Dampig en exceem , wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Dampig en exceem , wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:49

4 weken geleden kocht ik een pony op de markt, met de intentie een leuk (blijvend) plekje voor haar te vinden.
Inmiddels heeft ze dat blijvende plekje bij mij gevonden, aangezien ik in 4 weken tijd als 3 x de dierenarts bij haar heb gehad.
De eerste x was na 5 dagen omdat ze haar billen kapot had geschuurd. Diagnose, zomereczeem. En heftig ook

Afbeelding

Goed, exceemdeken op, billen gewassen met betadine scrub en een cortisol spuit erin.
Dat ging opzich redelijk. Ze is van hals tot billen ingepakt, maar haar hoofd en maantop dus niet en ook dat begint ze open te schuren. Vanmiddag de maantop gewassen met teatree shampoo.
Zondag was er iemand met me mee om mij te begeleiden met het beleren voor de kar. Kom op stal en pony staat non-stop te hoesten! Ook kneep ze met d'r buik. DA weer gebelt en langsgeweest. Infectie in de longen, maar door het gepiep kon ze geen duidelijke diagnose stellen, daarvoor moest eerst de infectie weg. Dus hup spuit erin om haar longen te verwijden en 3 dgn een pasta met antibiotica en een spuitje met pijnstilling. Na die dagen moest ik even kijken hoe het ging. Dinsdag was de laatste dag en het hoesten was over, maar ze kneep nog wel wat met d'r buik. Kom ik vanmiddag bij haar begint ze weer te hoesten, niet non-stop zoals zo dag, maar wel met vlagen en meer als normaal. Dus weer DA gebelt. Infectie was uit d'r lingen, maar ze hoorde wel dampigheid. Conclusie pony heeft zomereczeem en is dampig.

Nu ben ik opzoek naar tips of ervaringen, waarmee ik alles voor haar kan verlichten.
Wat ik me ook afvraag, rijden jullie nog met je dampige paard/pony of zou ze met 9 jaar al met pensioen moeten?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:01

Mijn pony heeft bijna dezelfde diagnose gekregen. Stofallergie en zomereczeem. Dankzij bokt eens gaan zoeken op insuline resistentie. Ik ben nu nog maar 2 maanden verder. Maar ik merk aan haar gedrag, uiterlijk en gejeuk al een hoop vooruitgang. Hoest valt nog een beetje tegen. Hangt erg van het weer af ook.

Ik doe haar wassen met teershampoo en als de jeuk te erg is betadine of dettol. En deken om wanneer nodig.

Stofallergie probeer ik haar zoveel mogelijk mee op de wei te zetten. Geen opstrooisel in de stal, ze gaat maar in haar uitloop liggen. En als voer kuil met stro uit een slowfeeder waardoor er minimaal stof in haar neus kan komen. En een omega 369 mix.

Niet dat je wat aan deze info hebt.. Maar dit zijn mijn ervaringen. Bij mij was het lampje gaan branden bij de insuline resistentie. En als ik nu opeens na 2 maanden al licht verschil merk.. Ben ik er blij mee. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:04

Oeh, wat een zorgenkindje gelijk! Mijn merrie is ook dampig (althans, ze is allergisch voor stof/schimmel in hooi en pollen) en hoefbevangengevoelig. Ze krijgt nat hooi. Voor de dampigheid is een paar minuten onderdompelen voldoende, maar als je wat meer suiker uit het hooi wil spoelen (om de zomereczeem minder te triggeren), kun je het hooi langer in het water laten liggen. Wel verstandig om dan een vitaminebrokje bij te voeren om de tekorten uit het hooi te compenseren.

Verder is vrije beweging (schuilstal met uitloop, liefst met track) heel fijn, omdat ze dan veel in de buitenlucht zijn en dit gezonder is dan stallucht. In de stal geen stro maar bijv. vlas, gehakseld koolzaadstro (rapsodie) of zand (hebben wij in de schuilstal).

Vervolgens ondersteun ik mijn merrie met behandelingen bij en homeopathische medicatie van Den Hoek, holistische praktijk. En ze mag van mij vaak kruiden snoepen in de bermen; brandnetel (liefst geplukt en even laten liggen) vindt ze heerlijk, net als bijv. kleefkruid, paardenbloem, fluitekruid en brede en smalle weegbree.

Mijn merrie wordt niet meer bereden (ik ben te groot), maar ze loopt wel één keer per week / twee weken voor de sulky en ze gaat veel mee wandelen en naast de fiets.

idylle

Re: Dampig en exceem , wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 20:18

Bedankt voor jullie ervaringen!
Ze heeft de eerste 2 weken 24/7 op het gras gestaan omdat mijn andere shet en de shet van de stalhouder ook 24/7 buiten staan. Een week of 2 nadat ik haar had, werd de shet van de boer hoefbevangen en toen zei de DA dat het beter was om ze paar een paar uur per dag op de wei te laten.
Nu heb ik een stukje aan de schuilstal helemaal kaal laten eten en afgezet. Daar staan ze dan overdag en snachts in en aan het einde van de middag worden ze buiten gezet door m'n verzorgsters en ik haal ze rond 7 uur weer naar binnen. Verder krijgen ze per 24 uur 2 hooinetten zo vol mogelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Zo staan ze nu met z'n 3 en en er ligt geen strooisel in de schuilstal. Ik veeg het beetje hooi wat er uit de netten valt in en verder geen stro ofzo

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:48

Misschien een goed idee om de hooinetten vanaf de grond te voeren (in een kuubkist of iets dergelijks), zodat het stof niet naar beneden in haar neus valt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:20

Ik moet eens kijken of dat mogelijk is idd. Alleen heb ik ook een jaarling staan en die vind het erg leuk om overal op en in te klauteren, dus moet ze d'r benen niet breken haha