Peesblessure paar vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solica

Peesblessure paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 23:09

Mijn grote vriend is niet altijd even voorzichtig met zichzelf en heeft daardoor al een hoop blessures gehad. Zondag ga ik weer met hem voor het eerst sinds een jaar naar een springwedstrijd en ga echt janken als blijkt dat hij dat niet meer aan kan := nu heb ik hem al wel weer 10 maanden gewoon in training en in die tijd heeft hij nog geen 1x weer een blessure gehad tussendoor wel eens een dik warm been als ik net iets te veel van hem vroeg maar dat was alleen de eerste 3 maanden. Ik heb hem nu in een heel klein stukje land staan als voorzorgsmaatregel en dat heeft een hoop leed voorkomen. Goed nu is het dus zo dat hij 3x een peesblessure heeft gehad, 1x iets met zijn kogel en nog een hele hoop onverklaarbare kreupelheden die na een paar dagen weer over waren. Ik ben er ook achter gekomen dat hij van mijn BR Ultimo peesbeschermers voor erg warme benen krijgt en dat hij de dag er na dikke benen heeft en dat betekent dat ik die week niet kan rijden omdat zijn pees moet herstellen. Nu heb ik dus een paar vragen :

Hoe kun je de pezen van een paard sterker maken?
Zijn er voedingssupplementen die de pezen helpen "sterk" te blijven?
Weet iemand goed lucht doorlatende peesbeschermers?
En zijn er nog algemene tips/tricks voor paarden die gevoelig zijn voor dit soort blessures?
Kan je paard puur door hoefijzers al een peesblessure oplopen? Want knol had alle 3 keren net weer nieuwe ijzers onder voor het buiten seizoen :roll:
Als je paard een beetje een bolle hoef heeft, heeft hij dan meer kans op peesblessures?
En mijn grote maat draaft en galoppeerd met zijn been recht en zwabbert dus enorm met zijn voeten, kan dat er ook invloed op hebben?

Heb de DA de oren van het lijf gevraagd maar ben een paar dingen dus vergeten te vragen :+

Sorry als dit hier verkeerd staat ben nog redelijk nieuw op bokt en het is hier nogal groot dus ik kan niet alles vinden :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:02

Wat heeft jouw DA gezegd over t springen?
Zover ik weet is t 9 van de 10x funest om de springsport in te gaan met paarden die een PB hebben gehad. en als ze dat al 3x heeft gehad plus iets aan een kogel?

Ik mocht sowieso pas 1,5 jaar na de laatste positieve echo een keer een balkje meepakken.. en dat heb ik eigenlijk niet meer gedaan.

edit: het ligt er natuurlijk vooral aan waar de PB zit; tussenpees? voor/achter benen? vooral combi tussenpees +voorbenen zijn voor t springen niet best.

Solica

Re: Peesblessure paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:40

De da zei dat hij wel vertrouwen had in het springen maar hij deed er sowieso nogal makkelijk over dus ik weet niet als het ook echt zo is. Linker voorbeen had hij het.. We springen nu wel weer elke week en dat houd hij wel. Het doel met hem is gewoon soms voor de lol een BB/B rondje zou dat kunnen?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:48

Ik kan je aan een paar antwoorden helpen ( wat ik doe me peesblessure aan de tussen pees rechter voorbeen)

Ja ik spring en cross weer voor de hobby ook nooit voor wedstrijden gedaan in de les spring ik ook fanatiek mee

Goed voor de pezen is stappen en stukjes draf op het harde

Peesbeschermers ja welke verschillende soorten maar met springen cross beschermers van pe ja de benen bkijven echt koeler ook na rijden peesbeschermers al eerste af doen kan warmte als eerste weer weg ( in begin zelfs met uitstappen al af) en als laatste tip ga in overleg met je hoefsmid of hij dan niet de stand veranderd met ijzer en is je ijzer nodig ? Nee ben niet anti ijzer maar als het elke keer dan gebeurd wel even extra overleggen

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 14:58

@snorkel1986 Dankje! Mag je met de pe crossbeschermers ook naar springwedstrijden? Ik ga ze denk ik sowieso bestellen voor thuis met springen. Ijzers gaan er denk ik niet meer onder. Hij is wel voorzichtig op gras wedstrijden en ik rijd niet als het glad is dus ik denk niet dat dat nodig is, maar als het wel nodig is zal ik de hoefsmid er even naar vragen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:01

zeker als hij al 3 peesblessures heeft gehad zou ik echt nooit meer springen. Pees herstelt nooit zo goed als dat het geweest is en springen blijft een flinke belasting.
Klinkt ook alsof je paard zijn lichaam niet goed gebruikt en dan zijn blessures wel snel aanwezig.

Truusje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:40

Ik heb mijn paard MSM optimal C gegeven. Dit heeft hem erg goed geholpen. Hij had een geirriteerde pees. Daarbij heb ik kwa peesbeschermers niet iets aparts, volgens mijn dierenarts maakt dat ook niet veel uit. Wel heb ik als tip meegekregen om altijd na het 'rijden' of bewegen eventjes de benen/pezen af te spuiten met koud water. Als jouw paard zonder ijzers kan is dat misschien wel beter als hij altijd in de wei staat. Paarden die met ijzers veel buiten staan en sprintjes trekken en doorglijden helpen hierbij niet zuinig te zijn op hun pezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:30

Ijzers kunnen inderdaad er aan bijdragen dat een pees sneller beschadigd, maar ook ijzerloos is geen garantie. Rustige beweging, doorbloeding en heel veel geduld.......

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:39

Aantal tips:
1. Goede smid doet wonderen: verkeerde stand is funest en hard corrigeren van een bepaalde stand ook
2. Benen koelen na arbeid
3. Zo min mogelijk bescherming
4. Stappen op het harde bevorderd de doorbloeding
5. Heel belangrijk voor pezen is gelijkmatige belasting, dus niet ene dag niks doen en andere dag volop wedstrijd/ lessen.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:38

Bedankt allemaal! Hier heb ik zeker wat aan.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:54

Citaat:
Hoe kun je de pezen van een paard sterker maken?

Iedere dag voor of na je training een half uur op harde ondergrond stappen.

Citaat:
Zijn er voedingssupplementen die de pezen helpen "sterk" te blijven?

Zelf gebruik ik graag Global Medics Tendon Cure of Audevard Tendon

Citaat:
Weet iemand goed lucht doorlatende peesbeschermers?

Premier Equine air-cooled eventing boots :) , met luchtgaten

Citaat:
En zijn er nog algemene tips/tricks voor paarden die gevoelig zijn voor dit soort blessures?

Stukje management is dat, zeker na een zware training wat rustiger aan doen, stappen op het harde, goed koelen na het rijden.

Citaat:
Kan je paard puur door hoefijzers al een peesblessure oplopen? Want knol had alle 3 keren net weer nieuwe ijzers onder voor het buiten seizoen :roll:

Nee dat lijkt me niet, zolang de stand niet veranderd wordt

Citaat:
Als je paard een beetje een bolle hoef heeft, heeft hij dan meer kans op peesblessures?

Dat kan, dat ligt eraan hoe hij daarbij zijn voet wegzet. Soms kan er extra druk op de pezen komen doordat de kogel wat verder "inzakt" bij het lopen, waardoor peesvezels uit kunnen rekken.

Citaat:
En mijn grote maat draaft en galoppeerd met zijn been recht en zwabbert dus enorm met zijn voeten, kan dat er ook invloed op hebben?

Jazeker, "zwabberen" geeft een abnormale (zijwaartse) druk op de pezen. De pees is daar in principe niet op gemaakt, en daar zouden dus wat zwakke plekken kunnen ontstaan.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:13

De aquatrainer (bij stal het podium in starnmeer) helpt om de pezen sterker te maken.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:16

@MissMiekjee en @dushishoeve Thanks :)
@MissMiekjee kan ik wat aan het zwabberen doen? Ik merk wel dat als hij zich meer ontspant met het rijden dat het minder is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:35

Meeste vragen zijn al beantwoord volgens mij :). Ik voer MSM bij om de banden en pezen sterk te houden. Daarnaast stap ik altijd uit op het harde en spuit de benen daarna af. Smeer ze daarna in met cooling gel, maar bv. Icevibe of coolpacks koelen nog beter. 3x in de week rij ik buiten en draaf dan ook altijd expres stukjes op het harde. Bouw dit wel langzaam op. Spieren bouw je snel op maar pezen worden maar langzaam aan sterker.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:43

Weidebloem schreef:
Meeste vragen zijn al beantwoord volgens mij :). Ik voer MSM bij om de banden en pezen sterk te houden. Daarnaast stap ik altijd uit op het harde en spuit de benen daarna af. Smeer ze daarna in met cooling gel, maar bv. Icevibe of coolpacks koelen nog beter. 3x in de week rij ik buiten en draaf dan ook altijd expres stukjes op het harde. Bouw dit wel langzaam op. Spieren bouw je snel op maar pezen worden maar langzaam aan sterker.

Klopt alles is al beantwoord. Kun je op bokt zelf je topics sluiten of moet je ze gewoon laten zakken? :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:54

Topics worden alleen gesloten als een discussie uit de hand loopt, dubbel topic o.i.d. Zelf kan je geen topic sluiten, hij zakt indd langzaam weg :j