Vraag aan de dierenartsen onder ons

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Vraag aan de dierenartsen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 21:50

Hallo,

Ik heb een vraag aan de dierenartsen onder ons.
Kun je het aan de longen horen of een paard dampig is? Of is daar meer onderzoek voor nodig?
Alvast bedankt!

idylle

Re: Vraag aan de dierenartsen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 09:04

Geen dierenartsen op dit forum?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:07

Als je verwacht dat je paard dampig is zou ik gewoon een dierenarts laten kijken/luisteren :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:12

Citaat:
Diagnose

Een dierenarts kan de diagnose dampigheid stellen op basis van lichamelijk onderzoek, al dan niet uitgebreid met aanvullend onderzoek om de ernst, het type en de mate van actieve irritatie/ontsteking vast te stellen. Als aanvullende onderzoeken kunnen een bronchoscopie, een longdrukmeting en een longspoeling (BAL: Broncho-Alveolaire-Lavage) worden gedaan.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/d ... j-paarden/

Citaat:
Hoe weet ik of mijn paard dampig is?

Wanneer een dampig paard uitademt, zal hij zijn buikspieren aanspannen om het laatste beetje lucht uit de longen te persen. Dit is te herkennen aan de onderkant van de romp bij zijn buik waar op termijn de zogenaamde dampigheidsgroeve zichtbaar wordt. Een dampig paard zal in de loop van het ziekteproces de uitademing in twee momenten verdelen; eerst de normale uitademing (passief) en dan het aanspannen van de buikspieren (actief). Dit wordt een dubbelslag genoemd

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 10:09

Azmay schreef:
Als je verwacht dat je paard dampig is zou ik gewoon een dierenarts laten kijken/luisteren :Y)

Dierenarts gaf aan dat longen 'dampig klonken' dus vandaar mijn vraag of dat daadwerkelijk te horen is aan de buitenkant (stethoscoop)
Dus graag antwoord op mijn vraag en geen dingen gaan lezen en beantwoorden die er niet staan :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:10

Ja

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:11

Second opinion van een andere dierenarts doet wonderen.

Op Bokt zitten alleen maar dierenartsen overigens. ;)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 10:11

Brainless schreef:
Citaat:
Diagnose

Een dierenarts kan de diagnose dampigheid stellen op basis van lichamelijk onderzoek, al dan niet uitgebreid met aanvullend onderzoek om de ernst, het type en de mate van actieve irritatie/ontsteking vast te stellen. Als aanvullende onderzoeken kunnen een bronchoscopie, een longdrukmeting en een longspoeling (BAL: Broncho-Alveolaire-Lavage) worden gedaan.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/d ... j-paarden/

Citaat:
Hoe weet ik of mijn paard dampig is?

Wanneer een dampig paard uitademt, zal hij zijn buikspieren aanspannen om het laatste beetje lucht uit de longen te persen. Dit is te herkennen aan de onderkant van de romp bij zijn buik waar op termijn de zogenaamde dampigheidsgroeve zichtbaar wordt. Een dampig paard zal in de loop van het ziekteproces de uitademing in twee momenten verdelen; eerst de normale uitademing (passief) en dan het aanspannen van de buikspieren (actief). Dit wordt een dubbelslag genoemd

Dat heeft ze ook die dubbelslag, alleen las ik op bokt dat dit ook een allergie kon zijn, vandaar mijn vraag of het daadwerkelijk te horen is aan de longen, aangezien ze nog maar 9 jaar is en dus wat jong voor dampigheid

DeMolenhoek schreef:
Ja

Kun je uitleggen wat je dan precies hoort (of niet hoort) of is dat lastig uit te leggen, vergeleken met gezonde longen?

KimD schreef:

Heb in de 4 weken dat ik haar heb al 185 euro uitgegeven aan de dierenarts. Als het daadwerkelijk te horen is, is een second opinieonderzoek dus niet nodig
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-06-16 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:15

9 is niet jong voor dampig.

Kan veel eerder zelfs al.

Dubbelslag in combi met door dierenarts gehoorde afwijking in longen lijkt mij persoonlijk een vrij zekere diagnose.
Maar er zijn dus meer testmogelijkheden.

(waar ik persoonlijk niet altijd per se de toegevoegde waarde van zie overigens)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:16

Onherstelbare schade aan de longen kan ook op zeer jonge leeftijd ontstaan.
Denk hierbij aan een (verwaarloosde) longontsteking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:19

Gho, dat moet ik nog eens opzoeken in de cursus, is al lang geleden, maar het valt te vergelijken met een persoon met astma. Leeftijd heeft er trouwens niets mee te zien hoor. Denk aan stofallergie etc, dat lokt het ook uit.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 10:20

Ik vermoed dat ze een heel slecht leven heeft gehad aangezien ze (achteraf) ook zware ZE heeft. Toen ik haar kocht had ze grote korsten op haar billen, maar omdat het niet open was ging ik er vanuit dat het een luis of mijt of iets was. Na 5 dagen schuurde ze haar hele billen weer kapot. DA laten komen en jawel hoor ZE, nu met deken is het redelijk onder controle te houden en schuurt ze zich niet meer tot bloedens toe. Maar dat ze echt mega grote kale plekken opdracht billen had, zegt mij wel dat er niks aan gedaan is achteraf
Afbeelding
Dit waren de plekken toen ik haar kocht
Afbeelding
En dit was afgelopen donderdag

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:21

Mijn paard was zeven toen hij door de eikenprocessierups een enorm zware allergische reactie kreeg, zijn longen en voorste luchtwegen zijn nooit meer hersteld.

Paard is voor het leven astmatisch/COPD'er.

Dus het kan zeker op (zeer) jonge leeftijd voorkomen dat een paard dampig wordt, longproblemen krijgt.

Mijn paard heeft een piepende ademhaling, gecombineerd met het aantrekken van de buikspieren om de laatste beetjes lucht eruit te persen. Het is een heel typisch geluid, wat je ook hoort bij mensen met longproblemen, reutelend en piepend.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:22

idylle schreef:
KimD schreef:

Heb in de 4 weken dat ik haar heb al 185 euro uitgegeven aan de dierenarts. Als het daadwerkelijk te horen is, is een second opinieonderzoek dus niet nodig

Maar wat is de vraag nou? De dierenarts heeft het vastgesteld, maar blijkbaar vertrouw je niet dat dat kan met luisteren? Dus vertrouw je de arts niet?
Als het wel door luisteren vast te stellen is, dan is het wel goed? Maar waarom dan niet gewoon direct vertrouwen op de arts die de diagnose heeft gesteld? Of anders dus een andere arts ook vragen wat hij ervan vind?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 10:47

eilleen333 schreef:
Maar wat is de vraag nou? De dierenarts heeft het vastgesteld, maar blijkbaar vertrouw je niet dat dat kan met luisteren? Dus vertrouw je de arts niet?
Als het wel door luisteren vast te stellen is, dan is het wel goed? Maar waarom dan niet gewoon direct vertrouwen op de arts die de diagnose heeft gesteld? Of anders dus een andere arts ook vragen wat hij ervan vind?
[/quote]

Hmm, volgens mij weet je heel goed wat mijn vraag is.... je weet hem anders aardig samen te vatten ;)
Jammer genoeg heb ik niks aan je betoog :(

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:50

Ik snap niet waarom je aan de ene kant twijfelt aan de kundigheid van je arts, maar waarom je dan dus geen second opinion / aanvullend onderzoek wilt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:51

Iets aardiger reageren zou je ook niet misstaan, je reageert nogal geïrriteerd. De meeste mensen reageren om je te helpen en met goede bedoelingen.

Dat het niet altijd direct is wat je wilt horen kan Bokt niks aan doen.

Azmay

eilleen333 schreef:
Ik snap niet waarom je aan de ene kant twijfelt aan de kundigheid van je arts, maar waarom je dan dus geen second opinion / aanvullend onderzoek wilt.

Wil ze geloof ik wel, maar dan wel (gratis) via internet.
Is ook wel heel slim, maar het antwoord is inmiddels gegeven en ze is er niet tevreden mee lijkt wel.

Ianrowan2009

idylle schreef:
Azmay schreef:

Dierenarts gaf aan dat longen 'dampig klonken' dus vandaar mijn vraag of dat daadwerkelijk te horen is aan de buitenkant (stethoscoop)
Dus graag antwoord op mijn vraag en geen dingen gaan lezen en beantwoorden die er niet staan :Y)

Jeetje wat een vriendelijk antwoord :x

Antwoord op je OP is ja, dat kan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:54

Azmay schreef:
eilleen333 schreef:

Is ook wel heel slim, maar het antwoord is inmiddels gegeven en ze is er niet tevreden mee lijkt wel.

Dan nog. Als ik zon vraag moest stellen op internet over iets wat een arts mij verteld heeft, zou ik dus weinig vertrouwen in de arts hebben en graag een onafhankelijke expert willen laten kijken.
Maar goed, ieder zijn ding ;) ik vind internet sowieso niet zon goede vervanger voor de expertise van een arts die de patiënt in de handen heeft gehad.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:54

Geen dierenarts met een beetje gevoel voor professionaliteit zal adviezen of diagnoses gaan uitdelen op een openbaar forum.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 10:55

eilleen333 schreef:

Vraag dat dan gewoon ;)

Nogmaals ik ben absoluut niet bekend met dampigheid. Ze krijgt nu wel medicatie en hoest daardoor nauwelijks, maar de dubbelslag gaat niet weg. Sommige dagen, zoals gisteren wordt deze heftiger en andere dagen is hij veel minder, maar helemaal weg gaat het dus niet. Toen ik haar 4 weken geleden kocht, had ze helemaal geen dubbelslag, vandaar dat ik stiekum hoop heb dat het wat anders is. Maar als je dampigheid ect kunt horen door de stethoscoop dan wordt de kans klein dat het wat anders is.

KimD schreef:
Iets aardiger reageren zou je ook niet misstaan, je reageert nogal geïrriteerd. De meeste mensen reageren om je te helpen en met goede bedoelingen.

Dat het niet altijd direct is wat je wilt horen kan Bokt niks aan doen.

Ik ben niet boos of geïrriteerd hoor, integendeel!
Het enige wat ik wil is antwoord op mijn vraag en die staat toch echt duidelijk geformuleerd. Aangezien ik totaal geen ervaring heb met dampigheid, zocht ik hier info. Ik heb namelijk geen idee hoe zoiets gaat/moet met dampigheid.

Azmay schreef:
eilleen333 schreef:

Waar maak jij uit op dat ik niet tevreden ben met het antwoord?
Laatst bijgewerkt door Gini op 05-06-16 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:58

Ah OK, duidelijker.
Wel vervelend dat je paardje met klachten blijft lopen :(
Kan het geen optie zijn om dit met de arts te overleggen? Of er nog andere therapeutische mogelijkheden zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:00

Dampigheid gaat niet weg. Het is te vergelijken met COPD bij mensen: 'de rek is uit de longen'.
De longen bestaan uit longblaasjes, en die kunnen knappen. Dan vormen twee blaasjes opeens 1 blaasje. Daarmee gaat er oppervlakte verloren waarover zuurstof kan worden opgenomen. Dat kan heel lang goed gaan, tot er teveel longblaasjes geknapt zijn. En dan is je paard 'opeens' dampig.

De reden voor het knappen van longblaasjes kan van alles zijn. Bij mensen is dat meestal roken, maar ook door luchtvervuiling, erfelijke aanleg, secundair als gevolg van astma/allergie of recidiverende longontstekingen. Bij paarden is dat, op roken na, precies hetzelfde.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:03

Roken is voor paarden ook niet gezond ;)