Waar thrush xx te koop in nl voor rotstraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Waar thrush xx te koop in nl voor rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 08:07

Hallo bokkers,

Mijn paard heeft rotstraal aan 1 voet. Een aantal jaar geleden had hij ook rotstraal aan 4 voeten, toen kreeg ik van een dierenarts die ik toendertijd had een middel dat heette thrush xx. Daar zit koper in waar de bacterie van dood gaat. Toendertijd was het net op de markt in nl, maar nu kan ik er niks meer over vinden, alleen in het buitenland en die verschepen niet naar nl(die ik had gevonden). Nu hoop ik dat iemand hier op bokt iets weet?

Groetjes samantha

Noesie

Re: Waar thrush xx te koop in nl voor rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:17

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 09:10

Bedankt voor je antwoord! Maar bij de ingrediënten staat er geen koper bij(ik noem het koper maar het heet in het engels anders). Dus ik twijfel of dat het toch hetzelfde product is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:04

Er zijn heel veel verschillende goede producten in de handel, dus eigenlijk zou het niet zo moeilijk moeten zijn er één te vinden.
Wel is het ook heel belangrijk, dat het slechte/rotte weefsel zoveel mogelijk verwijderd wordt voor er begonnen wordt met één of ander product, dus best je hoefsmid er eerst bijroepen, en eventueel ook aan die professional vragen hoe het er bij staat en hoe verder te behandelen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 10:51

Bedankt voor je antwoord, hoefsmid had ik gisterenavond nog gebeld, ik moet hem maandag terug bellen zodat hij mij in kan plannen om het weg te snijden. Ik ben wel al begonnen met biotex. Ik heb inderdaad meedere producten gevonden op internet, ik ben alleen zo bang dat dat niet helpt, want toen hij een aantal jaar geleden rotstraal had had de smid die ik toen had hyposol gegeven, hij zei dat dat super spul was, maar het hielp totaal niet. Toen was ik gaan behandelen met thrush xx en was het binnen een maand zo goed als weg. Ik liet toen de smid om de 4 weken komen om z'n rotstraal weg te snijden, zelfs de smid was verbaasd dat het in die 4 weken zo goed als weg was en vroeg gelijk om het product. Dus vandaar dat ik twijfel over alle andere producten. Ik zat ook nog te verzinnen in kopersulfaat te halen bij de apotheek, ik denk dat dat dezelfde werking heeft maar dat weet ik dus niet zeker.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:11

Ja, kopersulfaat wordt inderdaad ook tegen rotstraal gebruikt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 11:54

Dan ga ik dat maar halen van de week :D

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:44

Succes! Wij hebben het uiteindelijk niet gebruikt bij onze merrie, de Hipposol (spray) en Hypozin (crème) en een streng uitmestbeleid hadden hun werk gelukkig gedaan :)

Edit: (de dierenarts had ons gezegd dat als die andere producten niet hielpen, we kopersulfaat moesten proberen)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:25

Kopersulfaat zal zeker ook helpen maar is toch wel extreem straf spul, dus als het nog niet echt heel erg is zou ik dat zeker niet aanraden. Je moet een mug niet met een olifant gaan bestrijden.
Zelf gebruik ik heel dikwijls "Egyptische zalf"
Maar nogmaals eerst een goede diagnose dan pas behandelen, want is het wel rotstraal ?????
Hipposol en Hyposin zijn ook middelen die idd heel vaak met goed resultaat bruikbaar zijn.
Niet te snel naar extreme middelen overgaan zou ik zeggen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 09:22

Ik wacht ook eerst de smid af, want ik weet inderdaad dat de behandeling nu vrij weinig zou doen, pas als het bloot ligt en het meeste is weggesneden ga ik beginnen. Ik weet zeker dat het rotstraal is, bij de laatste keer bekappen en beslaan en het dode stuk weefsel wegsnijden van de hoefbalbetrapping is het door de smid ook geconstateerd. Alleen toen was het niet zo erg en was het blootleggen voldoende volgens de smid, alleen hij stond toen op de wei(ivm mijn bevalling) en hij staat nu weer op stal, overdag lekker buiten in de paddock of wei en snachts op stal, en ik denk dat het daardoor nu dus erger is geworden. Maar goed, morgen even smid bellen, en tot dat hij is geweest even blijven spoelen met biotex :o

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:27

Wij gebruiken Hipozin op aanraden van onze smid. Echt goed spul!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:29

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:33

Jodiumtinctuur werkt ook als een speer tegen rotstraal :j Te halen bij de apotheek, in alle mogelijke hoeveelheden verkrijgbaar en niet duur.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 02:41

wel uitkijken met jodiumtinctuur, dit bijt/prikt, en bij diepe rotstraal is dat ongewenst (kans dat je na 2 x de hoef niet meer opgetilt krijgt)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 10:46

Ik denk dat ik toch voor kopersulfaat ga. Ik heb natuurlijk al een keer goed resultaat gehad met die thrush xx, dus ik hoop dat ik hiermee hetzelfde resultaat ga bereiken. Gelukkig heb ik geen maden meer gevonden en is het lekker droog waardoor z'n straal goed kan drogen. A.s donderdag komt de smid langs, en als er verder behandeld moet worden ga ik dat doen met kopersulfaat. Bedankt allemaal voor de tips!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:01

De werkzame stof in Trush XX is koper-naftenaat. Dat zit volgens mij ook in bepaalde soorten beits...

Het heet nu Farman Trush relief.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 13:45

Ja dat farman thrush reliëf had ik ook gevonden, maar dat kan ik helaas niet hier in nl bestellen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:53

Samantha89 schreef:
Ja dat farman thrush reliëf had ik ook gevonden, maar dat kan ik helaas niet hier in nl bestellen.

Je kunt het toch gewoon in het buitenland bestellen?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:24

Nee want ik heb geen creditcard :+ en de meeste sites die ik tegen kom die verschepen niet naar nl