Schiefels wat nu doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zenaaa

Schiefels wat nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 17:02

Hallo deze voormiddag is de DA geweest omdat mijn paard al een dikke week mankte. Nu zegt de DA dat dit komt omdat hij sinds een maand 2 schiefels heeft elk een op het voorbenen (binnenkant in het midden) nu zegt hij dat ik er gewoon niks aan moet doen en als ik wil weten of het de pees niet gaat beschadigen foto's of een echo kan laten maken maar dit niet noodzakelijk is, wat zoude jullie doen? Groetjes

marengolike

Re: Schiefels wat nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:15

Mijne heeft ook schiefel aan beide voorbenen al 8 jaar en kan gewoon nog normaal gereden worden.

Hij loop alleen niet in de sport

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:19

Paard even op rust dat de botwoekering tot rust kan komen, en als je m weer oppakt na het rijden even koelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 09:03

Mijne was ook kreupel door een schiefel, maar dat bleek te komen doordat de schiefel het collateraal bandje irriteerde. Dit was alleen op een echo te zien en vereiste een andere behandeling dan de schiefel..moeite waard om een echo te laten maken denk ik.

Zenaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 12:51

De afspraak staat gepland voor woensdag

Ciskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:36

hoi! ik aangezien het hier toch over schiefels gaat, vroeg ik me af of iemand weet of het normaal is dat je paard na het inspuiten van een schiefel onregelmatig loopt, ook is de plek gevoelig, terwijl er voor het inspuiten niets aan de hand was..

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:38

Mijn paard stond 8 weken op box om de schiefels te laten uit woekeren..
Daarna heel rustig moeten opbouwen.. Later bleek toch de pees geïrriteerd te zijn..
Zeker de moeite waard om foto's en scan te maken

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:41

Ik heb vorig jaar een actieve schiefel laten inspuiten en die is bijna helemaal weggetrokken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:44

Ciskas schreef:
hoi! ik aangezien het hier toch over schiefels gaat, vroeg ik me af of iemand weet of het normaal is dat je paard na het inspuiten van een schiefel onregelmatig loopt, ook is de plek gevoelig, terwijl er voor het inspuiten niets aan de hand was..

Hoeveel dagen geleden is je schiefel ingespoten? Die van mij heeft een dag op stal moeten staan met een drukverband. Maar die is niet onregelmatig geweest.

Ciskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:47

woensdag ochtend, ik heb haar daarna een paar dagen op de wei laten staan vanwege de hitte. ik heb niets van een drukverband ofzo gehad.. ik ga morgen de dierenarts even bellen om te vragen of het normaal is..

Ciskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:47

xxEvelynxx schreef:
Mijn paard stond 8 weken op box om de schiefels te laten uit woekeren..
Daarna heel rustig moeten opbouwen.. Later bleek toch de pees geïrriteerd te zijn..
Zeker de moeite waard om foto's en scan te maken

ze krijgt vrijdag een röntgenfoto, zodat we duidelijkheid krijgen over de plaats en verdere behandeling etc..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:08

Mijn ruin had dit voorjaar ook een schiefel, aan de buitenkant van zijn rechtervoorbeen. Hij heeft er geen moment kreupel op gelopen.
Gebeld met mijn reguliere DA (advies: foto en evt echo om betrokkenheid van pezen uit te sluiten, tot die tijd stappen op het zachte) en holistisch DA (advies: gelijk smeren met omnigel, Traumeeldruppels en Puur Bot geven; foto en evt. echo).
Dus ik ben gaan smeren en druppelen en een weekje later naar de praktijk voor foto's. Twee foto's genomen, waarop de schiefel goed te zien was, maar ook was te zien dat er bijna geen irritatie (meer) was. De locatie van de schiefel gaf geen risico op blessure van pezen, dus een echo was niet nodig, tenzij ik dat zelf graag wilde. Mwah, hoeft van mij dan niet, daar vertrouw ik mijn DA wel in.

Het flesje Puur Bot is opgegaan en we smeren nog steeds omnigel. Daar waar een flink buitje zat, is nu nog een soort muggenbultformaatje over.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 07:17

Die van mij had naast een schiefel ook een lichte peesblessure opgelopen.

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:27

Mijn paard heeft sinds een maand of 2 ook een schiefel. Ik heb van de holistisch dierenarts telefonisch geraadpleegd en zij heeft een aantal dingen voorgeschreven hiervoor. De schiefel lijkt in grootte iets te zijn afgenomen. De schiefel zit op het rechterbeen, aan de binnenkant net onder de sprong.
Ik wil binnenkort de holistisch dierenarts nog laten komen om mijn paard helemaal te laten doormeten en daarnaast wellicht nog een foto te laten maken van de schiefel.

Nu mijn vraag: Hoe zijn jullie omgegaan met de beweging?
Ik ben nu 2 maanden bezig met 3x in de week alleen wandelen, eerst een half uur, nu een uur.
Vanaf vrijdag (ivm verhuizing naar andere pensionstalling), ben ik in de mogelijkheid om elke dag met hem te gaan wandelen.

Hoe hebben jullie tijdens de schiefel de beweging van jullie paarden aangepakt?
En wanneer en hoe zijn jullie bv weer begonnen met rijden/longeren etc?
Alle tips en hulp zijn welkom! :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:40

Ik zat op 20 km bosrit voor de schiefel. In overleg met mijn DA heb ik dat gehalveerd, dus 10 km. Dat twee weken volhouden en dan in twee weken weer opbouwen naar 20 km. Advies was wel om vooral zachte bodem te pakken.
Ik ben altijd wat voorzichtiger, dus de eerste week heb ik gewandeld en een beetje aan de lange lijnen gewerkt in stap; de tweede week een ritje van 7 km, rondje wandelen 7 km en lange lijnen in de bak; derde week 12 km rit, 8 km wandelen, lange lijnen; vierde week 17 km rit, 10 km wandelen, lange lijnen; vijfde week 20 km rit, 10 km wandelen; lange lijnen. Daarna meegereden met de mendurance (recreatierit onder het zadel) en dat weekend nog twee ritjes gemaakt, van 10-15 km en stukken gewandeld.