Mijn 15 jarige ruin heeft vorige week een ongeluk gehad. Hij is gevallen en zijn hoofd is daarna op het beton geslagen. Uit de foto's blijkt dat zijn rechter kaak gebroken is tot aan zijn oor. Opereren is niet mogelijk, er is geen houvast voor pinnen ed. Zijn kaak/mond is nu vastgezet door tape, dit mag maximaal 2 weken,dan moet hij weer vast voedsel voor zijn darmen. Nu krijgt hij 4 keer per dag sondevoeding. Na de 2 weken moeten zijn spieren de kaak opvangen en verder herstellen. Is er iemand die dit heeft meegemaakt of ervaring heeft met zulke breuken? Ik hoor graag!
xxCYNNxx
Geplaatst: 31-05-16 13:28
agossie arm paard.
Geen ervaring mee gelukkig, maar wil jou en je paard veel sterkte toewensen. Hopelijk hersteld alles goed.
mrie
Geplaatst: 31-05-16 15:22
Vriendinnen van mij zijn afgelopen jaar door Equi Tom in Belgie geholpen. Zij hadden ook een kaakprobleem (artrose in gewricht en gebroken) en dat was volgens de Lingehoeve inoperabel. In Belgie durfde ze het risico wel aan en dat is helemaal gelukt. Dus misschien moet je daar je licht eens opsteken. Heb je foto's van de rontchenfoto's dan kun je die misschien naar ze toe mailen.
Wat mrie zegt: de foto's naar verschillende klinieken doorsturen ... Soms durft de ene chirurg het niet aan en een andere wel...
jorika1986
Geplaatst: 31-05-16 15:39
Geen ervaring mee maar lijkt mij een heftige fractuur als ik zo eens mag horen... Maar wat ik uit jouw verhaal begrijp, gaan ze zijn koppie dan helemaal dicht tapen waardoor hij z'n mond niet meer kan openen??? Dat lijkt mij behoorlijk beangstigend voor het beestje...
Mijn paard heeft ooit een gebroken kaak gehad, maar dat zat wel lager als bij die van jou. Hij kreeg een operatief een schroef en een constructie van ijzerdraad hield de boel op zijn plek. Heeft 6 weken geduurd. Hij mocht wel direct zacht kuilgras eten. Hij stond de eerste week in de kliniek, de weken erna thuis in een mini weitje. Jaren later (paard is 30 jaar geworden) ging de boel toch wat verzakken.
In geval van jouw paard lijkt het me erg lastig.. Of zit de breuk wel mooi op elkaar? En enig sinds vast door de spieren?
Wie heeft gezegd dat het niet te opereren valt? Een reguliere paardendierenarts, of iemand die er meer verstand van heeft (van een universiteitskliniek bijvoorbeeld).
Dancer
Geplaatst: 01-06-16 07:55
Misschien is het een optie om eens te informeren bij EquiTom in België. Ik weet dat hij vaak dingen kan/doet die andere dierenklinieken niet kunnen/zien zitten.
Dank jullie wel, De kliniek in Utrecht en Leusden hebben alle opties doorgenomen. En dit is de enige optie volgens hen, nu met België gesproken en het advies blijft staan. Hij heeft nu een bitje, een soort ijshockeybeschermer erbij. Nu nog een week en dan hopen dat het helen van het bot een goed begin heeft gemaakt en de spieren het vervolg op kunnen vangen. Hij is niet extra angstig, ik vind het wel enorm sneu voor hem, die lieve schat. Hopen en duimen op goede uitkomst.
Zo lang zonder vast voer en met "maar" 4 maaltijden op een dag zou ik informeren of het nuttig is preventief met maagzweerremmers aan de gang te gaan (Omeprazole - Abler of Gastroguard. Abler is veel goedkoper, maar levertijd is vaak wel 2 weken omdat het uit amerika komt, dus dan moet je kijken of je op bokt een partijtje op de kop kunt tikken).