Ik weet het niet meer.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Ik weet het niet meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 18:51

Ik heb sinds 4 weken een pony. Na 5 dgn DA erbij gehad omdat ze erg begon te schuren. Diagnose zomereczeem.
Tot vorige week geen problemen verder, tot ze vandaag precies een week geleden erg benauwd was en non-stop aan het hoesten was. Na een half uurtje afwachten en kijken of ze wel wilde eten DA gebelt. Ze heeft een prikje ventimil(? Om longen wijder te krijgen) gehad en een pasta in wormspuit tegen de infectie. Op dat moment kon DA alleen vertellen dat er een infectie in de longen zat en geen verdere diagnose stellen omdat er te veel geluid te horen was in de longen. Dit hielp! Benauwdheid werd minder en hoesten was over na 3 dagen. Ik mocht de medicatie max 3 dagen geven en bij uitzondering 5 dagen. Omdat het aan de beterende hand was, toch gestopt. De vierde dag begon ze weer te hoesten, meteen DA weer gebelt. Diagnose; infectie was helemaal weg, alleen klonken haar longen wel dampig.
Weer medicatie gekregen (in vloeibare vorm over het voer heen)

Afbeelding

Helaas heeft dit niet het gewenste effect, tenminste... Ze hoest niet meer, dus positief, maar ik haalde haar net naar binnen en zag haar door de eczeemdeken duidelijk 'uitknijpen' met haar buik.

De vraag is, wat nu?
Ik weet het niet meer.... Pony is pas 9 jaar en heeft zover ik in kan schatten nooit wat hoeven doen gezien ze niet beleerd is of wat ook.
Ze komt uit de handel en ik heb geen idee hoe ze in het verleden erbij gestaan heeft(land, vieze stal, noem maar op)

De vraag is, wat nu... Doorgaan of stoppen?
Ik bel morgen sowieso nog de DA met dit verhaal en wil dan even overleggen wat nu...

Kan het zijn dat het iets anders is als dampig? En hoe kom ik er voor 100% achter of ze ISS dampig is of dat het toch wat anders is?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:00

Zowiezo doorgaan met wat je gekregen hebt.

Dit hebben wij op stal ook eens gehad voor een paard die aan het hoesten was gewoon opgemaakt.
Heeft toen wel geholpen.
Misschien kan je het hooi nog nat maken minder stof.

wat voor stalbdekking heb je?
Kan het paard buiten blijven?

Verder morgen weer even bellen met je zorgen.
Dierenarts kan je dan verder advies geven.
Sterkte!

Zomereczeem kan je soms ook nog verminderen door de voeding te veranderen.
Wat geef jij de pony allemaal te eten?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:05

BAL spoeling laten doen? Daarbij brengen ze vocht in de longen en zuigen dat daarna weer op. Dat vocht bevat dan ook de cellen die in de longen aanwezig zijn en dat wordt geprepareerd voor microscopisch onderzoek. Onder de microscoop kunnen ze dan bekijken wat de boosdoener is een een medicijn voorschrijven wat daar tegen helpt.

Edit: niet goed gelezen.. Infectie is dus helemaal weg? Dan even overleg met de DA of hij niet ventipulmin kan voorschrijven oid, dat mag je gewoon blijven geven. En idd heel het stalklimaat aanpassen. Paard in een luchtige stal zetten, nat hooi/kuil, niet rijden in een stoffige bak, niet vegen wanneer het paard op stal staat etc.

fleurtjeuh

Re: Ik weet het niet meer.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:08

Sowieso je medicatie afmaken!
Het duurt even tot alles weg is. Ook als ze af en toe hoest is het niet erg, de troep moet uit de longen komen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:09

Probeer er eens nat hooi bij te voeren. Mijn paard is ook dampig, hoeste veel, elke dag een bloedneus. Sinds we het hooi weken heeft hij nergens meer last van. Succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:10

Pony stond tot 2 weken geleden 24/7 op gras, maar vanwege hoefbevangenheid van een andere pony en toch ook beter voor mijn pony ivm ZE staan ze nu op een paddock met schuilstal, zonder bodembedekking (een heeeeeel klein laagje stro/hooi maar is te verwaarlozen. Verder gaan ze eind Vd middag het land op en haal ik ze naar 2-3 uurtjes weer binnen. Smorgens krijgen ze met 3 Shetlanders 2 plakken hooi en sinds 2 dagen dus subli zonder muesli om de medicatie van ponylief te mengen. Dit zelfde krijgen ze ook als ze savonds weer naar binnen gaan. Ik denk dat ze 250 gram per pony aan muesli komen per dag, eerder minder als meer. Verder krijgen ze niks. Nee dat lieg ik! Ze krijgen savonds allemaal een klein snoepje als ik ze uit het land haal, zodat ze naar de uitgang komen en ik het land niet doorhoef :+
Maar verder krijgen ze niks geen extra's .
Het hooi ben ik dus vanaf vandaag gaan weken. Vanmorgen mee begonnen en vanavond zag ik haar duidelijk door de deken heen knijpen met haar buik. Eerder zag je het ook wel iets, maar niet zoals nu. En tot vorige week zondag heeft ze nig geen seconde geknepen met haar buik

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:12

Amiigo schreef:
BAL spoeling laten doen? Daarbij brengen ze vocht in de longen en zuigen dat daarna weer op. Dat vocht bevat dan ook de cellen die in de longen aanwezig zijn en dat wordt geprepareerd voor microscopisch onderzoek. Onder de microscoop kunnen ze dan bekijken wat de boosdoener is een een medicijn voorschrijven wat daar tegen helpt.

Edit: niet goed gelezen.. Infectie is dus helemaal weg? Dan even overleg met de DA of hij niet ventipulmin kan voorschrijven oid, dat mag je gewoon blijven geven. En idd heel het stalklimaat aanpassen. Paard in een luchtige stal zetten, nat hooi/kuil, niet rijden in een stoffige bak, niet vegen wanneer het paard op stal staat etc.

Dat spul (ventipulmin!) heeft ze afgelopen zo dag in haar bloed gespoten gekregen. Wat ze nu heeft schijnt hetzelfde te zijn (zelfde werkende bestanddeel) alleen andere naam

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:14

Hier precies het zelfde gehad: veel jeuk en hoesten. Bleek een leverprobleem te zijn.

Ventipulmin deed niks en maakte het alleen maar erger. Het hoesten was dan ook een symptoom van een probleem dat ergens anders zat. Toen mijn paard eenmaal voor zijn lever behandeld werd hield het hoesten gauw op en had hij ook na een tijdje geen jeuk meer. Het is helemaal weg gegaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:15

En hoe kwam je er achter dat het zijn lever was?
Is dat met een bloedonderzoek nagekeken ofzo?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:17

Het staat je natuurlijk vrij om een bloedonderzoek te laten doen. Bij mij is het geconstateerd door iemand die het geheel in de gaten had. Huidproblemen en longproblemen (en symptomen in het bewegingsapparaat) zijn klassieke uitingen van een leverprobleem.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:19

Dat is een hele goede! Dit ga ik de dierenarts morgen voorleggen of dat het zou kunnen zijn!
Wat heb jij eraan gedaan?
En wat waren de klachten bij die van jou aan het bewegingsapparaat?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:22

Bewegingsapparaat niets, het verschilt van paard tot paard welke klachten ze krijgen. Mijn ruin kreeg dus heel veel jeuk en ging uiteindelijk ook hoesten. Terwijl mijn merrie acuut bevangen is of een hoefzweer heeft wanneer haar lever het te verduren krijgt (en dat kan bij haar al bij gewoon ontwormen zijn). Mijn ruin is alleen met Metacam bevangen te krijgen. Hij reageert in z'n hoeven op voer maar niet op het leverprobleem dat hij had.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:25

Wauw! Dat zou zo fijn zijn!
Maar zoiets moet dan toch te testen zijn? En aan de hand daarvan weet je dan toch wat je ertegen kunt doen? De mijne is namelijk pas ontwormd...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:27

Elk paard reageert anders. Voor mijn shet is ontwormen een trigger om hoefbevangen te worden. Voor honderdduizenden andere paarden niet. Kan best dat jouw pony ook niet in d'r benen en hoeven reageert als ze het aan d'r lever heeft maar, net als mijn ruin, in de huid en de longen. Paarden zijn geen apparaten, het zelfde probleem kan zich van paard tot paard op een andere manier uiten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:28

Maar hoe kun je erachter komen wat het is en hoe het behandeld moet worden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:29

Door er iemand bij te halen die er verstand van heeft.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:30

En wie of wat zou dat dan zijn? Een dierenarts of een holistisch iemand of een osteopaat, ik bedoel, er zijn zoveel specialiteiten op dat gebied...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:37

Naar mijn mening zou dat een dierenarts zijn.
Iemand die een jarenlange studie heeft gevolgd, wetenschappelijk onderlegd, en meerdere keren per jaar nascholing om bij te blijven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:39

idylle schreef:
En wie of wat zou dat dan zijn? Een dierenarts of een holistisch iemand of een osteopaat, ik bedoel, er zijn zoveel specialiteiten op dat gebied...

Iemand die jij goed vindt en vertrouwt. Ik heb geen vertrouwen meer in veeartsen dus die bel ik alleen als het niet anders kan (voor foto's ofzo). Maar ik kan jou niet vertellen wie je bij je paard moet halen. Dat beslis je zelf.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:43

...hoe precies bedoel je 'doorgaan of stoppen'....?

(Een pony uit de handel die dampig lijkt of blijkt - je kunt ook de handelaar aanspreken.)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 19:46

Janneke2 schreef:

(Een pony uit de handel die dampig lijkt of blijkt - je kunt ook de handelaar aanspreken.)

Precies zoals het staat, plat gezegd ; laten leven of enkeltje slager. Vergeet niet dat de pony pas 9 jaar is en zich echt kaal en open schuurt zonder deken(haar hele billen en hoofd en manen, idee van naakt pony ipv naakt kat ofzo) en tot nu nog niet reageerd op de medicatie voor dampigheid en dus continue benauwd is. Beide worden elk jaar erger, dus is het dan wel eerlijk om haar misschien nog wel 20 jaar te laten lopen

Dan moet je wel weten wie die handelaar is... Heb haar op een markt gekocht.

Fokker gebelt en die gaf aan dat ZE niet in de lijn voorkomt. Verder kon hij niks vertellen want veulens gingen naar een handelaar

Vandaar dit topic, want misschien kan het idd wel door een leverprobleem of te kort van iets komen en dan wil ik gewoon doorgaan. Alleen als ze dit beide echt heeft, is het dan wel eerlijk om haar te laten lopen
Laatst bijgewerkt door idylle op 29-05-16 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:50

Janneke2 schreef:

Ja en als je de handelaar wel weet zegt de handelaar breng haar maar terug die stopt er weer Wat troep in. En ze wordt zo weer als gezonde pony doorverkocht....

Dan is als er tot in het redelijke nog wat dingen geprobeerd zijn en dit helpt ook niet stoppen (=inslapen) voor mij een dierwaardige oplossing!!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:02

Mijn verzorgpony heeft dit ook. Sinds haar 3e heeft ze al eczeem, loopt altijd met een deken om en we smeren haar manen en staart in met AVS 14. Een aantal jaar geleden begon ze met hoesten, de eerste 1-2 jaar alleen een paar keer als we iets met haar gingen doen. Jaar 3 of 4 kreeg ze heel erge hoestbuien, eerst alleen als ze bezig was maar al snel ook als ze gewoon op de wei stond. Zo erg dat haar eigenaar wel eens bang was dat ze er bij neer zou vallen. Uiteraard is daar de dierenarts voor gebeld, ze heeft toen ook verschillende spuitjes gehad en kuren maar het bleef steeds terug komen.
Uiteindelijk zijn haar longen op de foto gezet en bleek ze tegen dampigheid aan te zitten, haar longblaasjes waren grotendeels weg.
Ze heeft toen 2 of 3 kuren ventipulmin gehad en krijgt haar hooi altijd nat gevoerd, nu gaat het super goed!
Het enige wat ze nog doet is een paar keer hoesten als ze net bezig is, maar dat klinkt absoluut niet meer zo erg als vroeger. Ze kucht een paar keer, briest een keer en dan is het goed :)

Ik zou altijd afmaken wat de Da voorschrijft en bij verergering bellen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 20:06

Ik blijf het haar ook braaf geven! Alleen denk ik dan, het zou beter moeten worden en niet na 2 dagen geven ineens weer minder.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:14

Dat ze weer gaat hoesten is omdat de trilhaartjes van de longen harder gaan werken om het slijm eruit te krijgen én het slijm wordt verdunt. Dus ze gaat meer hoesten om het eruit te krijgen.
Heb nog een paar dagen geduld, dan zal je vast zien dat het weer minder wordt