Hoelang hooi weken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Hoelang hooi weken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:15

Ik hoor verschillende verhalen over hoe lang je hooi zou moeten/ mogen weken.
Mijn pony is dampig en wil haar geweekt hooi gaan geven.
Het mooiste voor mij zou zijn, smorgens in de week leggen en savonds voeren. Dan savonds het hooi weken en smorgens voeren.

Hoelang kan geweekt hooi blijven liggen, of moet dat meteen opgevoerd worden? Want dan zou ik voor bv 3 dagen hooi kunnen weken, maar heb geen idee of dat mogelijk is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:22

Van te voren weken en wegzetten is onverstandig, krijg je juist schimmel.

Wij dompelen hooi volledig onder, tot alle luchtbelletjes zijn verdwenen en geven het dan. Dit op advies van de dierenarts, te lang weken verlies je ook weer voedingsstoffen namelijk. Per voerbeurt weken wij hooi. Kost nog geen 5 minuten extra. Hooi in hooinet, onderdompelen, ophangen (en dan lekt het gelijk uit)

Je kan ook hooi voeren van bak met water, gewoon hooi in bv badkuip met water gooien. Dat heb ik ook wel gezien :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:47

Van die schimmel dacht ik zelf ook al met wat logisch nadenken, maar je hoort zoveel verschillende verhalen, dat ik het toch even na wilde vragen :+

Dus als ik het goed begrijp... Als je het hooi 12 uur laat weken, gaan er belangrijke voedingsstoffen uit.

Even ter info, de pony's zijn wat fors, niet moddervet, maar er mag wel wat af. Momenteel krijgen ze smorgens en savonds met 3 Shetlanders 2 hooinetten met hooi en een handje brok, zonder melassen, graan en GMO van subli (welkoop) dit omdat 1 van de pony's 2x dgs medicatie over het voer heen moet. Verder staan ze dagelijks 2-3 uurtjes in de wei.

Nu dit bekend is, is het misschien niet heel eeg als er wat voedingsstoffen verloren gaan. (Worden ze misschien wat minder dik en krijgen voedingsstoffen via gras en brok) of beredeneer ik dit verkeerd?

idylle

Re: Hoelang hooi weken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:19

Niemand die verder nog tips kan geven?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:23

vuurneon schreef:
Van te voren weken en wegzetten is onverstandig, krijg je juist schimmel.

Wij dompelen hooi volledig onder, tot alle luchtbelletjes zijn verdwenen en geven het dan. Dit op advies van de dierenarts, te lang weken verlies je ook weer voedingsstoffen namelijk. Per voerbeurt weken wij hooi. Kost nog geen 5 minuten extra. Hooi in hooinet, onderdompelen, ophangen (en dan lekt het gelijk uit)

Je kan ook hooi voeren van bak met water, gewoon hooi in bv badkuip met water gooien. Dat heb ik ook wel gezien :)

Dat is ook wat ik doe en dat is het beste, dan gaat het niet stinken en spoel je ook geen smaken en voedingsstoffen uit en is het meest vers.

Betonbak vullen met hooi en dan waterslang erop tot het hooi onder water staat en ff goed dompelen tot alles goed nat is, dus niet teveel water en water direct uit laten lopen door de bak ff schuin te houden en dan zo geven aan je paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:23

idylle schreef:
Van die schimmel dacht ik zelf ook al met wat logisch nadenken, maar je hoort zoveel verschillende verhalen, dat ik het toch even na wilde vragen :+

Dus als ik het goed begrijp... Als je het hooi 12 uur laat weken, gaan er belangrijke voedingsstoffen uit.

Even ter info, de pony's zijn wat fors, niet moddervet, maar er mag wel wat af. Momenteel krijgen ze smorgens en savonds met 3 Shetlanders 2 hooinetten met hooi en een handje brok, zonder melassen, graan en GMO van subli (welkoop) dit omdat 1 van de pony's 2x dgs medicatie over het voer heen moet. Verder staan ze dagelijks 2-3 uurtjes in de wei.

Nu dit bekend is, is het misschien niet heel eeg als er wat voedingsstoffen verloren gaan. (Worden ze misschien wat minder dik en krijgen voedingsstoffen via gras en brok) of beredeneer ik dit verkeerd?

De voedingsstoffen spoelen er wel uit maar de suikers niet. Als je hooi te lang weekt voer je dus hooi met minder voedingsstoffen (waardoor je er meer van moet voeren omdat je ponies anders te kort komen) maar met relatief veel suiker. Waar ze juist vet van worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:24

idylle schreef:
Niemand die verder nog tips kan geven?

Dan zorg je voor suikerarm hooi.

Want de vitaminen en mineralen moet je hoe dan ook zoveel mogelijk zien te behouden in het hooi.

En kun je beter de brok weglaten want in hooi en gras zitten voldoende voor de sobere ponys die te dik zijn. Dan lijkt het mij dat het beperken van gras meer op hun plaats is en meer beweging.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:36

Mineralen tekorten in de grond en dus gras zijn vrij normaal tegenwoordig. Mineralenkorrel bijvoeren is wel degelijk aan te raden ook omdat tekorten aanleiding zijn om te blijven eten. Lijf blijft nl vragen naar wat het tekort komt. Dat aanvullen helpt ook met verzadigd gevoel en dus stoppen met eten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:37

Ja, vitamine & mineralenkorrels zijn wel goed om te geven uit het handje.

Dat gaf ik ook.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:43

Bedankt voor jullie adviezen!
Ze moeten idd niet meer suiker ivm mineralen ed krijgen.
Meer beweging is op dit moment niet mogelijk, aangezien de ene dampig staat en de andere volgende maand pas 2 wordt.
De brok gaat er weer uit zodra de 10 dgn medicatie geven om zijn. Maar voor nu dus even noodzakelijk om de medicatie te geven.

Dus als ik het goed begrijp is het hooi even onderdompelen genoeg om het stof eruit te krijgen?
Want ik begreep dat het midden dan niet goed nat wordt en dus nog stoffig blijft

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:47

Het is onverstandig om te stoppen met het aanvullende voer. Geef je pony een goede balancer. Zoals al gezegd: in Nederlands hooi zitten niet alle vitamines, mineralen en sporenelementen die je pony nodig heeft.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:49

Ik lees even mee. Ik heb ook gehoord dat alleen dompelen niet genoeg was namelijk.

Wat voor soort brok adviseren jullie dan? Mijn da heeft wel eens verteld dat zo'n rode liksteen ook alles bevat wat ze nodig hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:53

Loretteeee schreef:
Ik lees even mee. Ik heb ook gehoord dat alleen dompelen niet genoeg was namelijk.

Wat voor soort brok adviseren jullie dan? Mijn da heeft wel eens verteld dat zo'n rode liksteen ook alles bevat wat ze nodig hebben.

Is ten eerste niet waar en ten tweede gebruiken ze zo'n steen pas als het tekort moet worden aangevuld. Maw als het al ontstaan is. Met een goede balancer (of met krachtvoer zoals een onderhoudsbrok of muesli als je dat wil) voorkom je juist dat er een tekort ontstaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:57

Als je hooi onderdompelt tot de luchtbelletjes zijn verdwenen, dan is het hooi echt genoeg verzopen. Midden is bij mij ook echt nat dan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:59

Dampig en de andere nog te jong.
Dan is het beste om het gras wat te gaan beperken.

Maar dat is aan jou en je kent jouw dieren het beste en de situatie en leefomgeving.
Je zorgt er goed voor dus ze komen bij jou niks te kort.

Ik zelf doe het op deze manier en het midden van het hooi is altijd goed nat.
Maar ik laat het dan ook een half uurtje in het water staan en zorg ik ervoor dat het hooi goed al het water opneemt.
En dan het water uit de bak laten lopen en het zo geven met bak en al.

Ik ben er heel erg voor dat een paard gewoon alles vanaf de grond of uit bak vanaf de grond eten, dat is hun natuurlijke eethouding.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 15:43

Ragdollcat schreef:
Dampig en de andere nog te jong.
Dan is het beste om het gras wat te gaan beperken.

Maar dat is aan jou en je kent jouw dieren het beste en de situatie en leefomgeving.
Je zorgt er goed voor dus ze komen bij jou niks te kort.

Ik zelf doe het op deze manier en het midden van het hooi is altijd goed nat.
Maar ik laat het dan ook een half uurtje in het water staan en zorg ik ervoor dat het hooi goed al het water opneemt.
En dan het water uit de bak laten lopen en het zo geven met bak en al.

Ik ben er heel erg voor dat een paard gewoon alles vanaf de grond of uit bak vanaf de grond eten, dat is hun natuurlijke eethouding.

Ik heb ze sinds bijna 2 weken al gekort op het gras. Ze stonden daarvoor namelijk 24/7 op gras. Nu nog maar 2-3 uur per dag.
Wat zou ik verder nog kunnen doen om dit te beperken dan? Ik wil ze als het even kan toch wel een paar uurtjes per dag op t gras houden als dat kan, zodat ze ook even lekker kunnen rennen en ravotten, want om echt lekker te racen is de paddock te klein namelijk.

Verder heb ik het hooi in netten zitten, met de gedachte dat ze dan een kleinere hoeveelheid in een bepaalde tijd kunnen eten. Ik kan namelijk 2 x per dag naar stal (voor m'n werk en na m'n werk en 2 x in de week ga ik savonds later nig een x) ze krijgen in de ochtend 2 plakken hooi en in de avond 2 plakken hooi. Als ik het zo op de grond leg, ben ik bang dat ze langer als 6 uur zonder eten komen te staan (en dus kans op maagzweren) omdat ze het 'te snel' op hebben, vandaar dus hooinetten.
Losse bakken plaatsen is niet zon slim plan, aangezien de jaarling graag overal op en in klimt en ik bang ben dat ze zichzelf of de rest Vd boel sloopt.

Nog even over de brok; hoeveel zouden ze daar dan van moeten krijgen zodat ze alles voldoende binnen krijgen? Is subli (ik dacht) basis brok/ of brok voor sobere rassen, zonder melassen, haver en GMO dan een goede aanvulling?

Echt hartstikke bedankt voor het meedenken allemaal!
Laatst bijgewerkt door idylle op 29-05-16 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 15:47

Ik bedenk me ineens dat ik een foto heb van de brok die ze krijgen :)*
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:54

Die specifieke brok ken ik niet, ik heb wel een tijdje ponybrok van Subli gevoerd. Op de zak daarvan staat hoeveel je er per dag van kunt geven, dat is met jouw voer vast ook zo.

Van Subli ben ik, via Cavalor, overgestapt op een balancer. Daar hoef je minder van te voeren terwijl je toch alles aanvult. Dus ik was er nog iets goedkoper mee uit ook.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 15:57

Ik heb begrepen dat melasse en GMO boosdoeners zijn voor suikers, dus vandaar dat me dit wel een goede brok leek. De zak is inmiddels weg, maar zal eens googelen voor de hoeveelheid.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:21

Ik heb een pony die niet dampig is maar heel erg hoest op hooi dat droog gehooid word in baaltjes. Dus nu geef ik ene droge voordroog en deze staat toch meestal 1 tot 2 uur in een regenton onder. Daarna uitlekken en geef ik hem.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:43

Ik wist niet dat je ze al had beperkt in het gras.

Want dat heb ik hier nog nergens gelezen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:15

Koper schreef:
Loretteeee schreef:

Is ten eerste niet waar en ten tweede gebruiken ze zo'n steen pas als het tekort moet worden aangevuld. Maw als het al ontstaan is. Met een goede balancer (of met krachtvoer zoals een onderhoudsbrok of muesli als je dat wil) voorkom je juist dat er een tekort ontstaat.

Mag ik dan een hele stomme vraag stellen, wat bedoel je met een goede balancer? En heb je daar een voorbeeld van? :o want ik voer nu een handje onderhoudsbrok. Maar dat zal dan denk ik niet voldoende zijn.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:22

Hier ook een pony die geweekt hooi krijgt. Ik trek het uit elkaar en dompel het onder in een flextub. Dan gaat het in een betonbak (hoe heet zo'n zwarte ton?) en staat het klaar voor de voerbeurten. Omdat ze overdag op het land staan red ik het voor mijn haflinger precies om genoeg hooi in de ton te doen voor de ochtend en avond. Dan vul ik de ton 's avonds weer voor de avond en de ochtend.

Naast dit hooi krijgt ze Vitalbix, dat is een vitaminekorrel waar ze alles uit kunne halen wat nodig is, zonder onnodige suikers etc. Je hoeft hier ook maar heel weinig van te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:30

Ik zit hier met een cushing pony met IR en gevoelig voor hb. Ik week het hooi een uur. Doe het vooraf al in de netten en hang na dat uur ze uit om te drogen zodat ik het einde van de dag kan geven.
Dit doe ik omdat er dan 25 tot 30% van de wateroplosbare suikers/koolhydraten er uitspoelen en in het water gaan zitten (gebruik dus ook elke dag vers water hiervoor).
Hoe langer je het weekt hoe minder suikers er verhoudingsgewijs uit zullen gaan, maar de rest van de voedingsstoffen schijnen dan wel rap te verdwijnen.

Misschien kun je hier iets mee met betrekking tot je dikkertjes?
Wil je alleen het stof er af spoelen, hoef je het niet een uur in water te laten liggen dan is goed onderdompelen genoeg.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:34

1 van mijn paarden moet ook nat hooi vanwege haar allergie. De dierenarts zei geweekt hooi maar ik ben eigenwijs en ben begonnen met gewoon nat hooi (eerst hooizak vullen en dan natspuiten met de tuinslang) en dit werkt al ruim een jaar prima! Zodraje het afspuit met water,gaat het meeste zand en stof er al af. Ik ben geen voorstander van geweekt hooi. Je verliest veel voedingsstoffen en het wordt een vieze drap.