dik, warm been niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

dik, warm been niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 16:35

Sinds een paar weken heeft mijn ruin een dik en warm onderbeen. Het voorbeen is van dik rond de koot/kogel en pijpbeen.

Het is warm, zit duidelijk vocht in het been, maar het is niet gevoelig. Je kan er in knijpen of overheen wrijven, niks aan de hand.
Twee veeartsen hebben ernaar gekeken.
Er is een buigproef gedaan waar er geen stap verkeerd werd gezet, het paard is niet kreupel, niet onregelmatig, helemaal niks.

Ik heb een tijdje met een lidocaine-gel gesmeerd maar dit resulteerd in geirriteerde huid dus daar ben ik mee gestopt. Ook heb ik een tijdje gekoeld, maar kan nou niet zeggen dat dit echt hielp. Het paard heeft geen koorts en is er niet ziek van.
Het been is 's ochtends vaak dikker dan 's avonds, het lijkt of beweging de zwelling doet afnemen. Gelukkig loopt dit paard van zichzelf vrij veel.

Net boven de kogel aan de zij/achterkant zitten aan beide kanten 2 vochtbultjes.
Het paard is nogal onhandig met zichzelf en heeft pas zichzelf aangetikt waardoor er een wondje is ontstaan, maar toen was het been al een tijdje dik, dus het is niet de oorzaak, maar ook niet handig in deze situatie.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en vooral, wat ik er aan kan doen?

Sunshinee

Re: dik, warm been niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:38

Misschien kan je een scan laten maken van de pezen?
Succes met je paardje en hopelijk valt het allemaal mee.

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:49

Misschien kijken of het met groene leem klei afneemt? Eventueel komt het ook wel door de warmte/temparatuurs overgangen? Of ander voer misschien?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:05

Kan door de temperatuur komen, kan toch een lichte irritatie van de pees zijn. Kan ook door gebruik van beschermers komen. Idd koelen is prima en met leem kun je ook werken

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:17

Hoefzweer? Kan zijn dat ie diep zit en nog niet kreupel is ze kunnen er wel een dik been van krijgen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:19

Zou voor de zekerheid echo vd pezen laten maken. Hier 1 gehad die nog z1 wedstrijden en trainingen liep met peesblessure zonder kreupel te zijn. Had ook alleen net boven de kogel vocht zitten

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:29

Die van mij had dit ook en had toch een peesblessure. Toch maar even naar de da voor de zekerheid...

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 18:55

Het paard word nog niet bereden en heeft ook geen beschermers om. Uiteraard ben ik nog steeds in overleg met de dierenarts.
Wat is de behandeling indien het een peesblessure betreft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:01

Dreamflower schreef:
Het paard word nog niet bereden en heeft ook geen beschermers om. Uiteraard ben ik nog steeds in overleg met de dierenarts.

Ik zou ook scannen op een peesblessure.

Behandeling is heel wisselend, vaak stappen aan de hand en dit opbouwen. Andere gooien het paard gewoon voor een jaar op het land en zien dan wel weer verder. Maar je kunt ook bijv. PRP spuiten, stamceltherapie, electrowave therapie of een operatie laten doen.
Keuze is natuurlijk afhankelijk van je budget en gebruiksdoel.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:16

Als je paard dit al een paar weken heeft en er al twee dierenartsen naar gekeken hebben en het nog
niet over is zou ik een afspraak maken bij een kliniek. Ik zou een foto laten of het been even laten scannen. Dan heb je tenminste uitsluitsel. Zou niet weer beginnen met creme of ander spul, dit had anders al lang over moeten zijn.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:25

hoe staat je paard gestald?

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 14:55

Paard staat overdag op de paddock en 's nachts in een stal van 3 bij 6 meter...

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:29

Je zegt zelf al dat het in de ochtend dikker is dus op stal is niet bevordelijk.
Misschien combinatie met de warmte? Ik zou zeggen in het land met je paard als dat kan.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 18:03

Hebben de 2 da's geen diagnose gesteld? Of verder onderzoek geadviseerd?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:29

Dreamflower schreef:

Behandeling van peesblessures zijn heel wisselend. Maar over het algemeen wordt er boxrust geadviseerd met aan de hand stappen en dit langzaam opbouwen. Raar dat geen van beide DA's heeft voorgesteld om een echo en foto te maken als er geen verbetering optreed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:40

Dreamflower schreef:

Hangt ervan af hoe ernstig de blessure is.
Ik kan me wel voorstellen dat de DA's je aangeraden hebben om voor verder onderzoek naar de kliniek te komen, maar dat kost natuurlijk wat. Maar in dit soort zaken is goedkoop duurkoop.
Je hebt eerst een diagnose nodig.

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 23:53

Mag ik vragen hoe lang je je paard hebt (in eigendom)?

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 00:02

Zoals ruiterpaden al vroeg, hoelang heb je dit paard al? Hier een paard dat altijd een dik achterbeen heeft door littekenweefsel.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 13:28

Paard is al ruim 3 jaar in mijn bezit.
Inmiddels is alleen aan de achter/zijkant net boven de kogel nog vocht, soort overvulling lijkt het...

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:36

Mijn paard heeft standaard al een dik been bij te weinig beweging of warmte (gebroken griffelbeentje gehad) maar ooit is beide achterbenen. Was ook geen reden voor, kreeg vochtafdrijvers van de dierenarts.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:39

Klinkt herkenbaar. Mijn paard had dit ook na het rijden omdat hij een peesblessure had. Liep er ook niet kreupel op maar het was toch echt dik en warm. Na een dag stil staan was het weer weg, maar het kwam steeds terug. Ik zou ook even laten scannen op een peesblessure

Tesssz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:57

Mijn paard heeft op het moment iets redelijk vergelijkbaars qua symptomen. Al weken een dik pijpbeen, niet kreupel, niet echt gevoelig, geen wondje etc. vorige week foto's laten maken, ze vermoedden namelijk een gebroken griffelbeentje. Gelukkig was die nog heel, maar wel is zijn botvlies ontstoken nadat hij zichzelf vermoedelijk heeft aangetikt. Gaat nu eindelijk (na bijna twee maanden) de goede kant op met stappen en zalven.