Wie heeft er tips betreft blessure been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie heeft er tips betreft blessure been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:02

Hoi!

Onlangs is de dierenarts geweest en deze komt maandag weer om te kijken hoe verder.

Mijn 23 jarige paard loopt al een aantal weken niet lekker, niet echt kreupel maar ook niet zuiver, stalgenoten konden er niet heel veel aan zien op een enkele na maar het zat mij niet lekker.
Even later had zij linksvoor erge rotstraal en rechtsvoor heel iets.
Ik begon te twijfelen of het daar aan kon liggen, hoefsmid erbij die de hoeven netjes heeft bijgewerkt en meteen de behandeling gestart voor rotstraal, hoefsmid is 1,5 week later weer geweest en constanteerde dat het er heel netjes en droog uitzag, maar nog steeds liep mijn paard niet lekker, hij heeft de hoeven allemaal nagecheckt door te tikken en met de tang te knijpen maar daar reageerde ze niet op.
Aangezien mijn paard al iets op leeftijd komt ben ik gestart met glucosamine icm msm te geven, dit nu dus 2 weken.
Dierenarts gebeld en die heeft ook op de hoeven getikt en met de tang geknepen en wederom geen reactie, daarna kreupelheidsonderzoek, in draf en stap op het harde kon hij niks vreemds opmerken, maar met de buigproef (been minuut vasthouden en dan wegdraven) kwam uit dat ze rechtsvoor duidelijk kreupel loopt.
Volgens hem zijn de pezen en hoeven uitgesloten maar hij weet noet zo goed wat het nou wel is.
Week op Novacam en rust en maandag komt hij dus weer om te checken.
Vandaag had ik mijn paard even los laten lopen in de bak omdat ze op haar kleine stukje postzegelwei alleen maar loopt te ijsberen en teveel energie heeft, ik stap dagelijks met haar op het harde en koel voor de zekerheid daarna.
In de bak begon ze wat te draven en zag ik dat ze nog steeds kreupel loopt rechtsvoor.

Nu ben ik een beetje radeloos en vroeg mij af of het voor jullie herkenbaar is en of er tips zijn wat het zou kunnen zijn.

Uiteraard word er maandag met de da besproken hoe of wat, ik heb echt wel wat voor mijn paard over maar eerlijk is eerlijk, ze is niet de allerjongste meer en ik rijd enkel recreatief dus wil geen torenhoge rekeningen voor allerlei behandelingen, vandaar graag jullie input, wat raden jullie aan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:35

Oke,nou vind ik persoonlijk een buigproef al wat discutabel.
waarom?
Omdat het been in een best moeilijke houding genomen word voor een minuut en dan moet een paard meteen netjes weglopen.
Een paard van 23 heeft daar denk ik zowieso al, wat moeite mee.
Zou me daar dus niet al te veel van aan trekken.

Wil je zekerheid dan kun je kiezen om het been op de foto te laten zetten en een echo te laten maken.
Dus dan is naar de kliniek het beste :j

Anoniem

Re: Wie heeft er tips betreft blessure been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:44

Bedankt voor je reactie, ja je kan misschien inderdaad niet verwachten dat een paard van 23 altijd netjes weg loopt na zo een proef maar aan de andere kant wil de da natuurlijk wel kunnen constateren dat het paard daadwerkelijk kreupel loopt aangezien ik hem daarvoor heb laten komen.
Hij heeft ook in eerste instantie mij met mijn paard laten stappen en draven voordat hij de buigproef heeft gedaan, en bij de andere 3 benen liep ze gewoon netjes weg, ik denk als hij gezien had dat mijn paard kreupel liep voor de buigproef hij die hele proef niet had hoeven doen maar er was op dat moment niks zichtbaar.
Ik vind dat de da gewoon netjes gehandeld heeft, ik wacht sowieso wat de da ervan vind als hij weer komt maar zit er inderdaad wel over na te denken om foto's te laten maken bij een kliniek, maar ik weet niet wat de kosten zijn en wil via bokt wat informatie inwinnen zodat ik voor mijzelf een grens kan trekken tot hoever ik wil gaan met onderzoeken en behandelen, het moet wel reëel blijven natuurlijk, ze is geen sportpaard (meer), maar ik wil wel een pijnvrij paard.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:46

ellepel schreef:
Oke,nou vind ik persoonlijk een buigproef al wat discutabel.
waarom?
Omdat het been in een best moeilijke houding genomen word voor een minuut en dan moet een paard meteen netjes weglopen.
Een paard van 23 heeft daar denk ik zowieso al, wat moeite mee.
Zou me daar dus niet al te veel van aan trekken.

Wil je zekerheid dan kun je kiezen om het been op de foto te laten zetten en een echo te laten maken.
Dus dan is naar de kliniek het beste :j

Maar dan zou hij op beide benen vergelijkbaar weg moeten draven. Als het ene been duidelijk meer moeite heeft dan het andere been, heb je dus een positieve test ;)

TS; gezien de leeftijd is het niet raar om te denken aan artrose in de kogel (of sesambeentjes). Als je zoiets zeker wilt weten, zul je de gewrichten op foto moeten zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:44

Artrose hebben wij ook zeker in optie hoor, vandaar dat ik ook al weer met glucosamine icm msm ben gaan geven, eerder kreeg ze dit ook wel maar sinds ik van stal verhuisd ben leek ze in ene veel minder stijf.
Maar goed dat duurt natuurlijk even voordat dat zijn werk gaat doen.
Da dacht misschien ook wel aan een ontsteking in het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:34

Iemand nog tips of ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:21

Echt helemaal niemand meer? :(