Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

KoudbloedKim schreef:CPL is een aandoening die veel bij Trekpaarden en ook Tinkers voor komt.
Het geeft o.a de symptomen die jij beschrijft.
Wanneer is het begonnen? Had ze het bij de aankoop al en heb je haar laten keuren? Hoe staat ze gestald en hoeveel beweging krijgt ze? Is het een optie om de benen te scheren?
Floortz schreef:Wat voer je verder nog? Hoeveel beweging krijgt ze?
Rasp komt inderdaad van binnen uit, oorzaak meestal veel te rijk voer, gras en te veel.
Mok is behandelbaar. Vaak komt mok ook door mijt. Heb je dat al uitgesloten?
Het klinkt inderdaad als een lymfevatenprobleem.
[TI] foto`s van tinkerbenen met Chronisch Progressief Lymfoedeem
KoudbloedKim schreef:Is het diertje schraal? Want ik vind het toch wel veel voer om bij te geven als het om een gezond dier gaat.
Het klinkt wel alsof ze genoeg beweging krijgt, beweging is erg belangrijk als het wel om CPL gaat.
Zelf zou ik een dierenarts om raad vragen, want het is belangrijk om er zo snel mogelijk bij te zijn.
Een echte behandeling voor CPL is er niet, maar de mok en rasp kun je zeker weg krijgen.
Zelf heb ik goede ervaringen met Neocidol, maar er zijn meerdere middelen.
Door het afscheren van de sokken, kun je beter op de huid komen en krijgen de wondjes meer kans om dicht te gaan 'aan de lucht'.
Maar ik snap dat dat niet zo leuk is.
guusjew schreef:Ik denk niet dat ze mok heeft want ze heeft niet exht korstjes of wondjes alleen tusseb die opgezwollen stukjes zit in de naad wat roodheid