vocht in de koten, mok, rasp help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guusjew

vocht in de koten, mok, rasp help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:43

Hallo!
Ik heb sinds een maand een tinker merrie. Ze had toen al super erge mok en rasp (nooit wat mee gedaan) de heeft heel veel vocht in haar koten waardoor ik echt flappen aan de kant moet trekken om in de gleuvjes te komen waar dus de mok zit. Nu valt de mok zelf wel mee maar vooral het vocht is heel erg.
Ik heb in de maand dat ik haar heb haar koten uit geknipt om haar rasp heen weggeknipt en gwassen met betadine en daarna elke dag met sudocreme gesmeerd. En al 3 keer een oud bruin biertje gegeven om het vocht af te drijven. Maar het word niet minder.

Nu is mijn vraag wat kan ik het beste doen want ik kom er met de zoekfunctie echt niet meer uit.
ik zat te denken om de da bellen (maar omdat ik zag dat het van binnenuit kan komen twijfel ik daar ook weer aan)

Kan iemand mij helpen!
Ps ze staat altijd in een droge stal en een wei met veel gras die nooit super nat is

Anoniem

Re: vocht in de koten, mok, rasp help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:45

Vocht in de koten klinkt heel erg als CPL. :\
Kun je er eens foto's van maken?
Voel je ook ribbels?

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:49

Ik kan morgen wel foto's maar maken wat is cpl? Ik kan niet veel voelen omdat echt de hele koot opgezwollen is. Om het ff heel banketstaaf maar duidelijk te zeggen. Alsof het een soort vetrollen zijn. Sorry dat ik het zo zeg ik bedoel er niks mee maar dan snappen jullie misschien wat ik bedoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:51

CPL is een aandoening die veel bij Trekpaarden en ook Tinkers voor komt.
Het geeft o.a de symptomen die jij beschrijft.

Wanneer is het begonnen? Had ze het bij de aankoop al en heb je haar laten keuren? Hoe staat ze gestald en hoeveel beweging krijgt ze? Is het een optie om de benen te scheren?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:52

Wat voer je verder nog? Hoeveel beweging krijgt ze?
Rasp komt inderdaad van binnen uit, oorzaak meestal veel te rijk voer, gras en te veel.
Mok is behandelbaar. Vaak komt mok ook door mijt. Heb je dat al uitgesloten?
Het klinkt inderdaad als een lymfevatenprobleem.
[TI] foto`s van tinkerbenen met Chronisch Progressief Lymfoedeem

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:54

laat de dierenarts maar komen, waarschijnlijk wordt het erger of blijft het hetzelfde. de dierenarts zal wel een diagnose en/of oplossing weten. succes!

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:55

KoudbloedKim schreef:
CPL is een aandoening die veel bij Trekpaarden en ook Tinkers voor komt.
Het geeft o.a de symptomen die jij beschrijft.

Wanneer is het begonnen? Had ze het bij de aankoop al en heb je haar laten keuren? Hoe staat ze gestald en hoeveel beweging krijgt ze? Is het een optie om de benen te scheren?

Ja bij aankoop had ze het al. Niet gekeurd (bij vorige paard wel gedaan maar nu niet misschien niet zo slim achteraf) ze krijgt om de dag beweging in de vorm van rijden en de rest staat ze van 9 tot 6 buiten en dan op stal.
Benen scheren vind ik jammer van de sokken maar dat is altijd een optie als dat mijn pony kan helpen en dan ga ik daar zeker niet moeilijk over doen

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:56

Floortz schreef:
Wat voer je verder nog? Hoeveel beweging krijgt ze?
Rasp komt inderdaad van binnen uit, oorzaak meestal veel te rijk voer, gras en te veel.
Mok is behandelbaar. Vaak komt mok ook door mijt. Heb je dat al uitgesloten?
Het klinkt inderdaad als een lymfevatenprobleem.
[TI] foto`s van tinkerbenen met Chronisch Progressief Lymfoedeem

Ze krijgt van 9 tot 6 savonds gras in de wei. Heel veel gras. Als ik er ben dan krijgt ze wat bietenpulp lucerne en musli

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:58

Denk inderdaad dat het cpl is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:01

Is het diertje schraal? Want ik vind het toch wel veel voer om bij te geven als het om een gezond dier gaat.
Het klinkt wel alsof ze genoeg beweging krijgt, beweging is erg belangrijk als het wel om CPL gaat.

Zelf zou ik een dierenarts om raad vragen, want het is belangrijk om er zo snel mogelijk bij te zijn.
Een echte behandeling voor CPL is er niet, maar de mok en rasp kun je zeker weg krijgen.
Zelf heb ik goede ervaringen met Neocidol, maar er zijn meerdere middelen.
Door het afscheren van de sokken, kun je beter op de huid komen en krijgen de wondjes meer kans om dicht te gaan 'aan de lucht'.
Maar ik snap dat dat niet zo leuk is.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 21:03

KoudbloedKim schreef:
Is het diertje schraal? Want ik vind het toch wel veel voer om bij te geven als het om een gezond dier gaat.
Het klinkt wel alsof ze genoeg beweging krijgt, beweging is erg belangrijk als het wel om CPL gaat.

Zelf zou ik een dierenarts om raad vragen, want het is belangrijk om er zo snel mogelijk bij te zijn.
Een echte behandeling voor CPL is er niet, maar de mok en rasp kun je zeker weg krijgen.
Zelf heb ik goede ervaringen met Neocidol, maar er zijn meerdere middelen.
Door het afscheren van de sokken, kun je beter op de huid komen en krijgen de wondjes meer kans om dicht te gaan 'aan de lucht'.
Maar ik snap dat dat niet zo leuk is.

Toen ze bij mij kwam was ze een beetje dun ja dus vandaar de bietenpulp en de lucerne omdat ze een tijdje wat dunnere poep had door het verse gras. En de musli tja dat hadden we als eerste al

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:24

Ik zou zo sober mogelijk voeren en genoeg laten lopen.
Het probleem bij cpl is dat de afvalstoffen en het vocht niet goed terug kan afgevoerd worden.
Even in een notendop uitgelegd.
Door beweging stimuleer je de stofwisseling en het afvoermechanisme.

Rijk voer geven zorgt voor meer afvalstoffen die dus slecht afgevoerd kunnen worden en dat uit dan in de benen.

Ff hele korte omschrijving.

Hier staan ze dag en nacht op het land, gras is kort door de schapen.
Verder voer ik alleen na het rijden een half schepje biks.
Daarnaast niets.

In de winter doen ze het met stro, beperkt hooi en onbeperkt kuil.
En biks als er gereden is.
Hier tot nu toe geen cpl onder de +/- 15 Belgische trekpaarden

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:37

Wassen met sebacil of neocedol. Verkrijgbaar via je dierenarts. Advies is om dit bij paarden met veel behang 2x per jaar preventief te doen. Oorzaak van de mok is 99% mijten! Onderneem zsm actie en zorg dat Einschuss voorkomt!
Succes

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 05:36

Ik denk niet dat ze mok heeft want ze heeft niet exht korstjes of wondjes alleen tusseb die opgezwollen stukjes zit in de naad wat roodheid

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:10

AafKusLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:34

Ik denk ook echt dat je het beste even de dierenarts kan bellen voor dat het erger wordt. De dierenarts heeft vast een goede oplossing.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 15:39

Mij is geleed dan pulp ook slecht uit kan pakken bij sommige paarden met deze aandoening. Hoeft niet altijd

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:37

guusjew schreef:
Ik denk niet dat ze mok heeft want ze heeft niet exht korstjes of wondjes alleen tusseb die opgezwollen stukjes zit in de naad wat roodheid

Mijten hoeven lang niet altijd mok met korsten te geven. Roodheid opgezwollen rillen duidt daar ook. In bijna 100% van de gevallen is bij paarden met veel behang de oorzaak mijten. Als dit paard bij mij op stal stond dan ging hij met 4 benen in een emmer neocedol. Ik durf te wedden dat het 2 dagen later al 10x beter is. Dit is geen betweterij maar slechts ervaring. En bel anders een goeie Da, die heeft er vaak toch echt meer verstand van dan heel bokt bij elkaar☺️