Paard heeft slappe achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucie38

Paard heeft slappe achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 09:59

Goedemorgen allemaal,

Ik weet niet of het hier bij het goede onderwerp staat, maar volgens mij wel.

Zoals de titel al zegt heb ik een 11 jarige Fries met een slappe achterhand waardoor hij de linker galop eigenlijk niet kan. We zijn al heel lang met oefenen en privé les bezig, maar het lukt hem gewoon niet.

Ik heb dus een beetje op internet gezocht wat ik hier nog meer aan kan doen.
Ik heb gelezen dat anabolen zouden kunnen werken (hier heb ik zelf totaal geen ervaring mee en slecht gevoel over)
Maarja als dat zou werken zouden we dat misschien kunnen proberen.
Ook heb ik gelezen over een Pessoa teugel (heb ik ook nog nooit gebruik)
En sprongetjes maken (hij is heel slecht in springen) maar dat heeft waarschijnlijk allemaal te maken met dat hij een slechte achterhand heeft.

Ook hebben beide ouders van hem een slappe achterhand dus wellicht zit dit ook gewoon in zijn genen.

Hebben jullie tips of ervaringen die jullie geholpen hebben?

Groetjes Carmen

Koekeroekus

Re: Paard heeft slappe achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:12

Ik zou beginnen met balkjes lopen. Kan ie in een bak los? Zo doe ik het namelijk ook.

Als balkjes goed gaat kun je ze iets ophogen met tot cavaletti hoogte. En afhankelijk van de vorderingen kun je steeds iets hoger gaan. Hoeft natuurlijk geen meter te zijn. In uitje zijn ook goed maar daar zou ik nu nog even mee wachten.

En ga je veel op buitenrit? Probeer eens galop op een lang pad ipv in de bak. Vaak kunnen ze rechtdoor veel makkelijker galopperen en kun je eerst de achterhand buiten sterker maken en dan terug in de bak.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:16

Is het paard recent gecontroleerd door DA, Osteopaat/Fysio, zadelmaker?

lucie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:20

Ik heb juist van mijn privé instructrice te horen gekregen dat ik niet meer in het bos moest gaan galopperen omdat hij de rechter galop wel goed beheerst en dan in het bos altijd de rechter galop pakt. Waardoor het straks nog moeilijker is om ooit de linkergalop te kunnen beheersen..

lucie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:22

Paard is nog nooit gecontroleerd door een fysio. Mijn instructrice zegt ook dat ze denkt dat dat geen zin heeft..

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:23

Ja dat klopt, dan moet je juist linksom aangalopperen :)*

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:25

Ik zou toch de fysio eens naar je paard laten kijken, dat kan echt een wereld van verschil maken.

Verder veel actieve overgangen en ook schijnovergangen rijden. En inderdaad aan de slag gaan met balkjes. Een rijtje achter elkaar.

Als je ergens een heuveltje in de buurt hebt is dat ook erg goed. Maar die moet maar net tot je beschikking zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:27

Ik zou er wel een fysio bij halen... als hij echt zo'n voorkeur heeft.
Hoe galoppeert hij aan de longe?

Ik zou onder het rijden in de bak niet teveel tijd besteden aan de (linker)galop... maar vooral in draf rustig gaan schakelen en zorgen dat hij daar netjes beide zijdes goed buigt. Dus veel voltes, 8 tjes etc.. en daarin dan steeds stukje vooruit en stukje terug... als hij daar dan in dan beter loslaat en sterker wordt dan pas weer met de galop bezig gaan.

Zou het ook gaan opbouwen aan de longe... en daarbij dus ook goed kijken of hij wel netjes lengtebuiging aanneemt en bijv. niet zijn voorhand uitzwaait tov zijn achterhand... hij moet beide kanten op goed blijven sporen... en dan aan de longe wel galopwerk oefenen... als hij het aan de longe goed oppakt daarna pas onder het zadel mee beginnen.

lucie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:31

De linker kant is met alles moeilijker voor hem, ook de linker stelling is lastig. Rechts doet hij alles super.

Denk je dat ik dat dan het best met een Pessoa teugel kan doen? Daar heb ik namelijk veel over gelezen om zijn achyerhand te versterken.

lucie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:32

Koekeroekus schreef:
Ja dat klopt, dan moet je juist linksom aangalopperen :)*
ja maar dat gaat dus niet omdat hij de linker galop niet beheerst.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:35

lucie38 schreef:
De linker kant is met alles moeilijker voor hem, ook de linker stelling is lastig. Rechts doet hij alles super.

Denk je dat ik dat dan het best met een Pessoa teugel kan doen? Daar heb ik namelijk veel over gelezen om zijn achyerhand te versterken.

Hierdoor ga ik denken dat je paard ook ontzettend scheef is. Zou daar mee aan de gang gaan. Denk dat daar het grootste probleem zit van het niet links aan willen springen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:37

Ik zou echt eerst een fysio of osteopaat hiernaar laten kijken. Zeker als je aangeeft dat alles links moeilijk is, grote kans dat daar en probleem zit.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:37

Ik zou er ook eens een fysio of osteopaat bij halen, je paard lijkt vast te zitten. Met rijden lukt het je niet on het los te krijgen, dus er kan een andere oorzaak zijn, daarvoor dus even laten checken. Wie weet is het dan een stuk makkelijker opgelost. Ligt het daar niet aan, dan kun je een handige ruiter die ervaring heeft, er eens op laten rijden en laten voelen waar het probleem ligt. Die kan jou dan weer helpen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:39

dubbele lange lijnen, balkjes, veel overgangen, osteopaat

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:41

Ik zou zeker even de moeite nemen om een fysio of een osteopaat te laten komen. Eerst kijken of alles goed zit in zn lijf en dan verder gaan werken. Je kunt inderdaad een pessoa gebruiken, maar het is wel zeer van belang om deze goed af te stellen als je m wil gebruiken. Zo te lezen heb je daar zelf nog weinig ervaring mee, weet niet of je instructrice dat wel heeft? Anders zou je het sowieso aan de fysio kunnen vragen.

Zij kunnen je ook gerichte oefeningen geven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:41

Ik vind het ook klinken als scheefheid in combinatie met zwakke bespiering achter.
Ik zou beginnen met rechtrichten en daarmee sterker maken van je paard. Ook zou ik een bezoekje aan de fysio aanraden.

Je geeft aan dat je les krijgt. Kan je instructrice niet helpen? Als je paard fysiek in orde is, zul je het toch op dat vlak moeten oplossen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:43

Een fysio lijkt me toch echt de eerste stap inderdaad, zeker als hij ook met de stelling zoveel moeite heeft. Een pessoa zou ik nu zeker niet gebruiken, dat maakt op dit moment waarschijnlijk meer kapot dan goed.

Er zijn wel al een paar kleine oefeningen die je al zou kunnen doen, zoals het flexen van de hals en het wijken van de voor- en achterhand vanaf de grond. Geeft voor mijn paard veel geholpen :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:46

ik zou eigenlijk naast osteo ook een dierenarts adviseren.. kan maar zo zijn dat je paard ergens last van heeft en het gewoon niet kan omdat het teveel pijn doet.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:51

Ik vind het persoonlijk heel raar dat je instructrische aangeeft dat fysio niet veel nut heeft. Ik zit me dan af te vragen waar zij dat op baseert. Als ik langer scheef loop of iets niet lukt wat een ander mens wel kan, ga ik me toch ook eens laten checken of er vanbinnen niet iets fout zit wat makkelijk te verhelpen is.

lucie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 20:53

jeetje77 schreef:
Ik vind het persoonlijk heel raar dat je instructrische aangeeft dat fysio niet veel nut heeft. Ik zit me dan af te vragen waar zij dat op baseert. Als ik langer scheef loop of iets niet lukt wat een ander mens wel kan, ga ik me toch ook eens laten checken of er vanbinnen niet iets fout zit wat makkelijk te verhelpen is.

Ja je hebt helema gelijk! Klinkt heel logisch zoals je het zegt.
Ik heb al even op internet gezocht naar een fysio en al meerdere gemaild.

Bedankt voor alle reacties

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:45

Goed dat je de fysio laat komen. In het ergste geval komt er niets uit maar dan weet je in ieder geval dat het eerder een rijtechnisch probleem is :) .

Pessoa zou ik persoonlijk afraden. Is zwaar voor een paard om mee getraind te worden en ondoenlijk voor een paard met zwakke achterhand.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:54

Pas wel op met heuvels lopen, cavaletti's e.d.
Voor een paard met slappe achterhand zijn die oefeningen erg belastend en hij zal bij grote inspanningen ook wel spierpijn krijgen, wat resulteert in stijver lopen en nog minder actie vanachter :) je zal dat zelf al wel weten maar even de nadruk erop: bouw heel erg rustig op (2x per week cavalettitraining is eigenlijk al veel voor een standaard dressuurpaard). Werk met rustdagen na zware training voor spierovercompensatie, wel steeds laten stappen of iets dergelijk. Lees hem goed af :D en dan kom je er wel, mits andere fysieke problemen uitgesloten worden uiteraard.

Belangrijke tip: werk ook zeker aan extra gehoorzaamheid op hulpen, zodat hij de overgangen onvoorwaardelijk uitvoert en niet op dat moment en die manier die voor hem het minst belastend is, want dan ga je je doel een beetje voorbij.

Veel succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:52

Ik zou eerst willen weten waarom het paard zo slap blijft als je qua rijden alles hebt geprobeerd.
Dus controle door dierenarts/fysio/osteo.
Misschien een coördinatietest uit laten voeren?
Zou kunnen dat hij licht atactisch is en daarom slap blijft achter.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:55

ergens een heuveltje in de buurt? Daar tegenop stappen , draven is een goede oefening voor de achterhand

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:01

En als hij los gegooid wordt?
kan hij dan wel links aanspringen?