vragen over inentingen en meer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pleun_1234

vragen over inentingen en meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 16:59

Hallo ;)
Ik ben nieuw hier en heb nog niet echt een idee hoe dit werkt maar ik hoop dat ik het goed doe.. Ik droom al jaren van een eigen pony, maar als ik er uiteindelijk, heel misschien toch eentje krijg :P ben ik van een paar dingen toch niet helemaal zeker.. Daarom heb ik een paar vragen:

1. Welke injecties/inentingen etc. moet een paard en hoe vaak?
2. Wat voor dekens zijn nou echt nodig voor een paard

Gopelijk doen jullie er wat mee :D

Groetjes! <3

mala26

Re: vragen over inentingen en meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 17:09

Hoi Pleun, welkom hier.
1 : de injecties die je paard verplicht moet hebben zijn de tetanus/influenza, deze moet 1 x per jaar en veel mensen geven ze 2 x per jaar als ze ook veel op concours gaan.
Daarnaast kan je je paard nog enten tegen rhino, maar dat heeft alleen zin als het een merrie is, en de rest ook geënt is daar tegen, anders werkt het niet. Je kan ook enten tegen west nijl virus maar die is erg duur en geeft geen garanties.
2. Wat voor dekens er echt nodig zijn hangt helemaal van je pony af en in wat voor conditie die is en wat voor stalling die heeft en wat je er mee gaat doen. Stel de pony staat 24/7 buiten en je wilt wedstrijden rijden dan is het wel lekker als ie een regendekentje heeft. En als ie van de winter wordt geschoren, hangt af van de kou dan, dan is een deken met voering ook wel erg lekker voor de pony.

Hopelijk heb je hier wat aan.

pleun_1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:07

mala26 schreef:
Hoi Pleun, welkom hier.
1 : de injecties die je paard verplicht moet hebben zijn de tetanus/influenza, deze moet 1 x per jaar en veel mensen geven ze 2 x per jaar als ze ook veel op concours gaan.
Daarnaast kan je je paard nog enten tegen rhino, maar dat heeft alleen zin als het een merrie is, en de rest ook geënt is daar tegen, anders werkt het niet. Je kan ook enten tegen west nijl virus maar die is erg duur en geeft geen garanties.
2. Wat voor dekens er echt nodig zijn hangt helemaal van je pony af en in wat voor conditie die is en wat voor stalling die heeft en wat je er mee gaat doen. Stel de pony staat 24/7 buiten en je wilt wedstrijden rijden dan is het wel lekker als ie een regendekentje heeft. En als ie van de winter wordt geschoren, hangt af van de kou dan, dan is een deken met voering ook wel erg lekker voor de pony.

Hopelijk heb je hier wat aan.

super bedankt! nog even over de dekens, waarom zou je een pony in de winter gaan scheren? omdat het fijner voor hem is of iets anders? en ik heb ook gelezen dat ala je een deken opdoe, dat de haren plat gaan en de natuurlijke 'kachel' van het paard niet werkt. wat betekend dat precies? :P

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:12

Als je veel met een paard sport, dan zijn die lange haren niet prettig want dan zweet ie heel veel onder het rijden. Bovendien zijn lange haren niet mooi als je veel wedstrijden rijdt. Maar scheren hoeft lang niet altijd hoor! En meestal als je een deken opdoet blijven de haren kort(er).

Een paard houd zich warm met de haren en als je een deken opdoet hoeft dat niet meer dan doet de deken het werk.

Ik ben geen deskundige ofzo maar dit denk ik.
Goed dat je er zo serieus mee bezig bent trouwens.
Op YouTube staan trouwens heel veel filmpjes over informatie zoals op paardenpraattv weetniet of je dat al kent?

pleun_1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:18

Iris965 schreef:
Als je veel met een paard sport, dan zijn die lange haren niet prettig want dan zweet ie heel veel onder het rijden. Bovendien zijn lange haren niet mooi als je veel wedstrijden rijdt. Maar scheren hoeft lang niet altijd hoor! En meestal als je een deken opdoet blijven de haren kort(er).

Een paard houd zich warm met de haren en als je een deken opdoet hoeft dat niet meer dan doet de deken het werk.

Op YouTube staan trouwens heel veel filmpjes over informatie zoals op paardenpraattv weetniet of je dat al kent?

ja paardenpraattv is super! heb er enorm veel van geleerd haha. een paard is niet niks en goede kennis is al een begin :D hopelijk is het niet voor niets :P

pleun_1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:33

Iris965 schreef:

ik ben het helemaal vergeten te vragen maar ik heb net gelezen dat je je paard zo'n 1 keer per jaar (voor recreatie) moet inenten tegen Influenza en tetanus. hoeveel kost dat eigenlijk? is het duur?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:41

Wij betalen per jaar 17,50 voor de inenting :) Denk er wel om dat ook het bekappen en ontwormen etc. erbij komt kijken he :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:42

Inentingen doe je normaal jaarlijks, zeker als je wedstrijden rijd.

Een gezond paard heeft geen dekens nodig. Die van mij (Andalusiers) staan buiten zonder schuilstal of dekens. Wel met een boom voor schaduw.

pleun_1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:05

Eline_S_S schreef:
Wij betalen per jaar 17,50 voor de inenting :) Denk er wel om dat ook het bekappen en ontwormen etc. erbij komt kijken he :j

ja :P ooit gelezen dat tandarts niet nodig is maar dat lijkt me onzin, wat is waar?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:16

De meeste mensen laten hun paard elk jaar controleren door de paardentandarts ja. Sommigen bellen ook alleen de tandarts als ze denken dat het paard iets heeft. Het is maar wat je zelf fijn vind. Ook laten veel mensen hun paard jaarlijks checken door een osteopaat/paardenfysiotherapeut, maar dat is ook een beetje aan jezelf hoevaak en wanneer etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 23:28

Inenten is niet verplicht. Het is wel verstandig om in elk geval om de paar jaar te laten inenten tegen tetanus. Je kunt je paard ook laten inenten tegen influenza. Als je op wedstrijd wil dan kan de organisator je vertellen welke entingen je paard precies moet hebben en wanneer hij die voor het laatste gehad moet hebben.

Een deken is afhankelijk van hoe je paard leeft. Het is hartstikke mooi om te denken dat een paard geen deken nodig heeft maar je paard leeft wel in Nederland en daar is het veel te nat voor een paard. Natte vacht isoleert niet en een paard wat veel in de regen staat heeft het al gauw koud. Een waterdichte deken is zeker geen overbodige luxe. In de zomer is het voor je paard vaak prettig om een vliegendeken te hebben zodat hij niet lekgestoken wordt door de beesten. Ik heb zo langzamerhand 11 dekens (en een liner) verzameld voor 2 paardjes (5 voor mijn ruin en 7 voor mijn merrie), die in verschillende seizoenen en bij verschillende omstandigheden worden ingezet.

Dingen als tandarts, osteopaat enz enz is hier wanneer het nodig is. Osteo voor mijn ruin is zeker 2 keer per jaar, voor mijn merrie volstaat tot nu toe 1 keer per jaar ook.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:20

Ik ben het absoluut niet met je eens dat een natte vacht niet isoleert koper, maar een regendekentje voor het geval dat heb ik inderdaad wel liggen. Die gaat alleen op als er een ziek is, anders kunnen ze zich prima warm houden met veel hooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:37

Als de vacht nat is -en dan heb ik het niet over een buitje maar over langdurig in de niet aflatende regen staan- gaat aan elkaar plakken waardoor het paard hem niet meer goed uit kan zetten en er dus een stuk minder lucht tussen zit. Waardoor het paard veel minder goede warmte-isolatie heeft. Dat is gewoon zo. Dat is geen kwestie van wel of niet mee eens zijn ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:43

Koper schreef:
Als de vacht nat is -en dan heb ik het niet over een buitje maar over langdurig in de niet aflatende regen staan- gaat aan elkaar plakken waardoor het paard hem niet meer goed uit kan zetten en er dus een stuk minder lucht tussen zit. Waardoor het paard veel minder goede warmte-isolatie heeft. Dat is gewoon zo. Dat is geen kwestie van wel of niet mee eens zijn ;)

En toch hebben mijn paarden jaren in de regen gestaan zonder schuilstal en heb ik ze het geen dag koud zien hebben. En dat zijn geen shetlanders. Ook de arabieren in de wei hadden nergens last van na een paar dagen/weken flinke regen.

Maar als jij het een feit vind vind ik dat prima.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:01

Standaard is de inenting een combinatie van entstof tegen influenza en tetanus. Influenza moet (iig voor wedstrijden) wel elk jaar gegeven worden, omdat het een besmettelijke ziekte is. Tetanus is niet besmettelijk en de tetanus injectie is net als bij mensen langer dan een jaar werkzaam. Tegenwoordig zijn de entstoffen ook los van elkaar verkrijgbaar. Omdat de tetanus injectie toch wel een belasting op het lichaam kan zijn laat ik deze nu om de 2 jaar geven, maar ik ken ook mensen die er nog meer tijd tussen laten zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:17

Dekens hangen geheel af van individuele paard en wat jij wil. Paard met seme (zware jeuk door iniminie mugjes/knutten) bv moet dekens op, paard dat geschoren is moet een deken (vervangende vacht) op.
Wil jij 's winters doortrainen, dan is (deels) scheren en meestal dus ook deken op mogelijk noodzakelijk omdat paard anders en erg lang nat blijft maar ook oververhit raakt omdat wintervacht bedoeld is om warmte vast te houden.

Kijk naar wat je paard je verteld en laat de altijd en nooit beweringen links liggen. Ik heb zelf een hekel aan dekens, want je blijft wisselen, repareren en vervangen. Toch staat er 1 jaarrond onder de dekens wegens leeftijd (lastiger op gewicht blijven 's winters), jeuk en hekel aan nat (dus niet gaan liggen voor REM-slaap). Rest heeft geen jeuk, is dik zat en heeft dus geen hulp nodig, dat ik dan af en toe keertje extra moet poetsen neem ik voor lief.