Voeding van mijn Shetlander!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDaim

Voeding van mijn Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:44

Hoi!

Ik kon met de zoekfunctie niet echt iets vinden...

Ik heb nu sinds een weekje een shetlander, geweldig lief beestje alleen staan de pony's (2 andere) dag en nacht op de wei (een volle wei). Ik heb die boer nu zover gekregen dat ik de paardjes 's avonds buiten (van paddock naar de wei) zet en 's ochtends in de paddock. Omdat ik ook naar school moet (ik doe dit alles voor school) geef ik haar gelijk een plakje hooi voor de ochtend, hier doet ze echter niks mee. Ik voer haar al apart, omdat ze onderaan de rangorde staat en de eigenaar van de andere twee pony's wil ze helemaal niks voeren/een handje stro (jup, hier ben ik het totaal niet mee eens, maarja, zijn paardjes). Ze word dus elke keer weggejaagd bij haar eten en nu voer ik haar apart (op de poetsplaats direct naast de paddock). Ik kan haar ook niet de hele ochtend vast laten staan daar, en de mogelijkheid om tussendoor te gaan heb ik niet. In de ochtend moet ze het dus doen met de paar hapjes (3, soms 4) en het gras wat ze 's nachts gegeten heeft. Nu ben ik bang dat ze te weinig binnen krijgt 's ochtends.

's Middags na school krijgt ze van mij een het resterende hooi + een bodempje van een emmertje met voerpeen (ze zit nog een beetje in haar wintervacht) en soms een geroosterd broodje. Echter vind die boer dat ik mijn pony te veel voer, ik over moet gaan op alleen stro voeren en ze makkelijk de hele dag zonder eten kan. Hij zei laatst ook dat ze (te) dik is. Ik maak me nu een beetje zorgen, want ik wil geen dikke shetlander.

Op dit moment ben ik bezig met het aanleren van longeren en verkeersmak maken, verder doe ik niks met haar behalve poetsen (ze is 4,5 jaar).

Mijn vraag was dus, is ze te dik en doe ik het qua voederen goed? Het is mijn eerste pony, ik ben al wat onzeker over hoe ik alles doe en als je dan ook nog van die mensen om je heen heb die vinden dat je het op hun 'foute' manier moet doen word ik helemaal onzeker :'). Overgaan op stro doe ik sowieso niet en helemaal niks geven ook niet. Misschien minderen met alles?

Dit is trouwens mijn pony:
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:47

Ik vind haar er op de foto netjes uitzien qua gewicht hoor :j Kun je je pony overdag apart zetten van de andere twee? Dan kun je haar misschien (arm) hooi voeren uit een hooinet, zodat ze gedurende de dag wat kan eten. Vervolgens kunnen ze 's avonds weer met z'n drieën op de wei.

Edit: ik vind dat je erg goed bezig bent om haar gedurende de hele dag ruwvoer aan te willen bieden. Stro is ook ruwvoer en kan dus ook prima gevoerd worden, maar ik zou dat eerder doen als ze echt te dik gaat worden.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:54

Ik vind dat ze er goed uitziet hoor, helemaal niet te dik.
Zou er wel voor uitkijken met dat verse gras in de lente maar zoals ze er nu uit ziet, niks mis mee naar mijn idee. Juist heel goed dat je haar heel de dag door wat te knabbelen geeft, dat is echt belangrijk!

xDaim

Re: Voeding van mijn Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:03

Bedankt voor jullie reacties! Helaas is er geen andere paddock waar ik haar kan voeren, anders had ik dat gedaan! Nu is ze namelijk afhankelijk van de beetjes die ik aanbied op de tijden wanneer ik er ben, zodra ik wegga zet ik haar terug in de paddock en heeft ze dus niks meer (van +- 8 uur tot 4 uur..) dit zit me gewoon niet helemaal lekker... Ik bedoel, wij eten toch ook om de 2 uur? Helaas wil de boer echt geen hooi voeren...

smurffie

Re: Voeding van mijn Shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:10

Volgens mij sta je niet op een fijne plek voor een pony. Misschien opzoek naar een stal die wel verstand heeft van paarden?
Overigens is stro voeren niet verkeerd hoor. Daarvan kunnen ze lekker knabbelen. Daarnaast krijgt ze best wat uren gras, dus als ze onbeperkt bij stro kunnen, de nacht op gras staan en ze overdag van jou nog hooi krijgt zou dit zat kunnen zijn voor een shet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:16

Misschien een optie om een stuk kaal gevreten wei af te zetten zodat de pony's daar op kunnen overdag, dan hebbem ze toch wat te knabbelen? Of een kale wei afzetten en elke dag een metertje erbij geven? Zo staan ze niet ineens in die volle wei

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:31

smurffie schreef:
Volgens mij sta je niet op een fijne plek voor een pony. Misschien opzoek naar een stal die wel verstand heeft van paarden?
Overigens is stro voeren niet verkeerd hoor. Daarvan kunnen ze lekker knabbelen. Daarnaast krijgt ze best wat uren gras, dus als ze onbeperkt bij stro kunnen, de nacht op gras staan en ze overdag van jou nog hooi krijgt zou dit zat kunnen zijn voor een shet.

Ik vind juist wel dat ze op een super plekje staat :). Ze zou eerst op een stal staan waar ze in een paddock kwam van 10*10, niet bij haar soortgenoten kwam en 's avonds in een klein stalletje van 1,5 bij 1,5. Althans, hier gingen wij kijken. Toen we dit zagen bij de boer was de keuze snel gemaakt! Hier hebben ze een weiland waar ze lekker een sprintje kunnen trekken, kan ze bij haar soortgenoten en staan ze 24/7 buiten :D. Het enige waar ik het inderdaad niet mee eens ben is zijn voerbeleid.

Ik heb echter ook weinig keus, ik kan wel mijn hooinetje ophangen, maar dan word ze weggejaagd door de twee andere pony's, die staan het niet toe dat zij eet :).

Over het stro; kunnen ze hier geen koliek van krijgen dan? Dit heb ik namelijk geleerd en daarom ben ik dus bang om het te gaan voeren + ik vind gewoon dat hooi beter is voor paarden/pony's om te eten (uitzonderigen daar gelaten), wij eten toch ook liever een broodje met kaas dan een kaal broodje (ook daar weer de uitzonderingen gelaten :P). Maar als stro voeren niet zo'n probleem is kan ik dat ook nog overwegen :)).

@hierboven: hmm, dat is inderdaad iets om te overwegen! Ik ga het daar even over hebben met hem!