Drukplekken van zadel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Drukplekken van zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 20:10

Hoi.

Mijn zadel is al vrij oud. Ik heb het toen der tijd tweedehands gekocht. Ik heb aan mensen gevraagd die veel verstand hebben van zadels of mijn zadel goed lag. Ze zeiden dat de ruggengraat mooi de ruimte heeft en de schouders ook.

Nu heb ik een dik jaar geleden met bontje gereden. Dit werd door iedereen afgeraden dus toen zonder bontje gereden, nooit geen druk plekken bijhalve nu. Hij heeft er ook vrij veel.

Ook bokt hij, dus als dit samen hangt met die druk plekken geloof ik dat best.

* de da is pas geleden nog geweest om hem helemaal na te kijken en woensdag komt hij weer voor de tanden. Dan kan ik hem ook nog vragen om naar zijn rug te kijken. *

Hou het een beetje lief aub. :)
Groet Yenni.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Drukplekken van zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:12

Ik zou er gewoon een goede zadelpasser bij halen...duidelijk dat het zadel niet goed ligt...

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:13

Hay TS

Allereerst dapper dat je een topic opent en goed dat je hulp vraagt!! Het feit dat hij 'meerdere drukplekken' heeft betekend dat hij er al wel langer last van heeft vrees ik. Heb je niet eerder wat gemerkt? Qua drukplekken of bewegen.

Ik zou niet je dierenarts maar een paardenfysio je paard na laten kijken in zijn rug want een fysio is vaak toch iets kundiger (kan bijv ipv fysio ook een osteopaat o.i.d. zijn!) Ik zou sowieso nu even niet rijden! Want je doet je paard er wel flink zeer mee als hij drukplekken heeft en ook bokt.

Is een zadelmaker laten komen geen goed idee? Die kan mss je huidige zadel aanpassen of je adviseren met een nieuw (passend) zadel.

Succes ermee.

Groetjes Nicole

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 20:14

Bellatrix schreef:
Ik zou er gewoon een goede zadelpasser bij halen...duidelijk dat het zadel niet goed ligt...

Dat is dus een probleempje. Toen de da langs kwam waren mijn ouders er ook bij en toen was hij helemaal ok. Heb al met ze gepraat maar ze zeggen steeds dat er niets mis is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:14

Klinkt alsof je ouders er niet zoveel verstand van hebben eigenlijk. :o
Een DA is geen zadelpasser...

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:16

Ik denk dat je ouders ook zullen begrijpen dat drukplekken gewoon een teken zijn van een niet passend zadel.
Anders moet je ze misschien even uitleggen dat een paard die straks een kapotte rug heeft en wekelijks fysio, pijnstillers en niet te rijden is, duurder is.

**dit is niet zo bot bedoeld als het er staat, maar ben klein beetje allergisch voor ouders-van-paardenmeisjes die dan dit soort dingen overbodig of niet nodig vinden door een incidentje op mn vorige stal**

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 20:17

Storm2009 schreef:
Hay TS

Allereerst dapper dat je een topic opent en goed dat je hulp vraagt!! Het feit dat hij 'meerdere drukplekken' heeft betekend dat hij er al wel langer last van heeft vrees ik. Heb je niet eerder wat gemerkt? Qua drukplekken of bewegen.

Ik zou niet je dierenarts maar een paardenfysio je paard na laten kijken in zijn rug want een fysio is vaak toch iets kundiger (kan bijv ipv fysio ook een osteopaat o.i.d. zijn!) Ik zou sowieso nu even niet rijden! Want je doet je paard er wel flink zeer mee als hij drukplekken heeft en ook bokt.

Is een zadelmaker laten komen geen goed idee? Die kan mss je huidige zadel aanpassen of je adviseren met een nieuw (passend) zadel.

Succes ermee.

Groetjes Nicole

Wat een fijne, lieve reactie <3

Een osteopaad is niet zo een slecht idee.

Ja qua beweging merk ik veel. Hij bokt veel en hij verruimt niet graag. Ik had laatst een topic geopent over het bokken en toen was het maagzweren omdat hij luchtzuigt. Daarom is hij toen nagekeken.

Qua een zadelpasser: zie 2de reactie van mij. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 20:18

Storm2009 schreef:
Ik denk dat je ouders ook zullen begrijpen dat drukplekken gewoon een teken zijn van een niet passend zadel.
Anders moet je ze misschien even uitleggen dat een paard die straks een kapotte rug heeft en wekelijks fysio, pijnstillers en niet te rijden is, duurder is.

**dit is niet zo bot bedoeld als het er staat, maar ben klein beetje allergisch voor ouders-van-paardenmeisjes die dan dit soort dingen overbodig of niet nodig vinden door een incidentje op mn vorige stal**

Mijn moeder weet dat het zadel dan niet lekker zit maar zegt dan rij met een bontje...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:18

Bontje is de oplossing niet natuurlijk...hopelijk kan je een oplossing vinden...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:07

Het zadel kon best goed gepast hebben, toen je je paard kocht. Maar als je goed traint, verandert de bespeiering van je paard en moet je je zadel aanpassen aan de nieuwe bespiering van je paard.
Wij zijn een half jaar geleden met een jong paard begonnen, zijn bespiering is zo gegroeid dat het zadel door de zadelmaker in dat half jaar al een keer is aangepast.

Een zadel dat zadeldrukkingen veroorzaakt, is te klein, klemt en drukt. Een bontje maakt het zadel nog smaller, nog meer druk. Er zal juist meer uit vulling uit moeten om het zadel passend ts krijgen.

Een goede zadelpasser kan je goed advies geven

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 21:40

Dankje maar hoe kan het dan dat je er doorheen kan kijken (als het zadel op de blote rug ligt kan je naar de andere kant kijken) dan is het toch niet te krap? Of heb ik nu heel dom? :o?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:48

Als het zadel te krap is kan hij juist wat hoger komen te liggen, dus dat je er dan onderdoor kan kijken kan kloppen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 21:51

Oke dankje. Ik reageer / kijk morgen verder. Grtjs.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:13

Denk dat drukplekken en bokken toch wel wijzen op een niet goed passend zadel... Misschien kan je dat ook zo aan je ouders uitleggen :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:24

Een zadel moet minimaal 1 keer per jaar worden nagekeken en op je paard weer goed gelegd worden. Een tweedehands zadel op een nieuw paard is zonder zadelmaker eigenlijk niet mogelijk. Drukplekken ontstaan niet in enkele weken, meer in maanden.
Niet meer rijden tot er een goede osteo, masseur en zadelmaker bij geweest zijn.
En helaas loop je ook de kans dat het niet meer goed komt als hij al meerdere drukplekken heeft.
Goedkoop is duurkoop helaas.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 18:13

Hallo.

Even een update vanaf mijn kant.

Vanmiddag is de da geweest en ik heb het ook daar even aan gevraagt, en ze vroeg of hij aangekomen was en dat is hij dus het kon goed zijn dat zijn bouw verandert is en daardoor het zadel niet meer paste. Ze heeft naar de drukplekken gekeken en ze zei dat dat goed door het zadel kon komen.

We kijken het nog een weekje aan of het minder word zo niet komt er een zadelmaker aan te pas.

Weet iemand toevallig een goede zadelmaker in de omgeving van Weert?

Gr Yenni

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:24

Yenni schreef:
Ze heeft naar de drukplekken gekeken en ze zei dat dat goed door het zadel kon komen.

We kijken het nog een weekje aan of het minder word zo niet komt er een zadelmaker aan te pas.

Waarom zou je het een weekje aankijken als de dierenarts al zegt dat het goed door het zadel kan komen?
Als er nog steeds drukplekken zijn dan hoop ik tenminste dat je niet bedoelt dat je een weekje op de drukplekken gaat rijden om te kijken of het erger/minder wordt?

Over het te krap zijn: of je door de kamer (de lucht boven de ruggengraat) heen kan kijken zegt niets over of het zadel past. Je hoort altijd door de kamer heen te kunnen rijden, maar als de kussens links en rechts te dicht bij elkaar of juist te ver van elkaar af staan dan heb je al problemen. Aan de voorkant grijpen bovendien twee starre takken van de boom omlaag over de schouder: als die te steil omlaag lopen dan knijpen ze je paard/schouder, als ze aan de onderkant te ver uit elkaar staan dan krijg je teveel druk op de bovenkant van de schouder/schoft, en zo zijn er nog veel meer dingen die moeten passen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 18:36

Uiteraard ga ik niet rijden deze week. Ik ga hem wel longeren om hem in beweging te houden maar zo kunnen de druk plekken "genezen".