Kapot gereden lager

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaimy10

Kapot gereden lager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 08:22

Goedemorgen! Ik wil het toch een beetje van me afschrijven aangezien ik er flink mee zit.. -O-

Ik heb mijn paard nu bijna een jaar, ontzettend lief dier en wilt graag voor je werken wat later het verhaal wel duidelijk word.. Maar sinds ik heb hem en ken (gekocht van mijn stage) heeft ie moeite met de rechterkant, inbuigen, willen nageven en loslaten. Ook het bitje accepteren was soms een klus, ook al niet graag willen innemen. Ook heeft hij met rijden altijd zijn mond open. Tijdens de les dachten wij eigenlijk dat het gewoon was dat ie stijf was en niet goed in ze lijf zat (lees. Geen spier heel mager).

Toch maakte we (mijn top verzorgster en ik) ons zorgen, half jaar geleden is er een tandarts geweest, merkte dat zijn mond flink gevoelig was maar zag niks wat hem verontstelde. Toch zat het bij ons niet lekker en hebben we een andere tandarts er naar laten kijken.. Helaas is zijn rechter kant kapot gereden, op de lager zit een grote bult, klein stukje zichtbaar bot maar is een oude wond.. "Hij heeft flink pijn, hij loopt puur op ze karakter, als je doorgaat is dit zeer dieronvriendelijk" BAM. Flinke klap in je gezicht, waarom had ik niet veel eerder iets gemerkt, we kunnen tenslotte lezen en schrijven samen... Nu viel wel alles op ze plek, ook het staken en niet naar voren willen als er druk bij kwam kijken of wanneer hij tegen d'r hand ging lopen.

Maar nu? Bitloos.. Dat zou kunnen, maar daar zat ook weer een maar aan vast. Waarschijnlijk zit de druk van het bitloos hoofdstel ook precies op de pijnlijke kant. Met het halster aan de longe was ie soms al een het stoeien met klapperen. En hoe reageert hij hier op? Het is een heel gevoelig paard, wat als ie sterk word en ik meer druk moet geven? Dan geef k druk op de neus maar straalt t nog naar de kaak/lager/mond toe.

Ik voel me nu even heel machteloos.. Het is een heel blij paard en zo onwijs opgeknapt, zelfs met rijden zijn we ontzettend gegroeid terwijl die, schijnt, zoveel pijn gehad te hebben.. De tandarts legde alleen zijn vinger erop en hij zat al tegen het dak..

Zijn er mensen hier met ervaring? Had ik dit eerder kunnen merken, hadden de vorige eigenaren dit niet moeten weten? Waar ik nog het meeste moeite mee heb is dat ik niks voor hem kan doen, het word niet beter. ;(

Ik wou het even van me afschrijven en even delen.. Ik heb hem gekocht als wedstrijd en leer paard, geleerd heb ik heel veel van hem en genoten op wedstrijd deden we zeker, daarom vind ik het zo oneerlijk tegenover hem dat hij zoveel pijn gehad heeft en nog steeds heeft.. Weg gaat ie zeker niet als mensen daaraan twijfelen, hij zal lekker als tut paard blijven en we kunnen met de tijd ons gaan verdiepen in grondwerk, voor nu is alleen het rijden even klaar en dat is toch wel een domper.. Ik geef het even de tijd voor ik bitloos ga uitproberen, mocht dit aanslaan top. Merk ik nog dat het drukt, is de laatste optie helaas ook afgevallen..

Wel bel ik mijn eigen tandarts, even op om te vragen of hij nog even wilt komen kijken voor een dubbel check. -O-
Laatst bijgewerkt door Gini op 31-05-16 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen uit de openingspost verwijderd

_Zsazsa_

Re: Kapot gereden lager

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:35

Probeer bitloos eerst, zowel sidepull als kaakgekruist. Misschien helpt het wel.
je kan dan spelen met de hoogte van de neusriem om de lagen te ontzien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:36

Ik zou het voorleggen aan je dierenarts, het liefst een kliniek want misschien kunnen ze er operatief nog iets aan doen. Je zegt dat je nog een stukje bot ziet. Misschien kunnen ze dat operatief nog verwijderen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:38

Hé wat naar TS :(:) Misschien met de tijd dat het wel een gedeelte kan helen en dat bitloos wel een optie is. Maar alleen tijd weet raad.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:43

ik weet niet of je het al gedaan hebt en hoe makkelijk het aan te leren is, een neckrope kan ook een optie zijn.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:47

Je zou een touwhalster kunnen proberen. Dat geeft veel minder druk dan een kaak of kin gekruist en zit doorgaans ook hoger op de neus dan waar een bit zit dus het drukt niet op die zere plek.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:48

Bitloos accepteerde mijn merrie heel snel en was er net zo makkelijk te rijden als met bit. Heb een kaakgekruisd hoofdstel. Die van mij had gelukkig alleen een wondje waardoor ze tijdelijk geen bit in mocht (waarschijnlijk ergens achter blijven hangen) Tegenwoordig mag je geloof ik in het M ook bitloos starten dus je kan ook nog eens gewoon op concours :D

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 08:52

Helaas schijnt het meer voor te komen bij paarden die op hoog niveua gelopen hebben, begreep ik.. Hij is heel sensibel en gaat niet goed lopen wanneer die ze rug wegduwt, waar bang voor ben met neckrope. Ik wil hem zo veel mogelijk ontlasten. Hij is ook 'al' 16 en heeft het grootste gedeelte van ze leven al op concours gelopen. Dus als ie bitloos goed oppakt vind k buitenritjes ook prima, dan zit zijn wedstrijd carrière erop!! ❤️

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:53

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een optoming die strak rond het hoofd komt te zitten, daarom zou ik voor een touwhalster gaan. Eerst lekker mee grondwerken en kijken hoe je paard erop reageert. En anders zou ik, zoals maava al aangeeft, met de neckrope gaan rijden. Uiteraard wel na de nodige voorbereiding.

Ik ben ook wel heel erg benieuwd of er operatief nog iets aan te doen is, zoals damian voorstelt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:54

Dat gaat idd bitloos worden maar ik zou zijn hoofd eerst een tijdje rust geven en kijken wat er dan veranderd is (qua genezing). Nu doet het allemaal pijn en dat moet kunnen helen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:55

jaimy10 schreef:
Helaas schijnt het meer voor te komen bij paarden die op hoog niveua gelopen hebben, begreep ik.. Hij is heel sensibel en gaat niet goed lopen wanneer die ze rug wegduwt, waar bang voor ben met neckrope. Ik wil hem zo veel mogelijk ontlasten. Hij is ook 'al' 16 en heeft het grootste gedeelte van ze leven al op concours gelopen. Dus als ie bitloos goed oppakt vind k buitenritjes ook prima, dan zit zijn wedstrijd carrière erop!! ❤️

Klopt, komt nog wel eens door verkeerd stang gebruik.. Maar het is echt niet gelijk voorbij hoor! Mijn paard schuimt ook gewoon met bitloos en loopt heerlijk in de ontspanning. Als je paard pijn heeft met bit dan is het ook niet gek dat ie spanning opbouwt. Gewoon proberen en wie weet loopt ie als een zonnetje!

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 08:56

Volgens de tandarts is er niks aan te doen en gaat een operatie niet helpen. Het zit er al heel lang en ze hele kaak is gevoelig geworden hierdoor..

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 08:57

MarjanB schreef:
jaimy10 schreef:

Klopt, komt nog wel eens door verkeerd stang gebruik.. Maar het is echt niet gelijk voorbij hoor! Mijn paard schuimt ook gewoon met bitloos en loopt heerlijk in de ontspanning. Als je paard pijn heeft met bit dan is het ook niet gek dat ie spanning opbouwt. Gewoon proberen en wie weet loopt ie als een zonnetje!

Bitloos ga k vd zeker proberen, maar misschien geeft ie zelf wel aan dat t gewoon klaar is, het elke dag trainen ect. Zo een gevoel heb ik er een beetje bij gekregen helaas. Maar neemt niet weg dat ik ook zeker van em kan genieten zonder intensief te rijden

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:09

jaimy10 schreef:
Bitloos ga k vd zeker proberen, maar misschien geeft ie zelf wel aan dat t gewoon klaar is, het elke dag trainen ect. Zo een gevoel heb ik er een beetje bij gekregen helaas. Maar neemt niet weg dat ik ook zeker van em kan genieten zonder intensief te rijden

Super dat je naar je paard luistert en dat hij er ook mag zijn zonder dat je hem intensief kunt berijden, maar als hij het dagelijks trainen nu zat is dat waarschijnlijk niet om het trainen, maar om de pijn die ermee gepaard gaat. Dikke kans dat een paard dat zo voor je door het vuur gaat het gewoon weer hartstikke leuk vindt om met je te werken als het geen pijn doet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:11

jaimy10 schreef:
Volgens de tandarts is er niks aan te doen en gaat een operatie niet helpen. Het zit er al heel lang en ze hele kaak is gevoelig geworden hierdoor..

En toch zou ik bij een kliniek om een second opinion vragen. Voordat je allerlei hoofdstellen gaat uittesten.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:17

super TS dat je naar je paard luisterd!
Zo heb ik zelf een merrie die geopereerd is aan haar kaak, hierdoor oa een kies mist en vervelend littekenweefsel heeft in haar mond, met bit is ze gewoonweg niet fijn, vind ze zelf niet fijn meer, haar rijd ik ook bitloos (s-hack of sidepull) en ze loopt heerlijk, schuimvlokjes vliegen in het rond, lekker los in de aanleuning en fijn over de rug.

Jennyj01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:22

Als het ene bitloze systeem niet werkt probeer dan een ander. Ze werken allemaal weer anders en de druk ligt ook weer ergens anders. Ik kwam uiteindelijk bij een s hackemore uit. Ook door problemen in de mond uit het verleden.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:02

Bedankt voor de lieve meedenkende reacties! Ik ga zeker het 1 en ander proberen. En dan houden we het op de buitenritjes. Niet ondat ik niet denk dat je het in de sport niet haalt met bitloos maar omdat ik denk dat hij nu aangeeft dat dat gebied klaar voor hem is! En van buitenritjes genieten wij net zo!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:10

Ik zou inderdaad eens een second opinion aanvragen bij een dierenarts. De tandarts die jij erbij had is volgens mij een prima tandarts, maar geen dierenarts.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:36

http://www.trekpaard-actief.nl/archief/ ... utjens.htm

Er is in de handel een op maat gemaakte lagerbeschermer beschikbaar. Misschien is dat een mogelijke oplossing om de mond rust te geven.

Je zou in een kliniek een second opinie kunnen aanvragen om de laag te laten herstellen operatief.

Een goed osteopaat of cranio sacraal therapeut kan al veel druk/spanning in het hoofd wegnemen. Dat zal ook al schelen
Laatst bijgewerkt door janouk op 31-05-16 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:43

Je kan natuurlijk ook met een halsring rijden ;)
Dan heb je überhaupt daar niets in de buurt wat eventueel pijn kan geven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:47

Ik weet niet hoe hoog het zit maar een hooG afgesteld bitloos hoofdstel lijkt me eventueel een optie voor je?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 18:47

Bitloos met de rambo micklem?

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 20:18

Ik heb even wat hoofdstellen bekeken en er zitten echt wel wat tussen waar k voor ga kijken! Mijn eigen tandarts komt volgende week vrijdag voor een dubbele check, morgen ga k toch even de dierenarts bellen voor fotos aangezien meerdere mensen dit zeker voorstellen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:26

Een second opinion bij en goede dierenarts .
Die kan een rontgen foto maken waarop de lagen zichtbaar zijn en dan zie je wat effectief de schade is en in hoeverre het nog pijnlijk is .
Wat voor bit reed je mee ?
Want je hebt ook flexibele rubber bitten met stalen kern .
Die zouden minder pijnlijk moeten zijn op de gevoelige lagen . Of een trens die blokkeer zoals stubben easy control dan heb je meer druk op de tong ipv op de lagen .
En anders idd bitloos en bitloos land heeft 101 optomingen waar er ongetwijfeld een bij zit die jullie past .