rare aanval

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline6767

rare aanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 22:36

Heey

Ik heb gisteren iets heel raars meegemaakt en ik zou echt niet weten wat het is, ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik heb een verzorgpaardje die ik rijd voor een boer. Ze is chronisch hoefbevangen, dus af en toe loopt ze even heel slecht voor een paar weken en dan gaat het weer over. Zo ook een paar weken geleden. Ze was weer zwaar hoefbevangen en kon amper lopen. Nou gaat dat al een stuk beter dus afgelopen 2 weken ben ik het langzaam weer gaan opbouwen, stukjes wandelen en voor het eerst weer gaan rijden (3 kwartier/ een uurtje stappen). Maar gisteren merkte ik dat er iets raars aan de hand was. Ik was aan het buitenrijden en ze ging stilstaan terwijl ze dat normaal gesproken nooit doet. Ik stapte af toen ik ook merkte dat ze wat moeilijker begon te lopen, heel stijf... En na een paar meter aan de hand gelopen te hebben ging ze weer stilstaan en spande om de seconde heel kort dr spieren aan, alsof ze soort van stuiptrekkingen had... Het werd steeds erger en erger totdat ze duizelig werd, ze draaide allemaal rondjes en viel bijna om... Ze spande nogsteeds dr spieren aan alsof ze iedere keer iets van steken had. Uiteindelijk viel ze om en rolde ze helemaal door, ze heeft 10 minuten lopen rollen en geprobeerd overeind te komen. Uiteindelijk bleef ze even stilliggen, en kwam ze overeind. Ze droop van het zweet terwijl ze daarvoor helemaal niet zweette... Nadat ze was bijgekomen was het eigenlijk weer meteen over en was ze weer de oude... Maar dat vind ik zo vreemd, wat was er aan de hand? Mij leek het dat ze een soort van aanval kreeg ofzo. Zou iemand weten wat het kan zijn en of het misschien nog terug kan komen?

Alvast bedankt!

Eline

mika11

Re: rare aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:39

Nee, geen idee wat dat geweest kan zijn.
Misschien heeft ze vreselijk veel pijn gehad, of zo?
Het kan ook wel iets neurologisch zijn.

Heb je het wel verteld aan de boer, dat hij het paard misschien laat onderzoeken?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:41

klinkt bijna als een soort epileptische aanval

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:44

Mijn paard heeft precies hetzelfde gehad. Helaas na 5 dagen onderzoek in de kliniek helemaal niks kunnen vinden.
Later (jaren) bleek hij flinke artrose te hebben. Of het daarmee te maken had weet ik niet.
Edit: mijn topic, misschien kun je er wat informatie uithalen.
lovelance @ [MD] epilepsie / aanvallen bij paard

AafKusLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:48

Gets wat eng. Lijkt idd wel epilepsie Of dat ze gewoon zo veel pijn had dat ze niet meer wist wat ze moest.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:51

Heb dit een x met mijn hond gehad. Die viel alleen om en lag te stuiptrekken op de grond.
Toen zijn naam riep stond hij op.
Dit heeft hij in de maanden ervoor in lichtere vorm x gehad en eens dat ik beneden kwam en er lag abnormaal veel kwijl.

Epileptisch maar daarna nooit meer last ervan gehad.

Lijkt me trouwens erg eng als je paard dat heeft....stel dat hij het krijgt als je erop zit.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:55

Dit klinkt inderdaad als epilepsie, zou zeker advies inwinnen bij een dierenarts!

eline6767

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 17:24

Dank jullie wel! Ik denk inderdaad ook zoiets, hopen dat het niet vaker voorkomt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:51

Klinkt als Cushing... Hoe oud is het paard? Een op de 10 paarden met Cushing krijgt dit soort 'aanvallen'. Zeker icm de HB klinkt het als een bekend verhaal.

VitaLidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:55

Spierbevangen ofwel maandagziekte misschien?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:04

VitaLidia schreef:
Spierbevangen ofwel maandagziekte misschien?

Bij maandagziekte was hij wel dood geweest waarschijnlijk
Edit:bedenk me net dat dat weer eat anders was :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:11

Spierbevangen is ook het eerste waar ik aan denk. :j

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:15

2 jaar terug heeft mijn paard een soortgelijk iets meegemaakt. De "nood" DA had het toen over een hersenbloeding... Omdat hij daarna ook heel stram was zei ze dat ik m beter kon laten inslapen omdat hij ataxisch was geworden daardoor... Gelukkig kon mijn eigen DA later op de dag komen. Wat bleek, hij had z'n rug verrekt!

Hij deed op het moment dat het gebeurde niks en wilde vooruit lopen vanuit stilstand. Maar viel dus om en raakte in paniek omdat hij niet omhoog kon komen.

Het was heel eng om te moeten zien iig.
Een goeie cranio cacraal expert erbij gehaald en hij doet het nu super goed.

Hopelijk kom je erachter wat het is geweest!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:16

Idd klinkt als spierbevangen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:24

KoudbloedKim schreef:
Spierbevangen is ook het eerste waar ik aan denk. :j

Spierbevangen duurt geen 10 minuten.
Dat duurt veel langer, daar houden ze wel ff last van als ze het overleven.

Ik denk ook eerder aan cushing/ataxie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:36

Dat is wel waar. :j
De symptomen komen wel overeen, maar het zou dan inderdaad wel langer moeten duren.
Ik weet niet in hoeverre hier aanvallen in voor komen, of periodes waarin het even erger is.
Het kan zijn dat de stijfheid niet eerder is opgemerkt omdat hij al niet goed liep.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:18

Welk ras is het paard?
Los daarvan begrijp ik niet dat je bij een paard die een episode van hoefbevangenheid alweer enkele weken later een uur rijdt (ook al is het maar stappen)!
De periode rust en opbouw dient over véél langere termijnen te verlopen!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:21

Spierenbevangen, epilepsie of cushing.. Ik zou eens vragen aan de boer of het mogelijk is dat de dierenarts eens komt kijken. Of als het weer gebeurt, film het dan en stuur dat naar de kliniek.