Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Citaat:Diagnose
Een dierenarts kan de diagnose dampigheid stellen op basis van lichamelijk onderzoek, al dan niet uitgebreid met aanvullend onderzoek om de ernst, het type en de mate van actieve irritatie/ontsteking vast te stellen. Als aanvullende onderzoeken kunnen een bronchoscopie, een longdrukmeting en een longspoeling (BAL: Broncho-Alveolaire-Lavage) worden gedaan.
Citaat:Hoe weet ik of mijn paard dampig is?
Wanneer een dampig paard uitademt, zal hij zijn buikspieren aanspannen om het laatste beetje lucht uit de longen te persen. Dit is te herkennen aan de onderkant van de romp bij zijn buik waar op termijn de zogenaamde dampigheidsgroeve zichtbaar wordt. Een dampig paard zal in de loop van het ziekteproces de uitademing in twee momenten verdelen; eerst de normale uitademing (passief) en dan het aanspannen van de buikspieren (actief). Dit wordt een dubbelslag genoemd
Azmay schreef:Als je verwacht dat je paard dampig is zou ik gewoon een dierenarts laten kijken/luisteren
Brainless schreef:Citaat:Diagnose
Een dierenarts kan de diagnose dampigheid stellen op basis van lichamelijk onderzoek, al dan niet uitgebreid met aanvullend onderzoek om de ernst, het type en de mate van actieve irritatie/ontsteking vast te stellen. Als aanvullende onderzoeken kunnen een bronchoscopie, een longdrukmeting en een longspoeling (BAL: Broncho-Alveolaire-Lavage) worden gedaan.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/d ... j-paarden/Citaat:Hoe weet ik of mijn paard dampig is?
Wanneer een dampig paard uitademt, zal hij zijn buikspieren aanspannen om het laatste beetje lucht uit de longen te persen. Dit is te herkennen aan de onderkant van de romp bij zijn buik waar op termijn de zogenaamde dampigheidsgroeve zichtbaar wordt. Een dampig paard zal in de loop van het ziekteproces de uitademing in twee momenten verdelen; eerst de normale uitademing (passief) en dan het aanspannen van de buikspieren (actief). Dit wordt een dubbelslag genoemd
DeMolenhoek schreef:Ja
KimD schreef:Second opinion van een andere dierenarts doet wonderen.
Op Bokt zitten alleen maar dierenartsen overigens.

idylle schreef:KimD schreef:Second opinion van een andere dierenarts doet wonderen.
Op Bokt zitten alleen maar dierenartsen overigens.
Heb in de 4 weken dat ik haar heb al 185 euro uitgegeven aan de dierenarts. Als het daadwerkelijk te horen is, is een second opinieonderzoek dus niet nodig
eilleen333 schreef:[/quote]Maar wat is de vraag nou? De dierenarts heeft het vastgesteld, maar blijkbaar vertrouw je niet dat dat kan met luisteren? Dus vertrouw je de arts niet?
Als het wel door luisteren vast te stellen is, dan is het wel goed? Maar waarom dan niet gewoon direct vertrouwen op de arts die de diagnose heeft gesteld? Of anders dus een andere arts ook vragen wat hij ervan vind?

eilleen333 schreef:Ik snap niet waarom je aan de ene kant twijfelt aan de kundigheid van je arts, maar waarom je dan dus geen second opinion / aanvullend onderzoek wilt.
idylle schreef:Azmay schreef:Als je verwacht dat je paard dampig is zou ik gewoon een dierenarts laten kijken/luisteren
Dierenarts gaf aan dat longen 'dampig klonken' dus vandaar mijn vraag of dat daadwerkelijk te horen is aan de buitenkant (stethoscoop)
Dus graag antwoord op mijn vraag en geen dingen gaan lezen en beantwoorden die er niet staan
Azmay schreef:eilleen333 schreef:Ik snap niet waarom je aan de ene kant twijfelt aan de kundigheid van je arts, maar waarom je dan dus geen second opinion / aanvullend onderzoek wilt.
Wil ze geloof ik wel, maar dan wel (gratis) via internet.
Is ook wel heel slim, maar het antwoord is inmiddels gegeven en ze is er niet tevreden mee lijkt wel.
ik vind internet sowieso niet zon goede vervanger voor de expertise van een arts die de patiënt in de handen heeft gehad. eilleen333 schreef:Ik snap niet waarom je aan de ene kant twijfelt aan de kundigheid van je arts, maar waarom je dan dus geen second opinion / aanvullend onderzoek wilt.
KimD schreef:Iets aardiger reageren zou je ook niet misstaan, je reageert nogal geïrriteerd. De meeste mensen reageren om je te helpen en met goede bedoelingen.
Dat het niet altijd direct is wat je wilt horen kan Bokt niks aan doen.
Azmay schreef:eilleen333 schreef:Ik snap niet waarom je aan de ene kant twijfelt aan de kundigheid van je arts, maar waarom je dan dus geen second opinion / aanvullend onderzoek wilt.
Wil ze geloof ik wel, maar dan wel (gratis) via internet.
Is ook wel heel slim, maar het antwoord is inmiddels gegeven en ze is er niet tevreden mee lijkt wel.