Mijn paard heeft nu een tijdje ineens hele dunne poep. Soms loopt het langs zijn benen. Maar dat is dan echt een hele kleine hoeveelheid. De eerste keer was tijdens een wedstrijd (begin april), dus ik dacht dat het door de spanning kwam. Maar nu is het echt blijven hangen. Op sommige dagen is zijn poep echt geel, op andere meer groenig (hij staat op de wei, dus dat is niet gek). Ook laat hij sinds een paar weken ineens boeren. (Tenminste, ik denk dat dat het zijn). Ze stinken ook heel erg. Dit is pas mijn eerste eigen paard, dus ik weet nog niet zo goed wat ik hier aan kan doen. Mijn vraag is dus, kan ik er iets aan doen?
Ik zou het niet weten maar zou wel even een dierenarts laten komen. Die van mij heeft ook dunne mest gehad maar dat was met het begin van het weideseizoen, dat hij weer aan het gras moest wennen.
ellepel
Geplaatst: 28-05-16 18:28
Dat boeren is niet normaal,zou zeker de veearts even bellen om advies te vragen. Telefoontje is net zo makkelijk
Omdat het zeker op een wedstrijd ook was , ( en erg) kan het met stress te maken hebben . Dunne mest die echt langs de benen loopt kan van teveel aan maagzuur komen , wat aangemaakt wordt door stress , en een maagzweer tot gevolg kan hebben. Kijk eens of je paard erg zenuwachtig is als hij waterdun mest en onrustig is, wat buikpijn en kramperig lijkt te zijn. Er is niet zo heel veel aan te doen , 65% !!! Van alle sportpaarden heeft dit probleem. Goed , regelmatig voeren, ( dat gebeurd al als ze op de wei staan ) en sociale contacten.
Helaas was het niet alleen op wedstrijd. Daarna is het nog een paar keer gebeurd. Maar nu ongeveer een week weer niet. Ik heb vandaag wel weer wedstrijd, dus ik kijk even hoe het nu gaat. Het regelmatig voeren en de sociale contacten zijn er zeker. Ik was toen met de wedstrijd zelf ook erg zenuwachtig, wat ik waarschijnlijk ook op hem heb overgebracht.
Sowieso langs de dierenarts, maar ook even mogelijke factoren bedenken / meenemen: is er een wisseling in ruwvoer geweest, zijn ze rond die periode de wei op gegaan terwijl ze daarvoor binnen stonden, etc?
Nikki, ik ben wel wat extra´s gaan voeren, maar voordat ik dat voerde had hij er ook al wat last van. tanjaatjuhh en geerke, Ik weet niet precies wanneer hij voor het laatst is ontwormd, ik geloof iets van een maandje terug of zo. Hij krijgt prima hooi. Wat is krachtvoer eigenlijk precies? De tanden zijn goed. De tandarts is in januari ongeveer geweest.
Heeft je paard ook een opgezette buik? Lijkt hij dikker? Dan kan het zijn dat hij last heeft van gassen en te nat voer. Mijn paard heeft het bv als hij op nat gras staat en van kuil krijgt hij het ook.
tanjaathjuhh, ik ontworm hem zelf niet. Dat doen ze op het pension voor me. Ik weet ook niet precies hoeveel brok hij krijgt. Juul08, Voor mijn gevoel lijkt hij niet dikker.
Je kan het nog even aankijken of het misschien met het voer te maken heeft. Weet niet wat hij precies krijgt. Maar blijft het aanhouden, dan voor de zekerheid toch even bellen met de dierenarts.
Oke, zal ik doen. Hij krijgt hooi, brok en wat muesli met buteless high strength. Ik weet niet precies hoe dat laatste eigenlijk heet, maar dat staat op het pak.
Het probleem is opgelost! Ik heb even overlegd en ik ben erachter gekomen dat ze nu op een hele vette wei staan. Oreo reageert daar wat heftiger op dan gemiddeld. Daar kwam dus de mest vandaan. Hij zal even moeten wennen, en daarna zal het vanzelf weer minder worden.