan de billen geplakt zit is het in elk geval flinke diarree. Maar wat dunne mest bij voldoende aanbod van voedsel en vooral ook water is echt geen ramp.
Blijf opletten hoe alert je paard is, niet uitdroogt en je kan overwegen om hem na de kuur een vitamine stoot of dergelijke opkikker te geven.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 18:05

Deze avond wilde hij zelfs zijn eten met de probiotica niet.

Heb even met de DA gebeld. De AB en de pijnstiller met de spuit in gegeven.

Het zou kunnen dat hij zijn eten wantrouwt, hij probeerde wel even het eten van zijn maatje te pikken.
Maar als ik het nadien neerzette wilde hij het toch niet.
Ik heb hem even apart gezet maar hij wilde ook niet eten.

Ga straks nog eens even voorzetten. Hopelijk werkt de pijnstiller dan en heeft hij misschien meer zin.

Ik voorzie ruimschoots hooi.

Mest was nog redelijk goed, iets zachter.
Hij heeft net ook nog gedronken.

Maar hij geeft een zielige indruk....

Geen koorts ofzo....

Kan een paard ook maaglast krijgen van AB?
Ofwel toch beginnende maagzweer door alle toestanden van de afgelopen weken.
Ofwel wantrouwen tegenover zijn eten ( alhoewel dit ook praktisch alleen maar ruwvoer is)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:12

doxycycline word vaak gebruikt bij abcessen in de mond,bij mensen dan.
Heeft ze wat van het pus op kweek gezet om te kijken welke bacterie het precies is?Er zijn meerdere pusvormende bacterieen en vaak zijn ze resistent tegen AB.

Geef je hem injecties?Dan ben je er zeker van dat hij het binnenkrijgt.
Sterkte,wat een rotsituatie. |(

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 18:20

Neen er is geen pus op kweek gezet.
In eerste instantie hebben ze vocht uit de bult getrokken ( was lichtgeel en doorzichtig, wondvocht eerder). labo heeft daar niets in kunnen vinden.

Abces wordt twee keer per dag gespoeld en dan Mesitran honingzalf erin.
Heb nu de soft versie besteld om er nog beter in te kunnen.

Hoe krijgen ze dan pusvormende bacterien dood?

Is natuurlijk een erg gevoelige plaats aan zijn oor, en we zijn er al twee weken aan het prutsen, misschien dat de stress hem toch ook teveel wordt....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:35

ze doen vaak liever geen puncties in verband met gevaar op infectie.Kan het dat door die punctie er juist een bacterie in is gekomen?Omdat er in het vocht geen enkele bacterie te vinden was.Zo een bult is normaal gesproken steriel...er komt niets van buitenaf in....behalve in dit geval dus een naald.En daarna was er pus. :7

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 19:46

Op het moment van de punctie zat er op de plaats van waar nu de pus uitkomt ook al wat gele pus.
Niet zo stinkend en vies als enkele dagen geleden maar er zat al wel iets.

Probleem is dat hij met zijn oren schuurt en die bult jeukte wel wat. Vermoedelijk dus open geschuurd.
Ook nu krabt hij eraan.
Een oornetje opzetten lijkt me ook niet goed, want dan zit al die viezigheid daar weer in...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:13

Ik gebruik doxycicline voor mijn kippen bij luchtweg infecties. Ik wist niet dat het voor paarden ook kon. Bij kippen zijn weinig bijwerkingen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:18

Kun je de probiotica niet met appelmoes bijvoorbeeld geven? In een lege grote spuit doen?
En zijn eigen eten woest aantrekkelijk maken.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:46

Zijn AB meng ik nu met beetje nat brood en doe dat in een spuit.
Dat gaat binnen.

De probiotica wil hij niet. Dat zijn korreltjes en die kan ik dus niet in zijn mond spuiten.

Ben nu aan het overwegen om die ook te weken en in een spuit te doen.

Voorlopig is zijn mest nog goed.
En hij eet ook terug zijn eigen eten.

Zijn wel nog steeds het abces twee keer per dag schoon aan het maken en honingzalf erin te doen.

De pus is gelukkig al een stuk minder....