zoekend naar juiste houding of probleem?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

zoekend naar juiste houding of probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:00

Beste Bokkers, graag jullie hulp!
Het gaat over mijn kersverse pony van bijna 12jaar, kruising welsh met nog iets. (Haf is al veel gezegd)
zelf probeer ik op zo'n natuurlijk mogelijke manier met paarden om te gaan, ik doe veel grondwerk (meestal online alleen in filmpje in vrijheid omdat ik anders echt niet kon filmen) en ben nog heeeel beginnend in het natural horsemanship. (Ook de pony trouwens).
Ik heb een nieuw zadel voor hem besteld waar ik helaas nog 3-4 weken op moet wachten, dus rij ik voorlopig met een bbp. (half uurtje 2x per week) en dus veel grondwerk.

eergister is een vriendin van me die heel verdiept is in horsemanship langsgekomen om te oefeningen te leren over het gymnastiseren vanuit het zadel om Odin(pony) wat meer naar beneden te laten lopen (hij liep namelijk vaak met koppie in de lucht in draf) en het verliep haar heel erg goed! Odin zakte regelmatig en ging echt zoeken naar wat is nu de juiste houding.

Dag later dacht ik, ik ga dat vandaag verderzetten proberend vanaf de bbp. maar al meteen merkte ik iets anders, hoofd omhoog en helemaal omlaag, weer schudden omhoog (echt neus in de lucht) en weer neus aan de grond en af en toe bleef hij ertussen(goede houding dan?) oke, na 10 minuten afgestapt kijken of er iets mis was, singel flap dubbel of bitje verkeerd ... maar niks

vandaag moest ik weten of het gewoon een eendagskwaal was of niet en hij had het nog. en hij doet het niet even maar de hele tijd.. is dit zoekend of is er iets mis? :( ik zie het namelijk niet ..

hier een filmpje(1) waarin hij het heeeel lichtjes doet (omhoog omlaag) als ik erop zit is het echt vanboven naar de grond toe, en blijft hij nogal veel aan de grond hangen alsof ik het gevoel heb dat hij elk moment kopje rolt door het gewicht wat naar voor valt. Ik zal proberen het morgen te filmen als ik erop zit.. (en ja sprongetje doet hij graag haha :p)

Alle kritiek en hulp is welkom! Ik weet graag waar ik aan moet werken en hoe ik dat het beste kan doen. Ik weet ben nog heel beginner!

Mist

Re: zoekend naar juiste houding of probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:09

wat ik zie is dat hij zijn rug "vast" lijkt te houden, lijkt niet echt soepel te lopen. Heb je een filmpje onder het zadel ?

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:15

Mist schreef:
wat ik zie is dat hij zijn rug "vast" lijkt te houden, lijkt niet echt soepel te lopen. Heb je een filmpje onder het zadel ?

Ik ga morgen iemand meenemen om te filmen want was nogal moeilijk op zoveel dingen tegelijk letten. Nu ik ben er ook nog maar pas mee bezig en hij heeft afgelopen 2 jaar niks gedaan dus dat hij niet soepel is wist ik :p

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:38

Wat een mooie pony! Hij loopt inderdaad niet helemaal lekker. Zijn rug beweegt niet goed mee en hij loopt wat stijf. Heb je hem laten keuren? Omdat hij dit zonder iemand er op al doet, zou ik er even naar hem laten kijken voordat je er mee aan de slag gaat.

Edit: ik zie in je berichten dat hij ook een "litteken" in zijn hals heeft, misschien heeft dat er ook mee te maken middels een ongeval oid?

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 21:49

Jennyxx schreef:
Wat een mooie pony! Hij loopt inderdaad niet helemaal lekker. Zijn rug beweegt niet goed mee en hij loopt wat stijf. Heb je hem laten keuren? Omdat hij dit zonder iemand er op al doet, zou ik er even naar hem laten kijken voordat je er mee aan de slag gaat.

Edit: ik zie in je berichten dat hij ook een "litteken" in zijn hals heeft, misschien heeft dat er ook mee te maken middels een ongeval oid?

Niet officieel laten keuren maar dierenarts heeft hem wel globaal nagecheckt zeg maar. Maar hij heeft het echt pas sinds 2 dagen dat vind ik zo raar .. en idd litteken schijnt een koord te zijn geweest wat er langs af is gegaan (dus soort brandplek) maar weten het niet 100procent zeker. danku voor de reactie!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:09

mijn pony deed dit ook plotseling. We dachten eerst aan een klassieke headsheaker (erger op warme dagen/bij vliegen/zon e.d.) en hebben heel veel geld uitgegeven aan onderzoeken e.d.

Uiteindelijk kwam ik bij een klassieke instructrice en nu is ze weer bijna helemaal goed.
We hebben heel veel energie gestoken in het rechtrichten en het op de juiste manier dragen van een ruiter. Ze had een erg moeilijk lijf en veel spanning.

De eindconclusie is dat mogelijk toch een val oid iets getriggerd moet hebben en geblokkeerd heeft in haar lijf. Door haar opnieuw in te rijden eigenlijk maar dan gericht op de absolute basis van ontspannen, dragen, rechtrichten en niet te vergeten af en toe bezoek van een goede osteopaat en fysio zijn we weer aan het werk. Een jaar geleden was ze niet meer rijdbaar zo heftig was ze. :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:11

Oei ik zou hier snel iemand bij halen. Het lijkt erop alsof ie zich niet lekker voelt en met name echt rugpijn heeft.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 20:08

Heb me vandaag laten filmen. hij had het vandaag iets minder. Heb me geinformeerd over het headshaking syndroom. Het zou een goede uitleg kunnen zijn voor zijn gedrag. maar ik twijfel aangezien het vandaag iets minder was en hij 3 dagen geleden toch wel wat oefeningen heeft moeten doen om juist te zakken in de hals omdat hij altijd heel hoog en stijf liep. en tijdens die sessie was hij ook zoekend naar een juiste lagere houding. Kan het dan dat hij nu gewoon zoekt?
hier de filmpjes :

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:22

Pony loopt duidelijk achter niet goed.
Ik raad je aan om het te laten behandelen door en paarden fysuitherapeut, osteopaat kan ook,maar mijn ervaring is met een fysio beter.
Mijn pony deed dit ook,kwam deels voort uit het gebied rondom het si gewricht in de onderrug en de beide achterknieën waren ook niet helemaal goed.
Zou dus dat eerst gaan doen en tot die tijd even niet rijden

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 20:42

ellepel schreef:
Pony loopt duidelijk achter niet goed.
Ik raad je aan om het te laten behandelen door en paarden fysuitherapeut, osteopaat kan ook,maar mijn ervaring is met een fysio beter.
Mijn pony deed dit ook,kwam deels voort uit het gebied rondom het si gewricht in de onderrug en de beide achterknieën waren ook niet helemaal goed.
Zou dus dat eerst gaan doen en tot die tijd even niet rijden

raad je iemand aan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:46

Nou, dat gaat niet want ik zit niet bij jou in de buurt,geen idee wie daar werkt en hoe goed die zijn.
Maar ik weet dat er op bokt ook wel topics geopend worden met de vraag naar een goede fysio of osteo in een bepaalde regio.
Misschien kun je via de zoekfunctie wat vinden?

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 20:48

ellepel schreef:
Nou, dat gaat niet want ik zit niet bij jou in de buurt,geen idee wie daar werkt en hoe goed die zijn.
Maar ik weet dat er op bokt ook wel topics geopend worden met de vraag naar een goede fysio of osteo in een bepaalde regio.
Misschien kun je via de zoekfunctie wat vinden?

oke erg bedankt, is het misschien ook aangeraden om eerst een dierenarts te laten kijken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:54

het is altijd verstandig om wel te laten doen,misschien ziet die toch meteen iets wat meer een idee geeft waarom de pony zo met het hoofd schud :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:07

HAW → MD

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:10

Ik ben hoogst waarschijnlijk een overbezorgd typje wat mijn dieren betreft, maar ik zou in dit geval röntgenbeelden willen hebben.
Vooral omdat hij zonder belasting ook zijn rug zo vast houdt, je hem nog niet zo lang hebt en aangeeft dat hij door zijn vorige eigenaren al jaren niet bereden was, en je er ook ineens achter kwam dat hij dat grote litteken had waar zij jou ook niets over verteld hebben.
Dus in plaats van fysio/osteo zou ik eerst een röntgenkeuring willen, of voorstellen aan de DA, voor het geval er toch ergens een gebrek zit waar ze je ook niet over verteld hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:14

Het hoofdschudden vertaal ik als onder de druk uitkomen. :)
Dus onder druk van het bit of onder druk van de rug.

Wat ik op het allereerste filmpje zie, lijkt erg op wat onze paarden doen als ze willen spelen, een soort van uitdagen.

Osteopaat of fysio zou zeker geen overbodige luxe zijn in dit geval.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:06

KoudbloedKim schreef:
Het hoofdschudden vertaal ik als onder de druk uitkomen. :)
Dus onder druk van het bit of onder druk van de rug.

Wat ik op het allereerste filmpje zie, lijkt erg op wat onze paarden doen als ze willen spelen, een soort van uitdagen.

Osteopaat of fysio zou zeker geen overbodige luxe zijn in dit geval.

Paard loopt niet zuiver en jij denkt dat ie onder druk vandaan wilt komen? Welke druk zie je op het eerste filmpje? Hij doet bij het rijden precies hetzelfde.

Paard is echt niet 100. Zeker naar de dierenarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:08

Onder druk kan ook pijn vallen. :)
Bijvoorbeeld teveel druk van het bit, dit kan ongemak of zelfs soms pijn veroorzaken, waardoor ze dit gedrag kunnen gaan vertonen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:10

Paard heeft enkel pijn. Er word nergens druk uitgeoefend op het eerste filmpje en bij de rij filmpjes is het gedrag precies hetzelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:12

Wat het paard in het eerste filmpje doet, zou je ook kunnen uitleggen als uitdagen/spelen... al onze paarden doen dit regelmatig in de wei, de veulens van nog geen jaar tot de oudste van 12.
Ik vind de video te kort om goed onderscheid te kunnen maken tussen een uiting van pijn of een uiting van spelen. :)
Dan heb ik het dus over de eerste video, waar die los loopt.
Heb ook al gezegd dat een osteopaat wel nodig is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:19

KoudbloedKim schreef:
Wat het paard in het eerste filmpje doet, zou je ook kunnen uitleggen als uitdagen/spelen... al onze paarden doen dit regelmatig in de wei, de veulens van nog geen jaar tot de oudste van 12.
Ik vind de video te kort om goed onderscheid te kunnen maken tussen een uiting van pijn of een uiting van spelen. :)
Dan heb ik het dus over de eerste video, waar die los loopt.
Heb ook al gezegd dat een osteopaat wel nodig is.

Niet in combinatie met de zeer strakke rug en de filmpjes van het rijden.
Dan vind ik er een duidelijk verschil tussen spelen en ongemak :)

Maargoed iedereen kan het natuurlijk anders interpreteren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:20

Kim
Ben ik niet met je eens, :D dat ziet er echt anders uit,dan maken ze een meer zijwaarts naar boven beweging met het hoofd.
Die ken ik,onze paarden doen dat ook wel.

Maar omdat ik een headshaker(inmiddels bijna ex headshaker ) heb herken ik de typische knik die headshakers maken.
Dit kan van een eventuele vlieg komen,pollen,maar omdat toch wel te zien is dat het de rug vasthoud en niet helemaal lekker loopt vermoed ik dat het daar wel weg kan komen :j

Wat je nu ziet is dat het net lijkt alsof hij met zijn neus een denkbeeldig stroomdraadje raakt en daarop gaat het hoofd omhoog.
Dus hij tikt met het hoofd, en dan omhoog.
Wel goed dat ze een en ander laat nakijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:22

Precies, dat is wat ik bedoel. :j
Ik heb verder geen ervaring met headshakers, dus het kan heel goed zijn dat ik dat niet herken.

Ben erg benieuwd wat er achterweg gaat komen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:35

Wat mij opvalt is dat hij zowel los als onder het zadel geen enkel zweefmoment in zijn draf heeft.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:52

Het is laat, maar wilde toch graag even reageren. Vraagje, rij je altijd alleen op het weiland of maak je ook gebruik van een bak met 'goede' bodem?
Wat ik vooral zie is dat het paard last heeft van onbalans en daardoor zijn hoofd omlaag doet en daar geen balans vind en dan dus weer omhoog 'gooit'. Vooral ook het staartzwiepen is daar een teken van. Ik heb de ervaring dat als je paarden een tijdje op gras rijd dat een paard automatisch voorzichtiger gaat lopen, dit zal dus eerder begonnen zijn en nu pas tot uiting komen omdat je nu daadwerkelijk oefeningen gaat vragen. Door het voorzichtiger lopen is de kans groot dat een paard de rug 'strak' zet en achter niet goed gaat lopen, onbalans krijgt en pijn. Ik raad zeker een osteo aan en vooral daarna een goede ondergrond zoeken om te trainen en te rijden. in vrijheid op een land lopen is geen probleem (paard kiest dan zelf wat hij gaat doen) en een keertje op het weiland rijden ook echt niet. Maar als standaard plek zou ik het niet aanraden.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt en dat het weer helemaal goed komt met je paardje!