Merrie plast enorm veel tijdens hengstigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Merrie plast enorm veel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:33

Goedenavond,

Mijn merrie staat sinds augustus in een gemengde groep. Hiervoor heeft ze altijd samen met mijn andere merrie gestaan. Sinds ze ruinen in de buurt heeft, is haar hengstigheid goed te merken. Ze staat dan continu met d'r billen te draaien en te plassen. Ze wordt niet vervelend qua gedrag (voor mij dan, de ruinen zijn haar af en toe wel flink zat :') ), maar ze plast heel haar achterbenen onder.
Haar hengstigheid duurt nu ook langer en ze is vaker hengstig.

Sinds drie weken hebben we een nieuwe merrie op stal die de leiding genomen heeft. Hier was ze eerst bang voor, maar haar hengstigheid heeft het gewonnen en inmiddels staat ze al ruim 2 weken tegen de nieuwe merrie aan te plassen. :+ Het lijkt wel of het niet meer ophoudt, ik vind het knap dat ze het nog aangedronken krijgt. :')

Waarom reageert ze zo heftig op de nieuwe merrie? Het is tenslotte een merrie en geen ruin.
Is er iets wat ik kan voeren om haar hengstigheid iets af te vlakken? Nogmaals, ze is niet vervelend behalve dat ze errug graag terug wil naar de kudde, maar ze is vooral zo vaak en zo lang hengstig.

Alvast bedankt! :D

LinSa

Re: Merrie plast enorm veel tijdens hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:21

Ben ik echt de enige met zo'n pismerrie? -O-

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:29

de cyclus van een merry is om de drie weken dat is normaal. het komt vaker voor dat merries heftiger reageren als je een gemengde groep hebt. daar is niks mis mee. dat is juist een teken dat je merrie lekker gezond is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:30

Nee hoor, heb nu een welshje die net zo zeikerd is, ze staat niet samen met de ruinen, maar ernaast.
Continu is ze aan het pissen en miepen naar de mannen. Bij de vorige eigenaar toonde ze weinig hengstigheid, maar zij had alleen merries. En ik heb ook ruinen.

Wiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:40

Oohh dit komt zo bekend voor! Mijn merrie heeft exact hetzelfde, echter reageert ze niet op hengsten maar is ze helemaal verliefd op andere merrie's := echter is mijn merrie het hele jaar door hengstig en wordt ze heel vervelend ook met rijden, dan is ze constant aan het gillen etc. (Hiervoor is ze al helemaal gecheckt of het niks geks was)
Mocht ze er nu echt last van blijven houden kun je ook de DA om advies vragen, geloof dat je dan Regumate kunt geven als ik het goed heb. Maar zolang er geen verdere problemen zijn zou ik de natuur de gang laten gaan!

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:40

Enigste wat echt helpt, is regumate.
Maar dat wordt meestal alleen gebruikt bij merries die echt lastig worden wanneer ze hengstig zijn, te veel hormonen aanmaken. Maar dit is wel erg prijzig!

Als jij zegt dat je merrie niet lastig etc is, zou ik er niet veel aan doen, en dan ook eigenlijk vooral geen regumate gaan geven.
Je merrie is gewoon gezond.

Je kunt eventueel iets homeopathisch proberen, deze krijg je gewoon op internet. Of dit helpt, weet ik niet...

In de herfst/winter maanden moet het minder heftig gaan worden. We zitten nu tenslotte ook in de meest vruchtbaarste periode.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:46

Gelukkig, begon al een beetje aan haar psychische gesteldheid te twijfelen :+

Redelijk normaal dus als ik het zo lees. Ik zal eens bijhouden wat haar cyclus is.

Qua gedrag merk ik niet echt verandering gelukkig.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:48

Wiggy schreef:
Oohh dit komt zo bekend voor! Mijn merrie heeft exact hetzelfde, echter reageert ze niet op hengsten maar is ze helemaal verliefd op andere merrie's := echter is mijn merrie het hele jaar door hengstig en wordt ze heel vervelend ook met rijden, dan is ze constant aan het gillen etc. (Hiervoor is ze al helemaal gecheckt of het niks geks was)
Mocht ze er nu echt last van blijven houden kun je ook de DA om advies vragen, geloof dat je dan Regumate kunt geven als ik het goed heb. Maar zolang er geen verdere problemen zijn zou ik de natuur de gang laten gaan!

Reageert jouw merrie op merrie's hoger in rang? Ik vraag ze af of het met een stukje dominantie te maken heeft aangezien ze de ruinen links laat liggen sinds we een nieuwe dominante merrie hebben staan.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:50

O ja, we hebben 3 merries en 2 ruinen. Dames zijn allemaal na elkaar hengstig dus de mannen hebben nooit rust :')

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:51

Één van mijn merries die wilde in het begin dat ze bij mij was, mijn andere merrie nog wel eens bespringen. Dit komt vaak dat ze in het begin nog aan alles moeten wennen en dan spelen de hormonen ook op.
Toen mijn welshje onlangs kwam, waren in één keer alle dames kats hengstig en pisten en miepten de boel bij elkaar.
Volgens mij heb ik ergens gelezen, dat ze tijdens hun hengstigheid makkelijker toegankelijk zijn voor andere paarden en dat dan de gewenning en acceptatie vloeiender gaat.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:57

mijn merrie heeft er ook een handje van, vriendin van me heeft een hengst eerder nooit geen problemen. Laatst samen een buitenrit gemaakt me merrie heeft het gepresteerd om 15 km lang te pissen zelfs in draf. Als ik haar naar de wei breng waar me ruin staat te grazen begint ze soms 50 meter van te voren al te pissen
Ze is heel narrig onder het zadel als ik dan in de bak rij buiten ritten gaan dan weer wel goed.
Ik voer mijn merrie nu monnikspeper, dit was niet duur dus vind dat nog wel het proberen waard.
Het schijnt nogal een tijd te duren voor het werkt, en ik rij momenteel niet in de bak dus kan nog even niet zeggen of het werkt.