Paard gaat in plashouding staan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Paard gaat in plashouding staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:53

Hoi,

Wij hebben een beetje een raar probleem met onze Friese merrie. Ze gaat namelijk tijdens het rijden in een plashouding staan, maar gaat niet altijd plassen.
Ze plast best veel, dus voor het rijden zetten we haar even op stal en meestal plast ze dan ook wel. Het rijden gaat dan even goed, maar vervolgens gaat ze dus stil staan met haar achterbenen echt naar achter en voorbenen naar voren. Meestal plast ze pas na ongeveer een half uur tot een uur.
We hebben een paar weken geleden urine weggebracht naar de dierenarts, maar alle waardes waren in orde.
Wat we nu doen is doorrijden wanneer ze voor het rijden heeft geplast. We dachten dat het misschien hengstigheid kon zijn. Het was wel wat minder toen ze hengstig was en de week daarna, maar nu doet ze het weer.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Een andere optie die de dierenarts nog gaf, was om de eierstokken te scannen. Zelf zat ik er ook aan te denken om bloed te laten trekken, om te kijken of daar iets uitkomt.

Anoniem

Re: Paard gaat in plashouding staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:57

Ik zou inderdaad de medische oorzaken willen uitsluiten, maar ben ook benieuwd of ze alleen met rijden deze houding aanneemt, of ook onbelast?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:59

Ja inderdaad eerst alles medisch uitsluiten, het kan natuurlijk ook zijn dat ze ontdekt heeft dat als ze zo gaat staan dat ze mag blijven staan. Dat ze het daarom nog steeds doet.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 11:03

Ze doet het soms met longeren ook. Dan gaat ze in een hoek stilstaan en ziet het er uit dat ze gaat plassen. Dit doet ze ook niet altijd meteen. Vandaar dat we haar eerst op stal zetten tot ze gaat plassen, zodat we weten dat we haar niet over haar water rijden. Nu mag ze eigenlijk ook niet meer stilstaan zonder dat wij het vragen. Als ze dan echt moet plassen, dan doet ze het vaak na het werk in haar stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:49

Doet ze het alleen met zadel op of ook zonder? Soms kan een zadel teveel druk geven achter op de rug waardoor je dit verschijnsel ook kunt krijgen.
zou daar dus zeker even naar kijken!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 16:00

ellepel schreef:
Doet ze het alleen met zadel op of ook zonder? Soms kan een zadel teveel druk geven achter op de rug waardoor je dit verschijnsel ook kunt krijgen.
zou daar dus zeker even naar kijken!

Ze doet het ook tijdens het longeren wanneer ze niets om heeft. Dan heeft ze geen druk op haar rug.

We hebben nu dus ook afgesproken dat we doorrijden wanneer ze voor het werken al heeft geplast op stal. Want ze zal er opzich geen last van hebben als ze een uurtje niet kan plassen. Als ze voor het rijden niet heeft geplast, laten we haar de eerste keer stilstaan en daarna rijden we door.
We hopen dus dat ze hierdoor niet denkt dat ze dan constant mag gaan stilstaan wanneer ze dat zelf wil.

Maar wat zouden jullie doen als dit jouw paard was? Bloedonderzoek of eierstokken scannen. Of beide? Of nog iets anders?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:24

jee, lijkt veel op probleem wat mijn ruin ook heeft. Vorig jaar, wanneer ik hem uit het weiland haalde bleef hij wel twee-drie keer staan in plashouding, maar dan niet plassen. Weer stukje verder lopen en herhaling. Ik heb de da erbij gehaald. Er is bloedonderzoek en urine onderzoek gedaan (Steriele urine) waar niets uit kwam. Geen ontstekingen, geen blaassteen, geen nierproblemen. Ook zand in ontlasting is meegenomen, geen zand. Wat haar wel op viel was dat zijn dikke darm erg drukt op de blaas en dat deze erg zwaar was. Paard poept prima en heeft ook nog nooit koliek gehad. Maar blijkbaar geeft die druk van de dikke darm drang tot plassen. DA raadde me aan om zemelen bij te voeren (halve schep per dag). Probleem heeft zich verder vanzelf opgelost.

Dit jaar, sinds ze de wei op zijn, weer precies hetzelfde. De hele winter zemelen bijgevoerd en sinds ze op de wei staan niet meer. Ik ben nu dus weer met zemelen begonnen en moet nog even afwachten of het het gewenste resultaat geeft.

Overigens drinkt hij normaal en plast ook normale hoeveelheden, alleen vaker en kleinere beetjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:30

.....een friese ruin bij ons op stal heeft dit ook.
Hij is in de kliniek van Utrecht onderzocht, uitslag verklevingen in de dikke darm.
Oplossingen: er schijnt een operatie te zijn, maar die is duur en risicovol.
Hij staat op vlas, krijgt een beetje laxerende olie en idd zemelen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 15:33

Ze had er al last van voordat ze het land op is gegaan. Dus toen ze nog op de paddock stond.
Maar die verkleving van de dikke darm uit zich niet in andere zaken dan dus de drang om te plassen?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 15:27

Janneke2 schreef:
.....een friese ruin bij ons op stal heeft dit ook.
Hij is in de kliniek van Utrecht onderzocht, uitslag verklevingen in de dikke darm.
Oplossingen: er schijnt een operatie te zijn, maar die is duur en risicovol.
Hij staat op vlas, krijgt een beetje laxerende olie en idd zemelen.

Ik heb even gezocht naar verkleving van de dikke darm, maar dat komt meestal na een operatie. En daarbij hebben ze vaak koliek verschijnselen. Hier heeft mijn paard helemaal geen last van en ze ook nog nooit geopereerd.
Het lijkt mij ook niet dat het van een zware dikke darm is, omdat ze er al last van had voordat ze de wei op ging en er nu niet meer of minder last van heeft.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 15:39

Ik heb een merrie gehad die dat ook deed. Zelfs op stal af en toe. Die bleek een ruggewervel met wat weinig ruimte te hebben. En had dan dus gewoon pijn in de rug. Mss eens een fysio erna laten kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:33

Ja, dat vonden wij ook het gekke / typische aan het verhaal: het dier is altijd van 1 eigenaar geweest en is "dus" nooit geopereerd. Maar dat waren de bevindingen van 'Utrecht '.
Koliek achtige verschijnselen ook niet, maar het rijdt niet echt fijn.

MallyOtaku

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:58

Bij ons op stal doet een pony precies hetzelfde, deze had nergens last van maar had door dat ze dan stil mocht staan en pauze kon nemen :') Maar ik zou idd er toch voor de zekerheid naar laten kijken

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 14:31

rina schreef:
Ik heb een merrie gehad die dat ook deed. Zelfs op stal af en toe. Die bleek een ruggewervel met wat weinig ruimte te hebben. En had dan dus gewoon pijn in de rug. Mss eens een fysio erna laten kijken.

Dat ben ik vergeten te vertellen, maar ze is naar de fysio geweest toen ze er net last van had. Ze zat iets vast bij haar bekken, maar niet extreem. De fysio gaf als advies om haar bleekselderij te geven.

MallyOtaku schreef:
Bij ons op stal doet een pony precies hetzelfde, deze had nergens last van maar had door dat ze dan stil mocht staan en pauze kon nemen :') Maar ik zou idd er toch voor de zekerheid naar laten kijken

Dit dachten wij ook eerst, maar je kan echt niet lekker rijden voordat ze heeft geplast. Nadat ze heeft geplast loopt ze zoveel beter, dus ik denk echt niet dat ze dit doet om niet te hoeven lopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:34

Je zegt dat ze ook veel drinkt, wat is veel??

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 17:48

Dat heb ik nergens gezegd. Maar ze heeft een automatische drinkbak en op het land drinkt ze uit de sloot, dus hoeveel ze binnenkrijgt weet ik niet. Maar aan de hoeveelheid te zien dat ze plast, is dit ruim voldoende

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:21

MallyOtaku schreef:

...eh, hoe weet je, dat de pony "nergens last van heeft en het gewoon een manier is om onder het werk uit te komen"?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:01

Ik volg even. Mijn paard wil ook altijd plassen voor het rijden. Hij doet het meestal als ik de teugels op maat neem. Dan duikt ie het gras in en blijft ie even zo staan. Hij plast uiteindelijk wel altijd. Maar vaak neemt ie er wel ruim de tijd voor..

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:13

Hoe oud is je paard? Zou het cushing kunnen zijn? veel drinken en veel plassen.
Ik denk dat zemelen bijvoeren sowieso geen kwaad kan toch?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:20

Onze oudere merrie deed dat en bleek al met al nierstenen te hebben, en geen kleintjes ook kan ik je vertellen. We hebben ze hier nog steeds in een potje liggen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:48

20 juni wordt ze 13. Ze is een halfjaar geleden getest op cushing, alle waardes waren toen goed.
Dat vele plassen doet ze al sinds we haar hebben, ze is wat dat betrefd gewoon een smeerkees.
Nierstenen heb ik nog helemaal niet aan gedacht, hoe kom je er achter dat ze dat heeft? Ze heeft namelijk wel een hoge pijngrens, dus pijn geeft ze slecht aan.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:51

Bij nierstenen had je ook wel koliekverschijnselen gezien denk.
Ik heb nierstenen gehad en lag te rollen over de vloer zoveel pijn had ik. Dus lijkt mij dat je paard dat ook zo voelt.
En je heb de urine laten testen zei je. Als ze urinestenen had hadden ze dit kunnen zien in de urine omdat er dan bloed in de urine zit.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:02

Horsesandme schreef:
Bij nierstenen had je ook wel koliekverschijnselen gezien denk.
Ik heb nierstenen gehad en lag te rollen over de vloer zoveel pijn had ik. Dus lijkt mij dat je paard dat ook zo voelt.
En je heb de urine laten testen zei je. Als ze urinestenen had hadden ze dit kunnen zien in de urine omdat er dan bloed in de urine zit.

Ons paard heeft tijdens de stenen nooit koliek vertoont, maar was dan ook een "harde" merrie.
Het begon ons op te vallen dat ze veel wilde gaan plassen maar op een gegeven moment kwam er niks uit, en ze bleef aandrang houden. Daarna als er wat kwam was de urine donker en leek er bloed in te zitten. Toen een heeft een collega de hele dag in de box gezeten met een emmer, want de DA wilde natuurlijk een urinevoorbeeld hebben (en dat was bij haar echt makkelijkere gezegd dan gedaan) uiteindelijk bleek ze dus stenen te hebben en is ze naar de kliniek gereden. Daarna ging ik op vakantie dus heb ik het niet echt kunnen volgen, maar toen ik terug kwam stond de merrie gewoon weer op stal en hadden we een bekertje met stenen staan....

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:07

Heftiger tijdens hengstigheid?
Cyste op eierstokken al gecontroleerd?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 15:16

janouk schreef:
Heftiger tijdens hengstigheid?
Cyste op eierstokken al gecontroleerd?

Wij dachten eerst dat het hengstigheid was, maar daarna is ze pas hengstig geworden en nu doet ze het nog. Eierstokken scannen was inderdaad optie 2 wanneer er niets uit de urine kwam. Deze afspraak moet nog gemaakt worden.

Ik hoor alleen net van mn moeder (ik ben op vakantie) dat ze waarschijnlijk een trap op haar heup heeft gehad en niet heel goed loopt, dus dat wordt nu even prioriteit 1.