Welk hooi het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Welk hooi het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 19:25

Nou, ik zie door de bomen het bos niet meer....
Ik moet hooi hebben, maar geen idee welk hooi nou goed is.
Zo zie ik bv op MP midibalen gewikkeld in plastic hooi aangeboden, maar dan hoor ik weer dat dat geen echt hooi is, maar meer voordroog of kuil.

Ik moet hooi hebben met zo min mogelijk suikers het liefst al wat ouder hooi.

Kan iemand me tips geven waar ik op moet letten enzo en hoe jullie aan je hooi komen? Het stukje zelf voor je hooi zorgen is namelijk nieuw voor mij.

1 van m'n pony's mag wat afvallen en de ander heeft ZE waar dus te veel aan suikers invloed op kan hebben.

jansje73

Re: Welk hooi het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:30

Hooi van 2015 en van de 2e snee hooi , kijken als je dat ergens kan kopen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:31

Niet in plastic gewikkeld nemen; dat is voordroog (ook al roept de verkoper dat het 'net hooi, hartstikke droog' is; het gaat namelijk om het conserveringsproces).

Verder opletten dat het langstengelig en stevig hooi is, niet kort en zacht. Ook goed je neus erin stoppen, als het zoetig ruikt, niet doen.

In welke regio zit je? Misschien weet ik wel iemand.

1e of 2e snede zegt overigens meestal niks.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 19:46

Ik woon in Barneveld
Wat is het verschil tussen eerste en tweede snede dan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:13

Er zit vaak een verschil in voedingswaarde tussen 1e en 2e snee. Men zegt dat 2e snee beter is omdat het later in het jaar gemaaid is. Maar 2e snee is meestal opgejaagd gras: na de (vroege) eerste snee wordt er een bak (kunst)mest over het land uitgereden om het gras zo snel mogelijk te laten groeien. Vaak is dat dus redelijk gestresst en voedingsrijk gras.

Een late 1e snee (bijvoorbeeld gemaaid in juni van vogeltjesland) heeft de tijd gehad om te groeien en (soms) te bloeien.

Qua suikergehalte zou het mooi zijn als het gras gemaaid is na een warme nacht, als het 's ochtends bewolkt is (zie ook fructaanindex).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:22

Maar ook voordroogkuil kan toch laag in suikers zitten :D

Die suikers ligt toch juist aan bemesting, tijdstip van maaien etc..
Voordeel van voordroog vind ik dat er niet het stof in zit wat wel in hooi zit, mijn pony met copd kan dat eten zonder te hoesten, eind vorig jaar 6 dagen hooi gegeten en hij kreeg er uiteindelijk wel weer een astma aanval van en moest aan de ventipulmin.

Ik vind het soms wel moeilijk hoor hoe het nou eigenlijk zit

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 21:25

Ik vind het idd ook heel erg moeilijk!
Nadeel van hooi vind ik, als je het geweekt hebt en savonds of smorgens neerhangt, dat het dan na een paar uur gaat stinken. Als ik smorgens hooi ophang en er zit savonds nog een klein laagje in, ruikt het muffig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:29

Ik heb het destijds ook geweekt, gewoon in een speciekuip met water.
Maar mijn pony bleef hoesten, dat was echt vreemd.
Stalhouder is toen later overgestapt op voordroog en toen was het over..
Maar kun je anders niet een advertentie plaatsen op marktplaats met wat je zoekt?
Misschien een boer in de buurt die het juiste voor jou te koop heeft

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:36

Wij hebben altijd voordroog. Vinden wij het fijnste en onze paarden doen het hier goed op. Hooi vinden wij konijnenvoer en ruikt naar niks haha.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:18

Aan voordroog kleven, wat mij betreft, andere nadelen:
- voordroog heeft een lager droge stof gehalte dan hooi; om dezelfde hoeveelheid droge stof te voeren (2% van het lichaamsgewicht van de pony) moet je dus meer kg's voordroog voeren dan hooi. Hierdoor eindig je meestal met meer mg/g/kg's voedingsstoffen dan je voor een zomereczemer / hb'er eigenlijk zou willen
- hoe een hooibaal eruit ziet, kun je vanaf de buitenkant beoordelen. Bij voordroog weet je pas wat je hebt als je de baal open maakt. Als je geen rekening hoeft te houden met het dieet van je paard, maakt dat niet zoveel uit, maar als je op zoek bent naar droog, langstengelig ruwvoer is het wel lastig om niet in de baal te kunnen kijken.
- voordroog heeft een ander conserveerproces ondergaan dan hooi: fermentatie vs drogen; het fermentatieproces zorgt voor een zuurder product, die je vervolgens toevoegt aan een zure maag. Uiteindelijk zorgt dit voor verzuring van de darminhoud, waar de goede bacteriën van dood gaan en de slechte bacteriën goed in gedijen.

Heel eerlijk gezegd heb ik meer ellende (eczeem, diarree / natte mest, hoefbevangenheid, etc) gezien bij voordroog dan me lief is. Ik voer dus hooi, ook aan mijn longproblemen-pony (allergie voor schimmel / stof in hooi). We maken al het hooi voor onze pony's nat (ze staan bij elkaar); dit levert door de bank genomen de minste problemen op.

Enige nadeel is inderdaad dat je het nat moet maken. Dat kost moeite, en dat wil niet iedereen. Gelukkig hebben wij een relatief handig natmaaksysteem (die ik nog verder zou verbeteren als ze aan huis zouden staan). Een ander nadeel is dat nat hooi na een tijdje wat minder fris begint te ruiken. Het weertype heeft daar overigens invloed op; op koelere dagen blijft het langer goed dan op warme dagen (dan gaat het sneller broeien).
Er is overigens onderzoek gedaan naar de invloed van hooi nat maken / weken op de voedingswaarde en bacteriegroei in het hooi.

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:31

Ook ik gebruik voordrooghooi, ik ben hier erg tevreden over.... Ik heb zelfs met twee pony's een grote baal.... ( ik red het om het in 3/4 weken op te voeren)....

Nadeel van gewoon hooi is dat behalve stofvorming na geruime tijd,ook de muizen feest vieren in het hooi.... En dan eten ze het niet meer.

Belangrijk is om te bekijken hoe je verder voert?.... Voer je alleen hooi of ook kráchtvoer? Daarin moet je dan even schipperen... Wanneer je gezonde paarden hebt... Is er niets aan de hand.

Mij is ook altijd vertelt dat de eerste snede het beste is...ivm bemesting 2e snede....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 07:57

Ik heb jarenlang hooi gevoerd omdat mijn merrie koliek kreeg van voordroog. Merrie is helaas overleden, dus hooi is niet meer noodzakelijk.

Mijn andere paarden hadden nooit ergens last van. Er is ook absoluut een verschil tussen de ene voordroog en de andere. Maar dat is met hooi ook het geval.

Verder heeft Hilary wel een punt wat betreft het fermentatie proces. Maar ook hier heb je met allerlei zaken te maken die bepalen wat er met het gras is gebeurt vóórdat het wordt ingepakt. Dan heb ik het ook over mest, weersomstandigheden, tijdstip van maaien, temperatuur, droogtijd voordat het wordt ingepakt enz. Dit jaar wil ik proberen om kleine ronde baaltjes voordroog te laten maken (van ons eigen land). Ik zie daar toch wel wat voordelen in qua opslag en vooral qua stof.

1e en 2e snede zijn de meningen over verdeeld, maar ook dit is afhankelijk van allerlei factoren. Bij mij wordt er voor de 1e snede ook bemest, met meststof voor paardenweides (de soort van bemesting speelt ook een belangrijke rol). Ik laat van beide snede analyses maken en tot nu toe is de 1e snede altijd hoger geweest in voedingswaarde. Na de 1e snede, komt er ook nog wat kunstmest op.

Over het algemeen heb ik begrepen dat echt, droog hooi, dus niet in plastic verpakt, gewoon beter is voor het spijsverteringsstelsel van paarden. Maar ik ga dit jaar toch proberen om een mooie partij voordroog in elkaar te knutselen, al was het alleen maar voor het opslaan....

Daarbij moet ik natuurlijk wel opmerken dat het in mijn geval misschien iets anders is omdat ik van mijn eigen land maai en dus zelf bepaal wat, wanneer en hoeveel er bemest word. Tijdstip van maaien en inpakken gaat in overleg met onze "huisboer".

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:00

Hilary schreef:
Aan voordroog kleven, wat mij betreft, andere nadelen:
- voordroog heeft een lager droge stof gehalte dan hooi; om dezelfde hoeveelheid droge stof te voeren (2% van het lichaamsgewicht van de pony) moet je dus meer kg's voordroog voeren dan hooi. Hierdoor eindig je meestal met meer mg/g/kg's voedingsstoffen dan je voor een zomereczemer / hb'er eigenlijk zou willen
- hoe een hooibaal eruit ziet, kun je vanaf de buitenkant beoordelen. Bij voordroog weet je pas wat je hebt als je de baal open maakt. Als je geen rekening hoeft te houden met het dieet van je paard, maakt dat niet zoveel uit, maar als je op zoek bent naar droog, langstengelig ruwvoer is het wel lastig om niet in de baal te kunnen kijken.
- voordroog heeft een ander conserveerproces ondergaan dan hooi: fermentatie vs drogen; het fermentatieproces zorgt voor een zuurder product, die je vervolgens toevoegt aan een zure maag. Uiteindelijk zorgt dit voor verzuring van de darminhoud, waar de goede bacteriën van dood gaan en de slechte bacteriën goed in gedijen. (...)

Ik ben het niet helemaal eens met de hierboven genoemde nadelen.
- 'Voordroog' kuilgras heeft niet per se een lager drogestofgehalte dan hooi. Wij hebben enkele partijen staan die een hoger drogestofgehalte hebben dan het hooi van sommige haastige klanten.
- Als het goed is weet de verkoper van het kuilgras je te vertellen wat er in het pak zit. Veel fouragehandelaren kunnen je ook vertellen wat de oogstdatum was, wat het vochtgehalte is, hoe grof het is (gesneden), ect. Verder kun je een pak uitproberen als je serieus interesse hebt, maar niet gelijk een hele partij wilt kopen.
- Als je kuilgras net zo droog is als hooi zal het niet of nauwelijks gaan fermenteren en zal het product ook niet verzuren. Voor het fermentatieproces is namelijk vocht nodig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:47

Gras is vrijwel nooit 100% droog bij inpakken, dus er is altijd wel fermentatie als het in plastic komt.

Wij hebben jaren op kuil gestaan en hadden diverse problemen. De merrie had altijd vieze billen bijvoorbeeld, was gevoelig op haar buik en at graag grond.
De ruin was erg opgeblazen en had zeer gevoelige voeten.
De jonge ruin had erge bulten.

Nu op hooi is de merrie al 3 maanden niet vies geweest en ze heeft geen zand meer gegeten. Ze is 23 en het viel me vd week op met bekappen dat ze ook erg soepel is.
De ruin heeft een mooie buiklijn terug en de jonge ruin heeft geen bulten meer gehad.

In onze zoektocht zijn we ook mooie balen voordroog tegengekomen, die goed droog waren en ook een frisse geur hadden. Het viel me op dat die pakken behoorlijk strak waren ingepakt.

Het kuil wat we voorheen hadden was wisselend qua vocht, maar rook altijd zuur. Ook mis je veel structuur als het slap en nat wordt. Paarden hoesten er vaak niet op, maar er zit wel deglijke veel stof aan vast. Irriteert het de luchtwegen niet, komt het toch in de maag terecht.
Gooi kuil in een emmer en zie wat er vanaf komt.

Veel mensen voeren van kuil juist minder, omdat het dan ''rijk'' zou zijn. Het nadeel is dat je veel structuur mist en ze het erg makkelijk weg eten.

Van hooi voeren we bijna onbeperkt, maar ze doen er langer mee. Bij onbeperkt aanbieden, lopen ze er ook van weg en nemen ze gewoon hun rust. Wij bieden ook nog een boomstammetje en takken aan en doen wat stro in de netten.

Laatst wel enkele stoffige balen, dus naar een andere leverancier gegaan waar het hooi veel mooier is. Ik schud het uit in grote manden en hoest/nies niet van deze balen. In de netten hangt het in een ibc vat en kan ook meeste stof/zand eruit vallen.
In de regen wordt het ook nat, maar het wordt wel opgegeten. Wat niet p gaat, gooien we weg. En met regelmaat moeten we de bodem van de ibc vaten schoonmaken.

Nu hebben we 1 soort hooi. Maar de afgelopen periode hebbenw e steeds 2 soorten gekocht en gemengd. En dan nog stro erbij. Dat is goed bevallen. Paarden zien er echt super uit, bewegen erg fijn en soepel en glanzen je tegemoet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:57

Na jarenlange ellende van voordroog (van diverse adresjes) ben ik zoooo blij dat ik mijn eigen plekkie heb en gewoon mooie baaltjes hooi van een boer uit de buurt in kan kopen. Alle prachtige verhalen over voordroog ten spijt, mijn kruising Fjord wordt er echt ziek van (IR) en mijn Shetlander te dik.... Hooi kan ik onbeperkt of ruim voeren. Ze doen het er super op. Tweede snede van 2015. En de boer gaat nu paardengras inzaaien, dus het wordt nog beter.... Never nooit meer voordroog of andere ingepakt ruwvoer hier!!